Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 1494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenSvensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Val av värmepump
« skrivet: 28 juli 2008, 15:31:14 »
Har fått in offerter på installation av jordvärme.
Nibe fighter 1230  bl.a.
Fråga är inte den lite "gammal" nästan utgången ur sortimentet. (jag fann den inte på Nibes Hemsida)
Sen vet jag inte om det ena fabrikatet är bättre än det andra. De flesta snackar ju i egen sak förstås.
En modell med förÃ¥ngare säger att dom är bättre än alla andra ?? va fan vet jag ??  huvuddunk
Sen är det nÃ¥gon som har en patenterad skovel eller hjul (Thermia) som skall vara bättre än alla andra ??  huvuddunk
Sen en som dessutom lätt kan kopplas ihop med en solfångare på taket. Själv tycker jag det låter smart.
Normalt skall väl en förångare hjälpa något men jag vet inte riktigt.
Det kanske är som med bilar och annt man får vad man betalar för. Kvalitet livslängd etc.
Det som verkar lite lockande just nu är väl att priserna har gått ner något de senaste åren, i och med större konkurrens, även om några av dessa tillverkare inte är ett dugg bättre än oljebolagen naturligtvis med sina karteller.
Så va fan gör man ???

Synpunkter ??

HJÄÄÄLP ??


/Sven
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2008, 11:37:06 »
Thermia, Nibe, CTC, IVT är bra grejor alltihop.
Att värma huset med en VP är så billigt att det blir svårt att räkna hem solpaneler ekonomiskt.
Ta referenser och kolla upp installatörerna, det är viktigare att de är bra än märket på VP:n.

Slutligen är det viktigt att inte snåla med kollektorn, bättre att ta till lite där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SvenSvensson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2008, 15:12:08 »
Tack för dina synpunkter, men jag har svårt att tro att det inte är någon större skillnad på de olika VP.
Kanske inte vad gäller deras verkningsgrad. Den är väl ganska lika kan jag tro eftersom processen sätter sina rent fysiska begränsningar. Det kanske mer handlar om pris, material, och livslängd.
Men när jag försöker hitta prisskillnader på VP ter dig sig lite svårt. Det verkar inte finnas så mycket konkurrens eller gör det?
Var kan man finna VP:arnas IKEA tro ? Eller Von Lidl.
Skulle kanske vara intressant att hitta.   
Är det någon som vet hur prisbilden ser ut utomlands ?

/S

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2008, 18:18:55 »
CTC har valt en annan teknik utan växelventil, VP:n jobbar mot en tank där man drar nytta av vattnets förmåga till temperaturskiktning. Den blir därför kanske lite robustare eftersom just växelventilen är en grej som kan krångla. Nackdelarna är att CTC ger lite sämre med varmvatten och har aningen sämre COP.

De andra 3 är förhållandevis lika i tekniken, styrningen skiljer en aning på IVT men både pris och kvalitet är nog rätt lika i stort. Sen finns låg- och högprisvarianter för dessa märken, lågpris heter Nibe 1225, Thermia Villa och för IVT heter den Bosch.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2008, 09:07:04 »
Är man är teknikbög, som jag, så kan Nibes tillbehör vara kul t.ex: RCU10/20 som är en egen webbserver som du kan fjärrstyra pumpen med, eller deras RE10 som är en fullständig extra display som du kan placera vars du vill i huset.

Eller så väljer du kanske en Thermia Optimum pump som har varvtalsstyrda cirkulationspumpar vilket gör att de alltid håller optimal deltaT på KB och VB utan att man behöver pilla på några inställningar.

CTC:s stora fördel är väl just att det är ett shuntat system, ingen växelventil som kan krångla, ingen risk för oljud i rör som knäppningar osv. Men som sagt något sämre COP får man räkna med.

Vad IVT har som sticker ut vet jag faktiskt inte...de har ju köpt husdata så det kommer förmodligen något kul där.

EviHeat kanske är bäst om du vill ha solpaneler, men det kostar så du kan nog aldrig räkna hem det ekonomiskt. Plus att de har ett smart utbytes system av värmemodulen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!