Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm  (läst 23940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« skrivet: 25 februari 2007, 10:06:41 »
Hej alla, har försökt och läsa igenom och söka här på forumet men inte hittat något liknande. Hoppas ni kan hjälpa till.  ::)

Jag har fått "mellan tummen och pekfinger pris" via telefon på bergvärme. Ska nu begära ordentliga offerter. De prisuppgifter och förslag jag har fått hitintills har varierat mycket! Man vet inte vad man ska tro! Har ni några tankar?

Förutsättningar:
• Äldre byggnad som renoverats vid sekelskiftet, finns i Linköping
• 400 kvm i två plan, 2.40 m i takhöjd på bottenvåningen och 2.60 på övervåningen
• Timmerväggar med 5-10 cm puts. Några cm isolering invändigt. Vindsbjälklaget ska isoleras. Källare med knapp ståhöjd under halva huset, värms upp tillräckligt med värmen från bottenvåningen. 25 fönster, inte överdrivet stora eller många.
• Tidigare energiåtgång vet vi inte. Det enda vi vet är att värmekostnaden (el) var ca 20 000 kr för fem år sen med en familj om fyra och då bodde de bara på nedervåningen vintertid och eldade då också med ved. Säger inte mycket...
• För närvarande bara 2 pers som ska bo i huset, men vi tycker nog att det ska dimensioneras för runt 5 st...  ;)

Det är ett gammalt hus och vi begär inte att det ska vara 21 grader i hela huset samtidigt mitt i smällkalla (nåja, det är ju linköping  :) ) vintern . Det är inte för inte det finns kakelugn eller motsvarande i varje rum!

En firma sa 16 kw pump med två borrhål om vardera ca 150m. ca 180 000 kr. Känns litet, men de sa att de ganska nyligen satt in det i ett lika stort hus. Har sett någonstans att man kan räkna på ca 50w/kvm i ett gammalt hus, men då hamnar ju pumpen på 20kw.

En annan säger att det krävs en betydligt större pump och yrade om att det behövs "två pumpar i en" (för att ta bort någon slags årlig besiktningskostnad om 7 000 kr som måste göras om man har ett system med mycket vätska). ca 350 000 kr.

Vad säger ni? Någon som har satt in bergvärme i ett stort gammalt hus eller kan räkna på det lite bättre?
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 10:09:50 av Dr Jerkyll »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2007, 10:22:12 »
Du kan ju även gå in på Rickards WWW.energioffert.se och prova det kostar ju inget
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2007, 11:02:59 »
50 W/m2 gäller för hus i ett plan, med övervåning så får du lite lägre energibehov på den övre våningen, 30 W/m2 torde räcka där.

Observera att denna effekt inte är den effekt som huset kräver på årets kallaste dag, 50W/m2 avser täcka ca 60-65% av max effektbehov.

Jag tycker att 16-20 kW låter som ett bra riktvärde.

Exempel på pumpar du skulle kunna titta på är Nibe 1130 17 kW, IVT X15 Premium Line eller Thermia Villa 15.5 alternativt Thermia ECO 18 kW.

Med så stor pump skulle jag nog fundera på en fristående varmvattenberedare, eller IVT:n som har inbyggd beredare och som med hjälp av invertern drar ned uteffekten när den värmer tappvarmvattnet.

Testa offerttjänsten!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2007, 11:04:02 »
Du kan ju även gå in på Rickards WWW.energioffert.se och prova det kostar ju inget
Det är gjort, men det jag vill ha är kommentarer från klokt folk, inte fler offerter...  ;)
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 11:05:46 av Dr Jerkyll »

Utloggad Dr Jerkyll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 11:20:02 »
Tack för svaret Richard! Har fyllt i offerttjänsten.

Om 50W/m2 avser täcka högst 65% av effektbehovet, blir det inte hiskeligt ofta elpatronen behöver slå på då? Skulle man inte ta en större panna för att komma upp i effekt?

Läser på lite om de olika pannorna, återkommer.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2007, 11:50:36 »
Det som en installatör sa om ngn årlig kontroll vid stora mängder köldmedia (freoner) så har jag sett att Nibe kör med information och visst det är väl bra men som privatkund frångår man alla sådana här lagar och paragrafer. Som privatkund får man ha hur mkt köldmedia (freoner) utan ngn årlig kontroll. Däremot så installeras dessa "större" värmepumpar mer i större fastigheter typ hyreshus och då är det oftast ett företag som är ägare och för dem så gäller årlig kontroll av värmepumpen om köldmediamängden överstiger 3.0 kg.
Men om du som privatkund ska investera en värmepump modell "större" kan du bortse från detta.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2007, 13:12:41 »
Tack för svaret Richard! Har fyllt i offerttjänsten.

Om 50W/m2 avser täcka högst 65% av effektbehovet, blir det inte hiskeligt ofta elpatronen behöver slå på då? Skulle man inte ta en större panna för att komma upp i effekt?

Läser på lite om de olika pannorna, återkommer.


En effekttäckningsgrad på 65% ger ca 98% av energibehovet, om du tidigare förfrukat 40 000 kWh/år skulle du alltså få ca 800 kWh/år i eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2007, 14:08:41 »
50 W/m2 gäller för hus i ett plan, med övervåning så får du lite lägre energibehov på den övre våningen, 30 W/m2 torde räcka där.

Observera att denna effekt inte är den effekt som huset kräver på årets kallaste dag, 50W/m2 avser täcka ca 60-65% av max effektbehov.

Jag tycker att 16-20 kW låter som ett bra riktvärde.

Exempel på pumpar du skulle kunna titta på är Nibe 1130 17 kW, IVT X15 Premium Line eller Thermia Villa 15.5 alternativt Thermia ECO 18 kW.

Med så stor pump skulle jag nog fundera på en fristående varmvattenberedare, eller IVT:n som har inbyggd beredare och som med hjälp av invertern drar ned uteffekten när den värmer tappvarmvattnet.

Testa offerttjänsten!  Thumbsup

ÅÅÅ hur kunde fighter 1250 glömas bort i detta svar... Inverter precis som IVT...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2007, 14:36:19 »
Nibes 1250 är väl den enda som har vv-beredare internt på 160 liter,när man kommer upp på dessa storlekar till de andra får man köpa till en xternt. Ngt dyrare kanske men behöver man mkt vv så är 1250 för liten
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2007, 17:21:08 »
Jag tog inte med den för att den inte ger 16 kW. Anser att den är lite för klen för det huset.

Varför proppsar du pÃ¥ att den skall vara med när den är för klen?  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2007, 18:28:07 »
Till en sådan egendom måste man ha en extern vv-beredare 300liters i alla fall,
Skulle nog själv titta lite åt ca 20kw till det huset när man inte vet xakt vad toppeffekten samt värmeåtgången är. Vattenvolymen kan jag inte tänka mig blir ngt problem däremot storleken och antal element. Lågtemp/Högtemp. system??
Mitt tips IVT Greenline G från 21 kw högtemperaturvärmepump till större fastigheter med en max utgående värmebärartemp. på 65 grader
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #11 skrivet: 25 februari 2007, 19:41:24 »
Med en så stor värmepump skulle jag välja en modell med dubbla kompressorer, det ger bättre COP.
Vet inte om IVT:n har det, men nibe har väl modeller med två kompressorer i den storleksklassen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2007, 20:21:31 »
Vi ( en liten idrottsförening) fick hjälp på forumet med vår anläggning
Ca 400 kvadratmeter i ett plan, hopbyggda gamla baracker , inte särskilt väl isolerade men mkt bra, dvs stora, radiatorer, tidigare förbrukning ca 7 kubik olja. Dock hade vi ett speciellt behov av stor vv-produktion.

Vi köpte en IVT HT+ 17 kwh med div separata tankar för vv-produktion samt 2 borrhål om 180 meter.
Det har visat sig vara en kanonanläggning som utan vidare klarat våra behov utan(4 tim på drygt 1 år) behov av tillskott. Beräknad årsförbrukning nu ca 15-16000 kwh.

De som tipsat tidigare i denna tråd besitter säkert större kunskap än jag men jag ville delge dig ett exempel ur verkligheten. Mitt råd är att du köper en pump i den storleksklass som diskuterats, 16-20 kwh, separat vv-beredare, INTE snålar på borrdjupen i hålen samt går igenom med någon av offertgivarna din radiatorstatus, duger de, behövs kompletteringar osv. Jag tror att man inte nog kan betona vikten av bra radiatorer och ev komplettering med fläktkonvektorer vid stora stenhus
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2007, 20:24:16 »
Jag tog inte med den för att den inte ger 16 kW. Anser att den är lite för klen för det huset.

Varför proppsar du pÃ¥ att den skall vara med när den är för klen?  Sc:,h

Okey den ger 15.8 kw så då funkar den ju inte förlåt mej...

Visst finns det Nibe med dubbla kompressorer men den minsta ger 23.1 kw vid 0/35... F1330 heter den, lite stor kanske men då får man trixa med styren lite så den går optimalt..
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 20:31:25 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Pump till ett stort gammalt hus - 400 kvm
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2007, 21:01:54 »
Och Varmitek har dubbla kompressorer, från 6 kW till 50 kW, bl.a storlekarna 15, 18 och 24 Thumbsup
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!