Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: uppvärmning med Nibe fighter 410p??  (läst 3159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« skrivet: 26 november 2006, 18:55:35 »
HÃ¥ller pÃ¥ o renoverar ett tvÃ¥plans hus frÃ¥n 1930, tilläggsisolerning i golv väggar o tak +nya fönster! Jag har siktat in mig pÃ¥ att ha vattenburen golvvärme nere  (95 m2) och bara ha uppvärmning pÃ¥ övervÃ¥ningen med tilluft. Ska även ha en stor kamin pÃ¥ bottenplan och en lite mindre där uppe. SÃ¥ jag har funderat pÃ¥ en Nibe 410p pga jag fÃ¥r ett mycket bra pris genom jobbet. Tänker även ha ett separat ventilations system frÃ¥n stora kaminen och flytta varmluften till övervÃ¥ningen. Är jag helt ute o cyklar eller kan det vara nÃ¥got.

Mvh Olle 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #1 skrivet: 27 november 2006, 21:16:43 »
Hur stort hus är det?

Generellt så brukar en 410P vara för klen för att klara värmen i ett gammalt hus, man få tilläggsisolera ordentligt om den ska ge någon hyfsad besparing. Den "förvandlas" lätt till en elpanna då kylan kommer.

Titta gärna på någon rejälare FLVP som Comfortzone eller en ren bergvärmepump, det är lite synd att lägga en massa pengar på golvvärme och sen missa besparingen på grund av för klen VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #2 skrivet: 27 november 2006, 22:26:19 »
HÃ¥ller pÃ¥ o renoverar ett tvÃ¥plans hus frÃ¥n 1930, tilläggsisolerning i golv väggar o tak +nya fönster! Jag har siktat in mig pÃ¥ att ha vattenburen golvvärme nere  (95 m2) och bara ha uppvärmning pÃ¥ övervÃ¥ningen med tilluft. Ska även ha en stor kamin pÃ¥ bottenplan och en lite mindre där uppe. SÃ¥ jag har funderat pÃ¥ en Nibe 410p pga jag fÃ¥r ett mycket bra pris genom jobbet. Tänker även ha ett separat ventilations system frÃ¥n stora kaminen och flytta varmluften till övervÃ¥ningen. Är jag helt ute o cyklar eller kan det vara nÃ¥got.

Mvh Olle 

Detta kommer tyvärr inte fungera speciellt bra, du kommer ju att ha en låg kurvlutning i och med att du har golvvärme det ger låg framledning och det kommer inte ge din tänkta tilluft speciellt bra temperatur...
 
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #3 skrivet: 28 november 2006, 07:23:59 »
Hur stort hus är det?

Nu såg jag det, 95 m2 i 2 plan, det borde bli ca 190 m2 totalt. Jag är rädd att en 410P är för klen.

Fundera även på om du inte ska ha vattenburen värme på övervåningen? Som Digital skriver så blir det stor skillnad på framledningstemp till golvvärme och tilluftaggregat. Med rejält dimensionerade radiatorer på övervåningen så kan du få samma låga framledningstemp till hela värmesystemet vilket är en fördel vid VP-uppvärmning.
« Senast ändrad: 28 november 2006, 07:25:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #4 skrivet: 28 november 2006, 17:23:33 »
Det är ca 95m2 nere och 60m2 uppe.. (stora kattvindar) Det är tillägs isolerat i grunden med 250mm och 50mm på insidan av ytterväggarna och 100mm på utsidan samt 500 mm lösull på vinden. Enligt en säljare på ahlsell så skulle huset ha samma isolervärde som ett nytt hus. Och min arbetskollega kör med ett liknande system på sin kåk..
Tyvärr så räcker inte pengarna till ett borrhål :(
Kan man sätta oljefyllda el-element uppe som stöd då? Eller sticker elräkningen iväg då? Skulle vara skönt o billigare att slippa all rördragning på övervåningen.
Det här blir mitt första riktiga egna boende så jag har inte så stor koll på sånt här..

« Senast ändrad: 28 november 2006, 17:44:21 av Olle C »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #5 skrivet: 28 november 2006, 18:34:53 »
Ju mer du lägger ner på en riktig uppvärmning och vettig VP, ju mer sparar du på elräkningen i framtiden, du måste se det som en investering. En Comfortzone klarar nog värmen i ditt hus utan borrhål.

Men det funkar säkert med en 360 eller 410 + elraddar uppe. Fast besparingen blir inte lika stor inte...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #6 skrivet: 28 november 2006, 20:46:07 »
Ska undersöka om jag kan fÃ¥ ett bra pris pÃ¥ en comfortzone pump.. Tyck inte att jag är helt dum i huvet nu men ungefär hur mycket kan elen kosta? Om de e nÃ¥n som kan hjälpa mig lite sÃ¥ blir jag glad. Jobbigt att man kan sÃ¥ lite, men det e väl därför ni finns därute!  ;D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #7 skrivet: 29 november 2006, 11:02:45 »
Ska undersöka om jag kan fÃ¥ ett bra pris pÃ¥ en comfortzone pump.. Tyck inte att jag är helt dum i huvet nu men ungefär hur mycket kan elen kosta? Om de e nÃ¥n som kan hjälpa mig lite sÃ¥ blir jag glad. Jobbigt att man kan sÃ¥ lite, men det e väl därför ni finns därute!  ;D

Jag gissar på att om huset är välisolerat så är energibehovet ca 120 kWh/m2 och år vilket ger 18600 kWh/år för 155 m2.

Besparing med Comforzone ligger då kring 12400 kWh/år.
Besparing med en Nibe 410 blir kanske 8000 kWh/Ã¥r.
Detta förutsatt att du har vattenburen värme uppe.

Värmer du endast nervåningen med VP och övervåningen med direktel blir siffrorna ungefär så här.
Comfortzone besparing ca 8000 kWh/Ã¥r.
Nibe 410 ca 6000 kWh/Ã¥r.

Allt är mellan tumme och pekfinger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #8 skrivet: 02 december 2006, 20:31:23 »
Kollade upp Comfortzone pumparna o dom verkar riktigt schyssta! Lite dyra bara men de är det kanske värt. Vilken pump är det man ska ha? Fick ett pris på en 6kwh pump på 69500 ink moms, låter det rätt eller? Tänkte om man även ska lägga golvvärme på övervåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #9 skrivet: 03 december 2006, 20:38:50 »
Hmmm... Sc:,h själva anger de ca 180 m2 som gränsen mellan 5 och 6,5 kW VP:n men en 6,5 kW kanske funkar bra i hus över 150 m2 ? ???

Är priset inklusive installation?

Golvvärme på övervåningen eller rejäla radiatorer kommer att funka helt OK tillsammans med en Comfortzone.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: uppvärmning med Nibe fighter 410p??
« Svar #10 skrivet: 03 december 2006, 20:41:02 »
Nä, det är priset endast för pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!