Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag tänka pÃ¥?  (läst 1300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frågvis och novis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ska jag tänka på?
« skrivet: 19 mars 2012, 21:26:21 »
Ska byta från pellets till antingen jord eller bergvärme. Har nyligen blivit ensamstående och eftersom min exman skött allt i pannrummmet har jag inte en aning om någonting. Kan behöva lite tips och råd vad jag ska tänka på. Har en enplansvilla på 116 kvm boyta plus en biyta på ca 50 kvm. Har i nuläget en strömförbrukning på ca 10000 kwh och det går ca 6-7 ton pellets/år. Bor i västerbottens inland... I hushållet finns två tjejer till, snart i tonåren.
Har en stor gräsmatta så det finns möjlighet för att gräva ner slang. Har många frågor men vad jag kommer på nu är: Måste det vara lerjord för jordvärme? Hur blir det med växtligheten sedan? Är det bättre att gräva eller plöja ner slangen? Hur stor pump behöver jag och hur mycket slang? Förutom åverkan på tomten vad är att föredra av jord eller bergvärme?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vad ska jag tänka på?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2012, 21:40:54 »
Att gräva ner en slang kostar en bråkdel av vad det kostar att borra ner i berget, men är i princip lika effektivt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska jag tänka på?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2012, 21:56:11 »
Om man dimensionerar jordvärme rätt (inte snålar med slangen) så funkar det kanon, ingen större påverkan på växtligheten i trädgården. Åverkan blir mindre om man plöjer ner slangen. Det funkar i princip med alla jordarter, de är bara olika bra, bor du på en rullstensås är det sämsta läget.

Jag skulle uppskatta värmebehovet till ca 27000 kWh för pelletsen, värmer du varmvattnet med el på sommaren?
Annars tror jag en 8 kW VP och 600 m (uppdelat på 2 x 300) m slang bör räcka för normal jordmån (morän), det behövs ca 900 m2 tomt till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lilla My

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag tänka på?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2012, 07:13:27 »
Som ensam kvinna lär man sig det man behöver vartefter :) 

Jag gjorde som så att offert frågades från varje firma i mitt område jag hittade. Fick då ett bra hum om vad som var vettigt just utifrån behovena för mitt hus samt fick träffa representanter från de firmor som kom ut och tittade. Frågade också alla kolleger, vänner och bekanta om deras värmeanläggning, hur det fungerade, elåtgången och vilken firma som installerat åt dem. Utifrån både det kunniga intrycket vid personlig träff med firmorna samt vilka vänner som hade en "lyckad" anläggning, var det ett företag som utmärkte sig. Och faktiskt, direkt den säljaren steg in i mitt pannrum var det "rätt".

Utifrån de olika offerterna och förslagen i offerterna får man också ett begrepp om vad som behövs för det egna huset samt vad som är vettigast att göra (t.ex. borra eller gräva ned slang). Det är också lärorikt att diskutera med säljarna.

Är nu strax över ett år som min bergvärmepump varit igång. Och det är helt fantastiskt bra! Inget jobb, inga bekymmer och minimala räkningar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad ska jag tänka på?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2012, 08:42:28 »
Det finns de som anser att långt norrut är markvärme att föredra framför bergvärme om tomten räcker till. Snön isolerar så marken är inte så mycket kallare vintertid jämfört med södra Sverige medan de svalare somrarna gör att berget är några grader kallare än i södra Sverige. Billigare blir det också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!