Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med VV-produktion  (läst 6094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det här med VV-produktion
« skrivet: 11 januari 2012, 17:25:53 »
Hallå!

Jag jobbar ju på med balanseringen här hemma (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45024.0) och precis när jag skulle runt och mäta nu innan middagen såg jag att pumpen började göra varmvatten :( Men då började jag fundera lite på hur det egentligen varit nu på slutet, och oftast när jag varit ned har den nog stått och gjort varmvatten. Trots att ingen duschat eller nåt sånt.
Och det jag såg nu tyckte jag såg skumt ut, men det kanske är korrekt?
Vb-f var runt 40 med en beräknad framledning på 44 eller nåt, Varmvattentempen var enligt pumpen 51 grader (den måste ju alldeles nyss gjort varmvatten?). VV-start har jag till 43 och VVB-stopp till 48 grader.
Men då när jag stod där och precis skulle greppa IR-termometern slog den över till VV-produktion med tillsatsvärme? Och då sjönk också temperaturen ner till 48-49 för att sedan sakta börja gå uppåt igen?

Skumt tyckte jag och gjorde några grymt ovetenskapliga tester;
Mätte med IR-termometer på framledningen från pumpen till VPA'n: 58 grader blev den efter ett tag.
Då tejpade jag den givaren som normalt mäter i röret på VPA'n på samma kopparrör (dikt an mot röret, med eltejp) och efter ett tag då den stabiliserat sig visade den 43 grader? Men det kanske är korrekt - den kyls ned av omgivande luft eller nåt?

Pumpen är en Nibe 1115-15kW med en 9kW elpatron och till det en VPA300/200 - och jag kan väl tillägga att vi aldrig någonsin varit utan varmt vatten oavsett hur mycket vi duschat ;)

Nån som tror att jag har ett fel iockmed ovanstående eller är allt som det ska?
Nu ska jag ned och sätta mig på en pall framför pumpen och se om jag får några minuter utan VV-produktion så jag hinner springa runt kåken och mäta med IR-termometern ;)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2012, 18:02:40 »
Vad trött jag blir! å hinner man mäta hälften av elementen sen märker man att framledningen snabbt dalar från runt 42 ner till 36, man gör ett gatlopp ned till VP'n och japp, den har börjat producera VV (men trots att den där VV-stopp är ställd till 48, är varmvattentempen 51 och den kör på fullt med elpatron ... suck)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2012, 18:10:41 »
Vad trött jag blir! å hinner man mäta hälften av elementen sen märker man att framledningen snabbt dalar från runt 42 ner till 36, man gör ett gatlopp ned till VP'n och japp, den har börjat producera VV (men trots att den där VV-stopp är ställd till 48, är varmvattentempen 51 och den kör på fullt med elpatron ... suck)
Jag kan inte Nibes styr men det verkar definitivt som du har någon form av loop gällande varmvatten. Sådär ska den inte bete sig. Ange ALLA dina styrparametrar för vv samt tempvärden under drift för vv så ska säkert någon kunna hjälpa dig.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2012, 20:00:33 »
Hallå!

Då ser det ut så här på VP'n (den producerar för en gångs skull vatten till radiatorerna med TS just nu ;)
VB-fram 41(43)
Varmvatten 55

Utetemp 0C

VB-r 31(46)
VVstart 54(43)

KB-f 2C
KB-r -2C

Kurvlutning 10

VPstarter 52032
VP till

VP-tid 33602h
TS-tid 7468h

Grundins 0 00
Sverige

Grad-min  - 419
VB diff VP 13C
Diff VP-TS 3C

VPintervall 20m
VVB-stopp 46C

XVV-stop 60C
XVVintervall 14d

DriftP 1
HP/MS 1   LP 1

KB-pump 0
EP-drift 0

Kal ute 0 Rum 0
KB -f 0 KB -r 0

MAN:0

Servicetid 0
Parallell 0


Tror det var allt!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2012, 20:04:40 »
Jag kan inte säga om din VP-styr är OK eller inte, min 1225-8 Nibe brukar göra VV efter värmeproduktion men inte alltid.
Däremot håller jag med dig om att det är jobbigt/omöjligt att balansera in raddar nu när det inte är kallt ute. Bäst går det när det är så kallt att VP går konstant. Men hur ofta är det så kallt? Jag har lurat på om man ska lura systemet att gå längre tider, det är ju bara att ställa upp till högsta värmekurvan? Blir svettigt inomhus ett tag men det går ju att vädra bort.... ;)

PS1 behöver du TS nu när det bara är 0 ºC ute? Verkar skumt. Du har ju 15kW-maskin. Hur stort är ditt hus?
PS2 Har du dålig isolering i huset, du kör på kurva 10, 46 ºC framledning bör vid 0 ºC ute?
« Senast ändrad: 11 januari 2012, 20:11:28 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2012, 21:26:21 »
Jag har lurat på om man ska lura systemet att gå längre tider, det är ju bara att ställa upp till högsta värmekurvan? Blir svettigt inomhus ett tag men det går ju att vädra bort.... ;)
Sant, men det blir väl inte riktigt samma sak om man trycker ut mer värme fast det inte behövs, blir balanseringen riktigt ok dÃ¥? Men nu har jag fÃ¥tt det sÃ¥ pass balanserat att det mer är finjusteringar sÃ¥ jag fÃ¥r nog vänta in tills när det börjar krypa nedÃ¥t -tvÃ¥siffrigt ... Men det tragiska är ju att jag märker att det blir svalare lite nu och dÃ¥ beroende pÃ¥ att den gör varmvatten  jag märker detta i uterum, kök, hall och badrum där det är golvvärme ..

PS1 behöver du TS nu när det bara är 0 ºC ute? Verkar skumt. Du har ju 15kW-maskin. Hur stort är ditt hus?
Gammal timmerkåk tilläggsisolerad i samband med fasadbyte på 90-talet, vi har bytt till 2+1-fönster, och ingenting förutom spån och några gamla byggmattor på vinden. 290kvm i två plan + uterum på 24kvm och en källare som knappt är uppvärmd förutom av rör och ett element idag.
Så det kanske kräver lite av pumpen? Men tidigare så värmde samma pump förutom det här huset även en till ändå sämre isolerad kåk på 180kvm via en riktigt risig kulvert. Och det gick ju det också, men då var det separata VV-beredare i våda husen har jag för mig. Och halvrisig värme i den andra kåken ...

PS2 Har du dålig isolering i huset, du kör på kurva 10, 46 ºC framledning bör vid 0 ºC ute?
Jao, se ovan. Sen har vi ju ett uterum med golvvärme som kräver mer värme än övriga huset - tvåglas vikdärrar på 2,5 vägg och 300 mm lösull i taket - och det är ju för att få upp värmen i det jag experimenterar lite med förskjutningen av kurvan. så idag har jag kurva 10 och +-0.
Men innan jag började balansera, när jag körde med termostater, då körde jag kurva 10 och +2 - då hade jag bra värme i kåken och ok värme i uterummet!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2012, 21:49:16 »
Jaha, visstja uterummet, det beskrev du i den andra tråden. Ok du ligger på håret och behöver TS för att få till den energin som hus mm kräver.
En sak till ser jag i dina data, du hade -419 gradminuter, hur har du skaffat dom? (det är därför TS har gått in om du inte har ändrat på gränsen för TS). Normalt sk VP starta på -60 och TS gå in vid -300 om jag minns rätt. Har du kört VV så länge att diffen VBfram-VB fram-mål x tiden kommit upp i mer än -419?
Om diffen är 10grader så krävs det 40minuter för det ...hm hursomhelst här finns en annan metod att få tid för balansering: sätt ner gradminuterna själv till ett stort negativt tal och VP/TS går tills dom är uppkäkade.

Varför du har VV-tillverkning så ofta?. Kanske en klassiker: Har du kollat om växelventilen gör sitt jobb? Om den inte växlar helt så läcker VV ut i raddarna och returen från dem in i VVberedaren....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2012, 22:42:49 »
Inställningarna är som du säger -60 och -300 när jag kikade nu. Men jag tror att den har kört VV så länge att de tickat upp ... Jag lär banne mig köpa lite öl och bosätta mig nere vid VP'n för att se vad som verkligen händer. Ska även kolla upp växelventilen, om den inte funkar ska jag då alltså känna att det smiter ut varmt vatten mot radiatorerna fastän den kör VV?
När jag kände nu så var det "varmt" på radiatorsidan av växelventilen, och "varmt så jag bränner mig" på sidan mot VPA'n. Returen från VPA'n (ska det verkligen vara där nere? ologiskt för mig som amatör) var varm hela vägen tillbaka till sista T-kopplingen vid pumpen - där fortsatte värmen ned till pumpen medans om jag kände på den anslutningen av T-kopplingen som går ut mot radiatorerna så var det kallt.
Nu kör den varmvatten med TS, och jag kollade gradminuterna och de var -443, jag lär ta och plugga in mig lite mer på hur den räknar gradminuter för att förstå det där.

Tänkte försöka hålla lite koll på hur mycket den går imorgon på dagen också från jobbet;
http://strandbacka.dyndns.info:8880/
(användarnamn: viewer)
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 06:21:12 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2012, 23:59:57 »
Det är under alla omständigheter rekommendabelt med en lÃ¥da öl i källaren!  Thumbsup

Vet inte hur din pump ser ut inuti, kan du ta en bild på växelventilen med beskrivning på anslutningar?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2012, 07:31:11 »
Hallåj!

Tog några (risiga ser jag nu i efterhand) bilder.

På den första bilden skymtar man iaf växelventilen, åt höger gör den en liten krok och sticker iväg mot VPA'n som stod bakom mig när jag tog bilden. När den gjorde varmvatten var det brännhet på höger sida om ventilen, och varmt på vänster sida. Returen från VPA'n kommer i det kopparröret som är längst ned till höger i första bilden.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2012, 09:50:36 »
Hmmm ... kan det vara så enklet att min gamla Nibe är direktkopplad hit till forumet - för nu har den ju gått jättefint hela morgonen :) Den ligger och trycker ut fin temp på radiatorerna, VV liggger på 45-46 grader utan att VP behöver gå in och värma det nåt, skumt ...
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2012, 19:08:11 »
Men nu gör ju den där pumpen som den vill igen ... nu matar den på med elpatron för att försöka få VV jättevarmt, och det hsr den gjort ett braa tag nu, trots att jag satt VVB-stopp till 46 ºC och det är väl just när den använder TS för att värma varmvatten som den skall stanna vid den tempen. Eller är det jag som missförstått hur det hela funkar?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2012, 19:36:41 »
Neh, det var inte så bra som jag trodde tidigare. Den körde upp VV-tempen, sen producerade den värme till raddarna i max 10-20 min, och nu gör den VV igen ... och vi har inte rört en vattenkran.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2012, 20:28:03 »
Jag kan inte din modell av värmepump men det ser onekligen skumt ut för mig att VPStart står på 54 grader. Går det att ändra denna parameter på något sätt till t.ex. 40 grader? Det borde ju inte gå att ställa startempen högre än stopptempen för varmvattenberedning men om det inte finns någon koll på detta i mjukvaran kan jag tänka mig att det kan bli konstigt och att din pump då kanske gör varmvatten tills maxtiden för att producera varmvatten är uppnådd.
Självklart spekulation men kolla start och stopptemp igen för varmvatten för säkerhets skull.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det här med VV-produktion
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2012, 20:40:32 »
Nu är det på den här Niben att 54 är den aktuella temperaturen, och den inom parentes är starttempen. Sen finns det enligt manualen en inställning i en meny man kommer åt lite krångligare där man ställer stopptemperatur för VV-beredning om TS används, och den har jag ställt till typ 48 - det är ju därför det är lite suspekt att den värmer vattnet så mycket varmare än jag ställt hela tiden, men det kanske finns någon bra förklaring till det?
Eller så flyttar ju up tempgivaren till toppen av tanken där det säkert är lite varmare ;)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!