Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med bergvärmepump IVT  (läst 15335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Problem med bergvärmepump IVT
« skrivet: 30 oktober 2005, 21:06:42 »
Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus med bergvärme från 1997. Värmepumpen startar och stoppar ideligen.

Jag upptäckte att det går ett kopparrör direkt från VB in till VB ut, röret har en strypning mitt på, det är ihoptryckt delvis. Det verkar som viss del att radiatorvattnet går genom detta rör och direkt tillbaka till värmpepumpen och den slår av på grund av att returvattnet kommit upp i temperatur. Detta "bypassrör" blir varmt när VP’n går, det blir varmt på båda sidor om strypningen och betydligt varmare än den riktiga returen från radiatorsystemet. Alla radiatorer är fullt öppna nu, inklusive gästrum, förråd och garage. Dessa vill jag ju helst stänga av, men jag misstänker att ju mera mottryck pumpen får desto mera går genom bypassröret. Cirkulationspumpen går för fullt på läge tre av tre.
Vad skall jag göra? Jag kan ju ringa installatören, men det känns bättre att få forumets synpunkter också.
Vad har detta bypassrör för funktion? Kan jag pressa ihop det lite till? Det kliar i fungrarna, men jag vill ju inte spräcka röret.

Eller har jag missföstått allt och det är något annat fel som gör att pumpen startar och stoppar hela tiden.

Tacksam för alla synpunkter...

Olle
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2005, 21:54:57 »
Pumpens typbeteckning?

IVT har en del bra beskrivningar / manualer på sin hemsida, Vet inte om lite äldre modellers installationsanvisningar finns där också
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2005, 22:02:08 »
Nu har inte jag någon IVT, men av vad jag läst här på forumet verkar det vanligt att IVT-installationer har en extern cirkpump och denna bypass. Såvitt jag förstår är anledningen att man då kan cirkulera radiatorslingan även under tiden pumpen gör varmvatten, eller helt enkelt står stilla.

För att detta skall fungera som avsett måste radiatorslingan ha ett större flöde än VB ut från VP, annars får du cirkulation åt fel håll genom bypassen, precis som du nu verkar ha.

Kolla att den externa pumpen fungerar ordentligt och se till att den interna pumpen inte står på fullt.

Jag hade ett liknande problem med min installation i början, men jag har en 200 liters ack som sitter där din bypass sitter. I mitt fall gick pumpen bara så länge att acken fylldes, trots att radiatorreturen var kall.

Mina båda pumpar stod på trean, och efter att ha sänkt den externa pumpen till tvåan, för att reducera brus, och sänkt den interna till ettan har det fungerat utmärkt. Nu stoppar inte pumpen förrän både acken och radiatorreturen kommit upp i önskad temp, Stiebel reglerar på returen.

Jag har inte hört något om att rören plattas ihop, och jag tycker det verkar vara ett försök av tidigare ägaren att lösa problemet, fast kanske på ett mindre lyckat sätt.
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 22:23:51 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2005, 22:28:54 »
Nu har inte jag någon IVT, men av vad jag läst här på forumet verkar det vanligt att IVT-installationer har en extern cirkpump och denna bypass. Såvitt jag förstår är anledningen att man då kan cirkulera radiatorslingan även under tiden pumpen gör varmvatten, eller helt enkelt står stilla.

Det kan också vara en lösning för att man inte kan garantera minst hälften av alla radiatorer öppna. Då kör man med yttre církpump och bypass. Den yttre cirkpumpen kan slå till och från, medan den inre går konstant. Står den yttre still så går flödet från den inre genom bypassen, och därmed riskerar man inte överbelastning (av den inre cirkpumpen).

Har du hittat någon yttre cirkpump? Den behöver inte nödvändigtvis sitta direkt vid VP (även om det är det vanligaste). Om så är fallet; Är den igång?

Oavsett vad som är skälet så tycker jag ändå att det vekar konstigt att det sitter en strypning på bypassen. Vad den skulle ha för funktion vet jag inte. Kanske någon försökt sig på en 'snålvariant' för att säkerställa tillräckligt flöde? I så fall skulle jag nog våga prova med att stänga bypassen och dra ned hastigheten på den inre cirkpumpen. Det motsvarar ungefär som jag kör just nu, eftersom jag ännu inte fått in alla radiatorer i värmekretsen. Det funkar bra utan bypass och utan tecken på överbelastning, men då har jag ställt ned den inre cirkpumpen på lägsta.

Att klämma ett kopparrör pÃ¥ detta vis skulle jag i princip inte vara rädd för (att det jäkligt fult ut är ju en annan sak......  :P ). Lite mer tveksam är jag om den skall Ã¥terställas. Möjligen finns det dÃ¥ en viss risk för sprickor (fast jag TROR att det skulle vara OK en enstaka gÃ¥ng).
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2005, 08:58:12 »
Tack för hjälpen!
Pumpen jag skrev om var den externa pumpen. Nu har jag tittat på den interna också och ställt ner den från läge 2 till 1. Nu funkar det mycket bättre men jag skall kolla mer noga i kväll om det kan vara så att viss del vatten ändå smiter genom bypassröret.
Jag påminner mig om att föregående ägare talat om att de bytt en cirkpump i våras. Tydligen har installatören missat att ställa in balansen mellan dem.
Det är en Greenline Compact 8. Jag har handboken här men jag ser inget om hastigheter pÃ¥  cirkulationspumparna.

Olle
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #5 skrivet: 01 november 2005, 08:49:19 »
Nu har jag öppnat alla termostatventiler utom garage och förråd. Nu verkar temperaturen på returledningen inne i värmepumpen vara ungefär samma som den returledning som kommer från radiatorerna. I går kväll testade jag att stänga av termostatventilerna i de rum som vi inte använder och då verkar det som viss del av vattnet går via bypassröret. Detta verkar vara en känslig konstuktion. Visst är det så att om en pump är lite starkare än den andra så går vatten genom denna bypass, åt ena eller andra hållet? Och när det händer så stör det värmepumpens funktion? Antingen blandar man varmt vatten från värmepumpens utgång med returvattnet eller så blandas vattnet ut till radiatorerna man kallt returvatten.
Jag tror jag skall ringa installatören och diskutera...

 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #6 skrivet: 01 november 2005, 09:40:54 »
Bypassens har två funktioner.

1. Med den låga temperatur som en värmepump arbetar med så vill man ha så högt flöde som möjligt i radiatorsystemet, högt flöde i radiatorkretsen garanterar att radiatorernas hela yta bli "lika" varm och den totala uteffekten vid en viss given (låg) framledningstemp blir högre.

2. En värmepump skall helst arbeta med ca 7-10 graders difftemp mellan framledning och returledning, givet resonemanget under punkt 1 går detta inte riktigt ihop. Man sätter därför en bypass som gör att man kan köra ett betydligt lägre flöde genom värmepumpen än vad man gör i radiatorkretsen.
I bypassen skall därför ALDRIG gå något flöde från VP:ns framledning till dess returledning, i bypassen skall det högre flöde som radiatorsystemet kräver i stället gå.

Grundinställningen i ett system med bypass bör vara:

Värmepumpens interna cirkpump på läge 1
Den exerna cirkpumpen på läge 3

Om difftempen mellan fram/returledning i värmepumpen blir mer än 10 grader kan man öka interna cirkpumpen till läge 2 (förutsatt att man inte får kortslutning i bypassen).

Om man får för mycket brus i radiatorerna eller radiatorsystemet kan man sänka den externa till läge 2.

Att både öka den interna och sänka den externa är inte att rekomendera. Att köra med högre hstighet på den interna än på den externa är förbjudet.

I system med bypass är det dessutom viktigt att reglerdatorns kurva är rätt injusterad.
Alla termostater skall vara fullt öppna eller bortplockade, eventuell över eller undertemp i olika rum justeras med grundflödet genom varje enskild radiator, blir ett rum för varmt, minska flödet genom den radiatorn. Blir ett rum för kallt, öka flödet genom den radiatorn.

Det kallaste rummet styr vilken kurva du kan köra med, resterande rum får sedan strypas in till rätt temp genom att flödet genom radiatoreran minskas.
Man får dock aldrig strypa så mycket att flödet i radiatorkretsen blir lägre än det interna i värmepumpen.

Hoppas att jag förstått det hela rätt, och kunnat förklara på ett någorlunda begripligt sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #7 skrivet: 01 november 2005, 12:17:34 »
Tack Richard och övriga för bra info.
Jag talade med installatören i morse. Han kände inte igen att röret var tillplattat det är inte deras standard...
Det visade sig att de, vid pumphaveriet, satt dit en för stor intern cirkulationspump. Det räcker ju uppenbarligen inte med att ställa den interna på 1 och den externa på 3, det blir fortfarande vattenflöde i fel håll genom bypassröret. Vi kom överens om att testa att strypa den interna med kulventilerna som är till för att kunna byta pumpen. Efter detta känns bypassröret svalt :)
Jag är osäker på om detta är en bra permanent lösning eller inte. Ett bättre alternativ är nog att köpa en större extern pump, just nu är radiatorerna inte jämnt varma över hela ytan.

Jag är lite osäker på hur jag kan justera grundflödet genom radiatorerna som Richard skrev om.

Föregående ägare talade om att de i början haft problem med för hög returtemperatur från radiatorerna. Då satte de upp ett fläktelement i köket. Huset har ganska öppen planlösning, trots detta så blir det väl varmt i köket jämfört med övriga rum. Fläktelementets fläkt går hela tiden. Skulle det vara en bra idé att koppla så att det bara fläktar när kompressorn går? Då skulle man spara på eftervärmen och låta den värma övriga rum samtidigt som man inte värmer upp köket i onödan. Dessutom skulle man slippa det ständiga oljudet från fläkten i köket. man borde väl få färre starter av kompressorn på detta sätt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #8 skrivet: 01 november 2005, 12:40:15 »
Det interna flödet genom värmepumpen skall strypas in så att tempdiffen mellan fram och returledning (kan du se i displayen) är ca 7-10 grader när värmepumpen tillverkar radiatorvärme. Se till att kompressorn gått i minst 15 minuter när du läser av temperaturerna/genomför instrypningen på ventilen.

Även om du får rätt difftemp så bör du byta till en miondre cirkpump, en mindre cirkpump drar mindre energi... Om det lönar sig på kort sikt är dock tveksamt, men på 10 år...

Vad gäller det faktum att dina radiatorer inte är lika varma hela vägen vill jag bara göra dig uppmärksam på följande:

1. Du måste ha kört kompressorn så länge att värmen hunnit distribueras till alla radiatorer. Denna tid på året har din värmepump förmodligen så korta gångtider att det är osäkert om så sker utan att du tvingar igång den genom att radikalt öka kurvan eller finjusteringen i styren.

2. Kontrollera så att du inte har för stort flöde över vissa av radiatorerna, speciellt lurigt med de minsta, där måste man strypa hårt på radiatorkopplet för att vattnet inte skall rusa igenom utan någon tempsänkning alls. För öppna ventiler på små radiatorer ger dessutom för lågt flöde i dina större radiatorer med dålig värmeavgivning som följd.

Har du en eller tvårörs-system?

I ett tvårörsystem kan du försöka mäta difftempen över de enskilda radiatorerna, med externa cirkpump bör du inte ha mer än ca 3-4 graders tempskillnad mellan ingående och utgående ledning (även nu viktigt att radiatorsystemts temp är hög, se till att kompressorn gått i minst 30 minuter mot radiatorerna innan du gör denna typ av mätning)

I ett enrörs-system skall tempdiffen vara så liten som möjligt över varje enskild radiator, där är det viktigare att kolla så att varje enrörsslinga ger ungefär samma tempdiff totalt sett. Ofta är huset uppdelat i 2-4 enskilda enrörs-slingor vid enrörs-system.


Hur man stryper på danfoss radiatorkoppel ser du på nedanstående bild. Man vrider på den kromade lilla ringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #9 skrivet: 01 november 2005, 16:57:43 »
I system med bypass är det dessutom viktigt att reglerdatorns kurva är rätt injusterad.
Alla termostater skall vara fullt öppna eller bortplockade, eventuell över eller undertemp i olika rum justeras med grundflödet genom varje enskild radiator, blir ett rum för varmt, minska flödet genom den radiatorn. Blir ett rum för kallt, öka flödet genom den radiatorn.

Öööhhh...  Sc:,h Jag trodde att bypass och yttre cirkpump användes bl a om man INTE kan garantera minst hälften av flödet genom radiatorerna. Så står det även i min manual. Sc:,h. Då borde det väl inte vara alltför kritiskt om termostatventilerna sitter kvar för viss individuell reglering? Eller blir det obalans? Jag tänker på mitt eget hus där den äldre delen är dragigare än den nyare, en effekt som (givetvis) är olika stor beroende på om det blåser eller ej, och som därför bara kan minskas med ett visst mått av individuell rumsreglering (=termostatventil)  Sc:,h
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #10 skrivet: 01 november 2005, 17:22:24 »
Vi kom överens om att testa att strypa den interna med kulventilerna som är till för att kunna byta pumpen. Efter detta känns bypassröret svalt :)
Jag är osäker på om detta är en bra permanent lösning eller inte.

Det låter inte som någon vidare bra permanent lösning i mina öron.....  :P. Syftet med bypassen är ju bl a att undvika överbelastning av den interna cirkpumpen om radiatorerna inte är öppna för ett tillräckligt flöde. Med kulventilerna delvis stängda får du ju just denna risk för överbelastning som man vill undvika....  :P. Dessutom är kulventiler inte avsedda för flödesreglering. I det långa loppet finns nog risk för skador (tror jag) och läckage, bl a till följd av virvelbildning (kavitation).
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #11 skrivet: 02 november 2005, 10:19:02 »
OK, men det är ju inte akut...
Jag skall tala med installatören igen. Jag har nog varit lite för snäll mot honom. Det har ju bytt till en för stor pump utan att säkerställa att det fungerar. Dessutom skulle jag gärna vilja veta vem som plattat till röret. Insåg de att pumpen var för stor och försökte fuska ihop det... De borde komma hit igen och se till att det funkar som det är tänkt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #12 skrivet: 02 november 2005, 10:33:34 »
Ett bättre alternativ är nog att köpa en större extern pump, just nu är radiatorerna inte jämnt varma över hela ytan.

Radiatorerna skall inte vara jämnt varma över hela ytan. De skall helst vara 7-10 grader svalare nertill. Är det för högt flöde så att det är samma temperatur över hela ytan ökar pumpens elförbrukning pga högre returtemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #13 skrivet: 02 november 2005, 10:44:42 »

Radiatorerna skall inte vara jämnt varma över hela ytan. De skall helst vara 7-10 grader svalare nertill. Är det för högt flöde så att det är samma temperatur över hela ytan ökar pumpens elförbrukning pga högre returtemperatur.


1. Med den låga temperatur som en värmepump arbetar med så vill man ha så högt flöde som möjligt i radiatorsystemet, högt flöde i radiatorkretsen garanterar att radiatorernas hela yta bli "lika" varm och den totala uteffekten vid en viss given (låg) framledningstemp blir högre.


Intressant, vem har rätt? Jag försår båda argumenten men de talar mot varandra *hmmm*
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med bergvärmepump IVT
« Svar #14 skrivet: 02 november 2005, 12:26:21 »
Jag har rätt, Roland har nog missat att det gällde ett raidator/värmepums-system med bypassledning.
Har han det, så har även han rätt, men inte i detta specifika fall, i en vanlig VP-installation utan bypass skall man dock eftersträva ca 7-10 graders deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!