Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe750F Tillskottseffekt  (läst 2602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holle35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe750F Tillskottseffekt
« skrivet: 16 november 2016, 16:15:12 »
Vi har byggt ett Älvsbyhus för ett år sedan som bekant levereras med en Nibe 750F. När det var 40minus i Januari så hade vi strömavbrott i 8tim. Problemet var då att när vi fick tillbaka strömmen så räckte inte tillskottet till så vi fick 17grader inne då kompressorn ska starta. Efter mycket ringande och forskande så fick vi ett tips av en vvs kunnig att vi ska lura värmepumpen med en ex hårtork via frånluft intaget. Det fungerade bra men vad hade hänt om vi varit bortresta? Eller ett extremfall med ändå möjlig, mycket kallt och kompressorn havererar då får man ingen värme att tala om i huset. Vi bor i en by utanför Kiruna o det är varje vinter en väldigt kall period på nån vecka med 30-40 minusgrader. Enligt Nibe så går det inte att höja effekten på tillskottet till nämd värmepump. Är det så så är 750 helt fel för vårat hus (vinkelhus)165kvm. Kan det finnas nått sätt o öka effekten på elpatron?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #1 skrivet: 16 november 2016, 17:47:41 »
Surt, men frånluftsvärmepump kanske inte är bästa valet med dom förutsättningarna. Jag skulle i ert läge rekommendera ett par flyttbara oljefyllda radiatorer som ni åtminstone borde ställa fram då ni vintertid är bortresta under en längre. Vi köpte tre stycken till min svärfars gamla kåk och dom här är jättebra på att hålla värmen http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/oljefyllda-element/oljefylld-elradiator-410186/
Närmaste Jula för er del finns tyvärr bara i Luleå men webb-shopen funkar säkert
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #2 skrivet: 16 november 2016, 18:22:36 »
Precis! Jag vågar inte åka hemifrån på vintern utan reservvärme, som går in om temperaturen sjunker inne. Bra med fläkt så värmen sprids till alla utrymmen. Man får se till att fördela lasten på olika faser och grupper. Den här duger bra:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmeflaktar/konvektorelement-411122/
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #3 skrivet: 16 november 2016, 18:25:12 »
El-patronen är på max 6,5 kW vilket också är fabriksinställningen. Men sedan tillkommer Boverkets byggregler och max tillåten energiförbrukning samt högsta tillåtna installerade el-effekt:

KLIMATZON 1
Max tillÃ¥ten energiförbrukning för ej eluppvärmda hus:  130 kWh/m²/Ã¥r
Max tillåten energiförbrukning för eluppvärmda* hus: 95 kWh/m²/år
Max tillåten installerad effekt: 5,5 kW (+35 W/m² om huset är större än 130 m², gäller de m² utöver 130 m²) -> max 6,725 kW för 165 m²
Område: Norrbottens, Västerbottens, och Jämtlands län.

Det betyder att er F750 då ska vara nedstrypt så att el-patronen är maximerad till ett lägre värde än dess maxeffekt för att uppfylla byggreglerna. För att ta bort den nedstrypningen tror jag man måste beställa ett nytt kretskort av NIBE och byta detta. Titta efter vad som står i meny 5.1.12 och 5.1.13! I reserv-läget då F750 enbart går med el-patronen kan man dock ändra dip-switcharna på kretskortet till 6,5 kW även om de står nedställda nu. Fabriksinställning där är 4 kW. Som sagt, bra med ett par extra el-radiatorer eller värmefläktar som kan tas fram vid behov. Egentligen ger väl bergvärme eller jordvärme bättre marginaler och lägre energiförbrukning om man bygger i Lappland.
« Senast ändrad: 16 november 2016, 18:34:21 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #4 skrivet: 16 november 2016, 18:49:49 »
Vad är problemet? Startar inte kompressorn alls för att det är för kallt inne? Räcker inte elpatronens 6,5kW till, eller är den spärrad enligt BBR på någon lägre effekt?
Om den är BBR-spärrad borde den väl ändå gå på max effekt om kompressorn inte kan starta av någon anledning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #5 skrivet: 16 november 2016, 18:59:59 »
Vissa frÃ¥nluftsvärmepumpar som F750 spärrar kompressorn om frÃ¥nluftstemperaturen är 16 °C eller kallare. DÃ¥ finns enbart el-patronen för uppvärmningen. Kompressorn drar upp till 12 A, dvs upp till 2760 W, sÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste el-patronen vara nedställd i ordinarie driftläge för att rymmas inom tillÃ¥tna gränsen. Hur intelligent denna "BBR-styrning" är i F750 framgÃ¥r tyvärr inte av installationsmanualen men kan man läsa av värdena i meny 5.1.12 och 5.1.13 kanske det klarnar. Det normala förfarandet vid uppstart under 16 °C i huset är att köra i reservläget tills temperaturen kommit upp över 16 °C och omkoppling kan ske till ordinarie driftläge.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Holle35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #6 skrivet: 16 november 2016, 20:23:51 »
Jag har kollat med Nibe och 750 ger maximalt 6,5kw. Och sen kan man undra varför kompressorn behöver 17grader? Är det så att den inte ger nå värme om det är kallare eller beror det på nåt annat. Sen så tycker jag att det är husleverantören som är skyldig o informera om detta problem för med facit i hand så kommer då jag avråda folk o köpa dessa hus om det inte går att få med annan värmeanläggning. Om som det är nu så kommer LKAB lösa in en massa villor där dom får byta nyckel mot nyckel. Jag håller på o diskuterar med berörd hustillverkare så får vi se vad dom har för inställning. Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus o "dom" har vart fullt medvetna om var vi skulle bygga huset så därför tycker jag att det är deras ansvar o fixa detta. Om man köper nytt så förväntar sig nog alla att allt fungerar även efter ett strömavbrott.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #7 skrivet: 17 november 2016, 08:01:16 »
6,5 kw borde väl räcka att värma ett nybyggt hus om du har max effekt på elpatron ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Holle35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #8 skrivet: 17 november 2016, 18:11:42 »
Nej 6,5kw räcker inte till när det är 25 minus och kallare i vårat vinkelhus som har 165kvm boyta. Jag fick svar från Älvsbyhus idag och man blir mörkrädd när man läser deras svar. Jag skrev till dom att det går att lösa med ett elverk som driver Nibe:n när det blir strömlöst men att vi tänker då inte betala för ett sådant. Ett annat alternativ vore bergvärme.Svaret jag fick är följande, var i entreprenad avtalet står det att Älvsbyhus ska leverera ström? Man undrar hur den människan tänker när jag förklara att värmepumpen inte klarar av att värma huset efter ett längre strömavbrott. Direkt efter kom ett andra mail där det står "ärendet avslutat". Vi kommer inte ge upp det finns andra vägar att gå som tur är.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #9 skrivet: 17 november 2016, 22:28:32 »
Om inte 6,5 kw räcker för att få upp värmen till 17 grader undrar jag om kompressorn + 6,5 kw elpatron räcker för normal inne temp + vv med normal vent om det är -25 ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #10 skrivet: 18 november 2016, 08:33:56 »
Vad är husets effekt- och energibehov? Ska framgå av bl.a. energiberäkningen och värmeritningen för bygget. Antar att lägsta vintertemperatur DUT/DVUT är lågt i Kiruna, kanske -35 °C ? Boverkets byggregler är ju tydliga att el-patronen inte får vara större än ca 6,5 kW här och mindre om kompressorn jobbar samtidigt. Husföretaget har ett ansvar att konstruera huset så det uppfyller BBR.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Holle35

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #11 skrivet: 21 november 2016, 07:33:38 »
Problemet är att när/om det blir strömavbrott sÃ¥ sÃ¥ klarar inte tillskottet att värma upp huset igen när strömmen är tillbaka när det är riktigt kallt. Om det inte blir nÃ¥ störningar sÃ¥ är det inga problem för 750 att hÃ¥lla temp när det är 40 minus. Jag fick igÃ¥ng den när det hände i Januari (-42) genom att lossa frÃ¥nluftslangen och blÃ¥sa in varmluft med en hÃ¥rtork. Det kan inte vara möjligt att man ska behöva göra sÃ¥. Jag har tagit upp detta med vÃ¥ran granne som är en VVS firma och dom menar pÃ¥ att det kommer aldrig fungera med 6,5Kw elpatron den ska minimum vara 9Kw. Problemet är alltsÃ¥ bara när det varit strömlöst. 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #12 skrivet: 21 november 2016, 08:07:13 »
Grundproblemet är alltså att VP'n inte går när frånluften är kallare än en viss temp (16 grader)? Går det inte att ställa den nivån nånstans? Alternativt kanske man kan koppla förbi givaren med ett motstånd så att den visar en 'bättre' temperatur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe750F Tillskottseffekt
« Svar #13 skrivet: 21 november 2016, 13:04:46 »
LÃ¥ter konstigt att leverera ett nytt hus som kräver sÃ¥ hög max effekt som 9kw med en flvp som lämnar 3-4 kw frÃ¥n kompressorn. SÃ¥ hög effekt brukar gamla hus kräva och där monteras det ofta in tex bergvärme men alla bor ju inte där det blir 40 minus heller. Kanske läge att kolla upp huset är det isolerat som det ska nya hus brukar inte kräva mycket energi vad är beräknad Ã¥rsförbrukning  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!