Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Menyn i min Greenline C7 hoppar över rader när jag vrider pÃ¥ ratten  (läst 5879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag kan läsa här på forumet i några trådar att menyn i IVT-pumpar hoppar över rader när man vrider på ratten. Frågan har dock aldrig avhandlats noggrannare utan bara nämnts i förbigående som något irriterande.

På min pump kan jag tex stå på Rad 1 och vrida ratten ett snäpp medurs och hamna på Rad 2 (i bästa fall fast sällan) eller Rad 3 eller på Rad 8 eller precis vart som helst.
Det verkar bara hända när jag vrider ratten medurs! Vrider jag ett snäpp moturs hoppar den bara en rad.

Varför gör den så?
Kan jag göra något åt det?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du inte är inloggad som service kommer du inte åt en del menyer så då hoppar pumpen förbi dessa.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du inte är inloggad som service kommer du inte åt en del menyer så då hoppar pumpen förbi dessa.

Nej, då syns inte menyerna över huvud taget.

Jag tippar på kontaktstudsar i vridknappen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag menar förstås att hoppen sker mellan tillgängliga rader (meyer).
Är det bara jag som har problem med konstaktstuds? Kan det vara så mycket kontaktstuds att man hoppar 5 menyer eller mer fast man bara vrider ett hack?
För övrigt känns det som om IVT:s dator är av den "tröga" sorten som knappast skulle reagera på snabba kontaktstuds
 
Och varför har jag bara problem när jag vrider medurs?
Och vad gör jag åt det?

Ofta "studsar" jag iväg bortåt rad 8-10 när jag vrider ett hack medurs och får vrida ett hack moturs (= en rad "neråt") åt gången tills jag hamnar på rätt rad.
 
Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Min är likadan, det är väldigt irriterande. Oftast hoppar det bara 2-3 steg men det händer att när jag vrider ett snäpp i meny 3 så går det direkt från visning av start eller stopptemperatur till köldbärartemperaturerna med några mellanliggande värden som flimrar förbi.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
På min pump fungerar ratten perfekt medans min svåger alltid har haft samma problem med icke distinkt läge på ratten vilket kräver lite mer "fingertoppskänsla" vid rattandet.

Inget att göra åt som det verkar utom att reklamera om har garanti kvar.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad HHTobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Jag hade samma problem, dessutom var tryckfunktionen på ratten väldigt seg...
Löste detta genom att lossa på frontkåpan och därefter försiktigt lossa lite på de 4 skruvarna som håller metallskyddet till kretskortet i frontkåpan. Justerade därefter kretskortets knapp mot ratten och drog åter åt skruvarna med perfekt funktion som följd.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
HHTobi:

Jag känner inte igen min C7 i din beskrivning. Jag har ingen tryckfunktion pÃ¥ ratten, ingen "knapp mot ratten"  och inte kan jag se nÃ¥got metallskydd till kretskortet heller. Mitt kretskort sitter fast med 5 skruvar.

Vilken årsmodell är din pump från? Min är installerad 2002 och panelen ser ut som i denna manual på tex sidan 10.
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_CDE_sv_4.5.pdf

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad zak1234

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej har också problem men panelen på min greenline ht knappar fungerar inte men ratten gör det den är separat . Hittade på den kontakter mellan panelen och kretskortet bruten kontakt och det såg jag med mikroskop svårt att upptäcka men kontakten är borta, Kretskort är ok efter som jag rör på kontakt och allt fungerar för stunden. Det är lätt att dra ut kontakt från kretskortet ocm leder till plast panel som är klistrad på plåt biten. Vet någon om det finns att köpa bara tryck kontakt klister del utan kretskort. Har varit i kontakt med flera företag om jag kunde inte få bra hjälp men dom hade panel med flera kontakter 8-10 jag har bara 5 st. Hörde att 2002-2003 kontakter sprack rätt ofta och sedan byttes till bättre.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan man inte borra hål i frontplåten och sätta dit några såna här, t ex:
http://www.electrokit.com/tryckknapp-bla-off-on.43744
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

svda

  • Gäst
svda
SV: Menyn i min Greenline C7 hoppar över rader när jag vrider på ratten
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2012, 22:25:08 »
För att komplettera tråden kan jag nämna att min IVT C9 -06 knappt reagerade alls då jag vred på ratten. Kunde vrida flera varv för att byta meny ett steg. Fixades med lite kontaktrengöring på utsidan av omkopplaren och sedan detta dunstat en stund, lite kontaktspray, båda från B-tema. Omkopplaren är sluten, men uppenbarligen inte tätare än att tillräckligt mycket trängde in för att göra jobbet. Funkar nu perfekt. Se upp med att inte spraya på displayen.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Kan nämna att jag löste mitt problem (redan 2012) genom att byta ut den pulsgivare som krånglade. Det var ett mycket enkelt jobb att löda bort den gamla och löda dit den nya.

Jag köpte pulsgivaren 35-846-12 hos ELFA för 77 kr (2012) och den passade bÃ¥de i kretskortet och mot den svarta ratten. ELFA för den inte längre men tillverkarens art.nr är EC11E18244AE och det gÃ¥r att hitta databladet för den pÃ¥ nätet (tex https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/328713/ALPS/EC11E18244AE.html) sÃ¥ det borde inte vara nÃ¥gra problem att hitta en likvärdig pulsgivare att köpa 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!