Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??  (läst 17020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cowabunga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« skrivet: 20 november 2015, 19:02:06 »
Hej!

På sida 22 i installatörshandboken till Nibe F1255 står det att en rumsgivare BT50 för inomhusbruk följer med värmepumpen. Skulle någon vilja vara snäll och lägga upp en bild på en BT50??

Jag har letat överallt men hittar endast bild på RMU40 och RTS40. RMU40 sägs ha samma funktioner som BT50 och ska möjliggöra att man växlar mellan den och BT50 för reglering av inomhustemperaturen. Har BT50 utgått och ersatts av RMU40? Någon som vet??

« Senast ändrad: 20 november 2015, 21:15:55 av Cowabunga »
____________________________________________________
Nibe F1255 4 - 16 kW,
181 m varav 150 m aktivt
1 1/2 plans 60-talshus med källare, 93 + 62 kvm

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #1 skrivet: 20 november 2015, 19:37:22 »
Antar att det är lika som på 1245 och i så fall är ute och innegivaren likadana så gå ut och kolla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Cowabunga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #2 skrivet: 20 november 2015, 20:24:42 »
Tack för svar Smurfen!

Jag tror dock att det är en annan givare eftersom man diskuterade rumsgivare BT50 på byggahus.se och skriver "Finns vad jag förstår en del som köper denna och har till äldre modeller med för den är snyggare. "

Man kan ju knappast anklaga dosan som är utomhus för att vara snygg!

Här är länken:
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/185091-nibe-rumsgivare-bt50.html

Är inte utomhusgivaren samma som RTS40? Bara en dosa att sätta temperaturgivaren/tråd och motstånd i?

I installatörshandboken till Nibe F1255 står det att man ska kunna reglera temperaturen med BT50. Läser man informationen om RMU40 så ska BT50 ha samma funktioner som RMU40 så att om man installerar RMU40 så kan man pendla mellan om man ska reglera rumstemperaturen med RMU40 eller BT50. Slutsats BT50 bör se ut som RMU40 åtminstone funktionsmässigt.

Jag personligen misstänker att många installatörer sparar pengar genom att ge kunden en enklare rumsgivare som RTS40/BT10.... Min installatör drog iväg som en avlöning utan att installera rumsgivare. När jag frågade vart rumsgivaren var "Ska det vara rumsgivare?". Grannen som också har F1255 fick aldrig rumsgivare installerad, bara utomhusgivare. Samma installatör.

Någon som har en bild på rumsgivare Nibe BT50??

« Senast ändrad: 20 november 2015, 21:21:32 av Cowabunga »
____________________________________________________
Nibe F1255 4 - 16 kW,
181 m varav 150 m aktivt
1 1/2 plans 60-talshus med källare, 93 + 62 kvm

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #3 skrivet: 20 november 2015, 22:14:29 »
Nej snygg är inte inne givaren men bra om du kollar pÃ¥ sid 9 sÃ¥ ser du att den ser lika ut som utegivaren och det är exakt samma och dom är inte märkt sÃ¥ du kanske redan har innegivaren ute  ;) givarna följer med vp sÃ¥ du lär ha fÃ¥tt bÃ¥da 2.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #4 skrivet: 21 november 2015, 00:06:02 »
Inne- och ute-givaren ser likadana ut. BT50 ska ingå. Ta bort fronten så ligger den nog där bakom, det gör den hos mig.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Cowabunga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #5 skrivet: 21 november 2015, 00:58:28 »
Nej Smurfen och FG!

Allt handlar om pengar, som vanligt. Jag har förstått att vissa installatörer ser det som tidsödande = kostsamt att dra kabel inomhus och sätta upp en inomhusgivare och försöker därför undvika det om kunden inte vet vad som ska ingå i installationen. Det ska ju gärna vara snyggt också. Snyggt är tidsödande och därför kostsamt. Därför har min gamla granne inte fått någon installerad.

Själv fick jag hänvisa till installatörshandboken sida 22 för att motivera dom att komma hit med en sådan här ful dosa.

Jag har redan sett bilden på sida 9 och har funderat på varför Nibe lägger upp en sådan bild om inte rumsgivaren nu skulle se ut så? Dosorna ser identiska ut men varför då kalla den ena BT50 och den andra BT10?

Och om de nu skulle vara identiska fast med olika beteckningar för att någon på Nibe fått hjärnsläpp, hur kan då RMU40 sägas ha samma funktioner som BT50 och kunna ersätta BT50? Med RMU40 kan man ju ställa in/reglera rumstemperaturen upp och ned. I installatörshandboken s22 så står det att man ska kunna ändra temperaturen med en BT50. Det kan man ju inte med den här fula dosan för den är bara hållare för en temperatursensor som sitter på en tråd.

Tyvärr Smurfen jag tror inte en BT50 ska vara detsamma som en BT10. Du har troligtvis fått fel dosa. Och har du rätt så tycker jag att Nibe kan förklara sig.

Samtidigt så kan man fundera varför Nibe, som ska göra moderna prylar inte skickar med en RMU40 med pumparna på en gång. Tillverkningskostnaden för en sådan är troligtvis inte många kronor och det är väldigt omodernt att inte kunna ställa temperaturen utan att behöva springa ned i källaren. Ur datasäkerhetsperspektiv så är internet inget vettigt alternativ. Jag är inte säker på om jag vågar riskera att få min värmepump hackad eller fylld med virus?

Det verkar som att Nibe har en hund begraven här, eller två...Hur ser en riktig BT50 ut?? Någon som har en bild?

____________________________________________________
Nibe F1255 4 - 16 kW,
181 m varav 150 m aktivt
1 1/2 plans 60-talshus med källare, 93 + 62 kvm

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #6 skrivet: 21 november 2015, 03:19:36 »
Installation av innegivare brukar inte ingå, däremot följer den med.
Anledningen till att givarna heter olika är ju för att man ska kunna skilja dem åt i pumpens operativsystem. RMU40 har samma funktion som BT50 samt ytterligare ett par funktioner. Det som menas med "Ger möjlighet att ändra rumstemperaturen i °C." på sida 22, är att man i pumpens meny kan ändra inomhustemperaturen i grader istället för steg i framledningstemperatur, som det blir om man bara ha utomhusgivare. Anledningen till att RMU40 inte ingår är väl för att de vill tjäna extra pengar, antingen på att sälja RMU40 eller att kunden betalar extra för att kunna göra inställningar via Nibe Uplink. Jag hade gärna också sett att RMU40 ingick som standard, men jag kommer inte köpa en.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #7 skrivet: 21 november 2015, 08:57:43 »
De flesta temperatur givarna i vp tex BT1 BT2 BT10 är likadana men dom behöver ha olika namn så vi och styren vet vad dom mäter. Är lite osäker men tror inne givaren sköter tempen om man ställer vp i semesterläge annars är funktion på BT50 tillräcklig vill man ändra temp inne bör man justera kurvan. Kan hålla med om att den inte är snygg onödigt klumpig dosa med en liten givare i men RMU40 är lika stor och antagligen svårare att placera om du ska kunna ändra värden på den. RMU40 skickas troligtvis inte med för att man ska kunna sälja som tillbehör och tjäna pengar på och det är ett få tal kunder som behöver den sen man justerat in vp så rör man den inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Cowabunga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #8 skrivet: 21 november 2015, 15:06:33 »
Tack för er input Smurfen och FG! Är någon av er installatör?

Själv är jag utbildad i ekonomi och juridik. Om rumsgivare ingår i paketet med pumpen och man avtalat om installation av värmepumpen så ska rumsgivare självklart installeras. Självklart så ska installationen göras på bästa sätt för anläggningens effektivitet så då kan det hända att en rumsgivare inte ska installeras men det bör endast ske i undantagsfall och måste informeras tydligt från installatören. Alla tryckta handlingar om anläggningen och annan information från Nibe kan sägas utgöra grund i själva avtalsförhandlingen med installatören. Kunden måste kunna lita på att den information som förmedlas om produkten och installationen även om en förhandling sker med installatören. Om något ínte stämmer i denna tryckta information så måste installatören stort sett informera om detta skriftligen. Om en tvist uppstår mellan kund och installatör så är det konsumentköpslagen som gäller. Saknar installatören skriftligt på undantag från information lämnad från Nibe så förlorar han målet.

När det gäller RMU40 så skriver Nibe uttryckligen att den har "samma funktioner" som BT50. Alltså så ska den rumsgivare som installeras ha samma funktioner som RMU40. Därav min misstanke om att fel dosa skickas ut med pumparna. Troligtvis så har BT50 återkallats, kanske ersatts av RMU40. Kanske är RMU40 samma som BT50. Vill man då inte skicka med en rumsgivare som har samma funktioner som RMU40 så måste man då ändra all information om detta på Nibes hemsida och självklart stå för en rumsgivare som har de utlovade funktionerna till alla som handlat pumparna till dags dato. Annars begår man avtalsbrott.

Samtidigt så kan det vara så att Nibe vill förespegla att motsvarande RMU40 ingår när en potentiell kund läser in sig på deras pumpar för att kunden just ska välja att köpa Nibes pumpar. Många andra tillverkare skickar med motsvarande panel eller har en lösttagbar frontpanel på själva pumpen som kan fungera som rumsgivare med reglerfunktion. Skulle så vara fallet så är det ytterst bedrägligt av Nibe. Rent juridiskt så är läget detsamma oavsett vad Nibes avsikt med detta är.
____________________________________________________
Nibe F1255 4 - 16 kW,
181 m varav 150 m aktivt
1 1/2 plans 60-talshus med källare, 93 + 62 kvm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #9 skrivet: 21 november 2015, 15:18:06 »
Att RMU40 har samma funktioner som BT50 behöver inte innebära att dom fungerar lika, bara att RMU40 har den funktion som BT50 men RMU40 kan ju även ha flera funktioner som BT50 inte har. Det innebär då även att BT50 inte behöver ha alla funktioner som RMU40 har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #10 skrivet: 21 november 2015, 16:15:57 »
RMU40 har flera funktioner och följer inte med vp men det fÃ¥r du ta med Nibe och lycka till. Själv klart ska innegivaren installeras vill man inte att den ska reglera anger man rumsgivarfaktor till 0 och en annan grej som det fuskas med är effektvakten som ocksÃ¥ ingÃ¥r i vp och som jag anser ska installeras om inget annat avtalats. Jag är installatör av min vp men annars sysslar jag med andra saker  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Cowabunga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #11 skrivet: 21 november 2015, 17:49:14 »
Du har det bra Smurfen! Jag önskar jag hade kunnat installera själv, även om det absolut inte några större fel på min installation. Frihet! :-)

Kocken, På ren svenska så kan "samma funktion" aldrig tolkas annorlunda än just samma funktion. Annars skulle det stått "samma funktion plus ytterligare funktioner som...". Samma funktion betyder just att de ska fungera likadant.

Legalt sett vid normal helentreprenad så föreligger ett rättsförhållande mellan kunden och installatören. Här gäller den generösa konsumentköplagen. Installatören blir därför skyldig att tillgodose att kunden får det som utlovats av Nibe. Installatören har å andra sidan ett rättsförhållande med sin grossist, Nibe och kan lycka till med att försöka få ersättning av Nibe då det är den mindre generösa köplagen som gäller mellan installatör och Nibe.


Dvs som jag tolkar det borde informationen Nibe lämnar innebära att alla Nibekunder kan peka på den informationen och begära rumsgivare med samma funktion som RMU40 eftersom RMU40 enligt Nibe har samma funktion som BT50 och någon BT50 har aldrig installerats men alltid ska följa med pumparna. Istället har två BT10 installerats. Har man helentreprenad så vänder man sig till installatören och påpekar att man inte fått vad som utlovats. Har man endast köpt pumpen så vänder man sig till Nibe och påpekar detsamma.

Någon som vill prova att driva frågan, först med installatör sedan ev med tingsrätt osv.?? :-)

« Senast ändrad: 21 november 2015, 18:12:01 av Cowabunga »
____________________________________________________
Nibe F1255 4 - 16 kW,
181 m varav 150 m aktivt
1 1/2 plans 60-talshus med källare, 93 + 62 kvm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #12 skrivet: 21 november 2015, 17:59:35 »
Du fÃ¥r väl försöka i domstol sÃ¥ fÃ¥r vi veta hur det gÃ¥r  ;).
För jag vidhÃ¥ller att RMU 40 har samma funktion som BT50.  Man kan sätta en RMU och fÃ¥ samma funktion som med BT, att en RMU dessutom har flera funktioner som en BT inte har är en annan sak.
Och givarna BT är har alltid varit medpackade i pumpleveransen, i alla fall där jag varir inkopplad. Däremot är det inte ovanligt att "rörmockarna" anser att det räcker med en utegivare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #13 skrivet: 21 november 2015, 18:03:50 »
Jag anser inte att informationen på hemsidan kan misstolkas de flesta förstår nog att RMU40 kan göra allt som BT50 + en del till vill man veta exakt vad finns ju manualen på nätet. Jag är helt övertygad om att du eller jag kommer att få nån RMU40 av Nibe däremot ska du ha din BT50 av installatören oavsett om han monterar den eller inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Medföljande rumsgivare inomhus till Nibe F1255 ??
« Svar #14 skrivet: 21 november 2015, 18:24:04 »
Jag tycker också att informationen är klar och entydig på Nibes hemsida, angående att RMU40 har samma funktioner som BT50. RMU40 har alla funktioner som BT50 har. Däremot har inte BT50 alla funktioner hos RMU40. Om man uttrycker det med logik och venndiagram, så blir det tydligt rent logiskt att unionen är temperaturmätningen till värmepumpen och att RMU40 kan ha funktioner som inte delas av BT50. Juridik har jag dock ingen koll på.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!