Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2015, 13:34:35 »

Helt rätt jag var lite otydlig där  tummenupp Har för mig att BBR hade nått i still med att vattnet från en slinga skulle vara minst 55 grader men tror dom har tagit bort det numera.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 september 2015, 13:17:15 »

De spelar ingen roll om VVB är inbyggd eller fristående. Skillnaden jag ville peka på är att med slingberedare behövs inga legionellakörningar.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2015, 13:03:19 »

Jag antog att det var en vanlig vvb du menade var det inte det  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 september 2015, 12:56:48 »

Det är väldigt få vp som klarar att hålla tempen så hög så inte legionella risken finns så därför brukar de flesta köra med legionella höjning varje eller varannan vecka och då höjs temperaturen oftast först med kompressorn så länge den klarar och sen med elpatron de sista graderna.

Nu pratar du om lösningar med inbyggd VVB, inte slingberedare?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2015, 12:48:10 »

Han har helt rätt i att det kan bli knäppningar i radiator systemet med direkt kopplad vp och det slipper man oftast med shuntad lösning. En vvb kan nog hålla lägre temp än en med slinga och ändå få ok med vv. Det är väldigt få vp som klarar att hålla tempen så hög så inte legionella risken finns så därför brukar de flesta köra med legionella höjning varje eller varannan vecka och då höjs temperaturen oftast först med kompressorn så länge den klarar och sen med elpatron de sista graderna. Ctc har en lite annorlunda lösning på sin nya berg vp inverter som har en Tva som verkar ge hyffsat med vv och jag tror dom gått ifrån den traditionella shunten utan den nya vp är direkt kopplad mot radiatorerna men har för mig den har shunt så den kan spetsa in värme från andra värmekällor hur som helst en lite intressant lösning det lär väl komma rapporter på forumet hur den går.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 september 2015, 10:02:01 »

Många vp är numera direkt kopplade mot radiator systemet och då blir det ibland problem med knäppningar i radiator systemet

... och det var väl precis det CTC-säljaren sa, så då hade han väl rätt?

Sen finns det en skillnad om systemet har en inbyggd VVB, genomströmningsberedare (slinga) eller inte alls levererar tappvarmvatten. En VVB måste hålla högre temp än en slingberedare pga risken för legionella.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 september 2015, 07:46:49 »

Många vp är numera direkt kopplade mot radiator systemet och då blir det ibland problem med knäppningar i radiator systemet vilket brukar lösas med nån typ av tanklösning. Anledningen att man inte väljer att göra som Ctc och köra högre temp än huset behöver mot tank är att det ger sämre cop för en kompressor ska helst jobba mot så låg temp som möjligt för max besparing och minst slitage. Om det är vad pannan kan leverera så kan nog alla pannor leverera vv samtidigt som värme de flesta har i dag en beredare som innehåller 160-200 liter vv vilket kan levereras samtidigt som huset värms men kompressorn kan inte leverera 2 olika temperaturer samtidigt en lägre till husets radiatorer samt en högre till vv nästan oavsett fabrikat men det finns några som nyttjar hetgasen till att värma vv och då kan man värma radiatorerna och ett litet delflöde till vv samtidigt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 september 2015, 23:01:59 »

Jag tror det är dags att backa tillbaka till den ursprungliga frågan, för att slippa hårklyverier om vart vattnet från VPn tar vägen.

Jag var på Hem och villamässan i Göteborg och hamnade i CTCs monter. – –  Killen i CTCs monter poängterade en mängd gånger hur viktigt det var att pannan kunde leverera både värme och tappvatten samtidigt och inte var för sig som "många av de sämre alternativen" gjorde. Han pratade om att det kunde dröja lång tid mellan gångerna pannan bytte leverans från tappvatten till värme och hur detta kunde orsaka att 65 gradigt vatten trycktes ut i elementen och orsakade knäppningar osv. – – –

Är det verkligen ett problem att inte kunna leverera tapp och värme samtidigt?
(jag har fetmarkerat de centrala delarna)

Sen hoppade Smurfen in  och förvirrade det hela fullständigt.

Vad jag vet så tillverkar även CTC vp endera värme eller vv dom gör inte båda samtidigt. – – –  Säljaren har rätt i att vid växling mellan vv resp värme kan det komma/kommer hett vatten ut i rad systemet vilket leder till knäppningar och brukar avhjälpas med en knäpptank eller arbetstank med separat cp till radiatorerna.
(återigen jag som fetmarkerat)

Snacka om att virra bort hela frågan. Antingen vet inte Smurfen hur CTC-systemet med EcoZenith+EcoAir (alternativt EcoEl+EcoAir) är uppbyggt och fungerar eller så surrar han på i största allmänhet om nånting som inte gäller CTCs system.

Ska vi ta om från början, så TS får svar på den ursprungliga frågan?
CTC luft/vatten-värmepump EcoAir levererar uppvärmt vatten till innedelen EcoZenith/EcoEl som båda innehåller en tank. VPn levererar vatten som har en temp inom ett bestämt intervall, som EcoZenith/EcoEl bestämmer. Tankdelen EcoZenith/EcoEl levererar sen dels värme ut i radiatorsystemet och dels tappvarmvatten, och den gör båda delar samtidigt.
Värmen ut i radiatorsystemet cirkulerar med en CP, medan tappvarmvattnet går på sjävtryck eftersom det ju bara är en tilloppsledning (kallvatten) som går i en lång spiral inne i tanken och där värms av "radiatorvattnet".
För att få rätt temperatur i vattnet som går ut i radiatorsystemet så fyller tanken på med lite varmare vatten i lagom mängd genom att det finns en blandningsventil (shunten som Smurfen nämner) som blandar returen från radiatorerna med en liten mängd varmare vatten, så att temperaturfallet från radiatorerna kompenseras. Det är alltså inte så att man skickar in hela returen från radiatorerna ner i botten på tanken utan det mesta återcirkulerar. Shunten (blandingsventilen) ställs in automatiskt av styrsystemet så att framledningen till radiatorerna hela tiden håller samma temperatur.

Så svaret på frågan är, åtminstone när det gäller CTCs system: Nej, det är inget problem. Pannan kan leverera både värme och tappvarmvatten samtidigt, utan att det blir knäppningar i radiatorerna, och det kan förmodligen alla system som levereras av de större fabrikanterna.

Smurfens resonemang tycks bygga på idén om att VPn är direktkopplad mot radiatorsystemet och på nåt vis helt fristående. Så funkar inte CTCs system. Panndelen (EcoZenith/EcoEl) och VPdelen (EcoAir) är byggda för att arbeta tillsammans och det är tankdelen (EcoZenith/EcoEl) som är hjärtat och hjärnan i systemet.  EcoAir levererar bara värme in till tanken, och sen är det tanken som bestämmer hur den vill fördela inkommande värme (upptill eller nedtill) beroende på årstid, värmebehov, varmvattenförbrukning, osv.

Efter att ha funderat lite har jag en synpunkt till Woodbear, men den tar jag i en ny, separat tråd.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2015, 17:23:22 »

Din Ecoel har ingen växelventil och den kan som jag skrev tidigare (fast jag använde fel namn på den) inte välja vad den ska producera utan den gör vv samt värme samtidigt men den modellen är väl nerlagt så det var väl inte den Ctc skröt om antog jag eller finns den kvar ? Den nya modellen kan som du skriver öppna mot övre delen och bryr sig inte om vp eller elpatron har värmt den delen men i praktiken kommer övre delen att spetsas med el när det är så kallt ute att shunten öppnar mot övre delen därför att vp jobbar för fullt mot nedre delen och lyckas inte hålla tempen där inom minst 30 minuter vilket jag tror är minsta shunt fördröjning mot övre delen. Nu kan det ju finnas en skvätt hett vatten i övre delen knappt 100 liter som är värmt av vp långt tidigare men tempen lär sjunka fort och värmas enbart av el eftersom vp har fullt upp med att jobba mot nedre delen. Anledningen att shunten öppnar mot övre delen är inte att det finns varmt vatten där utan det beror på att det är där elpatron sitter placerad och skulle den inte öppna mot övre delen kan inte elpatron hjälpa till med värmen.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 september 2015, 13:55:03 »

Gamla Ecoair producerar vv samt värme samtidigt för den saknar möjlighet att styra flödet eftersom den saknar växelventil men den trodde jag inte fanns att köpa i dag.

Det blir lite rörigt när du inte håller isär vad som är vad. Både nya och gamla EcoAir är rena värmepumpar och har varken växelventiler eller styr någonting. Det är EcoEl som styr i mitt system och EcoZenit i250 som är ersättaren i nyare system. Att i250 kan styra inkommande varmvatten från EcoAir direkt till den övre tanken istället för att bara värma indirekt genom skiktplåten (som EcoEl gör) lär inte försämra systemet som jag ser det. Men en större förbättring är att i250 har variabelt varvtal på laddpumpen så den inte matar på för fullt under avfrostning eller startfördröjning.

Men du svarade inte på min fråga, så jag upprepar den:
"när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?"

Det är ju en ganska enkel fråga, så den borde du väl kunna svara på?

(sen när det gäller dina funderingar på när shunten öppnar mot övre delen eller ej och om inkommande från EcoAir matar övre eller nedre tanken på i250 så verkar du göra antaganden som inte stämmer med verkligheten eller inte förstå hur det funkar; om shunten öppnar mot övre tanken så är det ju därför att det finns varmt vatten där som den behöver, oavsett om det tidigare har värmts av VP eller elpatron; du blandar ihop saker och ting eller förklarar dåligt vad du menar)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 september 2015, 07:49:17 »

Sommartid tänkte jag på...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2015, 07:48:00 »

Min gamla Nibe börjar värma tappvarmvattnet när det är 42 grader i beredaren och värmer till 55 grader.
Tycker inte att det borde vara så stor skillnad alls jämför med CTC:s smarta värmning rent besparingsmässigt.
Rätt likt faktiskt.
Men visst, hade CTC:n hållt botten av tanken kall sommartid så hade det blivit för lite tappvarmvatten om övre delen bara varit 55 grader.
Skillnaden är att du inte värmer huset med vatten värmt till 47 grader när det räckt med 32 grader för att du ska få ok temp inne. Hänger inte med vad som är smart med det ?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2015, 07:43:37 »

Du har ett bergvärmesystem där du förvärmer vv innan det går in i en ... vadå? VVB? I såna fall tillverkar ju inte din VP varmvatten, den vara förvärmer till ett annat system. Då är det ju helt separerat.

Det är ju det jag säger, du bara slingrar dig.  tOOmten

Jag kollade just panelen på min EcoEl. Nu ikväll behöver mitt hus 25 °C i framledning. Min EcoAirPE kan inte producera kallare vatten än 40 grader, så den värmer nedre tanken till 47, står still tills den är nere i 40, och värmer sen igen (börvärde 47). Övre tanken är inställd på 44. Nu när vi är ungefär mitt emellan två VP-körningar är tempen i både övre och undre tanken 45. Elpatronen har inte varit igång alls idag.

Så vad säger du Smurfen, när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?
Gamla Ecoair producerar vv samt värme samtidigt för den saknar möjlighet att styra flödet eftersom den saknar växelventil men den trodde jag inte fanns att köpa i dag. Köper man en lite modernare 250i så har den växelventil samt styrning som fixar vv laddningar till övre delen av tanken även om vv kommer förvärmas i nedre delen. Har finns en länk till manualen där syns växelventil och det står lite hur den laddar vv http://www.ctc.se/files/manuals/16220165.pdf
Även 250i borde vara på väg bort antar att dom tänker använda panndelen från Csi invertern till alla modellerna vilket ctc brukar göra.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 september 2015, 07:34:22 »

... fast det är överhuvudtaget inte det vi diskuterar, hur cop påverkas av ena eller andra lösningen. Du bara slingrar dig.  tOOmten
Jag ville bara påvisa att den inte kommer öppna mot övre delen av tanken när den värms med vp utan i så fall går redan vp max mot nedre delen och övre delen spetsas med elpatron men det verkade inte gå hem.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 september 2015, 04:14:26 »

Min gamla Nibe börjar värma tappvarmvattnet när det är 42 grader i beredaren och värmer till 55 grader.
Tycker inte att det borde vara så stor skillnad alls jämför med CTC:s smarta värmning rent besparingsmässigt.
Rätt likt faktiskt.
Men visst, hade CTC:n hållt botten av tanken kall sommartid så hade det blivit för lite tappvarmvatten om övre delen bara varit 55 grader.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 23:39:58 »

Det är ingen miss, tvärtom! Styrsystemet är smart inställt.
Värmen från EcoAir används till både VV och värme, samtidigt. Om VP levererade kallare vatten måste ju elpatronen värma övre tanken rejält för att det ska finnas VV. Att hålla tanken i intervallet 40-47 grader så den kan leverera både värme och VV är billigare än att ha en värme-tank med lägre temp och en VVB på 55-60 grader. Har du inte läst jämförelsen av Woodbear's och min elförbrukning nu under sensommaren?

EcoEl-EcoAir producerar ju samtidigt både värme och tappvarmvatten. Det är det jag försökt förklara men som ni inte verkar förstå.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 september 2015, 23:14:16 »

Varför kan den inte göra kallare vatten än 40 grader? Det låter som en miss i styrsystemet. Dumt att göra 40 grader med sämre cop när man behöver 25...
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 21:39:11 »

Jag förvärmer vv i en slinga på totalt 25 meter i en arbetstank men jag anser inte att min vp kan tillverka vv och värme samtidigt men jag kan ta ut lite energi till vv samtidigt som den gör värme. Den har liksom 250i en växelventil som växlar om mellan vv och värme del som i mitt fall är helt separerade.

Du har ett bergvärmesystem där du förvärmer vv innan det går in i en ... vadå? VVB? I såna fall tillverkar ju inte din VP varmvatten, den vara förvärmer till ett annat system. Då är det ju helt separerat.

Det är ju det jag säger, du bara slingrar dig.  tOOmten

Jag kollade just panelen på min EcoEl. Nu ikväll behöver mitt hus 25 °C i framledning. Min EcoAirPE kan inte producera kallare vatten än 40 grader, så den värmer nedre tanken till 47, står still tills den är nere i 40, och värmer sen igen (börvärde 47). Övre tanken är inställd på 44. Nu när vi är ungefär mitt emellan två VP-körningar är tempen i både övre och undre tanken 45. Elpatronen har inte varit igång alls idag.

Så vad säger du Smurfen, när min VP startar igen om ca en timme, så kommer den köra en dryg kvart och värmer då nedre tanken till 47 (och indirekt den övre så den är varmare än 44). Producerar den då VV eller värme anser du?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 21:26:21 »

Om shunten öppnar mot övre delen när vp värmer övre delen kommer huset värmas med vatten gjort till ca 60 grader när det hade räckt med 40 grader till bra mycket bättre cop och mera effekt.

... fast det är överhuvudtaget inte det vi diskuterar, hur cop påverkas av ena eller andra lösningen. Du bara slingrar dig.  tOOmten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2015, 18:58:16 »

VV-slingan i både EcoEl och EcoZenith i250 går först genom den nedre tanken och sen genom övre. Den är längre i nedre än i övre.
Jag förvärmer vv i en slinga på totalt 25 meter i en arbetstank men jag anser inte att min vp kan tillverka vv och värme samtidigt men jag kan ta ut lite energi till vv samtidigt som den gör värme. Den har liksom 250i en växelventil som växlar om mellan vv och värme del som i mitt fall är helt separerade.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2015, 18:44:52 »

Om värmesystemet behöver 40 grader så kommer temperaturen där pendla mellan 40-47, och det räcker väl ett tag för en dusch? Om jag tar en lång dusch så sänks ju temperaturen först i nedre tanken och då värmer VPn den nedre tanken.

Är det den delen ni inte fattat? Att VV värms i nedre tanken innan det når den övre?

Dessutom, om temperaturen i nedre tanken inte räcker för framledningen så öppnar shunten (så småningom) mot den övre tanken, så om EcoZenith då värmer den övre tanken så kommer den värmen shuntas ut som framledning.
BÅDA tankarna KAN leverera BÅDE värme och VV, beroende på situationen.
Om shunten öppnar mot övre delen när vp värmer övre delen kommer huset värmas med vatten gjort till ca 60 grader när det hade räckt med 40 grader till bra mycket bättre cop och mera effekt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 16:56:55 »

VV-slingan i både EcoEl och EcoZenith i250 går först genom den nedre tanken och sen genom övre. Den är längre i nedre än i övre.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 16:37:47 »

Om värmesystemet behöver 40 grader så kommer temperaturen där pendla mellan 40-47, och det räcker väl ett tag för en dusch? Om jag tar en lång dusch så sänks ju temperaturen först i nedre tanken och då värmer VPn den nedre tanken.

Är det den delen ni inte fattat? Att VV värms i nedre tanken innan det når den övre?

Dessutom, om temperaturen i nedre tanken inte räcker för framledningen så öppnar shunten (så småningom) mot den övre tanken, så om EcoZenith då värmer den övre tanken så kommer den värmen shuntas ut som framledning.
BÅDA tankarna KAN leverera BÅDE värme och VV, beroende på situationen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 september 2015, 15:52:45 »

Om värmesystemet bara behöver 40 grader och du tar en lång dusch så kommer ju VP'n att behöva värma den övre delen av tanken för att tillgodose ditt behov av varmvatten. Under tiden svalnar den undre delen eftersom vattnet kyls i värmesystemet. Efter ett tag växlar den över till att värma nedre delen av tanken igen och då kyls den övre av ditt VV-uttag, sen växlar den tillbaks till att värma övre delen, osv.

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 15:42:42 »

VPn är inte alls inställd, den styrs av EcoZenith. Inte tvärtom. VPn startar/stoppar på order av EcoZenith och levererar bara varmvatten till EcoZenith. Det är EcoZenith som styr värmesystemet och som levererar VV.

Det du beskriver är gamla EcoEl, där VPn inte kan värma övre tanken. På nya EcoZenith kan VPn värma övre tanken, upp till över 60 grader.

Frågan gällde om en LVVP samtidigt kan producera både VV och värme, och svaret är "ja" eftersom VPn bara levererar värme till ett tanksystem som samtidigt levererar båda delar. Samtidigt. Det ursprungliga påståendet från säljaren handlade ju om huruvida systemen växelvis värmer det ena eller det andra, vilket skulle kräva separata tanksystem alternativt att temperaturerna växelvis ändras från VV-nivå till värme-nivå exempelvis genom att systemet har en inbyggd VVB som värms separat. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2015, 15:15:29 »

Om vp är rätt inställd ska den inte öppna mot övre tempen så länge kompressorn håller rätt temp i nedre tanken om den inte orkar efter en viss tid så öppnas shunten mot övre delen och då kommer den värmas av elpatron eftersom kompressorn själv inte orkar. Visst är vi inne på luft/vatten delen men tyckte det handlade allmänt om vp och Ctc.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 13:29:42 »

VPn kan inte producera två temperaturer samtidigt men den kan värma tankarna till olika temperatur. Den kan alltså värma nedre tanken först, till en lägre temperatur, och sen fortsätta till en högre temp i övre tanken.
Shunten öppnar mot övre tanken om temperaturen i nedre tanken inte räcker men den är tillräckligt hög i övre tanken, och det spelar ingen roll om övre tanken är värmd av VP eller elpatron. Det är inte elpatronen som styr shunten utan temperaturerna i tankarna och framledningen.

Jag förutsatt att du pratade om LVVP inne på sidorna om LVVP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2015, 13:24:34 »

Värmen tas enbart från nedre tanken så länge inte vp behöver eltillskott då tillåts shunten även öppna mot övre delen. Vp kan inte producera 2 olika temperaturer samtidigt kan vi ensas om det.  Jag menade Ctc nya bergvärme inverter vilken man inte hört så mycket om ännu men hoppas dom fått till en riktigt fin produkt nu http://www.ctc.se/product/ctc-gsi-12/
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 13:16:51 »

250i har en växelventil och styr som växlar mellan att värma nedre delen av tanken till värme och övre delen till vv

Systemet är inte uppbyggt så.
VV-slingan går genom både övre och nedre tanken, med en längre del i den nedre. VV värms alltså av både övre och nedre tanken, eller hur?
Radiatorvattnet tas från både övre och nedre tanken. Värmen produceras alltså i både övre och nedre tanken, eller hur?

Att VPn på i250 växelvis värmer övre och nedre tanken har inget med det hela att göra, eftersom båda tankarna är direkt inblandade i produktionen av både värme och VV.

CTCs nya inverter heter CTC EcoAir 510M och det är själva värmepumpen. Den ska kopplas ihop med EcoZenith i250, och det är i250 som är "arbetstanken".
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2015, 13:03:25 »

Jag håller med om att energin till vv tas från båda tankarna men 250i har en växelventil och styr som växlar mellan att värma nedre delen av tanken till värme och övre delen till vv och den kan inte värma båda delarna samtidigt sen om man anser att det är samtidig produktion eller inte får var och en avgöra. Nån typ av Ecozenith har dubbla växelventiler så returen tas från rätt ställe. Har för mig att nya Ctc invertern har Tva som gör vv men vet inte om den har inbyggd arbetstank.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 september 2015, 12:46:16 »

Var det dubbla växelventiler i gamla cylindriska EcoZenith?

Jo, både i250 och EcoEl producerar VV och värme samtidigt, eftersom det är bokstavligen är samma tank som värmer både VV och radiatorslingan, samtidigt. Jag förstår faktiskt inte hur du kan få det till att den växlar mellan det ena och det andra, framförallt med tanke på att både övre och nedre tanken är inkopplade i att ge rätt framledning när det är kallt ute. I det läget producerar både övre och nedre tanken den värme som behövs för både värme och VV. Eller hur?

Diskussionen handlar ju om huruvida ett system har "samtidig produktion", inte om det görs med lite högre eller lägre cop.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 september 2015, 10:41:02 »

Skikt plåten gör att det ska skikta sig lättare men den är inte tät så den förhindrar inte vatten att röra sig mellan övre nedre delen och det är det som är en nackdel med nya 250i. När den laddar vv till övre tanken tas returen till vp från nedre delen och därmed trycks hett vatten från övre delen till nedre delen och man värmer huset med vatten som gjorts med lite sämre cop. Om Ctc valt dubbla växelventiler eller helt delade tankar hade det löst problemet men antar att dom valt att modernisera den gamla modellen och inte ville ändra för mycket. Att du inte behöver ha så varmt i övre tanken beror ju till viss del att du har valt att ha högre temp i nedre tanken vilket sänker cop på värme delen. Om du har 40 grader i tankarna kan du inte få ut många liter vv men om det räcker eller inte beror ju på hur mycket man förbrukar. Hur som helst Ctc producerar inte vv och värme samtidigt men det tas energi från värmedelen vid vv tappning lika som det görs hos mig med arbetstank med förvärmnings slinga i.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 september 2015, 00:13:14 »

Övre och nedre tanken är separerade med en skiktplåt så vattnet kan varken stiga eller sjunka mellan tankarna.
Det skiljer inte mycket mellan övre och nedre tanken. Övre tanken värms indirekt av den nedre genom värmeledning genom skiktplåten.

Ja, jag beskrev gamla EcoEl för att förklara skillnaden. Den nya EcoEl, som heter EcoZenith i250 är rent fysiskt i princip likadan men har växelventil så VPn växelvis kan värma både övre och nedre tanken.
I bergvärmevarianten sitter själva VPn monterad under tanken i den högre modellen av i250 och marknadsförs då som en egen komplett bergvärmeanläggning.

Det lät på dina inlägg som om du tror att man får VV bara ur övre tanken, och att den därför måste vara skitvarm. Det var det jag vände mig emot. VV värms i både nedre och övre tanken, och genom att ha ungefär samma temp i båda tankarna och dessutom inte blanda ut utgående VV med kallvatten så behöver inte övre tanken vara så varm som du verkar tro. I mitt fall kommer tempen pendla mellan ca 40-50 grader i båda tankarna, och nästan uteslutande värmas av VPn, tills det blir minusgrader.

Med nya i250 kan man låta VPn ge lite högre temp i övre tanken, men inte mycket högre än vad som behövs i kranen/duschen. Eftersom Woodbear har en separat VVB så måste han ju hålla en högre temp i den pga legionella.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 september 2015, 22:41:15 »

Att du har bra med vv beror ju till stor del att vp jobbar med höga temperaturer. Normalt brukar varmt vatten stiga men det verkar inte skikta sig i din vp men det kanske cirkulerar för mycket för det. Om det är kallare i övre slingan och nedre slingan är längre är det inte risk att vv kyls av övre slingan om tempen skiljer mycket ? Vet inte vad du menar med att ställa in smart för vi verkar ha hamnat inne på gamla Ctc som saknar växelventil och laddar max var 4de start. Om jag inte är helt fel ute funkar väl 250i lika som Ctc bergvärme pumpar med växelventil och har givare för vv temp i övre delen av tanken tror den heter 400 serien numera.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 september 2015, 19:32:51 »

Man kan inte ha lägre temp i övre tanken då blir det dåligt med vv.

Jag tror faktiskt att du tänker fel nu.
Min EcoAirPE levererar som lägst 40-gradigt vatten, dvs börvärdet för nedre tanken är alltid minst 40 plus start/stopp-diffen. Eftersom jag höjt den från 5 till 7 så är lägsta börvärde i nedre tanken 47. Jag har ställt in minvärdet för övre tanken (som man ställer in manuellt) på 44, vilket gör att börvärdet i övre tanken blir framledningen plus 7 dock lägst 44. Var fjärde VP-körning höjs börvärdet i nedre tanken automatiskt till max, dvs 58 grader. Den kör då tills VPin når 51 grader, vilket brukar uppnås när nedre tanken är ca 56-57 grader.

Just nu har vi 12-13 grader ute. VPn har kört en 58-körning för en stund sen, så tempen i nedre tanken var 52 grader nu när jag tittade, nya börvärdet 47 (min +7). Övre tanken höll samtidigt 47 grader, men börvärdet ligger still på 44, eftersom framledningen är så låg just nu.
Tappvarmvattnet värms först av den långa slingan i nedre tanken och sen av den kortare slingan i övre, och håller 45-46 grader i kranen/duschen.

Inga problem med mängden, och varmare i nedre än övre tanken.

Eftersom den har 1 st växelventil som lägger om framledningen mellan övre eller nedre delen av tanken men returen till vp tas alltid från botten på nedre delen vad händer med tempen i nedre delen när växelventilen slår om och värmer övre delen av tanken till högre temp för att få rätt vv temp ?

Den gör inte det, om man ställer in det hela lite smart.  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 september 2015, 17:23:29 »

Man kan inte ha lägre temp i övre tanken då blir det dåligt med vv. Eftersom den har 1 st växelventil som lägger om framledningen mellan övre eller nedre delen av tanken men returen till vp tas alltid från botten på nedre delen vad händer med tempen i nedre delen när växelventilen slår om och värmer övre delen av tanken till högre temp för att få rätt vv temp ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 september 2015, 14:37:57 »

Även Ctc växlar mellan att värma vv och värme vatten även om det råkar vara samma vatten så är det uppdelat. En av nackdelarna med just (nya) Ctc har varit att dom endast haft 1 st växelventil och gemensam tank och vid vv laddning har det då tryckts ner hett vatten till radiator delen vilket sänker cop en del och gör att vv laddningen tar längre tid.
CTC har en tank som är delad med en skiktplåt – övre och nedre tank. Båda kan värmas av VP på nya i250 men bara den nedre på gamla EcoEl.

Radiatorvattnet tas i sin helhet från nedre tanken.

Varmvatten värms i en slinga som är uppdelad i två sektioner, där den största sektionen ligger i nedre tanken, så VV värms alltså av både nedre och övre tanken.

Interaktionen mellan övre och nedre tank styrs av respektive tanks börvärde, och dem kan man enkelt påverka själv. Jag har höjt start/stopp-differensen för min EcoAir-EcoEl till 7 grader, vilket är standard för nya EcoAir-EcoZenith i250. Det gör att börvärdet på övre tanken alltid är samma eller lägre än börvärdet för nedre tanken, och därför värms även övre tanken i huvudsak av nedre tanken/VPn. Det är bara när det är riktigt kallt som elpatronen i övre tanken måste gå igång, och då är det för att stötta framledningen till radiatorerna.

Det trycks alltså inte ner någon värme från övre till nedre tanken, eftersom elpatronen i övre tanken sällan är igång, annat än när det är så kallt att den behövs för att spetsa framledningen till radiatorkretsen. Däremot "trycks" det upp värme från den nedre tanken till den övre under större delen av året.

Jag har väldigt svårt att se varför möjligheten att direktvärma övre tanken med VPn skulle försämra det hela.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 16 september 2015, 10:03:32 »

lunk

f.eks daikin... vannet går via en varmeveksler mot gass, så gjennom en elpatron som høyner videre hvis vp ikke gir nok varme.  så til en veksel ventil, som enten sender vannet inn i golvet/radiatorer, eller til en liten slynge i vvb ..som avgir varme til varmtvannet i tanken. De fleste med invertorer har denne løsningen.  Svakheten er at man kan få hetgass alarm/stopp hvis det blir for lite vann i systemet... løses med ekstern buffertank.

Toshiba kw smart finnes en utgave med to varmevekslere, så den kan fordele gass effekten på vv eller gulvarme veksleren... 

Det som gjerne skaper havarier på disse løsningene er at veksel ventilen streiker. flere merker har hatt problemer på den, faktisk Daikin hadde en trasig en der fram til siste versjoner, og visstnok bra nå(ifølge engelske forumer) Men den er ikke dyr å bytte.   Den og sirkuklasjonspumpen er eneste beveglige del på disse løsningene.

sånn sett er ctc i250 litt dum, da den har mange flere beveglige deler...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 september 2015, 10:00:34 »

Så få rörliga delar som möjligt bör vara bra men vi vill också ha max besparing. vill man endast ha få delar är fast kondensering och shunt en bra lösning men den har de flesta lämnat. Även Ctc växlar mellan att värma vv och värme vatten även om det råkar vara samma vatten så är det uppdelat. En av nackdelarna med just (nya) Ctc har varit att dom endast haft 1 st växelventil och gemensam tank och vid vv laddning har det då tryckts ner hett vatten till radiator delen vilket sänker cop en del och gör att vv laddningen tar längre tid.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 september 2015, 09:28:07 »

Hur kan en LVVP välja mellan att producera antingen värme eller varmvatten? Det är ju samma vatten den värmer i båda fallen. Man skickar ju inte omväxlande radiatorvatten och tappvarmvatten genom värmepumpen, eller hur? Ett splitsystem skulle väl rent teoretiskt kunna göra det, men det finns väl inte någon enda LVVP som har två skilda vattenslingor genom värmeväxlaren för radiatorvatten respektive tappvarmvatten?

I CTC:s system värms en "radiatortank" som i sin tur värmer tappvarmvatten som passerar i en slinga genom tanken. Den nya konstruktionen på i250 gör att VPn växelvis kan värma övre och nedre tanken, så behovet av elpatron sjunker rimligen till ett minimum. Det gör å andra sidan att det har tillkommit en rörlig del, växlingsventilen som ska styra mot övre eller nedre tanken.

Det är lite konstigt att i många andra sammanhang försöker man minimera mängden rörliga delar, eftersom rörliga delar slits och orsakar haverier, men i VP-sammanhang verkar det vara "bättre" med mer avancerade system med många rörliga delar. Se på datorer! Där ersätter man snurrande hårddiskar med solid state diskar utan rörliga delar, man försöker bygga så man slipper ha en fläkt, osv.

Rent generellt brukar hållbarhet gynnas av så få rörliga delar som möjligt, och av att de rörliga delar som finns har så jämn gång som möjligt. Det borde väl gälla även värmepumpar?
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 15 september 2015, 13:27:34 »

daikin var på topp på lista mi og, og sikkert et bra valg. Jeg valgte ctc, pga mine 2 rørmåker venner anbefalte dem, og kunne levere IVT, Vaillant og Thermia. ikke Daikin eller MB(og ville helst ikke levere AirX, da de ville bli alkoholikere skulle de komme å til meg for å se på feilmeldinger og ta en pils for hver gang..)   
mulig jeg ble "lurt" til å ta ctc, så de skulle slippe enkelt unna... da de er tydeligvis ekstremt driftsikre disse i250 med ecoair 400 serie.. men har selv funnet ut av at å ha bereder i serie for garantert nok varmt vann, ikke er så lønnsomt, da tanken i en f.eks daikin hadde holdt alene... og ergo spart meg mere..

Hadde jeg ikke kjent noen, hadde jeg nok tatt en MB ecodan eller Daikin selv og...
Skrivet av: kuntri
« skrivet: 15 september 2015, 10:46:37 »

Det låter skönt att höra att min skitsnacksdetektor inte var helt okalibrerad då! Daikin känns alltså fortfarande som ett gott val.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 september 2015, 07:32:54 »

CTC har lite mindre risk för knäppningar i rören än vad andra har tack vare sin uppbyggnad.
Nu vet jag inte exakt hur de gjort med årets modell (invertern) men den skall i alla fall ha en teknik som mer liknar de andras nu än tidigare.
Vet man med sig att man har stora problem med knäppningar i rör/radiatorer så kan en CTC eller en knäpptank vara ett sätt att få mindre problem.
CTC:s uppbyggnad gör dock att de i vart fall om man vill spara el, har en mindre tillgänglig tappvarmvattenvolym.
Vill man ha maximal volym och komfort på tappvattnet så triggas elpatron i övre delen av tanken rätt fort, och 1000-1500 kWh elenergi/år kan nog krävas för CTC - mer än för övriga tillverkares värmepumpar.
Det är nackdelen som CTC talar tyst om.
Skrivet av: Karl-Evert
« skrivet: 15 september 2015, 07:21:55 »

Många, jag vill säga majoriteten av försäljarna är dåligt kunniga om produkten dom säljer. Allt från vp till speciellt hemelektronik.
Skrivet av: woodbear
« skrivet: 14 september 2015, 20:50:38 »

Ctc veksler mellom å varme nedre og øvre tank, i teorien varmer den begge deler samtidig... I praksis, så blir det vel 60/40 vv eller varme.... Men ikke 100% varme eller 100% vv...  Men om det er en major selling point...dont think so..

Da jeg skulle velge mellom ctc eller daikin, så jeg ikke på veksel mellom vv eller varme som en stor issue, men jeg har golvarme...vet at med radiatorer kan det blir sildring/knepping i rør hvis det dusjes lenge når det er kaldt ute... Men jeg hadde vel knapt merket noe med gulvarme



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2015, 15:20:07 »

Vad jag vet så tillverkar även CTC vp endera värme eller vv dom gör inte båda samtidigt den enda vanliga vp i Sverige som man kan säga gör vv samtidigt som värme är Thermia och den gör vv i så långsam takt så tappar du mycket vv så växlar även den till enbart vv tillverkning som de andra. Säljaren har rätt i att vid växling mellan vv resp värme kan det komma/kommer hett vatten ut i rad systemet vilket leder till knäppningar och brukar avhjälpas med en knäpptank eller arbetstank med separat cp till radiatorerna. Det är normalt inget problem att inte kunna leverera vv samt värme samtidigt men har ju en del lagrat vv men använder medans vp tillverkar nytt.
Skrivet av: kuntri
« skrivet: 14 september 2015, 15:02:09 »

Jag var på Hem och villamässan i Göteborg och hamnade i CTCs monter. Det första jag noterade var att hur gärna säljarna vill köra över ens kunskaper och bara repetera mantrat "bäst på marknaden". All heder åt Daikins monter där jag blev väldigt trevligt bemött. Hur som helst. Killen i CTCs monter poängterade en mängd gånger hur viktigt det var att pannan kunde leverera både värme och tappvatten samtidigt och inte var för sig som "många av de sämre alternativen" gjorde. Han pratade om att det kunde dröja lång tid mellan gångerna pannan bytte leverans från tappvatten till värme och hur detta kunde orsaka att 65 gradigt vatten trycktes ut i elementen och orsakade knäppningar osv. Det skulle även gälla i golvvärme fast med 35-gradigt vatten när jag frågade om detta.

Eftersom jag inte har koll på hur det funkar så nickade jag bara och nu skriver jag här och undrar om det var rappakalja och skrämselpropaganda han körde med. Är det verkligen ett problem att inte kunna leverera tapp och värme samtidigt? Kan tänka mig att det kan bli det när det blir minus 30 eller om du har 10 duschande tonåringar... Eller??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!