Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bör jag tänka pÃ¥ vid installationen?  (läst 6314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
Vad bör jag tänka på vid installationen?
« skrivet: 19 september 2015, 23:53:25 »
Jag har ett hus från tidigt 80-tal med betongplatta, 3-glasfönster, vattenburen värme via enrörs-system. Det är c:a 190 m2 som skall värmas och huset är beläget 3 mil inåt från Skellefteå. Jag har idag en 18 år gammal bvp (två hål 50m+55m aktivt) som skall bytas till nyare snitt. Vår energiförbrukning är totalt 21000 kWh/år varav c:a 10000 kWh/år är hushållsel (lite golvvärme, motorvärmare och serverpark ::)) och vi har 16A huvudsäkring.
Familjen består av två vuxna och tre barn så det duschas rätt mycket.

Den tänkta investeringen är en Daikin med komplettering av ytterligare 100m aktivt borrhål. Att valet faller på Daikin har väl två huvudsakliga anledningar:
  • Trots kontakt med 6 olika firmor sÃ¥ har jag endast fÃ¥tt en offert!(?) Det verkar finns för mÃ¥nga projekt.
  • Att valet föll pÃ¥ en inverterstyrd pump beror pÃ¥ att jag tror den kan producera med varmvatten och märkesvalet beror pÃ¥ att endast CTC och Daikin verkar ha pumpar som ligger vettigt i förhÃ¥llande till husets effektbehov.

Nu till mina frågor:
- Är det något som jag bör tänka på vid installationen eller intrimningen av tre parallella borrhål?
- Har ni några andra tips om Daikin?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2015, 18:08:35 »
Med 3 borror bör du se till att du kan justera in flödet från alla tre med nån form av justerventiler.
Tempgivare som visar temperaturen på köldbärare in på alla 3 slingor är också användbart
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2015, 19:15:09 »
Borde vara enklast att koppla de gamla i serie och den nya borran parallellt med dom då behövs 2 st justeringsventiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2015, 08:24:52 »
Är du säker på att du behöver ett hål till? Hur mycket elspets har du behövt tidigare? Hur kall är inkommande brine i slutet av vintern?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2015, 13:38:55 »
Jag har ingen bra uppföljning på brinetemp. i slutet av vintern. Enstaka mätningar har gett en returtemp. på 0 till -1 grader men det är inte med stor precision.

Idag behöver jag ingen elspets, men jag har tänkt såhär:
Jag gissar med att den gamla pumpen har ett SCOP på 2,5 och med 11 000 kWh/år i årsförbrukning skulle det ge ett uttag ur hålet på 16 500 kWh/år eller c:a 165 kWh/(m&år). Med en ny pump med ett SCOP på 4,0 skulle ge ett uttag på 205 kWh/(m&år) utan extra borrhål.
Med 100 m extra så sjunker uttaget till 105 kWh/(m&år) så då har borrat lite djupare än behovet (men när dom ändå......).

Att koppla som du föreslår Smurfen har jag funderat på, men då tänkte jag såhär:
De två slingorna blir då lika långa så flödet borde vara detsamma i båda slingorna, men det innebär att första hålet i seriekopplade slingan kommer att kylas väldigt mycket mer än det andra. Men det kanske inte är något problem. Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #5 skrivet: 21 september 2015, 15:09:35 »
Jag tror inte det är nån nackdel att ha de korta slingorna i serie. Du har inte plats för lite mark värme ? Hur ventileras huset i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #6 skrivet: 21 september 2015, 16:36:38 »
Jo, jag har plats för markslinga men det blev inte så mycket billigare. Fick ju endast in en offert på totalentreprenad, så då valde jag borrhål.

Jag har mekanisk frånluft och det tittade faktiskt firman på att återvinna, men det skulle bli en dyr installation (om jag minns rätt).

En av de saker jag är mest frågande till är att firman inte gör återbesök för att ställa in pumpen. Efter allt jag läst på forumet här så tror jag att det kan finnas en hel del intrimning att göra även efter att rekommenderade standardvärden från Daikin är satta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #7 skrivet: 21 september 2015, 19:02:25 »
Min tanke var att om du använder frÃ¥nluften sÃ¥ kanske du inte behöver borra extra hÃ¥let och dÃ¥ bör det bli en bra affär även om ett vent agg kanske kostar 15000-20000 kr eller vad dom nu gÃ¥r pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #8 skrivet: 22 september 2015, 07:56:02 »
Om du skaffar en Logger 2020 och presenterar grafer över driften här så kan vi nog hjälpa dig justera in värmepumpen bättre än en installatör som kommer förbi en gång.
Visst är det bra om installatören bjuder på det, om han verkligen kan sin sak, men jag gissar att de installatörer som känner sin begränsning, och/eller vet att det krävs mer än ett återbesök för att få det bra - är ärligare om de inte skryter med att de skall komma tillbaks och göra en finjustering.
I realiteten är det så att det kan krävas tiotals små justeringar med rätt gedigen uppföljning innan en värmepumpsinstallation är perfekt injusterad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #9 skrivet: 22 september 2015, 19:46:40 »
När jag tog in offerter på våran vp-anläggning så poängterade en installatör att det ingick två dagars injustering av annläggningen i offerten.
Han rekommenderade också att montera termostater på alla radiatorer, det sitter slotsventiler på dom flesta.
Den offerten gick i papperskorgen.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #10 skrivet: 22 september 2015, 20:50:52 »
Är du säker pÃ¥ att han inte ville byta radiator kopplen till sÃ¥na som man kan ställa flödet pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #11 skrivet: 23 september 2015, 00:26:54 »
Tack för erbjudandet Rickard (det finns stor risk att jag tar det  "love")!

Utan att riktigt begripa alla delar så gissar jag att det finns tre olika saker som ska justeras in för att anläggningen ska fungera optimalt:
  • Brinesidan
    Att trimma in borrhålen borde väl inte vara så svårt, det räcker väl med att man i
    slutet på vintern justerar in så att man har samma returtemp från alla tre?
     
  • Värmepumpen
    För att justera den räcker det väl med startpaketet på Logger 2020 för att få tillräckligt med data?
    Om så är fallet så kommer jag sannolikt att köpa ett sådant när pumpen är installerad och driftsatt.
     
  • Radiatorkretsen
    I huset så har jag två parallellkopplade en-rörsslingor (en för östra sidan och en för västra sidan) som jag tror är ganska lika. Jag har också ett c:a 25m2 stort golvvärmesystem samt att det kommer att installeras en fläktkonvektor i garaget.
    Trots att flödet till värmesystemet kommer att variera så har jag ändå förhoppningen att jag inte ska behöva justera in det. Men hur kontrollerar jag och justerar det om det inte fungerar optimalt?

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #12 skrivet: 23 september 2015, 07:24:13 »
Är du säker pÃ¥ att han inte ville byta radiator kopplen till sÃ¥na som man kan ställa flödet pÃ¥  Sc:,h
När han var här hos oss så sa jag:
" Dom flesta radioatorerna är gamla sektaonsradioatorer med endast slotsventiler men jag funderar på att montera teromstater på dom i sovrummen"
Han sa:
" Om jag var du skulle jag montera termostater på alla radioatorer"

Några koppel pratade vi inte om och det behöver jag inte.
Alla ventiler och termostater står fullt öppna utom på två nyare panelradioator i ett sovrum på övervåningen och två fläktradioatorer i källaren.
Jag har 21,5 °C i hela huset så det är välldigt välbalanserat från början.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #13 skrivet: 23 september 2015, 07:52:58 »
Seriösa installatörer brukar ofta vilja justera in radiatorerna så att inte vattnet tex kan gå direkt genom närmsta radiatorn tillbaka till vp vilket det ofta gör på ett gammalt system med grova rör och det gör man via radiator kopplet men man behöver inte sätta dit termostat man kan ha en hand ratt på kopplet om man vill.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vad bör jag tänka på vid installationen?
« Svar #14 skrivet: 23 september 2015, 19:19:40 »
Att montera koppel på mina gamla sektionsradiatorer skulle bli svårt då den delen av systemet var det självcirkulation i förut.
Då behöver man koppel med 3/4" och in uppåt och ut neråt.
SÃ¥dana koppel finns det?
Nu är den delen av systemet mycket välballanserat så ingen justering har behövts.
Det finns också 6 panelradiatorer som har matats med cp och två av dom har termostat dom andra fyra har jag justerat lite på.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!