Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten acktank och solpaneler  (läst 9915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andha885

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luft/vatten acktank och solpaneler
« skrivet: 27 oktober 2005, 17:27:03 »
Hej

Ska bygga nytt hus under nästa år och funderar som bäst på ekonomisk och miljövänlig uppvärmning. Solpaneler kommer att vara en del i detta och då är frågan vad man ska koppla det till. Pellets är uteslutet och bergvärme känns för dyrt. Skulle luft/vatten vp kopplat till acktank och solpaneler vara ett bra val? Tanken är ju att vp:n kan vara helt avstängd under sommarhalvåret. Det bör vara ett kombisystemförresten. I huset vi bygger ingår en frånluftsvärmepump men nibe 2010 verkar inte så mycket dyrare än fvp:n som ingår.

/A

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2005, 09:23:43 »
"Alla som var insatta i den frÃ¥gan" och som jag pratade med pÃ¥ villa, hem mässan i göteborg tidigare i höst sade att det var inte ekonomiskt rätt i dagsläget med en sÃ¥dan installation dÃ¥ en luft/vatten pump kostar omkring 33 öre/kWh att driva och en solanläggnings kostnad var beräknad till omkring 55 - 60 öre/kWh under dess avskrivningstid. Men släpp inte dessa tankar och funderingar, snart sÃ¥ har vi säkert ett energipris pÃ¥ bÃ¥de 2 och 3 kr/kWh ( + att priset pÃ¥ solpaneler säkert kommer att bli lägre ocksÃ¥) och dÃ¥ kommer en solanläggning att vara klart mer effektiv jämfört med alla typer av värmepumpssystem  - i allafall pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 17:15:07 »
Nibe har på sin web kopplingsscheman för inkoppling av frånluftsvärmepump till extern värmekälla.
för Fighter 360 är sidan här: http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F360d.asp#
"Normalt sker extra effekttillskott via värmepumpen:s
elpatron i de fall värmepumpens effekt inte är tillräcklig.
Med nedanstående alternativ sker detta effekttillskott
istället med hjälp av externa värmekällor.
Om effekt inte finns tillgänglig i den externa värmekällan
kopplas elpatronen i värmepumpen automatiskt in"

Dvs du ser till att minska konsumtionen av direkt el om du har tillgång till soluppvärmt ackumulatorvarmvatten
Kör med Vakuumsolfångare så får du bästa årsutbyte.

Hade frÃ¥nluftsvärmepumpen räckt till vore det inte lönsamt med annan uppvärmning. Nu ersätter du elpatronens effekt viss del av tiden. Inte för att ersätta VP effekt som ""Alla som var insatta i den frÃ¥gan"  refererar till.
En utelufts VP skulle ocksÃ¥ ersätta elpatronen men ocksÃ¥ bara viss del av tiden. När det är riktigt  kallt skulle den inte ge nÃ¥gon besparingseffekt.

Alternativen?
En effektivare frånluftvärmepump. Comfortzone kanske.
Kamin för högsta effektbehoven.



jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 20:47:32 »
Hej ..
finns ju ingen anledning att köra solvärme om du har en luft/vattenanläggning ..
luftdelen har ju ett rekordhögt cop på sommaren å klarar nog av att till ett mycket fördelaktigt pris göra varmvatten åt hela kvarteret...
om nu inte nÃ¥n försäljare ljög sÃ¥ pÃ¥ stod han att  cop värdet pÃ¥ sommaren lÃ¥g runt 10 pÃ¥ pumparna  en luft luft har tex bättre cop pÃ¥ sommaren än ett berg system har dÃ¥ det systemet i princip jobbar med samma köldbärar temp jämt typ +3grader
sÃ¥ det tjänar som lite till att ha tÃ¥rta pÃ¥ tÃ¥rta 
för bägge systemen sol å luftpump har sina dalar på samma ställe dvs då det blir kallt.det e då vettigare å satsa på nått som värmer rejält på vintern i stället...

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 22:34:15 »
Hej ..
finns ju ingen anledning att köra en luft/vattenanläggning om du har solvärme .. ;)


jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2005, 23:04:28 »
Hej..
 
Hmm nu vet jag inte om jag e ute Ã¥ cycklar men.. en ny  luft vatten gÃ¥r att köra ner till ca -10-15 grader med hyffsad verknings grad  sÃ¥ den anläggnngen klarar väl av ca 80-90% av husets totala värmebehov
tyvär e det inte gratis.

solvärme är lika dyrt nästan om inte dyrare och klarar inte av att värrma huset i lika stor omfattning..dom flesta solvärme system gör ju enbart varmvatten på vår sommaren & höst ..enda gången solvärme är riktigt bra är då man inte behöver denen strålande varm sommar dag..dessutom så lider dom ju av att en sån dag så e dom lite för effektiva

det brukar visst gÃ¥ rejält varmt i systemen dÃ¥  *roflmao*

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2005, 22:19:36 »
Man kan se det såhär:
Nybyggt "normalhus" med frånluftsvärmepump drar i uppvärmning och varmvatten max 10.000 kwh/år
Hushållselen på kanske 7.000 kwh/år tillkommer. Summa 17.000 kwh. Utan frånluft är det vanligt med ca 25.000 kwh.
Frånluftsvärmepumpen fungerar oavsett utomhustemperatur.
En vanlig kompressorstorlek i en frånlufts VP är 700w. Med COP på nästan 3 blir möjlig effekt ut ca 2 kw. Året om.
Husets effektbehov är störst när det är som kallast. Ner till åtminstonde 0 fungerar vanligtvis en väldimensionerad frånluftsvärmepump. En uteluftsvärmepump skulle göra nytta = COP>1 i intervallet -10 till 0. Under -10  får man ingen nettobesparing och över 0 fungerar frånluftsvärmepumpen.

Besparingen på 8.000 kwh görs med hjälp av frånluftvärmepumpen med COP på närmare 3. Dvs frånluftsvärmepumpen ger nästan 3 gånger så mycket värme som den drar i elström. Minskar energibehovet med 8.000 kwh har pumpen alltså gett 8.000 kwh mer än den dragit. Dvs erhållen värme energi är 12.000 kwh och förbrukat elenergi är 4.000 kwh. Det ger besparingen 8.000 kwh.  Det stämmer hyfsat. 4000 kwh på 8000 timmar med en 700 w kompressor.

Huset förbrukar ca 18.000 kwh och har fått 12.000 via frånluftsVP . De resterande 6.000 kwh som huset behöver är rent värmebehov under vintern. Använder man en luft VP går den under sämsta villkoren och ger kanske en total drifts COP på 2. Dvs besparingen blir bara 3.000 kwh. Det går aldrig att räkna hem med de priser som är på L/V VP. Däremot med en L/L VP.
Använder man solvärme blir kalkylen en helt annan.
Besparingen blir då summan av besparingen av elenergin till frånlufts VP, samt del av toppeffekten.
Klarar solvärmen mha acctank tappvarmvattenbehovet och uppvärmningen under sommahalvåret sparar man i storleksordning 2.000 kwh el. Klarar solvärmeanläggningen att kapa en del av effekttopparna vid kallt väder sparar man kanske 1.000 kwh till. Dvs totalt 3.000 kwh. Precis samma som är möjligt med en VP till. ;)
MEN då skall man använda acktanken smart och inte som brukligt är att förvärma tappvarmvatten.
Priset för en sådanhär solvärmeanläggning är som en bättre L/L VP.


Utloggad hala

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #7 skrivet: 13 november 2005, 19:12:16 »
 studs GÃ¥r själv i samma funderingar, men jag river ut en befintlig anläggning olja / ved och har allvarliga funderingar pÃ¥ Euronom´sa lösning med ExoAir - ExoTank med framtida kompletering med ExoSol.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #8 skrivet: 13 november 2005, 23:14:39 »
Huset förbrukar ca 18.000 kwh och har fått 12.000 via frånluftsVP . De resterande 6.000 kwh som huset behöver är rent värmebehov under vintern. Använder man en luft VP går den under sämsta villkoren och ger kanske en total drifts COP på 2. Dvs besparingen blir bara 3.000 kwh. Det går aldrig att räkna hem med de priser som är på L/V VP. Däremot med en L/L VP.
Använder man solvärme blir kalkylen en helt annan.

Besparingen blir då summan av besparingen av elenergin till frånlufts VP, samt del av toppeffekten.
Klarar solvärmen mha acctank tappvarmvattenbehovet och uppvärmningen under sommahalvåret sparar man i storleksordning 2.000 kwh el. Klarar solvärmeanläggningen att kapa en del av effekttopparna vid kallt väder sparar man kanske 1.000 kwh till. Dvs totalt 3.000 kwh. Precis samma som är möjligt med en VP till. Wink


Du har säkert rätt i ditt resonemang teoretiskt men med mitt hus som exempel (kanske ett dåligt, men ändå... ;) ) Innan jag investerade i en L/V-pump ville mitt hus ha 24 300 kWh/år inkl. HH-El, ca 6 500 kWh av dom är HH-El och resterande 17 800 kWh är då värme och tappvatten. Nu efter ett år med pumpen har min totalförbrukning minskat ner till ca 13 000 kWh/år, fortfarande har jag nog troligtvis kvar mina 6 500 kWh HH-El och värmer numera min kåk för endast ca 6 500 kWh inkl. tappvatten. Det ger min pump ett "imponerande" COP på 2,78 och om man jämför detta med dina antagna COP på 2 för en L/V-pump så torde nog en pump vara billigare än en solanläggning.

// Grolim
« Senast ändrad: 13 november 2005, 23:43:37 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #9 skrivet: 14 november 2005, 00:46:26 »
Grejen Grolim var att en frånluftvärmepump redan ingick.  ::)
Den sparar en hel del energi över året. Mitt resonemang utgick ifrån att den besparingen redan var intecknad. Och ett nybyggt hus brukar inte dra så mycket energi. Därav gissningen om att huset drar 25.000 utan frånluft men nu 17.000 med en frånlufts VP. inkl hushållsel. men det är bara en gissning.
Så utifrån de förutsättningarna finns det mindre kvar att spara utav. Mitt antagande var att det bara fanns 6.000 kwh  värme kvar att spara . 
Förbrukning 17.000 kwh
- 7.000 kwh hushållsel och
- frånlufts VP el om 4.000 kwh. 
Kvar blir bara 6.000 kwh.

Även med COP 3 blir det bara 4.000 kr per år i besparing. MAX.
 
Så iden var att spara på frånlufts VP el samt på de resterande 6.000 kwh, med något som inte drar el alls.

Precis som i ditt fall. Din hus drar fortfarande 17.800 KWH i runda siffror. Men med hjälp av L/V VP köper du bara 6500 kwh. Års COP på nästan 3 är bra. MEN  hur mycket elspets har du på systemet? Eller hur mycket effekt har din panna levererat med COP nästan =1.
OM jag säger OM det är i storleksordning 2.000 kwh ser din kalkyl ut så här
VP drar egentligen 4.500 kwh och leverar 15.800 kwh. Resterande är "direktverkande" el.
VP COP om ca 3.5. inget omöjligt alls.
Din "stora" stora besparingspotential nu är dessa 2000 kwh direktverkande el. Plus en del av L/V VP eldriften.

Ytteligare L/L VP är liksom ingen ide i ditt fall eftersom det rör sig om spetseffekt vid låga yttertemperaturer.
Och något typ en frånlufts VP  med COP på 3 skulle bara ge ett nettobesparing om max 1.400 kr/år tillen alldeles för hög investering. Bergvärme? nä inte lönsamnt. Braskamin? kanske om man har gratis ved.

Men om du kunde tillföra huset säg 7500 kwh per år  solenergi skulle din besparing kanske kunna bli ytterligare drygt 2000 kwh netto årligen. Inte så där väldigt mycket men det är det som du kan spara, med de förutsättningar du har nu.

Å jo jag har vänt och vritt på det här då jag har en frånluftsvärmepump och en L/L VP i ett 1 1/2 hus.
Frånluftsvärmepumpen ingick och L/L VP skaffades främst för att kyla övervåningen på sommaren.
Skulle jag idag skaffa något från skratch skulle det nog bli något likadant på grund av kylbehovet.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #10 skrivet: 15 november 2005, 15:06:12 »
Nu ska jag lägga mig i här oxo.
Angående euronom så har de bra grejer dock lite för dyra. ExoSol är på tok för dyr

Kolla http://www.solenergiteknik.se använder standard kopplingar inga special som ExoSol. 10900:- exmoms
Finns även "gör det själv" modeller http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2

mvh Rickard

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #12 skrivet: 18 november 2005, 22:59:04 »
Hej Sfinx!

Om jag då har förstått dig rätt så vill du låta din frånluftpump "vila" lite grann på året och samtidigt spara lite el i och med detta. För att den ordinarie pumpen skall kunna vila måste det ändå finnas någon annan typ av anläggning som kan utföra dennes jobb då det fortfarande finns ett behov av värme i huset + att kapa lite av de där kvarstående 6 000 kWh.

För att klara detta behov av värme/energi vill du installera en solslinga som fixar detta gratis. Tanken är god men den faller iaf. då det måste till en investering av denna solslinga, och ett exempel på vad det kan kosta hittar du i inlägget alldeles här ovan - klicka på länken "http://www.solentek.se/".

Om jag har räknat rätt så hamnar du på ett pris omkring 61 900 kr inkl. allt. pay off tiden blir då ca 18 år innan den blir gratis..... huvuddunk

Japp, du bör också ha en Acktank, Reglercentral och Bivalent shunt för att få en hyfsad reglering och ekonomi på anläggningen ;).

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #13 skrivet: 19 november 2005, 00:22:22 »
pay off pay off.. Vad har man för pay off pÃ¥ en bil tillexempel  huvuddunk
Vill man ha en miljövänlig värme källa så finns det väl inget bättre

Du får bidrag på 7500kr skulle jag tro.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #14 skrivet: 19 november 2005, 00:27:54 »
Detta är inget MP-forum, det kanske finns men inte här.

Sorry Hansson!  :P

Men du har rätt i en sak, har man de praktiska möjligheterna, ekonomin, hälsan och viljan att satsa pÃ¥ den mest miljövänliga uppvärmningen sÃ¥ är nog biobränsle i kombination med solfÃ¥ngare det bästa (pÃ¥ lÃ¥ng sikt), du mÃ¥ste dock acceptera att inte alla har möjligheten, ekonomin, hälsan eller viljan att satsa pÃ¥ det mest miljövänliga alternativet.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!