Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskottstimer funktion?  (läst 14084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #15 skrivet: 23 december 2009, 19:24:22 »
Jag har 6KW på tillskottet och ramptid 30min, innebär detta att 3KW går in direkt ock 6KW efter 30min?
Om jag har förstått det hela rätt går 3kW in efter 15 minuter och 6kW när fulla 30 är uppnått, om du inte innan dess uppnått börvärdet för då kopplas tillskottet bort, i sin tur förutsatt att ramptid stänga inte är för lång!?!
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #16 skrivet: 23 december 2009, 20:16:36 »
Om man har inställt på max 6kW effekt så går 3 kW in när 8.5 står på 50 % och 6kW när det är 100%. När 8.5 går ner till 75% slår 6kW ifrån och vid 25% slår 3kW ifrån. Beroende på tex omslag från värmeproduktion till varmvatten kan %-räkningen stanna och gå nedåt för att sedan gå uppåt igen när pumpen slår över till värmeproduktion.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #17 skrivet: 23 december 2009, 23:14:57 »
För att komma åt 8.3.4 och 8.3.5 ska man vara i installatörsmenyn - håll inne högre knappen i mer än 10 sek så står det I/S upp till höger.

För att komma åt 8.4 måste man vara i Fabriksmenyn och dit är det lite besvärligare att komma och man bör framförallt veta vad man pysslar med eftersom man kan sabotera inställningar som är till för att skydda pumpen. Skicka PM till mig om ni vill veta hur men som sagt det går att sabotera en hel del om man inte vet vad man gör.

Är inne i I/S-menyn, kommer Ã¥t 8.3 men det finns inga undermenyer...dvs händer inget dÃ¥ jag trycker pÃ¥ välj  huvuddunk

Är det nÃ¥n där ute som har mer info att ge kring de här med menyerna   Sc:,h.....
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #18 skrivet: 24 december 2009, 09:22:38 »
Det stämmer bara om 8.3.4 står på 30 minuter och maxinställning på tillskott är 6kW och inget annat påverkar. Det är värdet på 8.5 som styr tillslaget. 8.3.4 ger bara "räknarhastigheten" på 8.5 se mitt andra inlägg.

8.5 kan nämligen räkna ned för att sedan stanna för att sedan börja räkna upp igen. Det finns något band runt börvärdet som styr detta men jag har inte lyckats lura ut exakata värden där.

Jag har 6KW på tillskottet och ramptid 30min, innebär detta att 3KW går in direkt ock 6KW efter 30min?
Om jag har förstått det hela rätt går 3kW in efter 15 minuter och 6kW när fulla 30 är uppnått, om du inte innan dess uppnått börvärdet för då kopplas tillskottet bort, i sin tur förutsatt att ramptid stänga inte är för lång!?!
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #19 skrivet: 24 december 2009, 11:36:00 »
Min tillskottstimer står på 180min,tar det alltså ytterligare 15min innan 3KW går in (Ramptid)?,har inte fattat skillnaden mellan ramtid öppna och tillskottstimer.
Det går alltså inte att utläsa hur mycket effekt på tillskottet som varit inne ,bara antal timmar som pumpen velat ha tillskott?eller!!
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #20 skrivet: 24 december 2009, 16:45:05 »
Min tillskottstimer står på 180min,tar det alltså ytterligare 15min innan 3KW går in (Ramptid)?,har inte fattat skillnaden mellan ramtid öppna och tillskottstimer.
Det går alltså inte att utläsa hur mycket effekt på tillskottet som varit inne ,bara antal timmar som pumpen velat ha tillskott?eller!!
Ja, jag uppfattar att det är på det sättet. Jag gissar att poängen med ramptiden är att man inte ska behöva kräma fulla 6kW varje gång man behöver tillskott. Ibland behövs ju bara lite och då kan man mjukstarta så att säga.

Sedan förstÃ¥r jag inte alls när man vill ha en ramptid stänga längre än 1 minut, men det hänger nog ihop med att jag inte begriper när ramptiderna slutar räkna hit eller dit...  ;)
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #21 skrivet: 26 december 2009, 10:56:18 »

Sedan förstÃ¥r jag inte alls när man vill ha en ramptid stänga längre än 1 minut, men det hänger nog ihop med att jag inte begriper när ramptiderna slutar räkna hit eller dit...  ;)

Behövs 6 kW tillsats ibland är det bra med en längre ramptid så att reglersystemet får tid att känna av om 3 kW tillsats behövs. Med en kort ramptid försvinner all tillsats nästan samtidigt. Sen tar det tillsatstimerns tid plus halva ramptiden innan man får tillsats igen. Det kan nog kännas på inomhustemperaturen. Även med bara 3 kw inkopplat kan det vara vettigt med en längre tid så att man får upp temperaturen en bit över börvärdet så att man i snitt över en driftcykel hamnar på börvärdestemperaturen.

Men har man bara 3 kW inkopplat och inomhusgivare är det en riktig kommentar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #22 skrivet: 26 december 2009, 13:04:34 »
Tack Roland!

Men om jag förstår rätt börjar alltså ramptid stänga räkna så fort börvärdet är uppnått? Av den anledningen borde man alltså ha det värdet tillräckligt högt för att få en jämn innetemperatur men inte så högt att pumpen stannar?
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #23 skrivet: 26 december 2009, 17:09:42 »
Det borde vara så men jag vet att vid ett tillfälle när jag tittade på displayen med ramptiden på en minut märkte jag att det tog längre tid än så för tillskottet att slå ifrån. Returen gick 0,8 eller 0,9 grader över börvärdet innan tillskottet slocknade. IVT:s reglersystem är lite outgrundligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Slutade fylla Ã¥r vid 25.
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #24 skrivet: 29 december 2009, 11:31:18 »
För egen del har kör jag med 3 kW tillsats inkopplad, det räcker så långt ner att det inte behövs mer.

Detta låter intressant. Tror jag ska testa detta själv.

Blir effekten att det, så att säga, står och nöter längre med en jämnare temperatur på radiatorerna vid kyla ute? Klarar du verkligen -20 grader med detta?

Lite för den nyfikne.
Villa: 168 m2.
Uppvärmning: Bergvärme + vattenburet.
Pump: IVT Greenline HT Plus C7
Borrhål: 135 m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #25 skrivet: 29 december 2009, 11:57:52 »
För egen del har kör jag med 3 kW tillsats inkopplad, det räcker så långt ner att det inte behövs mer.

Detta låter intressant. Tror jag ska testa detta själv.

Blir effekten att det, så att säga, står och nöter längre med en jämnare temperatur på radiatorerna vid kyla ute? Klarar du verkligen -20 grader med detta?

Det har aldrig varit så kallt som -20 sedan pumpen installerades. Det var -18 en gång när vi skulle få värmeälskande besökare. Då fick jag skifta över till 6 kW för att få upp huset till 22 grader. Har man ställt in ramptiderna rätt skall det bli lika jämn värme med 3 eller 6 kW tillsats inkopplad, men jag har inte brytt mig om det.

Går kompressorn sönder finns det inte mer än 3 kW tillsatseffekt till förfogande om man har ställt in 3 kW. Det är lite lömskt, har man, som jag, tillsatsen normalt urkopplad, då finns ingen värme alls om kompressorn havererar. Värt att tänka på inför semesterresor vintertid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #26 skrivet: 29 december 2009, 12:22:43 »
Går kompressorn sönder finns det inte mer än 3 kW tillsatseffekt till förfogande om man har ställt in 3 kW. Det är lite lömskt, har man, som jag, tillsatsen normalt urkopplad, då finns ingen värme alls om kompressorn havererar. Värt att tänka på inför semesterresor vintertid.
Fast det där gäller nog inte för alla. Jag har HT+ och REGO 637. Där står att när man kopplar bort tillskottsfunktionen så "går tillskottet bara in vid larm och varmvattenspets" enligt manualen. Rätt fin funktion om det nu är så det funkar.

Dock får jag också för mig att det är bara inställd effekt som kommer till del då, alltså max 3kW om man i övrigt har max 3kW, men det är gissningar. Men det borde vara så eftersom det valet måste synkas med hur man har säkrat pumpen.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #27 skrivet: 29 december 2009, 15:55:29 »

Fast det där gäller nog inte för alla. Jag har HT+ och REGO 637. Där står att när man kopplar bort tillskottsfunktionen så "går tillskottet bara in vid larm och varmvattenspets" enligt manualen. Rätt fin funktion om det nu är så det funkar.

Det är så det borde vara. Det står inget i den manual jag har om hur det fungerar så det blev en överraskning när expansionsventilen krånglade. I och för sig bra att man upptäckte det innan det blev en massa tillsatstimmar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2010, 11:47:05 »
För att komma åt 8.3.4 och 8.3.5 ska man vara i installatörsmenyn - håll inne högre knappen i mer än 10 sek så står det I/S upp till höger.

För att komma åt 8.4 måste man vara i Fabriksmenyn och dit är det lite besvärligare att komma och man bör framförallt veta vad man pysslar med eftersom man kan sabotera inställningar som är till för att skydda pumpen. Skicka PM till mig om ni vill veta hur men som sagt det går att sabotera en hel del om man inte vet vad man gör.

Är inne i I/S-menyn, kommer Ã¥t 8.3 men det finns inga undermenyer...dvs händer inget dÃ¥ jag trycker pÃ¥ välj  huvuddunk

Är det nÃ¥n där ute som har mer info att ge kring de här med menyerna   Sc:,h.....

Halloj. Har varit i kontakt med IVT-supporten och vad det gäller undermenyer i 8.3. Anledningen till att jag inte kommer Ã¥t dom är att de i min ver. av REGO'n (ver.1.04) sÃ¥ mÃ¥ste man in i fabriksnivÃ¥n för att ställa detta  :'(. Kan va bra att veta för den som rÃ¥kar ut för samma strul.
 
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskottstimer funktion?
« Svar #29 skrivet: 06 januari 2010, 12:35:25 »
Nu när det blev riktigt kallt så kom jag på en annan mycket viktig inställning som tog mig ett tag att förstå och det är värdet på 8.4 som tvångsavstänger eltillskottet när GT9 går över detta värde ( se http://www.abc.se/~m5938/ ) och 9.2 som stänger ner hela pumpen.

Det betyder att när frånvärdet GT1 visar större än det inställda värdet för 8.4 så styrs inte pumpen som tidigare utan så fort GT9 (som visar interna flödestemp in) går över värdet i 8.4 så bryts eltillskottet. Detta gjorde en dödsspiral på pumpen då hela timerlogiken började om.

Vad kan man göra för att undvika detta?

Sätt 8.1 till tex 1 minut
Sätt 8.3.4 Ramp Öppna till lågt värde tex 10 min
Sätt 8.3.5 Ramp stänga till lågt värde tex 4 min
Sätt 5.2 till 3 kW
Öka värdena för 8.4 Bryt tillskott och 9.2 Stoppa pump
 

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!