Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det den mindre rördimensionen som ställer till det?  (läst 8374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det den mindre rördimensionen som ställer till det?
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2017, 23:16:02 »
Tack för all hjälp!

Jag hoppas att jag inte missat att svara på några frågor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det den mindre rördimensionen som ställer till det?
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2017, 18:39:52 »
Den där sista bilden ser inte OK ut.
Cirkpumpen på bilden påverkar flödet både i rören som den hämtar värmen ifrån och till golvvärmen i våningen nedanför.
Den mÃ¥ste finnas en bypass  mellan fram och returledning som gör att primärflödet inte pÃ¥verkas av cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är det den mindre rördimensionen som ställer till det?
« Svar #17 skrivet: 02 februari 2017, 19:03:17 »
Den mÃ¥ste finnas en bypass  mellan fram och returledning som gör att primärflödet inte pÃ¥verkas av cirkpumpen.

Mellan vilka punkter menar du att bypassen skall gå?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är väl en LK M60. Dom har bypass internt, för att styra om golvkretsens CP ska dra från primärkretsen så är det en insex under nån av muttrarna man skruvar på.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det den mindre rördimensionen som ställer till det?
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2017, 19:02:40 »
Den är helt tokigt inkopplad.
Så har ska det se ut enligt manualen, den där inkopplingen är inte korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den är helt tokigt inkopplad.
Så har ska det se ut enligt manualen, den där inkopplingen är inte korrekt.

Tack! SÃ¥g inte det här svaret. Trodde att jag fick alla svar i den här trÃ¥den pÃ¥ email.  :(

Hur som helst - rörläggaren, som är en upptagen man, tog bort kulventilerna igår. Det gjorde ingen skillnad.

Nästa steg är golvvärmepumparna enligt Carl Ns svar ovan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
När jag kollar närmare pÃ¥ bilden sÃ¥ är det lite svÃ¥rt att utröna exakt hur det är kopplat pÃ¥ den där minishunten.  Sc:,h
Kan du ta en till bild snett underifrån?
Ser konstigt ut med alla vinklar som sitter på grejerna, killen som kopplade verkar ha haft lite vinklar över som han slumpvis bara kopplat in lite här och där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag kollar närmare pÃ¥ bilden sÃ¥ är det lite svÃ¥rt att utröna exakt hur det är kopplat pÃ¥ den där minishunten.  Sc:,h
Kan du ta en till bild snett underifrån?
Ser konstigt ut med alla vinklar som sitter på grejerna, killen som kopplade verkar ha haft lite vinklar över som han slumpvis bara kopplat in lite här och där?

Tack!

Tar en bild i helgen. Menar du den första eller andra bilden?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den övre bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick lite kvalitetstid med värmesystemet i går:

Steg 1: Stängde helt mot kretsen på vilken golvvärmepumparna sitter. Ingen skillnad. (Det utesluter inte att de är felkopplade, men det är inte enda felet)

Steg 2: Gjorde rent smutsfiltret. Ingen skillnad.

Intermezzo:

Locket till smutsfiltret satt som berget, vilket krävde lite närkamp med rören ovanför värmepumpen. I samband med det såg jag att det stod Grundfos på något som sitter på varma sidan av pumpen och som jag hittills trott varit en ventil eller sensor. (Det ser ut som om det sitter en ventil eller sensor ungefär där på schemat i handboken till värmepumpen). Då började det bli spännande.

En halv sekunds felsökning visade att strömmen till Grundfos-mackapären var avstängd. Jag slog på den och ett typiskt pumpljud hördes, så jag kunde slå fast att det verkligen var en extra, tryckande, cirkulationspump. Jag slog av den igen och väntade en timme för att blir säker på att rengöring av smutsfiltret inte gjorde någon skillnad.

Steg 3: Slog på Grundfospumpen och väntade. Klockan 2 på natten var det outhärdligt varmt i sovrummet. Antagligen hade rörläggaren stängt av strömbrytaren till Grundfospumpen av misstag när han försökte stänga av värmepumpen, och inte slagit på den igen. (Den är kopplad så att den går när värmepumpen är på, men det finns en strömbrytare i kretsen)

Steg 4: Ställde vredet på värmepumpen där det brukade vara och gick och la mig.

Steg 5: Vaknade till normal temperatur i huset.

Så huvudproblemet var uppenbarligen dålig vattenvolym på grund av att den extra cirkulationspumpen var avstängd.

Steg 6: Kopplade in kretsen med de båda golvvärmepumparna. Väntar och ser om det går någon skillnad.
« Senast ändrad: 23 april 2017, 12:06:34 av BigBob »

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl N, här kommer några bilder på golvvärmepumpen på den övre bilden:




Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och här kommer några bilder på golvvärmepumpen på nedre bilden.

(Kan för övrigt meddela att en Apple Watch är suverän som som fjärrsökare till telefonen när man skall fotografera i trånga utrymmen)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, shuntarna är nog rätt kopplade, jag såg fel, men jag fattar inte varför rörkrökaren slösar så på vinklar och kopplingar?
Om man vill kunna spola grejerna så finns det enklare sätt att koppla in avstick.

Kan du ta en bild på den där extra avstängda cirkpumpen och hur den är inkopplad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, shuntarna är nog rätt kopplade, jag såg fel, men jag fattar inte varför rörkrökaren slösar så på vinklar och kopplingar?

Shuntarna är ungefär ovanför varandra, men på första och andra våningen. Ursprungligen drev pumpen på andra våningen även golvvärme på första våningen. När det tillkom en pump på första våningen kopplade rörläggaren om det hela.

Kan du ta en bild på den där extra avstängda cirkpumpen och hur den är inkopplad?

Här kommer bild.

Notera korrosionen under ventilen som växlar mellan radiatorkrets och varmvattenberedare. Det läcker lite, lite där, så det behöver jag få åtgärdat innan det blir värre...
« Senast ändrad: 28 april 2017, 16:45:34 av BigBob »

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Steg 4: Ställde vredet på värmepumpen där det brukade vara och gick och la mig.

Steg 5: Vaknade till normal temperatur i huset.

Så huvudproblemet var uppenbarligen dålig vattenvolym på grund av att den extra cirkulationspumpen var avstängd.

Det var inte det enda problemet.

Tyvärr fortsatte temperaturen i huset att falla, och jag har fått ställa upp vredet på värmepumpen igen för att få någorlunda värme.

Uppenbarligen är det mer som är fel. Pumpen går i en sån här cykel:

1. Värmepumpen startar. Bryggan mellan varma och kalla sidan (under den extra cirkulationspumpen - se bild ovan) blir omedelbart varm, och temperaturen vid returens inlopp i pumpkabinettet är mycket högre än vad den är ovanför bryggan. Det är uppenbarligen en extra liten loop med varmt vatten som går direkt tillbaka in i pumpen. (Skall det vara så? - returvattnet in i pumpen är mycket varmare än vad vattnet i radiatorkretsen egentligen är)

2. Värmepumpen växlar om till att värma varmvattenberedaren efter några minuter. Bryggan mellan varma och kalla sidan blir omedelbart kall.

3. Värmepumpen stannar när den slutat värma varmvatten istället för att växla tillbaka till att värma vattnet i radiatorsystemet. (Så brukade den inte göra - den brukade växla fram och tillbaka utan stopp, vad jag kan minnas)

4. Efter en knapp minut börjar indikeringen för värmebehov att blinka på värmepumpen

5. Efter 15 minuters fördröjning startar cykeln om enligt 1 ovan

Det verkar som om pumpen i ovan cykel helt enkelt inte får gå tillräckligt mycket för att hålla huset varmt.

Tankar?
« Senast ändrad: 28 april 2017, 16:47:56 av BigBob »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!