Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 februari 2010, 20:10:10 »

Ni är inte färdiga med ert åtande... rumsgivaren som ingå som standard har ni ännu ej monterat!
Citera
Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare"
Jag anser också att ni inte fullföljt era åtanden enligt kontraktet.

När detta är fullföljt och godkänt av mig är jag villig att diskutera fakturan.... Det är ju ändå en liten summa och det viktigaste är väl att få anläggningen att funka bra.

Tvär vägrar du att betala så kommer dom väl inte snabbt antar jag!?
Skrivet av: han540
« skrivet: 07 februari 2010, 19:51:23 »

Ska ringa installatören i morgon.
Med den info som jag gett, hur/vad tycker ni att jag skall jag ska lägga fram, som gynnar min sak. KÄnns helt fel att jag ska stå för hela kostnaden. Kan möjligtvis tänka mig att dela den...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 07 februari 2010, 13:05:02 »

Precis som du säger digitalrobert klart att det går. Det blir inte som kontinuerlig drift vid svinkyla, men man kan nå maxtemp på radiatorsystemet utan att rumstempen ändras nämnvärt.
Dock om man tex har varmare än normalt inne då når man ju en högre maxtemp också, men det är ju hur lugnt som helst bara att räkna bort!
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 06 februari 2010, 20:19:37 »

Säg att det är runt 10-20 plusgrader ute och jag låter vp:n köra värme i en halvtimme eller timme så hinner knappast innetempen stiga så mycket så att avgiven effekt från radiatorerna påverkas i någon större utsträckning.
En sådan värmekörning skulle även ge en rutinerad installatör en fingervisning om radiatorsystemets förmåga att ta emot effekten från vp:n.
Detta är dock amatörmässiga åsikter...
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 06 februari 2010, 15:39:11 »

...
BERTIL.Du borde veta att det inte fungerar så bra att lura VP att gör värme när det inte behövs. Man kan så klart "leka " lite , men det blir aldrig som på riktigt.
...
Vad är det som inte blir på riktigt?
Dra på värmen rejält med vp:n och snabbt springa runt med en ir-termometer och kontrollera stigare och retur borde väl inte vara något problem?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2010, 15:22:57 »

VP ORAKLET

Du verkar toppen...
Det jag menade också, var en optimal drift utifrån bef anläggning.... Osså kanske ett råd att tex dom där ventilerna skulle va bra om du bytte ut vid tillfälle.

Jag misstänker att i små orter där jag har tittat på en del anläggningar. Där inst sköter alla dom här momenten. Det kan va där "finputsen" blir mest lidande!

jag har tyvärr hälsat på många där man säger ungefär... ja installatören sa själv att han inte kunde så mycket om styren....
Det skulle ju va helt topp om nån "annan" kom och kollade över anläggningen, men är man ensam i företaget eller är några få så finns det ju ingen annan.
Skrivet av: han540
« skrivet: 06 februari 2010, 12:27:15 »

Du ska inte vara så kritisk mot dig själv, Oraklet. Hade jag haft dig som installatör tror jag att allt skulle funkat betydligt bättre, baserat på vad du säger.
Sen behöver man ju inte dra det till sin spets angående "optimal drift". Men kan vi enas om att kolla antal element, deras ungefärliga funtion och att termostaterna är öppna, borde kunna vara en rimlig del i installationen...och definitivt ingå i en "optimal" vp-justering.
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 06 februari 2010, 01:08:58 »

Har gått inför OVK besiktningar ett halvår i Uppsala tidigare, inget att glänsa med.
Fick bygga om 100 kryddhyllor, en och annan idiots montering av Ikea kolfläkt rakt in i bostadsventilationen, och framför allt tvätta av äckliga don & ersätta dom.

Bravida hette företaget som anlitade mig, och maken till "egen tolkning" för att försöka åtgärda inför OVK var enorm.
Bravida har många s.k projektledare som inte fattar mycket, och att fråga dom vart Öhhhmm Öhhmmmm........Ja,ja jag  fixar det sa ja för att komma därifrån..

Summering OVK suger, det går att tolka på 3-4 sett i vissa fall hur det ska vara.

Ne, tacka vetja standarder som Stereo,THX, DTS, DTS ES, Dolby Digital 5.1 ,Husama där är det solklart vad som gäller, gäller även ISO och nu för tiden Blueray.

MvH & skål på er Jawen

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2010, 00:11:52 »

75.000:- för lite justering.... kul bransch!
Vad tar du i timmen?
Skrivet av: han540
« skrivet: 05 februari 2010, 23:39:31 »

Jag är medveten om att den ingår, men de tog antagligen med sig den av misstag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 februari 2010, 22:32:01 »

Innegivare ingår väl i "paketet" med 1245?

Helt riktigt, saxat ur installatörshandboken:

"Bipackade komponenter

Utegivare Strömkännare Innegivare
Säkerhetsventil Smutsfilter Nivåkärl"
Skrivet av: john_guld
« skrivet: 05 februari 2010, 22:08:24 »

Hej!

Innegivare ingår väl i "paketet" med 1245? I vart fall fick jag den installerad utan att be om det.

Mvh John
Skrivet av: han540
« skrivet: 05 februari 2010, 21:59:06 »

Bra ide  studs
Vad kostar en innegivare, någon? Funderar lite på om han slarvat bort den och därför vill att jag betalar räkningen till Nibe. Varför komma med detta i februari när det hände i oktober, och det var dessutom jag som ringde honom??
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 05 februari 2010, 21:50:27 »

Be honom installera innegivaren så är ni kvitt.
Skrivet av: han540
« skrivet: 05 februari 2010, 21:44:20 »

Vet inte vad kärvande ventiler har med saken att göra. Det var EN ventil som kärvade, och den ensam kan ju inte var orsaken...

Oraklet, du menar väl inte att man ska vara nöjd med sin vp, bara den fungerar bättre än en gammal oljepanna?

Hade installatören haft lite mindre att göra, misstänker jag att han kommit hit själv, i stället för att ringa Nibe för ett litet HP-larm.

Oavsett VEMS "fel" det är, så tycker man ändå att installatören skulle vara mån om sina kunder (som sagt, det behöver inte handla om många minuter). Han fick mej på rekomendation, men jag måste säga att jag har svårt att rekomendera honom vidare.. :'(

Finns det någon som tycker att jag ska stå på mig, eller ska man bara betala och hoppas att man får innegivaren som jag längtat efter så länge  ::)
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 05 februari 2010, 21:38:50 »

Jag tycker att man kan dra ganska många paralleler med ventilationsbranchen för säg, 10 år sedan. Man stramade upp kraven genom att införa OVK. Den liksom knyter ihop hela uppdraget.
Dun måste ha utfört, och fått godkänt på OVK för att få godkänd slutbesiktning och i förlängningen slutlikvid på 10% an kontraktsbeloppet.
För att få godkänt på OVK måste injustering vara gjord och stämma överens med vad som projats. Du måste också ha godkänt relationsunderlag, drift och skötselinstruktioner och sist men inte minst. Det ska vara ordentligt uppmärkt.

Nu gäller ju inte OVK mot privatpersoner (om man inte hyr ut lokaler) så det kanske inte är 100% applicerbart. Men det funkar bra!

/Raptor
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 februari 2010, 21:31:06 »

Men drift i en fastighet då anser jag att det inte kan endast avse själva värmepumpen om det ska bli optimalt...


Men jag har jättestor förståelse att man hellre åker till nästa kund än att gulla med en anläggning i timmar sen jobbet är gjort.

Men jag tycker om man direkt vid start tokhöjer värmekurvan medans man plockar ihop verktyg mm, så får man ju en bra indikation om anläggningen är hyfsat optimal! (inga förödande strypningar)
Men om man kommer tillbaka ner i gruvan och ser att returtemepn "redan stigit till kritisk nivå, då kommer det inte att funka vid det jag kallar svinkyla.
Men bäst måste det va att kolla innan avtappning då kan man ju föreslå tilläggsarbeten.

LÄR ER AV BILBRANSCHEN dom är snabba att föreslå tillägg.
Det har jag hört, men jag servar själv har ingen raketdrift ens på bilen  >:D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 februari 2010, 20:18:46 »

Jo och i offerten för en vp står det ju ATT det ingår en genomgång  i affären dessutom....
En VP är ju inte precis en "fristående" apparat!?

Citera
Sedan står det i kontraktet: "Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare"

Ni som tycker att det är fastighetsägarens sak, vad anser ni optimal drift och utbildning innebär???

Vad ingår/innebär det för installatören?

Och ja vet jag är tjurigare än en gris (om dom nu är tjuriga?) Tjurigare än en tjur kanske  >:D
Skrivet av: han540
« skrivet: 05 februari 2010, 19:47:27 »

Oj, kul med lite aktivitet... ;)
Har nu inte hunnit läsa tidigare inlägg helt, återkommer snart.
Men jag har INTE varit sur för min stora vp, som säkert klarar -25, utan tillskott i Göteborgstrakten...jag har mest varit undrande.

Min fru säger nu att hon kommer ihåg ATT hon skruvat på termostaterna, men är osäker på om hon öppnat dem helt, och jag har inte stängt dem, utan så fort jag med hjälp utav forumet förstod bättre, så har jag kollat varje element minutiöst, och detta gjorde jag efter att nibe-killen varit här. Hade helt enkelt inte hunnit sätta mig in i allt då, man trodde ju åtminstone att vp skulle funka hyfsat i några dagar efter installationen... ???
Tycker det var märkligt att inte installatören kollade med mig att termostaterna VAR öppna när jag ringde om larmet, utan bara sa att han skulle ringa NIbe. Inte kunde jag ana att jag skulle få betala.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 februari 2010, 19:02:24 »

Men jag pratar om 5 minuter som skulle ge BRANSCHEN bättre rykte!!!!
Säger fem minuter. Det ger nog dessutom merförsäljning om man gör det INNAN man tappar ned systemet då kan man ju säga att vill du ha optimal drift ska dom här ventilerna bytas! Ridax, du vet ju mycket väl hur många termostater som kärvar en del får man inte ens loss med våld!!!
En installation som inte fungerar optimalt är ju ingen bra reklam och ger inga ytterligare jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

För 150´bör ska det va en ordentlig genomgång med båda i familjen eller den som sköter värmen.
Alltförmånga gånger upptäcker man att det är INGEN som sköter anlägnningen, då tycker jag man borde lämna skriftlig KORTFATTAD info om vad som är viktigt och vanligt som kan orsaka problem!


Fem minuter!!!!


Jag säger det här i generella termer branschen förlorarenormt!
Kunden får köpa onödig el, det har tom viss betydelse för landets energibalans och elpris! Med dålig cirkulation så riskerar man ju att pumpen fungerar som ren elpanna vid kyla!

Skrivet av: Jawen
« skrivet: 05 februari 2010, 15:27:38 »

Ridax:

Efter din redogörelse så tycker jag det inte är mer än rätt att TS får betala utryckning, att mörka egen vetenskap och ev dåliga egengjorda åtgärder är bara idioti, och uppenbart han han redan innan "problemet" haft vetenskapen han behövt ha för att undvika just detta problem.

VP Oraklet:

Fan du måste få mutscho mukkler, nu när du skottar så in i vassen, det är bra det.....Då kanske du t.o.m orkar dra åt en 35 mm klämringskoppling  ;)

Sen fattar jag det svåra med att få allt rätt när man monterar sommartid, vid dessa fall kanske det är bättre att i offerten räkna in ett 3-4 timmar långt återbesök/justeringsbesök när kylan kommit, och tydligt redogöra detta.

Kunden skulle säkert ramla av stolen av imponerings-chock, och efter det är INGET ett problem  ;)


Föresten har ni ingen standard skriven inom värmepumpsinstallation ?, då vore det ju solklart vad som ingick och inte.
MvH Jawen
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 05 februari 2010, 10:50:07 »

Jag skriver anbud dagligen och har lärt mej den hårda vägen att minsta formulering är viktig.
Har man skrivit att man levererar "fullt fungerande anläggning" så är det det som gäller oavsett anläggningens omfattning såvida man inte anger vad som innefattas i "anläggning".
Jag tycker att branschen är dålig på att skriva in reservationer och förtydliganden. Man har en generell mall för anbud och den föjer man. På sin höjd finns en kortfattad beskrivng av de arbeten som skall utföras.

Kan ta som exempel ur verkligheten jag lever i: En (fd) leverantör sålde en "installation" av en fläkt. Vi skulle hålla med handräckning.
Det visade sej att "installation" i hans värld var ihopmontering av fläkten och att handräckning var 250 timmar svetsjobb samt 30000:- i material. Han hade inte en enda reservation. Gissa vem som fick betala kalaset. Det var inte jag i alla fall.

Man behöver inte vara rädd att skrämma kunden med sina reservationer. Det kan bli många om det är tveksamheter i systemet men man avslutar alltid affären med två nöjda parter och inga tveksamheter.

/Raptor
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 05 februari 2010, 07:14:15 »

Jag tycker det är mest av akademisk betydelse om det är installatören själv som skruvar upp termostaterna eller om han säger till en representant för hushållet att de skall vara uppskruvade.  Oavsett, så måste ju installatören säga till någon ansvarig i hushållet att termostaterna skall stå uppskruvade, annars kommer de ju bara att skruvas ner igen då kunden inte vet att de skall vara uppskruvade.  Så jag anser det helt betydelselöst vem det är som utför den fysiska handlingen att skruva på termostaterna, då huvuduppgiften är att förmedla budskapet.

Sedan så förstår jag inte varför ni överhuvudtaget har svävat in på det här med vem det är som skall skruva upp termostaterna...  Saken är ju den att TS INTE KOMMER IHÅG vad som skedde och i vilken ordning.  VPn driftsattes ju första hälften av oktober utan att lösa på HP-larm förrän någon gång i november.  Under hela november så VET JAG att han540 hade fått förmedlat till sig att termostaterna skulle vara uppskruvade.

Hur kan det då komma sig att icke uppskruvade termostater förorsakar en utryckning av Nibe under November?  Vad har Nibe överhuvudtaget haft för anledning att vara ute hos kunden?  De kommer ju inte på eget initiativ till alla sina kunder?  Och när Nibe sedan skruvar upp termostaterna så "löstes problemet"?  Varför var Nibe där för att lösa ett så enkelt problem, när TS redan tidigare visste att termostaterna skulle vara uppskruvade?

För mig känns det som om TS inte har förmedlat tillräckligt av händelseutvecklingen. 
Skrivet av: Jawen
« skrivet: 05 februari 2010, 02:33:36 »

Ridax:

Nu har jag inte all insyn i detta ärende, men jag tycker du lägger över för stort ansvar till den betalande icke kompetente kunden allmänt i detta.

Och oavsett vad det står i manualen, så tycker jag man som montör i a fall bör vara kvar ett par timmar efter uppstart och ser över att "uppgiften" är slutförd och att det fungerar, och att ge frun i huset direktiv angå åtgärder/justeringar är rent felaktigt.

Sen om han under "uppstarten" märker att raddar/termostater är kassa, så kan han ju påtala detta till kund & diskutera eventuella tillkommande kostnader.

För ex kan vi ta bilbranschen, om man lämnar in bilen för byte av bromsbelägg & mekanikern ser att bromsslangen ut till hjulet nästan är avnött, inte fan sätter han på nya bromsbelägg och bara kör ut bilen.
Sen ringer kunden efter 2 dagar, ståendes längs med vägkanten och säger att han nästan körde i diket vid inbromsning & nu har det runnit ut massa vätska vid höger framdäck.

Då svarar mekanikern: Ja,jag vet vad det är, jag såg att slangen nästan var av när jag bytte bromsar, så nu har den nog gått av då.


Eller att en VVS:are var och bytte kran/blandare i ett kök, och ser att vattenlåset droppar men gör inget åt det.


Som yrkesman inom allt så har man en viss skyldighet man bör uppfylla, är man där som specialist och byter värmekälla så är skyldigheten att också "springa över" raddar/termostater å se att det funkar...punkt slut i a fall för mig.

Finns väl absolut inget sunt förnuft att som yrkesman sälja pump med installation, men inte bry sig om om det sen fungerar bra eller ej ?, den typ av service får inga branscher att överleva.


MvH Jawen
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 februari 2010, 00:31:38 »

Vist är det hus ägarens ansvar att ventilerna fungerar, men samtitigt tycker man att installatören ser till
att termostaterna är fult öppna, för att många som inte har haft med värmepump att göra vet inte om detta.
så bråttom for man inte ha.
Och kärskild  när det står det i kontraktet: "Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".

Angående tillkott: jag köpte värmepump för att jag gillade inte värma med ren el.  *roflmao*
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 05 februari 2010, 00:03:47 »

Framledningen hade kanske inte gått upp så fort, om installatören orkat upp och tagit bort några termoster. a:gl
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 februari 2010, 23:54:28 »

Säg att installationen kostar 150´Sek, nog bör man för branschens bästa om inte annat kuta runt och kolla raddarna. Vilket tar 5 minuter. Säger f e m minuter!
...
Ang tillskott.... finns det nån som vill ha "onödigt" tillskott?
Jag tycker nog det är kundens ansvar att ventilerna på radiatorerna fungerar.  Jag tycker man som installatör har rätt att anta att radiatorsystemet fungerar och definitivt så går gränsen före utbyte av packboxar o.d. som du ju vill sätta installatören på.  Då skall installatören även byta radiatorer som har beckat igen?  Och byta ut ett-rörssystem (som ju ni felsta anser icke-optimalt för VP-drift) mot två-rörssystem, för annars har han inte uppfyllt sitt åtagande om "optimal drift"...  Var går gränsen?

Jag anser att gränsen går vid injustering av själva VPn och att tala om för kunden att termostaterna skall vara öppna (om de nu skall vara det).  Det är en rimlig åtgärd.  Det är inte rimligt med en fullständig genomgång och renovering av radiatorsystemet.

När det gäller tillskott så var det ju just TS som gnällde över att han fått en VP som han tyckte var för stor...  Med en mindre VP så skulle han få högre COP då framledningen inte gick upp i temp så snabbt...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2010, 23:47:44 »

Säg att installationen kostar 150´Sek, nog bör man för branschens bästa om inte annat kuta runt och kolla raddarna. Vilket tar 5 minuter. Säger f e m minuter!

Det är fortfarande inte raketforskning vi snackar om!?

Ang tillskott.... finns det nån som vill ha "onödigt" tillskott?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 februari 2010, 23:41:59 »

Om det står
Citera
"Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".
Så är ju inte alls det fullföljt om man ska tro kunden...
Vad som är "optimal drift" kan ju diskuteras till död-dagar... du kan alltid påstå att installatören inte har uppfyllt åtagandet i så fall.  Vi vet alla att du har mycket avvikande (eller högre) krav på "optimal drift" än andra.  T.ex. vet jag att DU och TS har rakt motsatta åsikter om det där med "rätt mängd" tillskott, då DU vill ha så lite tillskott som möjligt och TS är sur på installatören för att han inte behöver något tillskott.  Alltså kan det mycket väl vara så att din syn på "optimal drift" avviker från TS syn på optimal drift.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2010, 23:27:36 »

Om det står
Citera
"Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".
Så är ju inte alls det fullföljt om man ska tro kunden...

Jag tvivlar inte en sekund på att det är grava brister i injusteringen, majoriteten av dom pumpar jag tittat på står i default, vilket gör att här hos oss där det kan bli svinkallt får kunden toksvettas eller använda termostatventilerna för att få rimlig rumstemp!
Vi dkyla blir det bara tok med driften kompressorn står pga av hög retur mm.

Jag har även träffat på kunder som säger vi är jättenöjda vi har aldrig haft så varmt o skönt som sen vi monterade in värmepump...
Då vill man ju bara grina  >:D

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 februari 2010, 23:16:41 »

Citera
Sedan står det i kontraktet: "Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".

Men Ridax, dom har inte fullföljt sina åtaganden eller hur!!! Att lägga på frugan att öppna ventilerna, var väl en sak men för optimal drift måste man ju kolla flödet och lossa dom ventiler som kärvat!!! Strypa dom som kortsluter mm mm mm mm mm mm
Jag har ingen aning om huruvida de har fullföljt sina åtaganden.  Jag har ju bara TS version av vad som har hänt, men du kanske vet mer?  TS verkar ju inte själv veta/komma ihåg hur det gick till.  Han har väl inte ens beskrivit vad det är de egentligen tvistar om?  Förstår inte riktigt vad det är för faktura som NIBE skulle ha skickat ut till slutkund...  Vad har Nibe med förehavandena mellan installatören och slutkunden att göra och varför skulle Nibe fakturera?  Dock har jag ju märkt att TS har en benägenhet att svartmåla det mesta...

Sedan tror jag nog att det ligger viss sanning i att TS har pillat en hel del på systemet, det intrycket har i alla fall jag fått av det som TS skrivit både i detta forum och ett annat "konkurrerande".  Om det var bra eller dåligt pillande låter jag vara osagt, men om installatören påstår att TS själv har framkallt något problem, så tycker inte jag att det låter helt osannolikt.

Jag tycker nog att du (Bertil) går lite väl långt när du vill få installatören att göra en fullständig genomgång/renovering av hela radiatorsystemet.  Då skulle han alltså gå runt och byta packboxar i alla ventil som kärvar alternativt läcker?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 februari 2010, 23:01:19 »

Citera
Sedan står det i kontraktet: "Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".

Men Ridax, dom har inte fullföljt sina åtaganden eller hur!!! Att lägga på frugan att öppna ventilerna, var väl en sak men för optimal drift måste man ju kolla flödet och lossa dom ventiler som kärvat!!! Strypa dom som kortsluter mm mm mm mm mm mm

Man upphör aldrig att förvånas säger jag!

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 februari 2010, 22:46:33 »

Nu ringer jag igen, 4 feb. När jag väl får fatt på honom så säger han att jag skall betala en räkning från Nibe, för en utryckning i november, på ca 1400kr... :o
Min fru och jag försöker dra oss till minnes allt som hänt och i vilken ordning, vilket inte är lätt.
Vad vi vet är att Nibe-killen bad min fru (jag var inte hemma) sätta alla termostaterna på max. Hon blev förvånad, och jag blev ännu mer förvånad, över att inte installatören sagt något eller kollat elementen (en sån enkel åtgärd). Detta löste i alla fall problemet.
Såvitt jag vet, så var du under nästan hela november fullt medveten om att man bör köra med termostaterna öppna, då du upprepade gånger fått det rådet och själv kommenterat detta då...


Kanske du har termostaterna inställd på önskad rumstemperatur, och för hög kurva inställd i styrdatorn?
Det ger precis de symptom du hänvisar till...

På en nyinstallerad anläggning är det viktigt att du trimmar in reglerdatorn med alla termostater fullt öppna, annars stryps flödet om du kör ut "för varmt" vatten och flödet minskar vilket gör att framledningstempen stiger ännu fortare.

Alltså fullt öppna termostater:

Kom på i dag att man kanske skulle öppna termostaterna helt i sovrummen också, och sen göra en schemalagd sänkning på kväll o natt för att få en bra sovtemp. Vad tror ni om det?
Skrivet av: han540
« skrivet: 04 februari 2010, 22:32:56 »

Jo visst, de står i manualen, så där har man inget att hämta. MEN, säg att min fru hade något på spisen o glömde öppna termostaterna,  och som sagt hon vet ju inte hur mycket de skulle öppnas...Fruktansvärt ansvarslöst av dem.
Sedan står det i kontraktet: "Justering för optimal drift samt utbildning av anläggningsskötare".
Inget av det anser jag vara genomfört. HUR kan man justera optimalt utan att VETA OM termostaterna är öppna eller inte... ???
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2010, 21:43:33 »

Jo, du är inte ensam om att installatören bara trycker på onknappen och drar när rören är färdigkrökta...  ::)

Är det en 1245 du har så står det faktiskt på 3 ställen i manualen att man bör öppna termostaterna, och oavsett vad som sagts så kan han nog hävda att man bör studera manualen.  :'(
Skrivet av: han540
« skrivet: 04 februari 2010, 18:51:38 »

Hoppas på lite hjälp av er.
Installerade bergvärme, driftfärdigt 9 Okt -09.
I början var det lite strul: en koppling läckte (inuti vp), ett par larm gick etc.
Under denna tid (fram till nu) har jag ringt kanske 3-4 ggr för att få inomhusgivaren som de åkte iväg med.
Nu ringer jag igen, 4 feb. När jag väl får fatt på honom så säger han att jag skall betala en räkning från Nibe, för en utryckning i november, på ca 1400kr... :o
Min fru och jag försöker dra oss till minnes allt som hänt och i vilken ordning, vilket inte är lätt.
Vad vi vet är att Nibe-killen bad min fru (jag var inte hemma) sätta alla termostaterna på max. Hon blev förvånad, och jag blev ännu mer förvånad, över att inte installatören sagt något eller kollat elementen (en sån enkel åtgärd). Detta löste i alla fall problemet.
Installatörens medhjälpare (en ung kille) påstår däremot att han sagt till min fru att gå och öppna termostaterna, och hon kommer inte ihåg OM hon öppnat alla eller hur mycket (hon har nog aldrig rört en termostat förut). Vi har mycket fönster i söder så jag kan tänka mig att termostaterna har strypt när tempen gått upp mot 24-25 grader när solen legat på, vilket inte är ovanligt i okt, och kanske lite matlagning på de.. fiR:
Min spontana reaktion är att det är under all kritik av installatören att inte själv se till och informera om att termostaterna skall vara helt öppna och sedan sätta i gång vp och göra nödvändiga injusteringar. Han menar däremot att vi skulle ha gått och skruvat på termostaterna och själva orksakat larmet...
Vi skulle höras om detta i morgon.
Vad tycker ni jag skall säga?  Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!