Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten acktank och solpaneler  (läst 9925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #15 skrivet: 19 november 2005, 00:31:34 »
PS:
Den dag någon visar på en ekonomisk kalkyl som verkligen håller för solfångare (i kombination med värmepump) kommer jag att välkomna den.

Solfångare i kombination med biobränsle är ett fullt gångbart alternativ i dagsläget, men inte för alla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #16 skrivet: 19 november 2005, 01:21:10 »
quote author=Rickard link=topic=4671.msg46967#msg46967 date=1132356694]
Den dag någon visar på en ekonomisk kalkyl som verkligen håller för solfångare (i kombination med värmepump) kommer jag att välkomna den.
Citera

Jag ger mig på ett försök. Igen ;)

Först av allt. Bergvärme ÄR långtidslagrad solenergi.

Sedan beror kalkylerna på vad man har. Med siffror för ett "vanligt" hus:
Sitter man med en oljepanna  eller vattenburen el kan man spara uppemot 30% med en solinvestering på under 30 papp. Ja jag återkommer med prisbilden :)
Kompletterar man det med en L/L VP är besparingen i storleksordning 50% för Under 50 papp.
Att skaffa en L/L VP istället sparar man i storleksordning 30-40%.
Bytar man istället till en L/V VP direkt av sparar man mer men det brukar kosta mer också. Kanske 50% för 60.000
Och en bergvärme kostar kanske 130.000 men sparar säg 66%
Solfångare i kombination med  L/L VP ger i storleksordning som en L/V VP i södra Sverige. Jo jag vet att styrningen blir lite krånglig, och det lämpar sig inte i alla hus, eller familjer.

Har man en std frånlufts VP kan man skaffa en L/L VP till och spara kanske 20% till för under 20 papp.
Nästa steg är att man får riva ut sin frånluft och byta till något annat men nettbesparingen blir kanske 30% för L/V och 40% för bergvärme eller CS. Om frånluftspumpen fungerade vill säga.

Har man L/V eller V/V VP lönar sig en solfångare "bara" med elpriset/COP. Dsv kanske 25-35 öre per kwh idag.
MEN hur skall vi räkna då? 20 års avskrivning som med V/V VP ? Det medför att en investering som skall spara 1 kwh per år i 20 år får kosta 20 gånger så mycket.  mellan 20/3 eller 20/4 i faktor. Dvs 5-7 ggr årliga energiutbytet
En solfångare som lämnar ca 1000 kwh per år, får alltså kosta i storleksordning 5-7000 kr.
Nu är det så att solfångare slits inte till skillnad från en normal VP, utan varar långt längre än 20 år.
Visst är det en form av dubbelinvestering med solfångare OCH V/V Vp. Men inte mer än en "vanlig" överdimensionering av sin VP. Har man som många har ett för grunt hål är solfångare ett alldeles ypperligt sätt att avlasta borrhålet  på.
Se solfångaren som ett djupare borrhål. Men med annan karakteristik än borrhålet. Solvärme som solvärme. :)

Solfångare och VP är i mitt tycke kanonbra tillsammans. Men inte alltid och inte överallt. Precis som bergvärme.
För övrigt är bergvärme långtidslagrad solenergi. Se solfångare som direktverkande solenergi :)

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #17 skrivet: 19 november 2005, 11:37:47 »
Nja nÃ¥gon miljöpartist kommer jag aldrig att bli  :)

Däremot verkar det finnas en ovilja mot sol här på forumet.
Trådskaparen har ju berättat att han vill ha med detta i hans lösning.. eller?

När ni räknar på solsystem så tar man alltid i lite extra i kostnaden för systemet.
Undra varför det är så.

Ett pris var 61 000kr

Man kan räkna så här oxå.
Sol paket 28 000 kr
Ackumulatortank T 500 ST 14.500
- Sol bidrag 7500kr

35 000 kr
Sen tillkommer lite rör dragning
Men du har ju redan en vvsare på plats.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #18 skrivet: 20 november 2005, 11:08:19 »
AngÃ¥ende att bergvärme är lagrad solenergi skulle jag vilja pÃ¥stÃ¥ att bergvärmen i första hand är kärnkraft som kommer frÃ¥n den naturliga lÃ¥ngsamma kärnklyvningsprosses som pÃ¥gÃ¥r i jordens innandömme.  NÃ¥gra enkla "bevis" pÃ¥ det är även där det är och har varet permafrost i hundratusentals Ã¥r är det plussgrader bara man kommer ner nÃ¥gra hundra meter och temperaturen stiger med djupet. Solens pÃ¥verkan sträcker sig här i sverge nog bara ca20-30 meter ned i marken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #19 skrivet: 20 november 2005, 11:52:11 »
Nja nÃ¥gon miljöpartist kommer jag aldrig att bli  :)

Däremot verkar det finnas en ovilja mot sol här på forumet.
Trådskaparen har ju berättat att han vill ha med detta i hans lösning.. eller?

När ni räknar på solsystem så tar man alltid i lite extra i kostnaden för systemet.
Undra varför det är så.

Ett pris var 61 000kr

Man kan räkna så här oxå.
Sol paket 28 000 kr
Ackumulatortank T 500 ST 14.500
- Sol bidrag 7500kr

35 000 kr
Sen tillkommer lite rör dragning
Men du har ju redan en vvsare på plats.


Ja, priser kan man nog hitta både billigare och dyrare än våra exempel. Men kärnpunkten är att ett solsystem INTE är gratis så länge man betalar några pengar eller annat likvärdigt vid anskaffning av anläggningen.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #20 skrivet: 20 november 2005, 13:29:49 »
FÃ¥r jag komma med i debatten? Sc:,h

Min L/V VP ger mig från bostads delens förbr 28-30000kWh inkl HH en besparing på värme delen. Innan jag installerade från luft fläkt låg jag på mellan 23-24000kWh. Detta gör att från luften kostar mig med detta ca 4000-5000kWh  med extra värmeförbrukning till att värma kråkorna. Denna frånluft kan man återvinna med genomsnitt 50%.

Det ger mig vinst med från luft VP på 2000 till max 3000kWh.

Nu investerade jag jag i stället en L/V VP det ger mig med min konsumtion tillbaka till vid max  sparande till det gamla värdet 22-23000kWh. (men då får jag uppvärmd pool 8 mån ader per år det är ca 5000-6000kWh vinst till.)

Citera
Nu kunde jag ökat besparandet med frånluft + L/V VP som komb anläggning så att hela året var en besparing. Även under minus 10 grader ute. Den vinst som kan ge mig där är då ca 2000kWh. Så mitt mål på 23000kWh kan gå ner till 21000kWh. med sen sol värme på mitt garage behöver ej VP gå utan vid stor tappning av VV eller mycket dåligt väder. Det kan med pool ge besparing på ca 600-700kWh/  yta av solfångare. Detta under 8 månader poolanvändning. Samtidigt spara jag livsländen pga mindre gångtid och många starter sommartid. Kanske livslängden ökar med från 6-10 år till ca 15 år. Min  ytterligare energi besparing gör minskning av 300 kWh/månad x 8 = 2400kWh VP el. Nu är jag därmed nere i mitt tycke rimlig nivå på ca 18000kWh.

Min hushålls el är på 12000 och det ger extra el till allt på 6000kWh.

Bra ventilerat hus

Bra poolvärme.

Inget buller sommartid. (Inga grannar som klagar)

Jag kan sova lugnt utan något bekymmer i framtiden.


Vad kosta detta ? b00k

Först kombination L/V VP 40000+ Frånluft återv mot L/V VP uteluften (blandning av inne luft och uteluft)+ Ack tank med el+ VP program ca 20000 + solfångare ( i dag  finns det billiga vacum solfångare ) ca 10-14000:-.( på 10m2 yta) sen tillkommer det lite arbete rör etc för 10000:-

Summa sumarum 80-90000:- för en heltäckande anlägning som spara värme VV poolvärme på mitt första år 35000-40000kWh ( inkl HH 12000) ner till
18000kWh. Alltså besparing på mellan 15000-22000kWh vinst/år. Denna kombination sparas in på 4-5 år sen går allt med vinst.


Men eftersom jag har del invest i L/V Vp (i garage byggnadens förråd) är det den största vinst att montera "själv" solfångare på mitt garage tak.

Så återvinningen med frånluft i dag är ej praktisk möjlig för mig. Men har man Bostad/Värme VV och allt i samma byggnad då bör min " special anl göras för största vinst. Det finns L/V VP som som står innom hus THERMIA/STIEBEL som ex. av frostning blir det lite mer men ner i avloppet så blir man lätt av med kond vattnet. VP står torrt och bra så hållbarheten borde bli lika hög som i en Berg VP på min 15 år.
« Senast ändrad: 20 november 2005, 17:37:46 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft/vatten acktank och solpaneler
« Svar #21 skrivet: 21 november 2005, 09:37:16 »
Favorit i repris:
http://www.melectro.com/solvarme
 :)
Ok det är bergvärme + solvärme. Men jag gillar principen med VP + sol mha acktank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!