Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?  (läst 13091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Jag skrev om detta i en annan tråd, men tänkte här redovisa lite tydligare vad jag menar.

Ni får ursäkta att jag bara har uppgifter på Nibes 1X15 pumpar, men ni får gärna fylla på med upgifter från andra fabrikat.


Jag tänkte redovisa hur mycke ström som går åt för att produsera 10kW
jag räknar med at vi har en KB-temp på 0 grader & en VB-temp på 45 grader + att jag också räknar in KB-pumpen, för utan den funkar inte systemet.

1X15-4       3,19 kW
1X15-5       2,96 kW
1X15-7       2,89 kW 
1X15-8,5    2,81 kW
1X15-10     2,89 kW
1X15-13     2,79 kW
1X15-15     2,80 kW

Som ni ser sÃ¥ drar13kW pumpen minst ström.  ::)
så alt prat om at en förstor pump är dyr i drift stämmer altså inte, det är ju små skilnader mellan pumparna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2005, 23:13:23 »
Förstår inte riktigt vad det är du har räknat ut.  En -4, -5, -7 och -8.5 lär väl aldrig kunna producera 10 kW, oavsett hur mycket ström du ger den (om du inte slår på tillskottet).

Antar att du menar hur många kWh el som går åt för att producera 10 kWh värme?  Och jag tvivlar även på att 13 kW pumpen drar minst ström, det lär väl 4 kW-pumpen garanterat göra.  Men möjligtvis att den kräver minst energi...

petig... ?  :,v(  förlÃ¥t... det var intressanta uppgifter
« Senast ändrad: 28 oktober 2005, 23:15:17 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 23:35:32 »
självklart pratar jag om kWh

en 4kW pump drar 1,2kW + kb pumpen på 0,13kW & den produserar då 4,16kW
denna pump måste gå mycke längre tid än 13 kW pumpen för att ha produserat 10kWh

13 kW pumpen drar 3,47kW + kb pumpen på 0,25kW & denna prosuserar 13,3kW

förstår du nu har jag räknat?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2005, 00:34:00 »
Roland har skrivit en hel del om det här.

Olika stora pumpar från samma tillverkare HAR olika verkningsgrad!! Det kan skilja rätt rejält, kolla era COP siffror.

Tex Thermias Diplomat Vid 35 resp 50 ut o borran +-0 in.

4 kw modellen 4,07/2,8,  6 kw 4,2/3,1,  8 kw 4,6/3,4,  10 kw 4,4/3,3,  12 kw 4,5/3,3,  16 kw 4,4/3,2. Alltså mer än 10% skillnad i verkningsgrad!!

Men det som är lite negativt med en stor pump är att den jagar upp framledningstempen fortare samtidigt som den kylar av borran snabbare.

men det är nog rätt marginellt mot dom stora skillnader som kan vara i COP.

har man en stor pump (som vi har) så får ju borran vila sig regelbundet det ÄR positivt för COp.

Summa summarum!? ja vem vet? Jag tror på en stor!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2005, 13:39:22 »
Fråga till Bertil
Hur mäter Du COP?
Är energin till köldbärarpumpen inräknad?
En sak till
Köldbärarpumpens energiförbrukning är ej lika med märkdata utan beror på tryckfallet i köldbärarkretsen?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2005, 14:21:52 »
Nja jag mäter inte  *grina* har inte haft rÃ¥d att köpa Rickards energimätare för "värmesidan".
Dom siffror jag redovisar är tillverkarens (Thermia).
I deras siffror ingår driveffekten för pumparna! Som du antyder är det en tänkt driveffekt, eftersom det beror på anläggningen.

Det jag bevisade är att vissa storlekar ÄR mera optimalt anpassade för att ge högsta COP.
Tex använder man samma cirkpumpar och värmeväxlare i flera olika storlekar. Det gör att vissa modeller helt enkelt ÄR effektivare.

Citera
Köldbärarpumpens energiförbrukning är ej lika med märkdata utan beror på tryckfallet i köldbärarkretsen?
Jodå det har jag koll på tack vare effektmätning på elsidan!
Min pump på varma sidan ligger på 75-76 watt, vid drift i läge tre.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hvilken effekt står skrevet på den pumpen?
Har 120 W pumpe i trinn 3 i min Diplomat 1050.
Er det samme i din pumpe i tilfelle er det stor forskjell pÃ¥ oppgitt effekt og forbrukt effekt  :)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2005, 17:07:43 »
Jag skrev om detta i en annan tråd, men tänkte här redovisa lite tydligare vad jag menar.

Ni får ursäkta att jag bara har uppgifter på Nibes 1X15 pumpar, men ni får gärna fylla på med upgifter från andra fabrikat.


Jag tänkte redovisa hur mycke ström som går åt för att produsera 10kW
jag räknar med at vi har en KB-temp på 0 grader & en VB-temp på 45 grader + att jag också räknar in KB-pumpen, för utan den funkar inte systemet.

1X15-4       3,19 kW
1X15-5       2,96 kW
1X15-7       2,89 kW 
1X15-8,5    2,81 kW
1X15-10     2,89 kW
1X15-13     2,79 kW
1X15-15     2,80 kW

Som ni ser så drar13kW pumpen minst ström.  ::)
så alt prat om at en förstor pump är dyr i drift stämmer altså inte, det är ju små skilnader mellan pumparna.

Jag kan fylla på med COP (inklusive KB pump)


1X15-4       3,19 kW  COP 3,13
1X15-5       2,96 kW  COP 3,38
1X15-7       2,89 kW  COP 3,46
1X15-8,5    2,81 kW  COP 3,58
1X15-10     2,89 kW  COP 3,46
1X15-13     2,79 kW  COP 3,58
1X15-15     2,80 kW  COP 3,57
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2005, 17:55:27 »
Siffrorna är lite teoretiska....det är tyvärr så att i början av en cykel så får man ingen, eller extremt lite COP, det blir en körning av kompressor och CP utan att värmen har kommit igång, när detta tas i beaktande så sjunker COP ganska mycket (kommer jag senare att redovisavisa)

COP som alla leverantörer redovisar är under optimala betingelser där VP är igång och alla tryck och temperaturer på plats.
Detta avslöjas obarmhartligen om man monterar en värmeenergimätare tillsammans med en elmätare separat på VP, jag vet för jag har precis installerat båda.

Elmätaren stÃ¥r pÃ¥ t.ex 1,5 kWh och värmemätaren pÃ¥ 0,1 kWh i starten, sen tar det lite tid innan värmemätaren börjar pÃ¥visa produktion, denna tid pÃ¥verkar COP negativt över tiden, jag skall senare, när mer statistik är samlat redovisa lite siffror, men jag kan avslöja att dom är nedslÃ¥ende  :'( om man jämför med databladen!

Men det är ju års-COP som vi är intresserade av, eller hur? toppnoteringar är kul men års-COP viktigt!

Mitt "all time high" hittills är COP 4,0 med båda CP medräknat! men det varade bara en kort stund!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2005, 18:18:31 »
hur lång är den här tiden då ingen ingen värme kommer?

jag kan ju direkt se o känna att mina rör blir varma Sc:,h

jag har inte titat i nått reklam blad, utan har ett effekt diagram från Nibe som jag själv räknar fram COP ifrån & som ni ser så räknar jag vid 0/45 bra för att inte redovisa några glädje siffror.
jag har inga mätare på min egen anläggning så jag kan inte mer än räkna teoretiskt, men desa siffror verkar stämma bra överens med verkligheten, då min hushåls el ligger på en rimlig nivå (ca 6000kWh/år)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2005, 18:30:26 »
Nä, jag vet inte idag hur lång tid tomkörningen är, men jag kommer att redovisa siffrorna från min VP/hus även om det kanske blir "dåligt"!
Till min elmätare t.ex är allt kopplat som har med värmen att göra (VP + 2 st CP + styrdator + tillsatsel), så om nu bara mätarna visar rätt så får jag ett års-COP från verkligheten att jämföra med det som Varmitek sa att det skulle bli.... knUp

Den här tomköringen är inte allt för lÃ¥ng, men COP pÃ¥verkas ganska mycket av nÃ¥gra watt här och där, skulle vara intressant och se om en "för" stor VP fÃ¥r  mÃ¥nga tomköringar (starter) för att i verkligheten vara den mest effektiva!?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej

Får jag vara med i leken och kommentera. RLA har rätt det tar en tid från hetgas temp vi säger 25 grader vid stillastående kompressor till den komer upp till bästa effekt vid hetgas ca 90 grader. Det som då beror på är hur stor kyleffekt som går genom kompressorn.

Samma tendens är vid stopp av kompresorn att det tar ungefär lika lång tid eller lika mycket finns kvar i kompresorn som sen går ut i värmesystemet.

Så summa sumarum är start/ stopp effekt +-0.

Jag har också elmätare+värmemätare och efter kompr stopp går det ca 150-200W ut till rad systemet under 10 min.
Det visa r värme mätaren. Samtidigt som RLA sa tar det enviss tid innan Värme kommer.

VV beredaren kyls ner första tiden av kompressorn så det är förlust då. Speciellt med L/V VP med kompresor och kondensorn ute.

Nibe säger vid intrimning vänta 5 min efter start innan det visar sig rätt värde. Vi med luft/Vatten VP har ca 10% förlust under av frostning men om vi ej hade gjort det hade kompressorn ej gett någom effekt alls utom kompressorn el i värme. Det är va som händer vid max kyla -10 till -15 ute.


Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2005, 19:01:58 »
Men fÃ¥r du inte ut lite rest-värme efter det att kompressorn har stannat?  Kanske kompenserar lite för uppstartsfasen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2005, 19:05:11 »
så alt prat om at en förstor pump är dyr i drift stämmer altså inte, det är ju små skilnader mellan pumparna.

Det är helt naturligt att en större pump får bättre verkningsgrad. Det brukar vara så med maskiner oavsett om det är elmotorer, ångmaskiner, transformatorer eller dieselmotorer. Bortser man från 4 kW pumpen, som vad jag vet har enfasmotor, är skillnaden emellertid inte så stor.

Jag vill sätta frågetecken för KB-pumparnas förbrukning. Det går inte att utgå från pumpens märkdata. Den verkliga förbrukningen beror på vilken flöde/tryckkombination pumpen arbetar med och jag undrar om de angivna siffrorna stämmer med verkligheten.

Enligt min IVT-handledning baseras 5 kW pumpens data på ett nominellt KB-flöde på 0,31 L/s. 11 kW pumpens på 0,64 L/s, dvs ungefär samma förhållande mellan flöde och effekt. I bägge fallen används 40 mm köldbärarslang. Det betyder att tryckfallet blir ca 4 ggr så stort per meter slang för den större pumpen. För samma ingående köldbärartemperatur krävs längre slang. Det innebär att en 5 kW pump kanske kan gå med köldbärarpumpen i läge 1 medan 11 kW pumpen kräver läge 2 eller 3 för att nå de flöden som pumpens data gäller för.

Sen bör man fundera lite över den varma sidan. 11 och 5 kW pumpen har till exempel lika stora varmvattenberedare. Rimligtvis borde temperaturdifferensen i den bli större för den större pumpen. Det gÃ¥r dÃ¥ inte att jämföra pumparna vid samma värmebärartemperatur utan den större pumpen kommer alltid att arbeta mot en högre temperatur. 

Men diskussionerna här brukar handla om vilken storlek på pump man skall välja för ett givet värmebehov för att få lägsta årskostnad. Då brukar det handla om att välja mellan två storlekar. Man måste då ta i beaktande merkostnaderna för den större pumpen, djupare borrhål (alt. lägre köldbärartemperatur) och ökad förbrukning för KB-pumpen och väga det mot behovet att mindre tillsatsvärme. Och då vill jag vidhålla att det går att välja en alltför stor pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2005, 19:29:57 »
Men fÃ¥r du inte ut lite rest-värme efter det att kompressorn har stannat?  Kanske kompenserar lite för uppstartsfasen?

Yepp, det lilla jag hunnit kollat så får man en eftersläng av värmen, dock verkar den tiden vara något kortare än uppstartsfasen.

Nåja, jag tror inte på mitt datablad längre, som en "veckotidning med lite sensationstext", men det kan vara (bli) bra i alla fall!
Ta bara VB-CP; den går hela tiden, även när VP vilar, den påverkar års-COP å det grövsta, jag tror det blir svårt att komma över COP 3 allt inräknat! Och för att inte tala om VV-prod, jag skruvade genast ner stopptempen 5 grader!!! Men som sagt, jag kommer att redovisa mina värden lite senare!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #15 skrivet: 31 oktober 2005, 20:07:11 »
Men får du inte ut lite rest-värme efter det att kompressorn har stannat?  Kanske kompenserar lite för uppstartsfasen?

Yepp, det lilla jag hunnit kollat så får man en eftersläng av värmen, dock verkar den tiden vara något kortare än uppstartsfasen.

Nåja, jag tror inte på mitt datablad längre, som en "veckotidning med lite sensationstext", men det kan vara (bli) bra i alla fall!
Ta bara VB-CP; den går hela tiden, även när VP vilar, den påverkar års-COP å det grövsta, jag tror det blir svårt att komma över COP 3 allt inräknat! Och för att inte tala om VV-prod, jag skruvade genast ner stopptempen 5 grader!!! Men som sagt, jag kommer att redovisa mina värden lite senare!

VB pump har du oavset värmesystem glöm inte det
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2005, 20:26:04 »
Den här tomköringen är inte allt för lång, men COP påverkas ganska mycket av några watt här och där, skulle vara intressant och se om en "för" stor VP får  många tomköringar (starter) för att i verkligheten vara den mest effektiva!?

är tomkörninge längre på en större pump? om inte så är det ointresant, då man i styret kan ändra så den större pumpen komer ner i samma antal starter som den mindre pumpen.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2005, 20:35:56 »
VB pump har du oavset värmesystem glöm inte det

Nästan rätt, jag hade tidigare direktel och den CP'n drog inte så mycket ström.... ;) jag kommer att ta med den i beräkningen då det ändå inte blir nåt bra utan den, och ska man jämföra äpple med äpple så ska den med i min beräkning av förtjänsten att konvertera!

Citat från: CarMan
är tomkörninge längre på en större pump? om inte så är det ointresant, då man i styret kan ändra så den större pumpen komer ner i samma antal starter som den mindre pumpen.

Inte ointressant som faktor, bara att skillnaden mellan stor/liten suddas ut i detta fall. Fan, nu låter som jag är motståndare till stora pumpar, så är det inte, själv har jag inte en timme i tillskott på värmen under tre år och tror på stora pumpar utan tillskott!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2005, 20:45:26 »
så alt prat om at en förstor pump är dyr i drift stämmer altså inte, det är ju små skilnader mellan pumparna.

Det är helt naturligt att en större pump får bättre verkningsgrad. Det brukar vara så med maskiner oavsett om det är elmotorer, ångmaskiner, transformatorer eller dieselmotorer. Bortser man från 4 kW pumpen, som vad jag vet har enfasmotor, är skillnaden emellertid inte så stor.

Jag vill sätta frågetecken för KB-pumparnas förbrukning. Det går inte att utgå från pumpens märkdata. Den verkliga förbrukningen beror på vilken flöde/tryckkombination pumpen arbetar med och jag undrar om de angivna siffrorna stämmer med verkligheten.

Enligt min IVT-handledning baseras 5 kW pumpens data på ett nominellt KB-flöde på 0,31 L/s. 11 kW pumpens på 0,64 L/s, dvs ungefär samma förhållande mellan flöde och effekt. I bägge fallen används 40 mm köldbärarslang. Det betyder att tryckfallet blir ca 4 ggr så stort per meter slang för den större pumpen. För samma ingående köldbärartemperatur krävs längre slang. Det innebär att en 5 kW pump kanske kan gå med köldbärarpumpen i läge 1 medan 11 kW pumpen kräver läge 2 eller 3 för att nå de flöden som pumpens data gäller för.

Sen bör man fundera lite över den varma sidan. 11 och 5 kW pumpen har till exempel lika stora varmvattenberedare. Rimligtvis borde temperaturdifferensen i den bli större för den större pumpen. Det går då inte att jämföra pumparna vid samma värmebärartemperatur utan den större pumpen kommer alltid att arbeta mot en högre temperatur. 

Men diskussionerna här brukar handla om vilken storlek på pump man skall välja för ett givet värmebehov för att få lägsta årskostnad. Då brukar det handla om att välja mellan två storlekar. Man måste då ta i beaktande merkostnaderna för den större pumpen, djupare borrhål (alt. lägre köldbärartemperatur) och ökad förbrukning för KB-pumpen och väga det mot behovet att mindre tillsatsvärme. Och då vill jag vidhålla att det går att välja en alltför stor pump.


Jag har 2 saker att tillägga.

ofta räknar programena fram en längre kolektor om man har störe pump, men det är fortfarande samma hus/samma enregi så man behöver inte ha längre kolektor om jag förstått det hela rätt.

om man nu har 50m längre kolektor, hur många med Watt pratar vi om?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #19 skrivet: 31 oktober 2005, 21:35:46 »

ofta räknar programena fram en längre kolektor om man har störe pump, men det är fortfarande samma hus/samma enregi så man behöver inte ha längre kolektor om jag förstått det hela rätt.

Njaa, med en större pump tar du mera från marken, i stället för tillskottsel, det var ju själva vitsen med stor pump!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #20 skrivet: 31 oktober 2005, 22:13:07 »
ja, det har du ju rätt i, man tar ju mer energi på ett år.
det jag tänkte på var att borran fing längre pausar mellan varven & tempraturen i boran blir på så sätt höge. i vissa kalkyler kan det nog bli +-0 (beror ju på hur stor/liten pump man väljer i förhållande till husets behov)
det jag benar är hur för liten var den lilla pumpen & hur förstor är den stora?

jag tror ialla fall att man vinner på att öka pumpstorleken ett snapp, kanske inte med dagens elpris men med morgondagens.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #21 skrivet: 01 november 2005, 00:27:58 »
Om ett hus behöver 19000 kWh värme under ett år och årsmedel COP är 3.1 så går det åt ca 6000 kWh
Mem om pumpen har mycket högre Ã¥rsverkninggrad - säg 3,5 - sÃ¥ skulle det gÃ¥ Ã¥t ca 5700 Kwh.  Det är ca  5 % skillnad.
De 300 kWh sparar in 300 kr /Ã¥r !

 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #22 skrivet: 01 november 2005, 09:11:11 »
det jag tänkte på var att borran fing längre pausar mellan varven & tempraturen i boran blir på så sätt höge.

Ã… andra sidan sjunker temperaturen mer när pumpen gÃ¥r. För samma borrhÃ¥lsdjup kommer en större pump att i snitt arbeta med lägre KB-in än en mindre pump även om den värmemängd som tas ut frÃ¥n borrhÃ¥let är lika förutsatt att driftiderna är längre än den tid det tar för köldbäraren att gÃ¥ ett par varv i slangen. En stor del av motstÃ¥ndet mot värmeöverföring ligger i närheten av slangen. En stor pump hinner sÃ¥ att säga dränera näromrÃ¥det pÃ¥ värme. GÃ¥r pumpen bara t.ex. 10 minuter Ã¥t gÃ¥ngen är det inget problem. 

Jag håller med om rekommendationerna om att dimensionera pumpen för 50-60 % av husets maximieffekt är för snålt idag. Gissningsvis skall man upp till 75-80 % men optimum verkar vara rätt flackt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #23 skrivet: 08 november 2005, 11:52:48 »
Angående KB-pumpens energiförbrukning vid 5kW och 11kW värmepump.
Visst är tryckfallet 4 gånger så stort per meter vid dubbelt så stor flödeshastighet.
Många med 11kW värmepump väljer om de har ytjordvärme 500 meter slang.
Två stycken parallellkopplade 250 meters slangar vid en 11kW vöärmpepump ger ett totalt tryckfall som bara är en åttondel så stort jämfört med en 500 meters slang. Då sparar man en del på KB-pumpens energiförbrukning.
Finns det någon som räknat fram att 40mm slang alltid är optimalt?

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #24 skrivet: 10 november 2005, 09:52:59 »
Om ett hus behöver 19000 kWh värme under ett år och årsmedel COP är 3.1 så går det åt ca 6000 kWh
Mem om pumpen har mycket högre årsverkninggrad - säg 3,5 - så skulle det gå åt ca 5700 Kwh. Det är ca 5 % skillnad.
De 300 kWh sparar in 300 kr /Ã¥r !

 

Som vanligt, det lönar sig inte att gå efter den sista kronan.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #25 skrivet: 11 mars 2006, 11:14:50 »
Siffrorna är lite teoretiska....det är tyvärr så att i början av en cykel så får man ingen, eller extremt lite COP, det blir en körning av kompressor och CP utan att värmen har kommit igång, när detta tas i beaktande så sjunker COP ganska mycket (kommer jag senare att redovisavisa)

COP som alla leverantörer redovisar är under optimala betingelser där VP är igång och alla tryck och temperaturer på plats.
Detta avslöjas obarmhartligen om man monterar en värmeenergimätare tillsammans med en elmätare separat på VP, jag vet för jag har precis installerat båda.

Elmätaren stÃ¥r pÃ¥ t.ex 1,5 kWh och värmemätaren pÃ¥ 0,1 kWh i starten, sen tar det lite tid innan värmemätaren börjar pÃ¥visa produktion, denna tid pÃ¥verkar COP negativt över tiden, jag skall senare, när mer statistik är samlat redovisa lite siffror, men jag kan avslöja att dom är nedslÃ¥ende  :'( om man jämför med databladen!

Men det är ju års-COP som vi är intresserade av, eller hur? toppnoteringar är kul men års-COP viktigt!

Mitt "all time high" hittills är COP 4,0 med båda CP medräknat! men det varade bara en kort stund!

Hej RLA fick du fram nÃ¥gra intressanta siffror sen?  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #26 skrivet: 11 mars 2006, 19:07:54 »
Hej
Nä, jag har inte fått fram några intressanta uppgifter, bara nedslående...
Vad jag nu kan se att min kära, kära VP bara kan producera en års-COP om ca 3 till 3,1 :'( (inkl alla pumpar)
Den är i.o.f.s duktig för inget tillskott har behövts på 3 vintrar så i det stora hela är jag nöjd, men det här med COP på både 4 & 5 är nog bara marknadsföring, i alla fall kommer jag inte i närheten av de siffrorna!

Självklart kan jag i vissa situationer få enorma COP (4-5) men års-COP hamnar långt från alla annonser!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #27 skrivet: 11 mars 2006, 19:39:31 »
Hej
Nä, jag har inte fått fram några intressanta uppgifter, bara nedslående...
Vad jag nu kan se att min kära, kära VP bara kan producera en års-COP om ca 3 till 3,1 :'( (inkl alla pumpar)
Den är i.o.f.s duktig för inget tillskott har behövts på 3 vintrar så i det stora hela är jag nöjd, men det här med COP på både 4 & 5 är nog bara marknadsföring, i alla fall kommer jag inte i närheten av de siffrorna!

Självklart kan jag i vissa situationer få enorma COP (4-5) men års-COP hamnar långt från alla annonser!

Det ärväl sÃ¥ verkligheten ser ut för de flesta! COP 3 över Ã¥ret är nog inte att förakta.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det är ju så att de stora måste i reklamsynpunkt visa de egenskaper deras produkter är bra på. :-X


Nibe vill visa att de pga deras VP tar lite i förbrukning och vid vissa körfall har COP över 5,0. Deras flexibillitet med dockningar.

CTC`vill visa deras jämna fina framledningstemp utan knäppningar i systemen. Bättre vid 1 rörs system pga högre flöde och ej beroende på "glide" temp beroende pga de kör mot ack.

Thermia visar hur hög VV temp de kan producera och att deras Atria slår andra med gång vid lägre utetemp.

IVT visar andra egenskaper som de är speciellt bra på. Deras design av pannor och pumpar speciellt med utblås uppåt i L/V VP.




I det stora hela är förkunden årsbesparing eller årsverkningsgraden den viktigaste egenskapen. Vem beräknar och visar med test vilket fabrikat som är bäst med detta. Ju kunden, en nöjd kund är en återkommanande kund.

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Hej
Nä, jag har inte fått fram några intressanta uppgifter, bara nedslående...
Vad jag nu kan se att min kära, kära VP bara kan producera en års-COP om ca 3 till 3,1 :'( (inkl alla pumpar)
Den är i.o.f.s duktig för inget tillskott har behövts på 3 vintrar så i det stora hela är jag nöjd, men det här med COP på både 4 & 5 är nog bara marknadsföring, i alla fall kommer jag inte i närheten av de siffrorna!

Självklart kan jag i vissa situationer få enorma COP (4-5) men års-COP hamnar långt från alla annonser!

jag räknar alltid utan VB-pump, då denna behövs oavsett värmekälla.
Jag har aldrig hört avv fjärvärmekillarna eller vedeldaren räknar in deta i sina årsförbrukningar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Synd att jag inte har skafat mig grejor att mäta o kolla med, för jag inbillarmig att jag har års COP på 4

Jag har ju dÃ¥liga förbruknings siffror föra värmepumps driften men jag gissar friskt  ;)


när jag flytta in så hade förra ägare förbrukar 26 000kWh/år totalt
då värmdes huset med direkt el ( då hadde över hälften av radiatorenra hade elektroniska termosteter & var samankopplade så det bara var en termoster/ rum. radiatorerna med bimetall termostat var avstängda, med nåt enstaka som undantag )
garaget på 35m2 värmdes inte
halva huset har träpanel & denna del är tilläggsisolerad
endast 2 vuxna i familjen & den ena var på tjänsteresor ofta.
huset har en kamin som andvändes
huset hade 2 luft/luft värmpumper, var av den ena andvändes bara ibland, då dom tyckte den gav för mycke värme???
inomhus tempratur okänd. boyta 200m2 byggår 1969 platta på mark utan regelverk & lacasten under plattan

Grannen i ett exakt likadant hus gjorde av med 33 000kWh, även dom har kamin, men dom har el golv värme i en hall & ett STORT vardagsrum 2 vuxna i familjen, ingen värme i garaget.

nu ser det ut så här:
vinden har fått 20cm stenull extra
samtilga innerglas är bytta mot energikasetter
ytterdörrarna är bytta
vatten buren bergvärme i hala huset & garaget
inomhus temp 21,5 (15,5 i garaget)
2 vuxna + en som nu är ett år
total el förbrukning är 10 650 kWh/år


jag har i nått av mina loggningsinlägg räknat teoretiskt på hur många kWh värmepumpen borde dragit utifrån dom driftstimmar den har.
det vart 5000kWh på hushålls el (här ingår även VB pumpen)
värme/varmvatten hamna på 5500kWh

5500 X 4 = 22 000kWh/år i värme varmvatten + hushålls el = 27 000kWh

Låter det rimligt eller drömer jag?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Jag gissar på att energi förbättningarna har gått jämt ut med den troligtvis kögre inomhus tempen, samt uppvärmningan av garaget så huset borde dra samma mängd energi.
tyver vet jag ju inte hur mycke huset drog om man ej elda i kaminen & stängde av luft/luft värmapumparna, men det borde väll vara nära dom 27 000kWh som jag gissar att huset drar idag?

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Drar en större markvärmepump mer ström en en mindre?
« Svar #32 skrivet: 12 mars 2006, 15:47:07 »
Jo, man får väl gissa en del. Man har ju bara det system man har, och det är inte lätt att mäta olika anläggningar/fastigheter mot varandra, eller ens samma fastighet under olika omständigheter, såsom varierande vintrar.

Vi förbrukade cirka 38000 kWh det år vi körde bara på el. Värme + vv, exkl.hh.

Vi förbrukar nu cirka 10000. Elpatron avstängd.

COP 3,8?   :) ;)

Vi eldar en del ocksÃ¥,  och har höjt innetempen. Detta sätter jämförelsen ur spel. Liksom det faktum att vi är fem istf tre. Och har bytt ytterdörr (den gamla blÃ¥ste det rakt igenom)  ::) Och ett antal ytterligare faktorer som har ändrats. This is not science!

Men jag kan jämföra dagar vi inte eldar med hur det var med bara elvärme och utan eldning. Då har vi varmare i huset nu, och mer vv.

I vilket fall gör osäkerheten i våra siffror att det inte är mycket att kriga över. Och några timmar ts inte mycket att orda om.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
om man kollar cop vid 35 grader ut till element ligger flera tillverkare upp mot4 vid 55 grader har det sjunkit till mellan 2,5 o 3 därför är det så olika hus från hus

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Med etta resonemang kan man ta en större VP med större effekt ut (därmed större kompressor), men den kan ha lägre COP än den lilla "snåla Kompressorn,

Med denna "stora kompresssorn kan man därför att den är större få bättre täckning av effektbehov speciellt vis störtappning av VV villket efter detta kräver rejäl tilltagen effekt och då "skiter" man i om det är dålig COP för man vill Vp skall klara allt utan tillskotts el till. --/

Vill med detta förorda rejäl installerad VP istället för installatörens "snålvariant. Många blir lurade av priset och effektfaktorn så fabrikanterna borde ha års-effektfaktor som ger för kunden den bästa VP. :-\
« Senast ändrad: 12 mars 2006, 21:17:44 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Med etta resonemang kan man ta en större VP med större effekt ut (därmed större kompressor), men den kan ha lägre COP än den lilla "snåla Kompressorn,

Med denna "stora kompresssorn kan man därför att den är större få bättre täckning av effektbehov speciellt vis störtappning av VV villket efter detta kräver rejäl tilltagen effekt och då "skiter" man i om det är dålig COP för man vill Vp skall klara allt utan tillskotts el till. --/

Vill med detta förorda rejäl installerad VP istället för installatörens "snålvariant. Många blir lurade av priset och effektfaktorn så fabrikanterna borde ha års-effektfaktor som ger för kunden den bästa VP. :-\


några timmar ts är inget att gråta över, men det är ju som vi konstaterat helt fel att välja värmepumps fabriket efter bästa COP, då årsCOP ändras krafrigare efter hur stor pumpe är & hur bra den instaleras & det viktigaste är att radiatorsystemet kan hålla så låg temp som möjligt.
me jag vill bara en en gång påentera att den lilla pumpen har sämre COP än den större! det låter konstigt men så är det! Men den större pumpen kommer fortare upp i höga tempraturer & därför jobar den länre tid med varmvre vatten, så summan blir nog +-0 Om vi bara räknar kompresor driften. Så fort elpatronen gå i så vinner den större pumpen

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har en "stor värmepump" valde mellan Thermia Eko 75 eller 105. Och då vi inte kunde få fram exakta uppgifter om förbrukning då vi eldat en hel del ved i köksspisen och en kakelugn valde vi den större pumpen. Vi är mycket nöjda med det och har haft separat elmätare till pumren sedan 9 Feb. Har förbrukat 1358 kw/h på 31 dygn pumpen har gått 469 timmar därav 40 VV ca 15 per dygn. ca 2.9 kw/h per timme. Cop 3,45 ? omöjligt att svara exakt då jag inte vet vad jag får ut för effekt. Jag  tror och hoppar att det är relativt hög uteffekt. Det bör bli bättre cop fram på våren i går trodde pumpen att det var sommar har ute givar åt väster som visade + 23 ºC  ;D ;D med Cp stopp som resultat bra för cop ;D. När solen försvann rasade ute tempen fort pumpen var inte i kapp föränn utetempen var ca -7 ºC

Skrev ned följande i morse (integral 20)

Ute -13 ºC     inne 22 ºC   (21 ºC)        
Fram                   40 ºC    (38 ºC) 
Retur                   32 ºC
KB in                     0 ºC
Kb ut                   -4 ºC
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!