Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥gor - Injustering VP  (läst 13149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #45 skrivet: 04 oktober 2015, 18:37:14 »
Och även om det finns folk som kan, så räknas det väldigt sällan ändå.

Jag tror det finns massor av firmor med 1 eller några anställda där ingen kan räkna på sånt du tycker är själv klart men helt klart är det önskvärt att man har dom kunskaperna.

Det är detta som är sÃ¥ konstigt  Sc:,h  vi pratar och diskuterar noggrannheten dimensioneringen av borrhÃ¥l och värmepumpens storlek. Det ska vara adekvata uträkningar.
Men ingen värmepump blir bättre en dess drift förutsättningar .  Fastighets ägaren betalar för installationen  och för driften av den ,  Energi.  el eller bränsle till bilen .
ingen vill betala mer en nödvändigt  ur hushÃ¥llskassan  sÃ¥ länge bilen eller värmepumpen tjänstgör  ..
Det finns en acceptans för det jag kallar för fusk och skojeri! inom värmepumpsinstallationer som jag aldrig kommer att förstÃ¥  Sc:,h Sc:,h
Det kan kosta lika mycket som en ny bil gör .  Varför ska den inte fÃ¥ fungera pÃ¥ samma sett? 

Kan man inte räkna mattematiken som krävs ( och den är inte svÃ¥r eller speciell ) gällande dimensionering kv värden  normflöden  av värme vatten och avlopp är frÃ¥gan den
om dom ska ha sÃ¥na här uppdrag ..  att göra det där lilla extra i en villa installation som krävs  gÃ¥r fort .
 
Ingen lämnar in bilen pÃ¥ en syltfabrik för ett motorbyte ...  Eller ber rörmockaren bygga hemsidor och skriva script gällande programmering .
Jag hoppas tiden för Mästarbrev och rättigheter att ansöka om  i varje kommun kommer tillbaka för att fÃ¥ utföra VVS arbeten .
Alla konsumenter oavsett villa eller fastighetsägare förtjänar att få sina värmepumpar adekvat installerade .
Det är samma process och det kräver samma nogrannhet  ,.  DÃ¥ kommer bÃ¥de tillverkare konsumenter och försäkringsbolag att bli gladare :)
eller har jag fel?
cocacola



Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2015, 18:44:16 »
Ja du har fel.  Folk tänker endast pÃ¥ att fÃ¥ det BILLIGT.  Det är därför sÃ¥na skit affärer som Jula,GekÃ¥s Biltema BLOMSTRAR  det är ju rena undret att Galne Gunnar fick slÃ¥ igen  :o

Och den mentaliteten ( som vi aldrig nånsin kan ändra ) gör att montörer måste "gena lite" för att hänga med. Så enkelt är det.

Fast i egentligen sÃ¥ har du ju HEEELT rätt sÃ¥klart  :) 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #47 skrivet: 04 oktober 2015, 19:21:14 »
I allmänhet vet inte folk vad dom köper den som lovar att tankar och inreglering är nått man sysslade med för i tiden är bättre på att sälja helt enkelt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #48 skrivet: 04 oktober 2015, 19:32:36 »
Nej han är liksom Volkwagen bättre pÃ¥ att ljuga och lura dig som konsument.  ;)

Volkswagen är uppbyggt på lögner och borde tvingas slå igen för gott ihop med audi alla andra i VAG koncernen.

Det förbluffar mig att ni som konsumenter gÃ¥r med pÃ¥ att fÃ¥ defekta grejer installerade.  Och varför sitter ni och läser broschyrer och jagar COP och SCOP eller ESEER osv osv

Ni kommer ju ändÃ¥ bli blÃ¥sta när det är omöjligt att uppnÃ¥ det med ett defekt distributionssystem  ??? ::)   :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #49 skrivet: 04 oktober 2015, 19:39:30 »
Så kanske det är och jag tycker faktiskt att vw lögn är en skitsak alla biltillverkare fuskar helt öppet men vw gick lite för långt men jag är helt nöjd med mina Skodor som naturligtvis drivs av bensin. Tror knappast du lyckas inreglera ett radiator system så bra så du får samma cop som i katalogen och det har tjafset hjälper definitivt inte Ts.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #50 skrivet: 04 oktober 2015, 20:05:06 »
mmm
hÃ¥ller med .. 
och med Inverterns intågande på marknaden för villor kommer det krävas liiite mer ändå av den som ska
installera värmepumpar..
jag hoppas för konsumenternas /försäkringsbolagen / tillverkarna av värmepumpar att det blir en ändring,
funktionsansvaret för värmepumpen skulle ligga på installatören , vid en skada på kompressorn tex skulle en
enkel utredning göras, är den installerad under fel förutsättning skulle installations firman vara skyldig på samma sätt
som orsaken till en vatten skada eller ett avlopp som sjunkit och fått bakfall.
Då tror jag vi kan komma åt dem som utför "felaktiga" installationer ,

Vi gör ju detta för att spara pengar och miljö åt alla, Låt oss göra det rätt då
cocacola

den som ansvarar för Försäljningen/installationen måste ha grundläggande baskunskaper inom VVS ,
Annars kan man inte göra adekvata beräkningar och installationer,

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #51 skrivet: 04 oktober 2015, 20:11:32 »
VW en skit sak
tror inte dom tycker det när dom Amerikanska advokaterna är klara,

Om man gjort rätt Smurfen och ytorna är efter dom kurvor som VP tillverkarna  lämnar sina värden efter
blir det dom resultaten  :)
därför är fönster dimensionering  nono  utan en dim skall göras efter dom enkla regler som gäller för en VVSare
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #52 skrivet: 05 oktober 2015, 07:12:14 »
Man kan inte göra installatören skyldig att ta ansvar för kundernas beslut, beslut som ofta är välgrundade ÄVEN när det vet att installationen inte får helt rätt förutsättningar för att prestera på topp.

Jag har gjort otaliga kalkyler på olika värmepumpar och olika scenarios vad gäller framledningstemp, dimensionering och anpassning av flödeskretsarna, och det är väldigt sällan det visar sig vara lönsamt att säkerställa korrekta flöden sett till den förväntat ökade besparingen.
KUNDEN tar alltså, även om han är välinformerad, ofta ett ekonomiskt vettigt beslut.
Den stora "extra" besaparingen man kan göra är att få anläggningen injusterad SÅ BRA SOM MÖJLIGT, och det är ju främst här vi ser stora brister bland installatörerna, SOM REGEL lämnas värmepumparna med de grundinställningar som tillverkaren satt i styren, inte sällan med upp till 10 grader högre framledning än nödvändigt vid DUT, det kan kosta 30% i förlorad besparing på årsbasis, de skillnaderna hittar du inte i skillnaderna mellan en väl injusterad anläggning som inte har optimala flöden, om du jämför det med en väl injusterad anläggning som dessutom har optimerade flöden i hela systemet.

Ingen påstår att du CC eller Oraklet har fel i sak, "det finns bara ett sätt att göra rätt", det vi tvistar om är huruvida det lönar sig för kunden eller ej.

För alla som sett Seinfelt och "Soppköket" med den rabiate kocken som bannlyste alla som inte uppträdde precis som han krävde så får man en likartad uppfattning av er argumentation, visst, det finns bara ett sätt att göra rätt, men om skillnaderna mellan "rätt" och "acceptabelt" ger en extra besparing på 500 kr/år och den extra investeringen kanske ligger i intervallet 20 000 till 30 000 för att göra "rätt" så kanske man ändå från tid till annan skall lyfta blicken och se vad som är vettigt att kräva i varje enskilt fall.

Det här upprör mig lite på samma sätt som det upprör mig att vi alla snart måste bygga passivhus, kosta vad det kosta vill - och som resulterar i att allt färre hus byggs, och att de enda som har råd är högavlönade, eller de som får ärva en förmögenhet.

Visst, vi kan kräva vad som helst, men i slutändan måste folk ha råd att investera också, det får inte bli så att kraven blir så höga att samhällsbygget avstannar bara för att det finns människor i beslutande position som vill göra väl, och "rätt".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #53 skrivet: 05 oktober 2015, 07:29:36 »
Bra skrivet Rickard, precis så tänker jag.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #54 skrivet: 05 oktober 2015, 08:36:05 »
Fast vi eller iaf jag.  Anser att det inte behöver bli dyrare att tex göra en injustering.

Det kommer ju bli en del av det man gör liksom.  Det som händer är att de som inte kan rensas bort.

Helt sjukt att detta är det enda folk skiter fullständigt i om det funkar eller ej.   Om en pixel i din tv är trasig...dÃ¥ du  >:(   eller om du fÃ¥r lite för lite surf  >:(

Omditt radd system tjuter o vp gÃ¥r pÃ¥ hysteres drift vilket är lika med fast kondensering. ..ähh   det kvittar ju.

 :o


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #55 skrivet: 05 oktober 2015, 08:50:24 »
Kvittar?

Detta forum har över 35 000 medlemmar, och runt 200 000 unika besökare/månad som läser på för att kunna göra vettiga val, samt ta hand om anläggningen på bästa sätt när installatörerna (inte sällan) lämnar dem vind för våg med en ojusterad anläggning.
Det skulle jag inte kalla att folk inte bryr sig.
"Folk" skulle i så fall vara installatörerna som i många fall inte verkar bry sig.

Det är en sak att sälja en lösning som man vet inte är optimal, och en helt annan att lämna kunden vind för våg utan att ha gjort ens minsta försök att få till anläggningen som bra som möjligt.

TV:n jag köpte för typ 6 år sedan brummar när bilden är ljus, om det inte vore så besvärligt så skulle jag ha reklamerat, men man finner sig i vissa saker, oljud t.ex. - för att man helt enkelt inte ids...

Trots att jag sett och skruvat pÃ¥ rätt mÃ¥nga värmepumpar har jag ännu inte hört nÃ¥gon som tjuter för att flödet är enormt högt, men det kanske finns ändÃ¥.  dontknow
« Senast ändrad: 05 oktober 2015, 08:52:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor - Injustering VP
« Svar #56 skrivet: 05 oktober 2015, 14:19:47 »
Oljud från radiatorerna är ett elände men det hörs nog oftast när det är tyst och man ska sova. Har bekanta vilka vi brukar sova över hos som har sus från rad kopplen inget dom verkar lida av för dom tror det är normalt och rätt men jag som tror mig veta bättre hör det tydligt och har svårt att sova av eländet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!