Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!  (läst 8196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad space monkey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Har läst en del här nu och det verkar finnas mycket kompetent/erfaret folk i här! Själv är jag vilsen.

Vi ska (troligen) installera bergvärme. Vi har idag en elpanna till ett souterrain-hus från -72 i Stockholmstrakten på totalt 194 kvm inklusive garage på 32 kvm som inte behöver vara så varmt. Idag förbrukar vi 28 500 kWh per år men energibehovet kan eventuellt komma att öka något då vi håller på att renovera undervåningen. Vi har en varmvattenberedare från -97 på 200 l. Vi planerar jacuzzi så vi vill ha mycket varmvatten.

Vi har fått in två offerter och en tredje är på G. De två offerterna skiljer sig väsentligt åt, den ena är en Nibe 1230-6 som kopplas med bef. varmvattenberedare. Den andra är en IVT E9 HT Plus eller vad dom heter med en ny varmvattenberedare 300l till den. Priset och borrdjupet skiljer sig också väsentligt.

Den tredje offertören kommer också att erbjuda IVT. Han snackade mycket skit om Nibe - och Nibe-killen snackade en massa skit om IVT - vad ska man tro egentligen!?!?
Nibe-killen tycker att det är viktigt att inte överdimensionera och jag tycker iofs han kan ha rätt i att det inte är ekonomisk motiverat. Samtidigt säger ju IVT-killen att han har fel...
IVT-killen påstår att Nibe bara leverar 60 grader men det stämmer väl inte? 65 står det i broschyren. Sen säger IVT att Nibe bara kan spara 50% men IVT kan spara 70% av energibehovet - vad grundar han det på??

Jag blir så trött på dessa säljare... och frågar man så får man bara massa dravel igen.

Nu har jag hakat upp mig på detta med varmvattenberedaren också - ska man köpa ny eller behålla den gamla?

Trött också på att det känns så ovetenskapligt - folk säger typ "borra 200 m för säkerhetsskull" - ja, visst - säkert jättebra och det tror jag inte man ångrar - men är det verkligen ekonomiskt motiverat? Antagligen inte men man gör det ändå bara för att man inte ska ångra sig sen... Stor suck!

Tacksam för alla synpunkter!

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #1 skrivet: 11 april 2006, 10:17:16 »
 *vinkar*
Jag är inte någon mer expert än någon annan Men om man granskar resonemanget på forumet och utgår från SP test som är beställt av R&R så är skillnaderna mellan Nibe, IVT, Thermia marginella.
Jag tror att man måste läsa mellan raderna och avgöra vilken pump man anser sig ha mest fördel av själv, och ta försäljar snacket i andra hand.
Personligen hade jag konsruerat anläggninge så att jag hade jobbat mot en acc tank med varmvatten slinga när du antagligen kommer att förbruka mycket varmvatten.
Fördelen som jag ser med acc tank är att du kan utrusta den för framtida utbyggnad av värmesystemet Ex. sol,återladdning, eller något som vi inte vet om i dagsläget.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lyssna inte på säljare som kastar skit på andra säljare. Du kan på goda grunder misstänka att de egentligen inte kan särskilt mycket om sin produkt. Du får göra jobbet åt dem. Eller välja en bättre säljare.
Tycker spontant att Nibelösningen låter underdimensionerad, särskilt om du gör verklighet av planerna som ökar värmebehovet.
Ta in en Thermiaoffert också så har du täckt in de tre "stora".
Att "typ borra 200m för säkerhets skull" är förstås galet. Men det är en god idé att lägga på några meter biorrdjup på det som leverantörerna föreslår - det är nog de flesta på det här forumet överens om.
Jag skulle slänga ut den gamla vv-beredaren. Men om det är "lönsamt" kan man nog diskutera.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #3 skrivet: 11 april 2006, 10:29:45 »
28500 kWh är det med eller utan hushållsel? Om med, hur mycket är uppskattningsvis hushållsel?

Trivs ni med nuvarande inomhustemperatur? 28500 kWh/år till 194 m2 låter lite svalt.

Hur stor Jaccuzzi har ni tänkt er?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad space monkey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Ã…, svar! Hej hej  *vinkar*

Ni har rätt... man får helt enkelt stoppa öronproppar i öronen innan man bjuder hem säljarna.
Sen fÃ¥r man försöka tänka själv  :P

Och Pegge slänger ur sig "acc tank" - va!? Varför har ingen säljare pratat med mig om det? När behöver man det? Vad kostar det? Jag har bara ett hum om vad det är... typ en jättestor varmvattentank på nån kubik för att få ett längre intervaller mellan värmning? Trodde det var mest om man hade vedpanna t ex man behövde - eller?

OK, varmvattenberedaren åker nog ut iallafall. Vi slippa bry mig om detta de närmsta 10 åren efter detta.

OK - man ska lägga på några meter på vad installatören säger. Men om installatören säger "pumptillverkaren rekommenderar x meter men jag har lagt på 20 meter för säkerhets skull" - ska man ändå lägga på ändå fler meter?

28 500 är inklusive hushållsel - båda offerterna har räknat på ca 24 000 för uppvärmning och varmvatten. Vi har ca 21 grader inne men egentligen bara på övervåningen då vi håller på att renovera där nere - och där vet jag inte hur varmt det är men inte jättekallt - kanske 18-19 grader.

Ingen jättejacuzzi men lite lagom - vet inte vad dom brukar vara på - 500 liter? Har man 300 l beredare som man kan skruva upp till 80 grader får man väl så det räcker - man badar väl inte mer än 40 grader va?

Sc:,h


Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Med en värmepump kan du inte få upp vatten tempen till mer än 65 grader om du inte vill använda elpatron.

Har du pratat med Säljarna om att du har renoveringsplaner på nedervåningen?
kanske är det därför dom skiljer sig i offerten.

Vad har du fått för borrdjup i dom olika offerterna Det borde vara 180 meter för IVT HT plus 9.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #6 skrivet: 11 april 2006, 11:27:05 »

Jag var själv i samma situation när jag skulle välja storlek på min VP. Jag hade ca 25 000 kWh (exkl HH-el) före min konvertering, vilket är ganska mittimellan Nibes 1230-6 och 1230-8 enl Nibe's rekommendation. Jag ringde Nibe och frågade vad de rekommenderade och fick till svar att en 1230-6 räcker.
Efter lite funderande så blev det en 1230-8. Anledningen till valet av större modell var två:
- dels att jag kommer säkert att ha det varmare inne än förut, vilket stämmer nu med facit i handen.
- ev utbyggnadsplaner.
Jag har behållit min gamla VVB och gjort om den till en acc.tank för att hålla nere antalet start/stop. Den är ännu ej inkopplat, har ganska bra "förhållande" ändå nu i vinter när det varit relativt kallt ute.

Nu går det iofs inte att jämföra ditt och mitt hus, men jag hade definitivt gått på 1230-8 OM nu valet faller på Nibe.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #7 skrivet: 11 april 2006, 12:40:20 »

28 500 är inklusive hushållsel - båda offerterna har räknat på ca 24 000 för uppvärmning och varmvatten. Vi har ca 21 grader inne men egentligen bara på övervåningen då vi håller på att renovera där nere - och där vet jag inte hur varmt det är men inte jättekallt - kanske 18-19 grader.


24 000 för värme och vv kan vara en relaistisk uppskattning av förbrukningen efter att renoveringen är klar och ni kommer hålla 21 grader eller mer även på nedervåningen. Att räkna med 4500 - 5000 för hh-el är snålt, de finns de här på forumet som snarare har det dubbla utan att vara "extrema" - bara att de är 4-5 pers i familjen med fler tv-apparater, datorer mm samt den större mängden tvätt till skilland mot ett äldre par...

Jag tror att ni i dagsläget gör av med 20 - 22000 för värme & vv, resten i hh-el

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #8 skrivet: 11 april 2006, 12:55:24 »
Med en jaccuzzi så ska du inte ha nån 1230-8 alls utan möjligen en 1130-8 + VPA 300/200. IVT E9 + 300 liters VVB är också helt OK.

Personligen tror jag mer pÃ¥ att dimensionera rejält, mÃ¥nga klagar pÃ¥ för klen VP/litet borrhÃ¥l. FÃ¥ klagar över överdimensionerad VP eller för djupt borrhÃ¥l. Det handlar ocksÃ¥ om mer än bara pengar. Gör man en sÃ¥n stor investering som en VP är vill man inte gÃ¥ och känna efterÃ¥t att man har en för klen värmeanläggning, man vill vara nöjd med investeringen.  :)




 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har man 300 l beredare som man kan skruva upp till 80 grader får man väl så det räcker - man badar väl inte mer än 40 grader va?

Värmepumpen kommer inte att ge dig 80-gradigt vatten - och även om det går att åstadkomma det med extra elpatronkörning så är det en dålig affär att producera varmvatten på det viset. En 300-liters beredare kommer säkert att räcka. Värmepump med hög uteffekt producerar nytt varmvatten i nästan samma takt som du förbrukar. Mycket snabbare än en vanlig elberedare.

Överhuvudtaget ska du inte hänga upp dig för mycket på möjligheten att få 60- eller 65-gradigt vatten. Åtminstone inte om du har radiatorer som är lämpliga för värmepump - så stora som möjligt ska de vara! Små tunna rangliga saker kan ge problem på vintern och ger definitivt sämre driftförutsättningar. Har säljarna kommenterat dina nuvarande radiatorer?
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #10 skrivet: 11 april 2006, 13:09:46 »
Tjena,

normalt så brukar man lägge v pumpen så att den täcker 70% av värme behovet på huset. Max 80%.

Att gå upp i temp på vattenslingan, gör att du tappar verknings grad på värme pumpe.. bättre att sattsa på flera element om du har möjlighet till att göra så.

Att göra varmvatten med värme pumpen brukar sällan löna sig, oftast bätte med en separat beredare.

Att säljarna snackar skit om varandras märken verkar inte så seriöst...

Borrdjup.. grovt kan man räkna med en meter per Kvm bo yta, eller ca 45W/m ur aktivt borr djup.

Lycka till! lasse

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #11 skrivet: 11 april 2006, 14:39:41 »
Att göra varmvatten med värmepumpen brukar sällan löna sig, oftast bätte med en separat beredare.

Det där får du förklara... Jag är övertygad om att det är oerhört lönsamt utom när det är svinkallt ute och värmepumpen inte "har tid" att producera tillräckligt med värme utan tvingas göra varmvatten istället. Då kan elpatronen tvingas igång "i onödan". Mitt varmvatten produceras i alla fall till (ungefär) en tredjedel av vad det skulle kosta i en vanlig vv-beredare.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #12 skrivet: 11 april 2006, 14:47:48 »
Samma här. Jag ser att COP ligger runt 3.2 vid starten av en VV-körning och sjunker till ca 2.4 i slutet, när VP producerar ca 56° i framledning. Det tycker i alla fall jag att ser lönande ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snälla - hjälp mig i min upphandling av bergvärme!
« Svar #13 skrivet: 11 april 2006, 14:57:10 »
normalt så brukar man lägge v pumpen så att den täcker 70% av värme behovet på huset. Max 80%.

Om man ska vara petig så är det effektbehovet man brukar täcka med max 70-80 %, energibehovet täcker man då med ca 95-99 %.

Citera
Att göra varmvatten med värme pumpen brukar sällan löna sig, oftast bätte med en separat beredare.

Tvärtom, ju större varmvattenbehov, desto mer tjänar man på att göra varmvattnet i värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad space monkey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
TS här igen, hej alla  *vinkar* och tack för alla svar.

Tanken med 80 grader i VVB var mest att ivärsta fall klara "extrema badsituationer" - men normalt behöver man väl inte ha det sÃ¥. Vi har inte ens nÃ¥n jacuzzi än och lär väl inte ha rÃ¥d med nÃ¥n efter det här kalaset  ???
Det man sagt till mig är att duscha kan man göra hur mycket som helst då det produceras nytt vatten hela tiden men om man badar tappar man det ofta så himla snabbt (öppnar varmvattenkranen på max) så då är det inte säkert att systemet hinner med och då behöver man lite extra.

Men Carl N - vad är det för skillnad på 1230-8 med VVB och en 1130-8 + VPA 300/200? Men du har en bra synpunkt där - man ska känna sig nöjd efteråt, det är inte bara pengar det handlar om. Men man vill inte bli lurad heller....

IVT-killen har föreslagit 160 m borrdjup till E9 och Nibe-killen har föreslagit 140 m till 1230-6.

Jag tror vi brukar klara oss på 60 gradigt vatten när det är som kallast men det är väl på gränsen (har tyvärr inte hängt så mycket i pannrummet under kalla vinternätter). Vi har ganska klena element men det är inte något jag tänker uppgradera i dagsläget iaf, tycker inte det känns nödvändigt... eller?

Ska försöka få in en CTC-offert och en Thermia-offert också... dom är så jäkla dåliga på att svara på mail bara - blir till å lyfta på luren...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!