Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmitek installation...  (läst 5048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmitek installation...
« skrivet: 31 januari 2005, 18:59:06 »
Tjena!!!

Hade en röris på besök, han tog lite uppgifter om huset och kollade lite.
Eftersom jag är sugen på en Varmitek så skulle han räkna på en sådan.
Jag behövde en 8kW tyckte han (har kommit fram till det samma), eftersom
vi har ett stort badkar så ville jag ha en 300 liters beredare, det tyckte han
med, men sen ville han sätta en "60 liters spets beredare"..  Behövs det undra
jag, ja det är bäst att sätt in en sa han bara....

Stog på mig och undrarde varför men fick inget riktigt svar...

Vad tycker du....

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek installation...
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2005, 19:45:18 »
Vi har en 8:a men med 400 liters acctank för VV, (från början för att jag har förberett för solfångare) vi är 3 pers i hushållet.
Vi blir inte utan VV, men om vi är fler än 3 som ska basta brukar jag öka VV-tempen manuellt 5-7 grader, pannrummet ligger vid bastun så det är lätt gjort.
Om du köper Varmitek kan du utan problem och spetsel dra upp den till 60 grader, inge bra COP men ändå betydligt bättre än elpatron!

Jag skulle börja installationen utan spetsberedare, kanske öka till 400 liter acctank!

Lycka till!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmitek installation...
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2005, 20:39:20 »
Spetsberedare och tillskottsel verkningsgrad 1:1
VP vid normal drift 1:4, vid varmvattendrift ca 1:3.
Inte vill man att det ska gÃ¥ 3 ggr sÃ¥ mycket el? om det inte är absolut nödvändigt.  "skitlätt" att sätta in en liten el-vvb om det nu mot förmodan blir problem...

En maskin med möjlighet till tillfällig ökning av vv kanske är nåt för dig.
om du köper på dig en extra el-vvb då tycker jag du ska fixa rörkoppel så att du kan välja om du vill använda den eller inte. Det är också "skitlätt" inte dyrt heller!!

Men en sak som är viktig är uteffekten pÃ¥ värmepumpen denska ju orka ladda vvb pÃ¥ rimlig tid ocksÃ¥!!! under 7 kw bör man nog inte ha med en stor VVB och stort badkar installerat.... dÃ¥ tar det en evig tid.. ligger en 8 i gränslandet dÃ¥ kanske du ska välja en nÃ¥got större, men det beror mest pÃ¥ tidigare Ã¥rsförbrukning!!!   Ligger du nära 40.000 kwh/Ã¥r för värmen, dÃ¥ ska du pressa inst hÃ¥rt om inte en större VP behövs!??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek installation...
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2005, 04:16:56 »
Vi har en Varmitek 8 med deras mindre VBB (300 liter)
Under dagstid kör vi med VV temp 45, kvällstid , då vi oftast diskar, med 53 grader VV temp

Vi tycker att VVB räcker väl till för bad/dusch , även pÃ¥ dagarna.  Vi gar bara ett badrum, sÃ¥ det är inte aktuellt att flera duschar / badar samtidigt

Det tar 20 min att höja beradarens temp från 45 till 53 ock då går båda kompressorerna
 när vi lÃ¥ter systemet  höja tempen pÃ¥ 'kvällstid' kl 16
Det går åt kortare tid - ofta bara 5 min - för att höja temp vid diskning/dusckning

Med 53 grad i berdaren blir diskvattnet - mätt med  kötttermometer  ca 50 grader i köket, det fÃ¥r duga för disken fast jag var van vid 70 grad när vi körde med olja .

Statistik för de 3 milda vintermånaderna läggs ut på forumet om ett par dagar ..

Vill Du ha mer synpunkter kan Du maila ..



SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: Varmitek installation...
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2005, 14:40:27 »
sarastro vad har du för inställning på diffen? alltså när den sätter igår vv

har märkt att när vv prod sätter igång så sjunker vv tempen drastiskt, gör den det för dig med?
Har du oxå en vv beredare med rör i, en slinga med vatten i. så 300 liter är inte 300liter varmvatten!

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek installation...
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2005, 01:55:40 »
I datorn har jag satt en diff på 8 grader
Detta betyder att tempen nära tankens botten (om jag fattat det rätt nära tankens botten)borde få variera mellan 35 och 43 grader och på kvällstid mellan 45 och 53 grader

jag har satt en Rickart-givare på VV-röret (utgående röret från tanken ), den givaren kommer upp i drygt 50 grader , den lägsta tempen vi haft under duschning har jag inte utvärderat än - ingen har klagat (inte ens 'slösaktiga' gäster)

Som jag nämnde i mitt förra mail gÃ¥r det oftast Ã¥t cirka  20 min för att höja temp pÃ¥ VV när höjningen till 'natttemp' 53 grader kör igÃ¥ng. Ibland höjs dÃ¥ vattnets temp i beredaren med mellan 10 och 18 grader, beroende pÃ¥ hur avtappningen varit efter lunch

GÃ¥ngtiderna övriga starttillfällen är korta  vanligen 5-7  min- och frÃ¥gan är om de inte är väl korta.

Januari siffror (december)
Medeltemp, Morgon, dvs kl 8-9 1,9 grad C   (3,5)
El totalt /dag 43,5 KWh   (43)
El VP  /dag    27,3          (25)
Timmar kompressor 1:   531      (513)
Timmar kompressor 2:     22      (32)
Starter/dag kompressor 1 : 18   (24)
Starter/dag kompressor 2:    3  ,Av 92 starter var 85 för VV  (5) (Av 155 starter VV 146)

Innetemp 21-22 grad i bostadsdelen. Med olja hade jag inte tillåtit mer än 20!
Kompressor 2 har fått lata sig i vinter- pumpen är tänkt att vara heltäckande.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek installation...
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2005, 18:19:39 »
Tjena!!!

Jag hade tänkt mig en 300l vvb med solslinga som ska kopplas i hop med solpaneler som ska värma vv och en framtida pool. ;D
Någon som vet vad varmiteks suncontroll paket kostar??? För då kan ju vp värma poolen om det inte är sol på några dagar..
Eller någon som har recept på en egen suncontroll typ....

I och med att jag väljer en varmitek så är jag lite tveksam mot just acktank på radiator sidan, för en varmitek jobbar ju med två kompressorer och har man då stor volym så kanske pumpen går på två kompressor oftare än vad den hade gjort utan, för systemet måste ju bli trögare... Någon som fattar vad jag menar??? Är jag helt fel på det.... Någon som har erfarenhet av just detta.... ???


Ha det gott
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek installation...
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2005, 19:31:22 »
Styren i en Varmitek kommer från MK Miljö-Konsult och jag tror med största säkerhet att även Varmitek's suncontrol kommer därifrån.
På följande länk finns info och priser på produktutbudet!

http://www.miljo-konsult.com

lycka till!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Varmitek installation...
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2005, 23:20:52 »
Jo just ja, glömde detta :-[
I och med att jag väljer en varmitek så är jag lite tveksam mot just acktank på radiator sidan, för en varmitek jobbar ju med två kompressorer och har man då stor volym så kanske pumpen går på två kompressor oftare än vad den hade gjort utan, för systemet måste ju bli trögare... Någon som fattar vad jag menar??? Är jag helt fel på det.... Någon som har erfarenhet av just detta.... ???
Det går att justera i styren så du får steg 2 att starta när du vill, jag har beställt, ej monterat en 100 liters från IVT, Johan här på forumet har Varmitek+tank, inga problem nu, vad jag läst om i alla fall.

Och för att kunna klämma de sista kW och driftstid ur pumpen så bör du om du inte har, skaffa ett loggsystem!!

Nu går jag till korgen....gonatt!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmitek installation...
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2005, 09:13:43 »
Hej
Jo det stämmer att jag har en Varmitek med en NIBE 100 liters tank och det fungerar mycket bra. Den största anledningen till tanken var knäppningar från golvslingor på grund av temperaturtoppar vid övergång från VV-produktion, man det ger ju även längre gångtider. Jag har inte haft något problem med att steg två går in på grund av tanken. Detta trots(eller på grund av?) att jag för närvarande är kraftigt överdimensionerad, då inomhuspoolen ännu inte är igång. Som RLA skriver är en logger ett ovärderligt hjälpmedel och med den har jag fått systemet att arbet precis om jag vill, inga starter på steg två i år förutom vif VV-produktion :D

Angående soolfångare och pool så visade det sig att detta inte var ekonomiskt försvarbart, inte med nuvarande investeringskostander i alla fall. Den energi som jag kan fånga med solen koster för lite att producera med bergvärmen. Jag tror jag fick det till en avskrivningstid på ca 30 är.
« Senast ändrad: 03 februari 2005, 09:15:40 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!