Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: överhettningsskydd IVT 490  (läst 20825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

X Johansson

  • Gäst
X Johansson
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #15 skrivet: 30 december 2016, 08:35:25 »
Hej
Har samma typ av problem (och ivt490) men därtill att övertrycksventilen för golvvärmen öppnar och släpper ut tryck direkt då jag återställer varmvattenberedaren och jag fult systemet till 1,5bar. Jag prövade därför först att trycksätta till 1,5 och återställa varmvatten beredaren, då ökar trycket och säkerhetsventilen öppnar. Prövade då som du skrev att öka farten på cirkulationspumpen från steg2 till steg 3 och då föll trycket direkt till det normala. Har jag nu då bara åtgärdat symtomet men har orsaken kvar/shunten?

PS
Det surrar då och då från shunten i sisådär 30sekunder (låter som programverket på gammal tvättmaskin när det flyttar sig framåt)



Till 99% ligger felet i att antingen shunten fastnat i halv läge och pannan önskar högre framledningsvärme men inte får det då för mycket returvatten leds ut i värmekretsen igen. Då laddar pannan på med pannvattentemperaturen för att kompensera och ÖH skyddet löser ut. Alternativt så har cirkpumpen stannat. Prova då att skruva bort skruven på gaveln av pumpen och se om den går att vrida igång. Prova även att ställa den på fart 3.
Det kan även bero på att utegivaren visar för låg temperatur men det förutsätter jag att man kollat redan....

X Johansson

  • Gäst
X Johansson
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #16 skrivet: 30 december 2016, 16:58:11 »

Hej
Har samma typ av problem (och ivt490) men därtill att övertrycksventilen för golvvärmen öppnar och släpper ut tryck direkt då jag återställer varmvattenberedaren och jag fult systemet till 1,5bar. Jag prövade därför först att trycksätta till 1,5 och återställa varmvatten beredaren, då ökar trycket och säkerhetsventilen öppnar. Prövade då som du skrev att öka farten på cirkulationspumpen från steg2 till steg 3 och då föll trycket direkt till det normala. Har jag nu då bara åtgärdat symtomet men har orsaken kvar/shunten?

PS
Det surrar då och då från shunten i sisådär 30sekunder (låter som programverket på gammal tvättmaskin när det flyttar sig framåt) och shunten tycks röra sig mellan mittenläget och ut enbart i det blå fältet... fungerar den då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #17 skrivet: 30 december 2016, 17:39:58 »
Shunten kollar du genom att jämföra värdena på GT1, du ska se 2 värden där.
Det första är aktuellt värde och det i parentesen är börvärdet.
Följs de åt någorlunda (max några graders skillnad) så är shunten OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

x Johansson

  • Gäst
x Johansson
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #18 skrivet: 02 januari 2017, 13:44:50 »
tack & nu när jag observerat några dygn så rör sig shunten över hela blåröda fältet och tycks följa bör värdet väl,, så länge trycket i systemet är mellan 0,5 och 1,5 (i verkligheten kanske jag läser 1-2 för att det ska fungera (men det kan ju ev. bara vara manometern).

scenariot/symtom ser nu då ut så här:
-Tapp Varmvattnet blir överhettat och säkringen löser ut.
-Trycket i systemet för golvvärmen är för lågt, jag fyller på och luftar.

Observerar att:
  -Shunten tycks fungera (över nÃ¥gra dygn jag ser jag shunten rör sig över hela fältet
 -Cirkulationspumpen jobbar
 -Det finns ingen möjlighet att finna/kontrollera meny 2.2 (intervall för varmvattenspets).
med dessa åtgärder och observationer lämnar jag pumpen men ganska snart där efter, Ånyo:

-Varmvattnet blir överhettat och säkringen löser ut
-Trycket i systemet är för lågt, jag fyller på och luftar
-för att bryta processen/cirkeln prövar jag att öka varvtalet på cirkulations pumpen från 2 till 3, detta tycks bryta processen.. men så ska det ju inte vara?

Vad har jag för fel? / vad kan orsaken vara??

Funderar mvh x Johansson :o




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #19 skrivet: 02 januari 2017, 14:22:53 »
LÃ¥ter som samma problem som Robban har.
Kontaktorerna för elpatron fastnar så temperaturen blir så pass hög att överhettningsskyddet löser.
När temperaturen blir så pass hög (innan överhettningsskyddet löser) så expandrar pannvattnet och en skvätt trycks ut via säkerhetsventilen.
Detta gör att du måste fylla på när temp/tryck går ner då överhettningsskyddet löst ut.

Du kanske kan få kontaktorn att släppa genom att knacka på den, men jag tror den måste bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: överhettningsskydd IVT 490
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2017, 15:53:25 »
Om man vill ha koll på vad som händer IVT 490 varje minut kan man logga med något lämpligt tillbehör.
Så kan man följa hela händelseförloppet vid eventuella problem.
Under installatörs inställningar 5.17 Variabeldump till PC, detta måste i så fall aktiveras. (Gäller inte de tidigare programversionerna).

Kolla här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27306.msg553460#msg553460

Har själv en blåtandsmodul och "husdata" programmet i en PC.
Går även att koppla upp mot blåtanden och ett vanligt standard terminalprogram i PC-n så får man en textsträng varje minut.
« Senast ändrad: 03 januari 2017, 20:37:04 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!