Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tre mÃ¥nader med 1245-10 kw i Stockholm  (läst 2257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« skrivet: 14 mars 2011, 06:45:49 »
Efter lite intrimning har jag lärt mig följande med systemet:

bergvärme är bra! Men vissa utrymmen t.ex badrum behöver kompletteras med en elslinga (jag lade el på vattenburna golvvärmen) då detta är ett lågtemp-system. Så fort det blir lite varmare ute (> 0) går inte pumpen så ofta och då blir det endast stötvis varmt på dessa ytor.
Radiatorerna mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥ fullt öppet i princip överallt, annars funkar inte fördelningen i huset bra. Tidigare system med elpanna kunde köra runt hetvatten som i princip aldrig användes fullt ut i systemet. FUnkar bra, bara en vanesak.   Viktigt att kolla sÃ¥ att alla radiatorer verkligen är "med" vid byte av system, hade lite problem i början med ojämd distribution.

FÖrbrukning: har byggt ut till ca 300 kvm (från 240) uppvärmd boyta, men vad jag kan se ligger jag på samma nettoelförbrukning denna vinter som föregående (innan utbyggnaden och med gamla FLVP ES480 i drift).

Pumpen har nu sedan början av december, på drygt tre månader (och då har det varit svinkallt i Stockholm): gjort ca 2000 starter och 1300 timmar gångtid på kompressorn. ALlting funkat bra, inga avbrott eller störningar förutom en golvslinga som börjat krängla på slutet.

Anläggningen kostade ca 180 tkr totalt, 2010 köpte jag el för ca 50 tkr - nu har jag effektivare system men större hus, sÃ¥ om det gÃ¥r pÃ¥ ett ut är jag nöjd.  Kanske inte riktigt den kalkyl som säljaren utlovade, men betydligt humanre räkningar nu jmf med gamla systemet.

Har ni liknande erfarenheter så är jag intresserad av att höra om detta. Låter ovanstående rimligt ?

240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2011, 17:20:41 »
Efter lite intrimning har jag lärt mig följande med systemet:

bergvärme är bra! Men vissa utrymmen t.ex badrum behöver kompletteras med en elslinga (jag lade el på vattenburna golvvärmen) då detta är ett lågtemp-system. Så fort det blir lite varmare ute (> 0) går inte pumpen så ofta och då blir det endast stötvis varmt på dessa ytor.
Radiatorerna mÃ¥ste stÃ¥ pÃ¥ fullt öppet i princip överallt, annars funkar inte fördelningen i huset bra. Tidigare system med elpanna kunde köra runt hetvatten som i princip aldrig användes fullt ut i systemet. FUnkar bra, bara en vanesak.   Viktigt att kolla sÃ¥ att alla radiatorer verkligen är "med" vid byte av system, hade lite problem i början med ojämd distribution.

FÖrbrukning: har byggt ut till ca 300 kvm (från 240) uppvärmd boyta, men vad jag kan se ligger jag på samma nettoelförbrukning denna vinter som föregående (innan utbyggnaden och med gamla FLVP ES480 i drift).

Pumpen har nu sedan början av december, på drygt tre månader (och då har det varit svinkallt i Stockholm): gjort ca 2000 starter och 1300 timmar gångtid på kompressorn. ALlting funkat bra, inga avbrott eller störningar förutom en golvslinga som börjat krängla på slutet.

Anläggningen kostade ca 180 tkr totalt, 2010 köpte jag el för ca 50 tkr - nu har jag effektivare system men större hus, sÃ¥ om det gÃ¥r pÃ¥ ett ut är jag nöjd.  Kanske inte riktigt den kalkyl som säljaren utlovade, men betydligt humanre räkningar nu jmf med gamla systemet.

Har ni liknande erfarenheter så är jag intresserad av att höra om detta. Låter ovanstående rimligt ?



Tycker nog att du har lite mycket starter? borde bli runt 20 per dygn och eftersom det varit kallt en stor del av tiden så har vp troligtvis gått dygnet runt så vissa dygn så borde du ha många starter. Är vp överdimensionerad eller har du lite vatten i systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2011, 21:49:25 »
Gränsfall på volymen, - skulle må bra av typ 50 liter extra, vad är minimum i volymtanken för att det skall bli meningsfullt ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2011, 22:04:16 »
Hej igen Olof,

ska du ändå lägga ner pengarna på att koppla in en volymtank så tycker jag det verkar dumt att ta mindre än 100 liter.

Hur många av starterna låg under december, vill minnas att du hade en jäkla massa starter innan du fick till lite bättre gångkarakteristik. Hur mycket tillskott har du haft?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2011, 21:05:45 »
Hej, jo pumpen var felinställt någon månad med för höga Gm, förmodligen pga lite lite volym i systemet. Är det lönt att sätta in ett volym/extratank ? Var placerar jag den då i så fall och måse den inte vara kraftigt isolerad för att minimera förlusterna ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Tre månader med 1245-10 kw i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2011, 22:41:55 »
Hej, jo pumpen var felinställt någon månad med för höga Gm, förmodligen pga lite lite volym i systemet. Är det lönt att sätta in ett volym/extratank ? Var placerar jag den då i så fall och måse den inte vara kraftigt isolerad för att minimera förlusterna ?

Lönt vet jag inte. Meningarna går isär om huruvida livslängden påverkas av många start/stopp. Själv tror jag att kompressorn riskerar för tidig död, det är trots allt en mekanisk pryl. Därför har jag volymtank för att förlänga gångtiderna. Du får bestämma själv.

Tanken behöver inte vara så väl isolerad om den står/hänger i ett utrymme där den lilla spillvärmen kommer huset till godo. Den traditionella placeringen är på framledningen mellan vp och första radd, men det är framför allt för att den även ska reducera knäppljud i systemet. Har du inga problem med ljud kan du ställa den var som helst.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!