Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedisad utedel  (läst 19963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sweet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nedisad utedel
« skrivet: 19 december 2007, 18:53:16 »
Jag är ny på det här så jag bara måste fråga... Vi fick en SAP-KRV123EHNA installerad för tre veckor sedan. Den fungerar bra och håller värmen på 20 grader.

Men utedelen är helt nedisad pÃ¥ baksidan och vänstra sidan och det blÃ¥ser inte mycket när man stÃ¥r framför utedelens fläkt. Inomhusdelen blinkar ibland att den ska avfrosta men vi har inte märkt att det blir mindre is? Ska det synas att isen smälter? Temperaturen har varit runt noll de senaste dagarna. Undertill är det sÃ¥ mycket is att man inte kan se om det finns dräneringshÃ¥l. Isen finns alltsÃ¥ bara pÃ¥ utedelen och inte pÃ¥ marken. Om det är sÃ¥ här mycket is nu, undrar hur det blir när det blir kallt...  ???

En sak till - när jag jämför elförbrukningen de här tre veckorna med förra året så är de ungefär lika. Jag trodde det skulle synas att man har stängt av värmeelementen och skaffat värmepump... Hur mycket har er elförbrukning minskat?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nedisad utedel
« Svar #1 skrivet: 19 december 2007, 19:04:19 »
Ngt är helt klart fel med din vp. Ring installatören eller ta ut vattenslangen
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisad utedel
« Svar #2 skrivet: 19 december 2007, 23:43:52 »
Finns det värmekabel i tråget?
Såg just en likadan maskin idag, nymonterad, utan trågvärmare....


BjörnK

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nedisad utedel
« Svar #3 skrivet: 20 december 2007, 08:00:20 »
Finns det värmekabel i tråget?
Såg just en likadan maskin idag, nymonterad, utan trågvärmare....


BjörnK






I sanyo 123 ehna skall det inte vara värmekabel, jg tror vårat företag moterat över 450 sap pumpar & jag har aldrig varit med om fenomenet........ *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nedisad utedel
« Svar #4 skrivet: 20 december 2007, 09:09:19 »
Jag vet om ett antal av EHN och EHNA som har behövt eftermontering av värmekabel.
Att dom inte SKALL ha värmekabel får man ta med en nypa salt, det beror nog lite på vart maskinen är monterd geografiskt sett om dom behöver värmekabel eller inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nedisad utedel
« Svar #5 skrivet: 20 december 2007, 09:22:59 »
Brist på värmekabel där det behövs, ger inte en helt nedisad förångare uppifrån och ner !
det är ett annat fel på denna pump !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nedisad utedel
« Svar #6 skrivet: 20 december 2007, 10:05:46 »
Tjena ace.

Om hålen är igentäppta kryper iskakan uppåt, om jag tolkar hans inlägg rätt så är det så mycket is i bottentråget så han inte ens ser hålen. Det bör även kontrolleras att maskinen står i våg samt att den inte lutar framåt.
Om Sanyo maskinerna jobbar väldigt lite runt nollgradigt kan man även då få is kvar efter avfrostningen men det brukar vara mest Sanyo 93 som råkar ut för det. Vet också att den förekommer en del maskiner med för lite fyllning från fabriken så det är en annan möjlighet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisad utedel
« Svar #7 skrivet: 20 december 2007, 10:10:40 »
Citera
I sanyo 123 ehna skall det inte vara värmekabel,
jg tror vårat företag moterat över 450 sap pumpar & jag
har aldrig varit med om fenomenet........ *vinkar*

Kom upp till norrbotten så skall jag visa dig ett och annat fenomen >:D

Citera
Jag vet om ett antal av EHN och EHNA som har behövt eftermontering av värmekabel.
Att dom inte SKALL ha värmekabel får man ta med en nypa salt, det beror nog lite på vart
maskinen är monterd geografiskt sett om dom behöver värmekabel eller inte.

Alldeles rätt  Thumbsup

Citera
Brist på värmekabel där det behövs, ger inte en helt nedisad förångare uppifrån och ner !
det är ett annat fel på denna pump !

mvh. ACE

Brist på värmekabel där det behövs ger HELT nedisad förångare uppifrån och ner!!!!

Du får slanta ihop med Nisse så får du se ett och annat fenomen du också ;)


BjörnK

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nedisad utedel
« Svar #8 skrivet: 20 december 2007, 10:27:48 »
Citera
I sanyo 123 ehna skall det inte vara värmekabel,
jg tror vårat företag moterat över 450 sap pumpar & jag
har aldrig varit med om fenomenet........ *vinkar*

Kom upp till norrbotten så skall jag visa dig ett och annat fenomen >:D

Citera
Jag vet om ett antal av EHN och EHNA som har behövt eftermontering av värmekabel.
Att dom inte SKALL ha värmekabel får man ta med en nypa salt, det beror nog lite på vart
maskinen är monterd geografiskt sett om dom behöver värmekabel eller inte.

Alldeles rätt  Thumbsup

Citera
Brist på värmekabel där det behövs, ger inte en helt nedisad förångare uppifrån och ner !
det är ett annat fel på denna pump !

mvh. ACE

Brist på värmekabel där det behövs ger HELT nedisad förångare uppifrån och ner!!!!

Du får slanta ihop med Nisse så får du se ett och annat fenomen du också ;)


BjörnK

I det här fallet rör det sig helt klart om ett fel på pumpen och inte brist på värmekabel. Att montera en värmekabel i den maskinen löser inte problemet.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nedisad utedel
« Svar #9 skrivet: 20 december 2007, 10:47:52 »
oki vi bor inte i norrbotten så vi har inte den torra fina luften heller, lever man på västkusten & göteborgsområdet där tempen ligger mest runt nollan med mycket hög luftfuktighet så är igenisning ett ganska vnligt förekommande problem pga snabba omslag från torrt till fuktigt väder, hade utetempen legat konstant på minusgrader så hade man haft hälften av problemen............ ;)...Nu har ju bara jag bott så långt norr upp som älvdalen så det är ju inte norrland förstås men ett riktigt köldhål & i ärlighetens namn så var det skönare med konstantkyla & snö än o gradigt & snöblandat.........

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nedisad utedel
« Svar #10 skrivet: 20 december 2007, 11:16:50 »
värmekabel används för att hålla tråget isfritt, så smältvattnet vid avfrostning har en möjlighet att komma ut !
upptining av isen på förångaren sker genom avfrostning (vänd kylprocess ) !
vid korrekt avfrostningsautomatik krävs ingen värmekabel för att avfrosta förångaren ,bara för evakuering av redan tinad is !
sÃ¥vida inte norrbotten har värmekabeln lindad runt förÃ¥ngaren  ..................
men dom har ju lite konstiga fenomen där enl BjörnK  ;D ;D ;D ;D ;D

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisad utedel
« Svar #11 skrivet: 20 december 2007, 12:02:42 »
 *roflmao*

Näh nog är vi sams om att problemen är större vid högre luftfuktighet och så
men när det är några enstaka minusgrad och vp'n avfrostar - hur i H**vete
kan då vattnet rinna ut genom ett tråg med några få fjuttiga hål - som dessutom
håller minusgrader själv? Har du ingen värmekabel så fryser vattendroppar i tråget
direkt och det blir värre och värre vid varje avfrostning...kom inte å påstå annat grabbar!!!

Som en fotnot kan jag påminna er att även Kinnan's PrimaScroll - alltså EKEB är utan värmekabel,
fast i vissa fall har man fått komplettera även dom maskinerna - och dom har en lååång öppning
i tråget - inga små hål. Men det kanske är andra fel på dom maskinerna även om värmekabeln
åtgärdade problemen...


Björnk

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Nedisad utedel
« Svar #12 skrivet: 20 december 2007, 12:52:27 »
Kan du inte fota utedelen när den avfrostar och bifoga bilden till forumet?
Så ska vi se vad som händer, kolla även om det sitter en pip undertill i tråget.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Sweet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Nedisad utedel
« Svar #13 skrivet: 20 december 2007, 15:24:45 »

Idag är det 6+ här så problemet är inte lika stort, men jag bifogar en bild av hur det ser ut idag. Hela baksidan var igår täckt av två centimeter is och på den sidan man ser på bilden syntes inte hålen. Isen smälter ju av sig själv vid den här temperaturen.

Den här modellen har ingen trågvärme utan ska klara det ändå. Men på innedelen har jag bara sett att den blinkar för avfrostning en par gånger på tre veckor?? Ska den inte göra det flera gånger i dygnet?

Jag ringde installatören och han ringde tillverkaren och de sa att pumpen kanske körs på för låg värme?? Så de ville att jag skulle höja innetemp två grader till 22. Men jag vill inte ha så varmt i huset och pumpen ska väl klara av den temperatur man har ställt in ner till 16 grader.

Vi bor på Åland så det är ganska fuktig luft men installatören sa att de inte råkat ut för det problemet här tidigare.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nedisad utedel
« Svar #14 skrivet: 20 december 2007, 15:54:13 »
Fel på pumpen !
ser ut som den gjort avfrostningar på mitten !!..eller ?
ring en tekniker !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!