Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP med shuntautomatik?  (läst 9806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2005, 08:08:14 »
Skrivet av: Michael MVE
Citera

1...... Anledningen att alla leverantörer borde ha "flytande kondensering" är följande:
        Då alla fabrikat av värmepumpar har högre verkningsgrad vid låga vattentemperaturer.     
        Kompressorerna drar mindre ström, arbetar på lägre tryck och avger en högre effekt.

2......Ju mindre differens desto mindre arbete. Vill man absolut ha bort temperatursvängningen,
        sänk differensen till 3 grader och installera en arbetstank kopplad på returen på
        värmesystemet. Om man ändå lägger pengar på detta så välj en tank med slinga
   
        så du kan förvärma varmvatten innan det går över till varmvattentanken.
        Då behöver värmepumpen arbeta något kortare i vv-drift och dess
        högre kondenseringstemperatur


Jag skall med effekt mätare+värme mätare kontrollera och mäta upp ovanstående punkter och bevisa med värde vad som händer.


Dagen test:
Just nu har jag stängt VVL från VP pga sommartid går VP tycker jag för mycket utan att ge något.Min teori pga nedkyln om man ej har ack tank i uppvärmt utrymme men normal ELberedare i rumstemp så är förluster på tank mek förluster VP nästan lika som den vinst man får genom VP drift till VV.

Jag testar nu skillnad EL-VV i beredare kontra  VP+VVB tillsammans.

Test resultat se länk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3172.from1115134197/topicseen.html#msg31291

Citera
Jag sparar el genom att ändra VVL start/stopp temp. Nu 25/30( L )
Tidigare 45/48 gr (topp tank 50-52 gr) (H)

Nu går VP VV/RAD 2/3 timmar och starter 12. Nattetid 4 starter från 03.04-06.31 gångtid/stopp. VP effekt mätning är nu 3x0,61kW=1,83 kW förbr med laddning av 6,5 kW värme och vatten 29 grader i tank och 1040l/h. COP = 3,55.
30-35 min växlande. Morgon temp +11 kväll +18 gr ute.  Nu total el 39kWh inkl HH.


« Senast ändrad: 03 maj 2005, 19:01:32 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2005, 17:00:26 »
Under sommarhalvÃ¥ret  har man väl en minimitemparatur för att klara varmvattnet. Detta kan väl sägas motsvara fast kondensering?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #17 skrivet: 03 maj 2005, 17:29:41 »
Under sommarhalvåret  har man väl en minimitemparatur för att klara varmvattnet. Detta kan väl sägas motsvara fast kondensering?

Visst, eftersom börvärdet för varmvattnet är samma sommar som vinter. De fabrikat som shuntar ut värmevattnet från en tank får vintertid en något lägre temperatur in till värmepumpen eftersom returvattnet från radiatorerna går in i botten i tanken och blandas med vattnet i tanken.
I de fall värmepumpen via växelventil värmer varmvatten alternativt värmevatten går kondenseringen ned betydligt mer eftersom returvattnet då går direkt till värmepumpen.

Skillnaden och fördelarna framgår också av fabrikanternas effektuppgifter, dels vid 35grader samt vid 50 grader.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #18 skrivet: 04 maj 2005, 09:04:36 »

Skillnaden och fördelarna framgår också av fabrikanternas effektuppgifter, dels vid 35grader samt vid 50 grader.

Finns det något tillfälle när en VP körs med 35°C? Om man t.ex. önskar att VV-tempen är lägst 40°C måste väl VP-tempen vara några grader högre. Därav synes mig fixeringen vid COP 35°C vara ointressant. COP vid 45°C borde bättre avspegla verkligheten.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #19 skrivet: 04 maj 2005, 11:26:05 »
[
Finns det något tillfälle när en VP körs med 35°C? Om man t.ex. önskar att VV-tempen är lägst 40°C måste väl VP-tempen vara några grader högre. Därav synes mig fixeringen vid COP 35°C vara ointressant. COP vid 45°C borde bättre avspegla verkligheten.
Citera

Det är ju det som är hela vitsen med flytande kondensering att värmepumpen i normalfallet, typ 80% av tiden under uppvärmningssäsongen arbetar direkt i serie med värmesystemets retur. Returtemperaturen från värmesystemet ändras under säsongen från 25 till 50 grader. Vid varmvatten drift går maskinen alltid upp i 50-55 grader.

Bifogar effektdiagram för tillförd/ avgiven effekt för vp ca 9kW. Kurvorna ser ungefär lika ut för alla fabrikat, olika kompressortyper och olika köldmedium har dock lite skillnader. / MM
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #20 skrivet: 04 maj 2005, 11:35:48 »

Det är ju det som är hela vitsen med flytande kondensering att värmepumpen i normalfallet, typ 80% av tiden under uppvärmningssäsongen arbetar direkt i serie med värmesystemets retur. Returtemperaturen från värmesystemet ändras under säsongen från 25 till 50 grader. Vid varmvatten drift går maskinen alltid upp i 50-55 grader.

Är det returtemperaturen som COP refererar till? Jag trodde att det var framledningstemperaturen (ut från VP).
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #21 skrivet: 04 maj 2005, 12:48:24 »

Det är ju det som är hela vitsen med flytande kondensering att värmepumpen i normalfallet, typ 80% av tiden under uppvärmningssäsongen arbetar direkt i serie med värmesystemets retur. Returtemperaturen från värmesystemet ändras under säsongen från 25 till 50 grader. Vid varmvatten drift går maskinen alltid upp i 50-55 grader.

Är det returtemperaturen som COP refererar till? Jag trodde att det var framledningstemperaturen (ut från VP).

Jepp det är framledningstemperaturen, och med ett väldimensionerat värmesystem sÃ¥ räcker 35 grader pÃ¥ framledningstempen till att värma huset vid 0 grader ute.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #22 skrivet: 04 maj 2005, 13:32:25 »

Det är ju det som är hela vitsen med flytande kondensering att värmepumpen i normalfallet, typ 80% av tiden under uppvärmningssäsongen arbetar direkt i serie med värmesystemets retur. Returtemperaturen från värmesystemet ändras under säsongen från 25 till 50 grader. Vid varmvatten drift går maskinen alltid upp i 50-55 grader.

Är det returtemperaturen som COP refererar till? Jag trodde att det var framledningstemperaturen (ut från VP).

Jepp det är framledningstemperaturen, och med ett väldimensionerat värmesystem så räcker 35 grader på framledningstempen till att värma huset vid 0 grader ute.  ;D


Att jag skrev returtemperaturen var för att förtydliga att kondensorn i värmepumpen får betydligt svalare vatten in än ifall man tar returvattnet från botten av en ack. tank som mycket riktigt riktigt sällan understiger 40 grader.

Man mäter cop:et vid utgående temperatur. -Yes!
Citera
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #23 skrivet: 04 maj 2005, 17:12:12 »
Och i så fall, hur ofta är framledningstemperaturen under 45°C?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #24 skrivet: 04 maj 2005, 22:15:26 »
Och i så fall, hur ofta är framledningstemperaturen under 45°C?

Som även Carl N skriver så behöver flertalet hus lägre framledningstemperatur än 35-40 grader vid utetemperaturer över O grader. 45 graders framledning behövs sålunda normalt vid mellan 0 och -5 grader ute.

Så under hela uppvärmningsperioden av ett hus blir svaret alltså: Största delen.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #25 skrivet: 05 maj 2005, 11:49:20 »
Är det inte erforderlig vv-temp som styr lägsta  temp ut ifrÃ¥n VP?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: VP med shuntautomatik?
« Svar #26 skrivet: 07 maj 2005, 23:05:05 »
Är det inte erforderlig vv-temp som styr lägsta  temp ut ifrån VP?

Nej, som tråden handlar om.
Har man en ack.tank med shunt som vp värmer går vp med fast kondensering(fast temperatur).
Har man växelventil och flytande kondensering (läs temperatur) värmer vp växelvis varmvatten (fast temperatur) men oftast radiatorer (flytande temperatur). Detta för att låta värmepumpen gå ned i tryck, med lägre slitage och bättre cop till följd.
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!