Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten  (läst 7166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #15 skrivet: 13 december 2006, 11:10:32 »
Vi kan kanske få ett svar från Dell om hur det har gått?
Höjning eller sänkning av starttemperaturen, vad blev bäst??

Enklaste jämförelsen mellan en dubbelmantlad beredare och en TWS är att beskriva det som att dubbelmantlingen fungerar som en gryta på spisen medans en TWS fungerar som en doppvärmare, allt enligt stora värmepumpsboken.

TWS = Tapp Water Stratificator.
« Senast ändrad: 13 december 2006, 11:18:14 av Heiho »

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #16 skrivet: 13 december 2006, 11:52:22 »
Förmodar att man använder vatten vilket borde röra om i en liten tank sÃ¥ att man inte fÃ¥r nÃ¥gon skiktning alls = kallare vatten men kanske bättre cop.  Sc:,h
Det finns ju temperaturgivare både i botten (där det kalla vattnet kommer in, visas i servicemenyn) och i toppen, där varmvattnet tappas av. Jag lyckas i alla fall observera att det kan bli rejält stora skillnader mellan dessa temperaturer, vilket tyder på att skiktningen i alla fall är väsentlig och till nytta vid stora avtappningar, då jag mycket väl kan hamna på en bit över 40 i toppen och en bit under 30 i botten. Om det hade varit omblandat hade det vattnet inte dugt till mycket, vilket jag kan se om jag slutar tappa (medan jag fortfarande har över 40 grader) och låter det jämna ut sig till en temperatur en bit under 40 trots att vattnet även värms.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #17 skrivet: 13 december 2006, 12:00:45 »
Större möjlighet för utnyttjbar skiktning i TWS, påstår jag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #18 skrivet: 13 december 2006, 17:53:43 »
Överföringsytan blir större och det varmaste vattnet från VP kommer in och värmer från toppen och "toppvärmer" därför det avsvalade vattnat först där det behövs bäst. Överföringen är så effektiv att VP aldrig stannar pga. hög temp innan vattnet i beredaren är varmt i en dubbelmantlad händer det regelbundet att pumpen får gå både två och tre gånger innan allt vatten är varmt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #19 skrivet: 13 december 2006, 20:46:29 »
Den till vänster fÃ¥r jag hÃ¥lla tillgode med  :o
Vintertid spelar det inte så stor roll att den "extra" startar, det blir oftast topup i samband med värmeproduktion.
Sämre pÃ¥sommaren om/när det blir "extra" starter.  Funktionen är väl iofs rätt bra ändÃ¥.

men jag har envist hävdat tidigare att både batteriberedare (slingberedare) och dubbelmantlad inte är optimal i ett lågtempsystem!
Batteri pga av tempsänkning vid störttappning och dubbelmantlad pga av "brister" i värmeöverföringen.

Men tidigare i högtempsysyetm hade det här inegn som helst avgörande betydelse för funktionen!!
Med en VP är det mycket viktigt att om systemtempen tex är 35 grader att man verkligen får ut det till duschen, annars får man vackert vänta!!!

men visst hade TWS en del problem i början eller har jag fel???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #20 skrivet: 14 december 2006, 08:38:22 »
Vi kan kanske få ett svar från Dell om hur det har gått?
Höjning eller sänkning av starttemperaturen, vad blev bäst??
Även jag ser fram emot detta svar. Jag hÃ¥ller med Svenske Kocken om att man höjer den lägsta temperaturen genom att höja tillslagstemperaturen, men ökar medeltemperaturen? Är pressostatens frÃ¥nslag  ett mÃ¥tt pÃ¥ medeltemperaturen eller styrs den mer av temperaturen "högst upp"? Om medeltemperaturen är densamma sÃ¥ känns det ganska uppenbart att en rejält skiktad vattenmängd ger mer varmvatten än en utjämnad, vilket skulle stödja Heihos antagande. Om däremot topptemperaturen är densamma sÃ¥ är förstÃ¥s bättre med en högre medeltemperatur. Det vore intressant om nÃ¥gon kunde förklara vad som avgör pressostatens frÃ¥nslag. Jag fÃ¥r nog testa själv - det ska väl inte vara nödvändigt att tappa upp vatten utan snarare att se om temperaturen högst upp vid frÃ¥nslag av vv-produktion minskar om man ökar tillslagstemperaturen. Om den inte minskar sÃ¥ fÃ¥r jag väl hÃ¥lla med Svensek Kocken trots allt.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #21 skrivet: 14 december 2006, 10:29:50 »
@bertil.
Om du då tar dig några minuter till och inte störttappar utan tappar upp vattnet i en mer moderat takt och med den temperatur du vill ha i badet då är per, din, definition slingberedaren bäst??!!??

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #22 skrivet: 14 december 2006, 12:13:39 »
Tappning med flödeshastighet så man inte tappar temp så ja helt ok VVB.

TWS kan man påstå är en slingberedare, men omvänd... radiatorvattnet i slingan.

Ofta täcker slingan bara en del av ackens volym (uppe i toppen) i en vvb, det vore bättre om det svala vattnet i botten även det får värma vv.

Om ackens temp är hög i toppen och man kör kallt vatten i början pÃ¥ slingan  (uppe i toppen) dÃ¥ förstörs skiktningen snabbt...

Nu blev det teori!  Kan pÃ¥stÃ¥ att bÃ¥da typerna funkar ok, om man dimensionerar utifrÃ¥n lÃ¥gtempanvändning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Varmvatten
« Svar #23 skrivet: 14 december 2006, 12:59:50 »
@bertil.
Om du då tar dig några minuter till och inte störttappar utan tappar upp vattnet i en mer moderat takt och med den temperatur du vill ha i badet då är per, din, definition slingberedaren bäst??!!??

Jag är helt övertygad att detta stämmer helt fullt ut på en mantlad beredare också , men kanske att slingberedaren är ett antal procent effektivare. /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #24 skrivet: 14 december 2006, 13:09:03 »
Har man en mantelberedare så spelar inte störttappning nån roll..

det jag nämnde som nackdel var att man kunde få flera starter om man tömmer en sån kraftigt.

Men om det blir en extra start och det sker varje dag.. blir det ingen stor  ökning! Anatgligen helt oviktigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #25 skrivet: 14 december 2006, 14:18:08 »
Definitionen av störttappning är lite vag, men om man har tänkt tappa upp så snabbt att tillskottet från nyproducerat varmvatten är försumbart så är det väl lika bra att dra på så snabbt som möjligt så att det inte hinner blandas? Annars är det självklart bättre att tappa upp långsammare än vad nytt varmvatten hinner värmas, då funkar det ju i evighet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #26 skrivet: 14 december 2006, 18:36:47 »
Finnessen med att tappa upp långsamt är att man inte stör skiktningen i beredaren.
Om man störttappar kommer kallvattnet inte att pressa upp varmvattnet, en del av det kalla kan flöda som en ström igenom det varma vattnet och störa skiktningen.

Är det någon som förstår hur jag menar så kan ni omformulera det så att även vi andra gör det. ;)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #27 skrivet: 14 december 2006, 20:32:53 »
Finnessen med att tappa upp långsamt är att man inte stör skiktningen i beredaren.
Om man störttappar kommer kallvattnet inte att pressa upp varmvattnet, en del av det kalla kan flöda som en ström igenom det varma vattnet och störa skiktningen.

Menar du att det blir som en "stråle" av kallt vatten genom det varma?

Min slingberedare har en fläpp som täcker inloppet och sprider ut det kalla vattnet längs botten. Jag kan tänka mig att det blir virvlar som stör ev skiktning ändå.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #28 skrivet: 14 december 2006, 21:21:24 »
Citera
Min slingberedare har en fläpp som täcker inloppet och sprider ut det kalla vattnet längs botten. Jag kan tänka mig att det blir virvlar som stör ev skiktning ändå.

En dysa... eller diffusor... men visst detso högre flöde ju större risk för inblandning istället för skiktning.
Men jag gissar att man labbat mycket med det "problemet för att få det optimalt.

på en VVB riktas det kalla röret nedåt vid botten... vet inte hur många som dessutom har en dysa.
Men kallt vatten är mycket tungt mot varmt vatten, så jag tror/hoppas att det funkar bra med skiktiningen även vid kraftig tappning. Men vad vet jag!?
Jag ser iofs i min pytte 60l att man atr ut mycket skållhett vatten innan det svalnar av, det torde ske pga hyfsad skiktning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #29 skrivet: 14 december 2006, 21:30:42 »
tipo 874
Har inte en slingberedare in slinga som ligger i "pannvattnet" och då påverkas väl inte skiktningen overhuvud taget pga. varmvattentappning Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!