Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 10 september 2005, 21:15:18 »

Förr användes Etylenglykol men det är miljöVIDRIGT.
Det är den sorten som du kan kolla i en mätare.(Kanske monopropylenglykol också jag vet inte)

Det är som tipo874 säger ang korrision. Frysmässigt slits det ej vad jag vet.

Man håller på att gå över till (MPG)MonopropylenGlykol i och med att det är miljövänligare.
Problemet med det är att det blir segt vi minusgrader. Etylenglykol blir också segt men inte lika segt som MPG.

Jag rekomenderar Etanol. Då det inte segar till sig när det är kallt(Du klarar dig med mindre cirkpump). Och är ganska miljöriktigt.

Det du ska göra är att höra med miljökontoret på din komun de har bestämelser som du måste följa.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 september 2005, 10:27:32 »

Glykol tappar aldrig frystemp, meg vetligt. vet inte varför dt rekomenderas att man ska byta glykol i bilar vad 6:e år, vet ingen som gör det & jag har aldrig sett att nån får probelm. systemet är ju slutet. Jag skulle inte ha bytt.

Anledningen till att man byter i en bil är att antikorrosionstillsatserna bryts ned efter hand. Jag kan tänka mig att detta sker snabbare eftersom kylsystemet i en bil ju jobbar med betydligt högre temperaturer.

Sedan vet jag inte om man kan använda bilglykol i en VP-anläggning. Det finns tillsatser (silikat?) som sliter på systemet, därav att vissa bilar måste ha speciell glykol.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 10 september 2005, 09:59:06 »

Köldbäraretanolen som används idag har bättre värmeledningsförmåga än vad glykolen har.
Det finns en del info om det att söka på här på forumet.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 10 september 2005, 09:24:42 »

Hej

Kan detta fungera?
Ta med lite utav blandning och åk till macken och låna en glykolmätare, så får du veta till vilken temperatur blandningen "håller".
,,,Eller är det helt fel sorts glykol :-[
/Tomson

Glykol tappar aldrig frystemp, meg vetligt. vet inte varför dt rekomenderas att man ska byta glykol i bilar vad 6:e år, vet ingen som gör det & jag har aldrig sett att nån får probelm. systemet är ju slutet. Jag skulle inte ha bytt.
Skrivet av: Tomson
« skrivet: 10 september 2005, 08:31:58 »

Hej

Kan detta fungera?
Ta med lite utav blandning och åk till macken och låna en glykolmätare, så får du veta till vilken temperatur blandningen "håller".
,,,Eller är det helt fel sorts glykol :-[
/Tomson
Skrivet av: Seglaren
« skrivet: 15 augusti 2005, 20:14:09 »

Har etylenglykol som köldbärare i en bergborra på 159 meter. Har fungerat i tjugo år. Nu byter jag värmepump. Jag behåller glykolen men är det idé att byta till ny glykol? Jag tror själv att detta är onödigt.det kostar ju dessutom en hel del.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!