Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggnation  (läst 2029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nybyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nybyggnation
« skrivet: 26 maj 2004, 13:14:41 »
Hej jag skall bygga ett nytt enplans hus på 160m2 tomten e på 1800m2 inga problem att lägga jordvärme.källare till apparatrum finns ca16m2,bygger i Herrljunga Skall ha braskamin Samt golvvärme Har precis börjat lära mig lite om detta med uppvärmning och inser snabbt att detta e inte lätt.för en amatör.
Nu till mina frågor.
E det lönt med solpaneler?
E de lönt med återvinning innomhusluft typ IVT495 twin?
Skall man ha ack tank?
Jag gör markarbetena i år men huset byggs först nästa år så beroende på vilken typ av system jag väljer skiljer sig slanglängd åt eller?
Tacksam för ideer:Nybyggarn

admin

  • Gäst
admin
Re:Nybyggnation
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2004, 22:00:20 »
Glöm braskaminen - det får du aldig någon pay-off på!

Avverka skog, hugga ved, trava ved, bära ved, städa huset, betala sotaren. Dessutom behöver du (om du inte redan har) motorsåg, yxa, kap, klyv, släpvagn? och arbetslust - och sist men inte minst tid över.

OK jag förstÃ¥r att det är mysfaktorn som gäller, i vart fall brukar det vara det.  :-\
FÃ¥r jag ge dig ett tips, säg Ã¥t din Sambo/fru/partner (om nÃ¥gon sÃ¥dan finns) att du inte kommer att lägga din hand vid vedförsörjningsarbetena, men att du tycker det är bra att han/hon ser nyttan i att arbeta lite med kroppen pÃ¥ sin fritid, och att det kan ersätta annan motion som han/hon betalar för i dagsläget  ;D. DÃ¥ kanske det blir annat ljud i skällan.

Skämt åsido...

Skall du ha en braskamin behöver du en rumsgivare, detta gäller oavsett vilken värmepump du väljer. Annars kommer du att få väldigt varmt i huset då du eldar, detta beror på att värmepumparna i normalfallet arbetar enbart med utetempen som utgångspunkt.

Vill du ha ett ekonomiskt förslag?

Då borde du titta ordentligt på Comfortzones nya typ av frånluftsvärmepump, den arbetar enbart med frånluft och direkt tilluft via spaltventiler eller andra tilluftdon. Du behöver alltså inte gräva, borra eller installera någon värmeväxlare eller annan klenare frånluftsvärmepump. Den ger 5 kW i uteffekt, om det räcker för dig vill jag låta vara osagt, men det borde du kunna ta reda på själv antar jag.

Med den borde till och med braskaminen fungera riktigt bra som tillskott om det kniper!

Solfångare kan vara en fördel om du är miljömedveten och vill göra en insats för miljön, speciellt mycket pengar sparar de däremot inte.
Dock så bör den förlänga din värmepumps livslängd då den inte behöver gå nämnvärt under sommarhalvåret då solfångarna står för tappvarmvattnet.

Viesmann har en värmepump som har inbyggd solvärmeslinga och styrning för både solvärme och frikyla som standard - hur de ligger till prismässigt vet jag dock ej. Kräver mark/bergvärmeslinga för att funka.

Jag tror att en CTC borde funka ganska bra om du enbart skall ha golvvärme, den har en speciell lösning där varmvattenberedaren är en liten inbyggd acktank, varmvatten värms av två kopparslingor med genomströmningsvärmeprincipen. Golvvärmeslingorna får sin värme via en shuntstyrning som borde fungera bra. De problem som finns med deras typ av lösning (acktank + shuntstyrning) uppstår som regel när relativt höga (50-55 grader) framledningstemperaturer krävs. Då går det en del tillskott som inte övriga värmepumpar förbrukar. Har läst ett antal inlägg i detta forum där ägarna har mixtrat med att stänga av elpatronen och flytta tempgivarna för att komma ifrån dessa problem. (och delvis lyckats) Detta borde dock som sagt var inte vara något större problem för dig då du rimligtvis inte skall komma upp i sådana framledningstemperaturer.

Dessa är de tre tillverkare som jag anser utmärker sig med alternativa och kreativa lösningar som kan fungera bra vid nyinstallation i nya välisolerade hus med golvvärme som uppvärmnings-system.

Även konventionella värmepumpar skulle kunna fungera för dig, förövrigt även en IVT 495 twin, men jag tror nog att det går att komma billigare undan på annat sätt.

Vet inte vad viessmanns solfångare kostar, men är de överkomliga i pris så borde det kunna vara en ganska bra totallösning - du kan ju få 7500 kr i bidrag för solfångarinstallationen. (om det gäller vid nybbygge vet jag dock inte)

Fristående acktank i ett så pass renodlat system som du kommer att ha tycker jag är lite "overkill", den gör att du får något längre gångtider på värmepumpen, men i övrigt kan jag inte se några större fördelar med acktank. Den ger dessutom värmeförluster.

Om du skall gräva jordvärme så föreslår jag att du lägger så pass mycket slang att du kan ta ut hela husets värmebehov ur slingan, detta även om du inte skall göra det vid den installation du står inför denna gång.
Nästa gång du skall byta värmepump så kommer den med allra största sannolikhet att kunna tillföra huset all den energi som det behöver (tack vare teknikutveckling... t.ex. kan en varvtalsstyrd kompressor göra det möjligt att dimensionera värmepumpen för (nära) 100% energitäckning, utan att det behöver påverka livslängden), och då är det bra om markslingan hänger med.

Försök med andra ord ta reda på ditt nya hus energi och effektbehov, då kan du göra en rättvis bedömning av vilken värmepump du skall investera i.

/Rickard

Utloggad Nybyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:Nybyggnation
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2004, 16:00:08 »
Tack för ett bra svar.Mycket ideer får man.Kommer gräva ner två jord slingor på vardera 200m tyärr e tjejen såld på braskamin Så nu har jag ett helt år på mig att lära mig mera om olika system,Och då lär detta forum bli perfekt när man snöat in i allt för komplexa system.
En insättning på kontot kommer då jag tycker detta verkar HELT SUVERÄNT !!!!!!!

admin

  • Gäst
admin
Re:Nybyggnation
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2004, 16:24:28 »
Citera
Kommer gräva ner två jord slingor på vardera 200m

Ett bra beslut, två slingor gör att du inte behöver köra cirkpumpen på högsta varvtalet - du kommer att spara energi vad gäller driften av cirkpumpen år efter år, inte mycket varje år, men när år läggs till år så blir det en bra affär.

Citera
tyärr e tjejen såld på braskamin

Det var samma sak för mig, beslutet var i princip fattat när jag berättade om vÃ¥ra planer för min far :o. Vad som förvÃ¥nade mig var att han praktiskt taget blev förbannad  >:( .
Efter det samtalet satte jag mig ned för att analysera alla kostnader som en braskaminsinstallation samt driften därutav skulle komma upp till. Jag insåg ganska fort att det hela var ekonomiskt förkastligt, och som tur var så var min sambo med på noterna när jag förklarade hur det låg till.
Jag kan dock förstå att det kan vara svårare för dig i det läge ni befinner er i nu. När man skall bygga nytt vill man gärna skapa sig en bild av det färdiga huset, när man sitter framför brasan och myser. Inte vill man tänka på alla minusposter som det medför... både i tid och pengar.

För husfridens skull kan det dock vara bäst att installera den, man behöver ju inte elda i den även om den finns där :)

Citera
En insättning på kontot kommer då jag tycker detta verkar HELT SUVERÄNT !!!!!!!

Jag letade med ljus och lykta efter något liknande när jag var i färd med min egen installation, men hittade inget!
Det är därför jag håller på med detta nu. Jag tycker faktiskt att det är otroligt trevligt att få den feedback och det beröm som ni ger mig. Det är just sådana superlativer som du använder dig av ovan som driver mig att fortsätta!
En donation på kontot glädjer även den ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!