Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1215 many 5b ( VB-Fram min)  (läst 7452 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: 1215 many 5b ( VB-Fram min)
« Svar #15 skrivet: 23 mars 2006, 22:00:52 »
ja men max värdet har jag koll på.
jag bara leta lite om man kunde påverka vid vilken ute temp jag slutar att produsera värme.

Ju lägre värdet är dessto svårare får pumpen att vilja starta eftersom det blir svårare att nå gradminutunderskottsvärdet för start av kompressorn för värme. På sommaren är det sällan som ärvärdet understiger typ 20 grader och då kommer det vara ett gradminutöverskott vilket alltså får till följd att pumpen aldrig kommer starta för radiatorvärme. Det blir precis som sommarläget fast med cirkpumpen igång och riktningsventilen jobbande (men det visste ju du Car Man)
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215 many 5b ( VB-Fram min)
« Svar #16 skrivet: 24 mars 2006, 15:02:05 »
ja men max värdet har jag koll på.
jag bara leta lite om man kunde påverka vid vilken ute temp jag slutar att produsera värme.

Ju lägre värdet är dessto svårare får pumpen att vilja starta eftersom det blir svårare att nå gradminutunderskottsvärdet för start av kompressorn för värme. På sommaren är det sällan som ärvärdet understiger typ 20 grader och då kommer det vara ett gradminutöverskott vilket alltså får till följd att pumpen aldrig kommer starta för radiatorvärme. Det blir precis som sommarläget fast med cirkpumpen igång och riktningsventilen jobbande (men det visste ju du Car Man)

Jo det viste jag. Men om jag ser till förra året så hadde jag rätt många starter natte tid, både på försomaren & sensommaren. detta är ju lite onödigt då huset ofta blir för varmt på dan så kan det ju vara bra att kyla ner det lite på natten.

vist kan kag manuelt stänga av värmen, man det vore smutt att slippa detta ( 2 knaptryckningar i onödan / år ;) )
Jag vill görna att cirkpumpen går också, för då motioneras ju både den & trevägsventilen.
men vi får se hur jag gör i sommar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Peter12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Grebbestad ---Västkusten
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en kälke pÃ¥ isen än en spark pÃ¥ pungen.
SV: 1215 many 5b ( VB-Fram min)
« Svar #17 skrivet: 24 mars 2006, 17:19:37 »
Finns det sommarläge på 1215?? Eller är det bara på 1230?
Har ett 1 1/2 plans hus frÃ¥n 1955..uppvärmd yta ca 180 kvm med 22grader  ca18grader i källare. 2 vuxna o 2 smÃ¥barn i hushÃ¥llet.
Även en liten gÃ¥rdstuga pÃ¥ 45kvm med direktel 
Har en Nibe Fighter 1215-7 med ett 150 meters borrhål 25 meter till berg..Aktivt djup???
Pumpen startades 20/2 2006...
Har tidigare förbrukat 11600kwh HH och 2.5 kubik olja och ca 3kubik ved i braskamin
Bor på västkusten.. blåsiga vintrar köldrekord 2006-22 grader i Mars
060220-070220 gjorde 13719kwh
070220-080220 gjorde 12900kwh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: 1215 many 5b ( VB-Fram min)
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2006, 22:15:39 »
Finns det sommarläge på 1215?? Eller är det bara på 1230?
Du får stänga av värmeproduktionen, men den knapptryckning på driftslägesknapen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1215 many 5b ( VB-Fram min)
« Svar #19 skrivet: 25 mars 2006, 11:17:07 »
Finns det sommarläge på 1215?? Eller är det bara på 1230?

Det finns tre driftlägen på 11/1215 sommar då gör vp endast varmvatten, vår/höstläge med värme å varmvatten med endast vp, sen finns vinterläge då gör den samma som vår/höst fast tillåter elpatron vid svinkyla...

Läs i Mose:en om driftlägena å hur du ser när dessa lägen är inkopplade...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!