Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: oljud frÃ¥n kompressor Nibe fighter 410 P  (läst 31661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Berglund

  • Gäst
Martin Berglund
oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« skrivet: 22 februari 2004, 01:11:37 »
Hej
Då jag håller kring kompressorn (runt ljudisoleringen) så går kompressorn tystare ,vad göra? Är det någon annan som har samma problem?

Martin

admin

  • Gäst
admin
Re:oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2004, 09:30:31 »
HÃ¥ll kvar... ;D

Skämt åsido så kan jag föreslå att du ersätter dina händer med något annat mjukt material som du kan klämma in mellan VP:ns kompressor och "ytterhöljet", använd armaflex eller liknande. Det kan vara värt ett försök, se även till så att alla delar av kompressor/rör som vibrerar går fritt från direkt mekanisk kontakt till ytterhöljet.

Kan vara värt ett försök.

Ljuddämpningplattor (typ asfaltmassa - tung) som används till bilar kan även limmas på höljets sidoplåtar.

admin

  • Gäst
admin
Re:oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2004, 23:20:53 »
Hur har det gått för dig Martin, har du lyckats lösa problemet med oljudet.

Om ej, och du har garanti kvar, kan det vara ide att ta kontakt med leverantören...

Martin Berglund

  • Gäst
Martin Berglund
Re:oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2004, 11:40:56 »
v 12 fick jag en ny kompressor installerad, oljudet försvann.

admin

  • Gäst
admin
Re:oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2004, 16:49:27 »
Kanon! ;D ;D ;D

popopo

  • Gäst
popopo
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #5 skrivet: 19 december 2005, 09:28:25 »
Du har fel på kompressorn. Har själv samma problem. Nu ska kompressorn byttas kosta 27 000 kr. Men det går på hemmförsäkringen. Endast fyra år gammal.

--RoBBaN--

  • Gäst
--RoBBaN--
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #6 skrivet: 21 december 2005, 18:58:06 »
Synn att dom bytte kompressor,,,,   Det är (oftast) inte fel pÃ¥ kompressorena pÃ¥ 310/410,,   saknas bara 3 st brickor under kompressor fötterna/kuddarna.... Men kul att du har en ny kompressor.... *hehe* ett komp byte ligger pÃ¥ 12-15 tusen.....

Jobbar med värmepumpar på HELTID...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #7 skrivet: 28 december 2005, 23:33:49 »
Du har fel på kompressorn. Har själv samma problem. Nu ska kompressorn byttas kosta 27 000 kr. Men det går på hemmförsäkringen. Endast fyra år gammal.

27 laxar byt reparatör...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad cirusvirus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #8 skrivet: 12 april 2008, 17:21:15 »
Installerade en Nibe 410P hösten 2007 o tyckte att kompressorn lätt fruktansvärt högt för att vara en helt ny vp. det satt en CTC pump innan som lät som ett tröskvärk o när den la av sÃ¥ tänkte man att de skulle bli skönt med en helt ny pump för de borde ju ha hänt en hel del pÃ¥ 16 Ã¥r.... men den nya lÃ¥ter typ lika mycket  fiR:.

Har hört liknelser vid kyldiskar från -70 talet o de stämmer in rätt bra, eller som en liten luftkompressor man brukar ha i garaget. Har ljudisolerat med ett liggunderlagsliknande material, modell tjockare men är inte nöjd. Tar man en kofot o sätter under plåtlådan där kompressorn sitter o trycker ner den lätt så försvinner det värsta ljudet, så nått galet måste det ju vara med konstruktionen. Att ljudet skulle försvinna om man monterar 3 st brickor till gummifötterna under kompressorn låter ju logiskt, men verkar inte vara helt enkelt att göra själv. Har inte varit i kontakt med Nibe ang detta men man tycker ju att i så fall borde det ju vara en garantisak?

För det finns väl inget fraktskydd som skall bort på 410p?

Skulle va grymt tacksam för svar!

Utloggad aljons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2008, 12:08:37 »
Har nyligen installerat Nibe Fighter 410P och med samma erfarenhet som cirusvirus av oljudet från kompressorn. Några fraktskydd runt kompressorn har jag inte sett. Med den nya värmepumpen (hade tidigare CTC Master 103) har ljudet från ventilationen blivit mycket tystare men istället låter kompressorn.

Jag har klistrat alla åtkomliga ytor inne i värmepumpen med bitumen-skivor. Kompressorn är inbyggd i en metallåda och jag har klistrat bitumen på alla åtkomliga utsidor på lådan och ljudet har minskat betydligt. Men man blir lite orolig för om det blir för lite kylning av kompressorn men eftersom lådan runt den inte känns varm vid drift så kanske det inte är så farligt. Lådan har en öppning längst upp som man nog inte ska täppa igen.

Nästa steg kanske är att lägga någon slags isolering, typ vanlig byggmatta eller liknande runt kompressor-lådan; vad tror ni? Blir kylningen av kompressorn för dålig då kanske och gäller inte garantin i så fall?

Att man ska behöva hålla på så här med nya maskiner som är tänkta att finnas i dagens bostäder! Det verkar finnas en hel del utvecklingsarbete kvar att göra när det gäller ljudmiljön.
Nibe Fighter 410P inst. 2008-06 (tidigare CTC Master 103 inst. 1985) i Blekinge. Bost.yta ca 125 m2 + uppv. förråd ca 15 m2 + Munters avfuktare i krypgrunden. Elförbr. totalt ca 13 000 kWh tidigare med CTC Master. Nuvarande elförbr. oförändrad.

Torbjörn Holmgren

  • Gäst
Torbjörn Holmgren
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2012, 11:16:33 »
Alla jag talat med som installerat en Nibe Fighter säger samma sak. Ett oacceptabelt oljud från kompressorn. Själv har jag tagit en kökssvamp modell "skotts brite" och kilat fast mellan rör och kompressor. Hjälpte väl lite grann men det känns som man sitter i en atlantångare därhemma. Min pump är bara 3,5 år och har redan reparerats flera gånger. De pengar jag sparar i energi får jag lägga ut på reparationer. Utan hemförsäkring blir det en dålig affär då reparationskostnaderna hittills överstigit 20000 kr. Nibe 410 P är en undermålig produkt och borde inte fått komma ut på marknaden. Nu finns det tydligen en ny modell som heter 470, vi får hoppas att den är bättre.

Kim Strandberg

  • Gäst
Kim Strandberg
SV: oljud från kompressor Nibe fighter 410 P
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2013, 12:27:49 »
Alla jag talat med som installerat en Nibe Fighter säger samma sak. Ett oacceptabelt oljud från kompressorn. Själv har jag tagit en kökssvamp modell "skotts brite" och kilat fast mellan rör och kompressor. Hjälpte väl lite grann men det känns som man sitter i en atlantångare därhemma. Min pump är bara 3,5 år och har redan reparerats flera gånger. De pengar jag sparar i energi får jag lägga ut på reparationer. Utan hemförsäkring blir det en dålig affär då reparationskostnaderna hittills överstigit 20000 kr. Nibe 410 P är en undermålig produkt och borde inte fått komma ut på marknaden. Nu finns det tydligen en ny modell som heter 470, vi får hoppas att den är bättre.

Kan inte annat än hålla med dig, en urusel produkt som bullrar alltför mycket och annars också måste repareras stup i kvarten. Jag kan inte förstå hur denna kan vara ämnad att ha i bostäder. Ljudnivån ligger ibland på 65dB vid maskinen (4 år gammal fighter 410p i tekniskt utrymme) och även inne i vårt hus ligger nivån på 40-50dB. Funderar på att byta kompressor men det är dyrt och omständigt (alla vattenrör måste tas bort för att komam åt kompressorn)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!