Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation av IVT HT+ C9 - samlat till en trÃ¥d - frÃ¥gor&funderingar!  (läst 13179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag kör på kurva 4,0 - har fått veta att det passar bäst för golvvärme - men det kanske inte stämmer... ?
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Låter som en tumregel, kan vara svårt att förlita sig på :)

Hus är olika, prova att sänka kurvan och se om det går att komma undan med en annan lutning.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Låter som en tumregel, kan vara svårt att förlita sig på :)

Hus är olika, prova att sänka kurvan och se om det går att komma undan med en annan lutning.

Det låter vettigt :). Kanske ska försöka meka lite - för det fungerar väl - men blir lite kyligt inne när det är 6-8 grader ute - och lite för varmt när det är nollgradigt. Kanske ska ändra lutningen lite...
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Då har du ju fördelen av att kunna knäcka kurvan själv, alternativt höja kurvan med "Förskjutning". Om du har tillräckligt varmt när det är under 0 med kurva 4 kan det räcka med en lägre kurva. Om du tycker det är kylslaget över 0, prova då att förskjuta kurvan med någon grad istället.

Lycka till, var inte rädd för att labba.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack, ska nog faktiskt ta och testa nu - har inte riktigt "vågat" än :-)

Då har du ju fördelen av att kunna knäcka kurvan själv, alternativt höja kurvan med "Förskjutning". Om du har tillräckligt varmt när det är under 0 med kurva 4 kan det räcka med en lägre kurva. Om du tycker det är kylslaget över 0, prova då att förskjuta kurvan med någon grad istället.

Lycka till, var inte rädd för att labba.
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag kör på kurva 4,0 - har fått veta att det passar bäst för golvvärme - men det kanske inte stämmer... ?

4.0 verlar väldigt högt för att vara golvvärme. Jag har 55/45 radiatorsystem och den kurva jag använder är 4.0 låt vara att kurvan är knäckt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag kör på kurva 4,0 - har fått veta att det passar bäst för golvvärme - men det kanske inte stämmer... ?

4.0 verlar väldigt högt för att vara golvvärme. Jag har 55/45 radiatorsystem och den kurva jag använder är 4.0 låt vara att kurvan är knäckt.

Intressant. Jag ska nog kolla lite närmare på mina inställningar - kanske det går att att optimera dem lite...
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Lite så jag tänkte också, just nu kör jag 3.6 och jag har bara klena radiatorer..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Intressant information. Har nu ändrat till 3,4/+0,8 - även om det verkar som om jag kanske skulle under 3! Får väl testa lite grann...

Lite så jag tänkte också, just nu kör jag 3.6 och jag har bara klena radiatorer..
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har nu ändrat till 2,4 och +0,7 - det verkar fungera bra - med en behaglig inomhustemperatur även vid extremkyla :)

Vi har stängt av elpatron - och det har fungerat hela bra senaste tiden också - det har aldrig varit under 20 grader inomhus (även om det var -23 ute en natt förra veckan), klart godkänt. Tror vi landar på ca 14000 kW/h första året - helt okej :)

Thomas59 - hur ser det ut för dig - har det ocksÃ¥ fungerat tilfredsställande senaste tiden ? Och hur ser förbrukningen ut...  ?
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Har nu ändrat till 2,4 och +0,7 - det verkar fungera bra - med en behaglig inomhustemperatur även vid extremkyla :)

Vi har stängt av elpatron - och det har fungerat hela bra senaste tiden också - det har aldrig varit under 20 grader inomhus (även om det var -23 ute en natt förra veckan), klart godkänt. Tror vi landar på ca 14000 kW/h första året - helt okej :)

Thomas59 - hur ser det ut för dig - har det ocksÃ¥ fungerat tilfredsställande senaste tiden ? Och hur ser förbrukningen ut...  ?

Hej,
Jo VP:n bara knallar och går. Firman mailade i förra veckan och vill komma ut för att göra en uppföljning och titta över allt, rensa smutsfilter och så. Känns bra att man i bryr sig om kunderna.

Nu då kylan kom blev det väl varmt inne. Har haft 23-24 grader i huset med 25-27 grader i badrummen och 20-22 grader i sovrummen. Justerade ner VP:n till kurva 2,1, ingen ändring av finjusteringen.

Kollade förbrukningen för december som landade på 1050 kWh för VP:n. Det var första gången över 1000 kWh men med alldeles för hög värme inomhus. Gissar att det inte blir så mycket högre i jan-feb så årsprognosen ser bra ut. Har den inte i huvudet men kan kolla då jag kommer hem.

Har 28h tillskott enligt servicemenyn. Alla dom timmarna kom under installationsveckan då enbart elpatronen var inkopplad. Inget tilskott sedan dess.

Har ju läst om hur viktig det är med få start/stopp och driftstider och annat. Var kan jag avläsa detta. Hittar bara driftstiden i servicemenyn?

Är det några andra värden jag kan lägga upp så att ni som har koll kan se om VP:n har bra driftsbetingelser?
Jag kan ju avläsa alla GTx värden men är det något mer jag kan avläsa och i så fall hur kommer jag dit? Hur lång tid tar det innan värdena stabiliseras när pumpen går igång? Kan man avläsa efter en minut eller ska man vänta?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är bra värden du har, onekligen.

Jag vet inte vad VPn har använt separat, har ingen mätning på detta - men under den absolut kallaste perioden med temperaturer mellan 15-25 minus låg vår totala elförbrukning (inkl hushållsel) på 70 kW/h per dygn. Helt okej - tidigare hade det varit närmre 200 kW/h per dygn...
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/Ã¥r. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Ja, jag är otroligt nöjd med VP:n men nu då jag börjat justera lite inser jag att jag är lite osäker på vad jag gör.

Fick för mig att man justerar värmekurvan (ex 2.1 som den står på idag) om det blir för varmt/kallt när det är kallt och att man justerar finjusteringen (ex +1 eller var det +2 som finjusteringen står på idag) om man inte har önskad temp inne när det är över ca 5 grader.

Stämmer det eller är det finjusteringen som jag ska labba med nu då det är kallt, eller är allt feltänkt?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Har man ställt in en värmekurva som ger önskad innetemperatur när det är nÃ¥gra minusgrader ute är det vettigast att knäcka kurvan för riktigt lÃ¥ga utetemperaturer, -10 grader och lägre. 

Finjusteringen är bäst att använda när det är plusgrader ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Tack ör svaret Roland. Då tror jag att jag gjorde rätt.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!