Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.  (läst 8924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.
« Svar #15 skrivet: 19 december 2014, 20:23:08 »
Men om jag förstått det rätt så är risken alltså att, från pannans perspektiv, att det som visas i displayen som L1-L3 inte stämmer överens med hur patronen är inkopplad. Har jag förstått det rätt då?

Exakt. Det finns (tyvärr) ingen intelligent återkoppling i effektvakten så att den vet vilken mätspole som reagerar när ett visst elpatronsteg kopplas in. För att allt skall funkar är det viktigt att den strömkännare som mäter första fasen verkligen mäter den fas som är kopplad till L1 i elpannan osv. Det är inte alls säkert att faserna sitter i samma ordning i elcentralen som i pannan, så för att vara säker måste man mäta.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BeyondEvil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.
« Svar #16 skrivet: 19 december 2014, 20:28:04 »
Exakt. Det finns (tyvärr) ingen intelligent återkoppling i effektvakten så att den vet vilken mätspole som reagerar när ett visst elpatronsteg kopplas in. För att allt skall funkar är det viktigt att den strömkännare som mäter första fasen verkligen mäter den fas som är kopplad till L1 i elpannan osv. Det är inte alls säkert att faserna sitter i samma ordning i elcentralen som i pannan, så för att vara säker måste man mäta.

Ok, då tänker jag mig följande procedur för att lista ut hur allt är kopplat.

1. Skruvar ut huvudsäkringen för L1. Alltså i mätarskåpet (inkommande).
2. Mäter och kollar att jag har 0V i pannans L1.
3. Kollar att L1 enligt effektakten visar 0A.
4. Upprepar steg 1-3 med L3.

Detta under förutsättning att pannan inte kräver alla 3 faser för att fungera (utan patron och kompressor självklart).

Kan det fungera?

Har du något bättre förslag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.
« Svar #17 skrivet: 19 december 2014, 20:41:41 »
Styrsystemet går på fas 1 om jag inte minns fel. Dom andra borde du kunna klura ut vilka dom är med den metoden du beskriver.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BeyondEvil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.
« Svar #18 skrivet: 20 december 2014, 12:23:16 »
Styrsystemet går på fas 1 om jag inte minns fel. Dom andra borde du kunna klura ut vilka dom är med den metoden du beskriver.

DÃ¥ var det klart!

Och det var som jag nämnde tidigare i tråden och som ni skrev kunde vara ett problem. Det effektvakten mätte som L1 var i själva verket L3 och vice versa. Så jag bytte plats på L1 och L3 i effektvakten (inkommande från spolarna i mätarskåpet).

Skruvar jag nu ut huvudsäkringen för L1 och sedan mäter på anslutningsplinten i pannan markerad L1 så är det där 0V (eller ja, 0.123V) och effektvakten säger även den 0.0(0.0)A på L1.

Det visade sig också att iaf displaykortet drevs av L3, men det kan ju vara "felkopplat" i pannan. Antar att det kvittar?

Nu hoppas vi bara att detta löste problemet med snedbelastningen.

Tack för all hjälp!

Edit: Upptäckte nu en annan sak. Under 'Inställningar Tillskott' > 'Inkopplad eleffekt' står det 0.00kW, även då jag både ser blixten i displayen och i effektvakten att elpatronen går. Varför? Kan det påverka något?
« Senast ändrad: 20 december 2014, 12:31:47 av BeyondEvil »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpatron i 290 A/W snebelastar faser.
« Svar #19 skrivet: 21 december 2014, 10:47:03 »
När blixten tänds börjar den rampa upp tillskottet, så det kan dröja en liten stund innan det är något inkopplat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!