Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver eran hjälp!!!!!! Ctc eco el+ eco air eller Aqua inverter???  (läst 11331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Jag har nu fÃ¥tt in 2 olika offerter med tvÃ¥ attraktiva prisnivÃ¥er. Vad ska man välja  huvuddunk ???? Ctc med
svensk kvalitet( om det nu är svenska komponenter?? ) som ända är beprövat och rätt så trygg investering, eller Aqua inverter med all den nyaste teknologin som ger en optimal besparing.

För allmän kännedom sÃ¥ är det en 1 1/2 plans villa pÃ¥ 130m2 boyta med nyinlaggda vattenburna golvslingor. total förbrukning idag med luft/luft pump 21000kw/h. Inga barn än  ;)

JAG KAN FÖRÖVRIGT INTE MYCKET OM VÄRMEPUMPAR SÅ KOM GÄRNA MED FÖRSLAG OCH TANKAR.
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Vilka kompressor storlekar har du fått offerter på?
Det är en avgörande grund faktor. Övriga tillbehör som ingår?

mvh Rickard

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Eco air 5,0  och Inverter 6,4 ??? el nÃ¥tt. Priset för CTC med shuntgrupp, pumpar oc fördelare till golvet 85000 & för eran inverter med samma grejer 80000 monterat Ã¥ klart. 
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tycker du slår huvudet på spiken med din fråga. En fråga som de flesta förmodligen ställer sig.

Rent allmänt kan man väl säga att OM Aqua Invertern fungerar som den ska så borde du göra en inte obetydligt större besparing med den än med CTC:n, jag kan dock inte påstå att så kommer att bli fallet av den enkla anledningen att jag inte vet hur den fungerar i praktiken och under en hel uppvärmningssäsong.

Kanske andra vet?

Om ingen testar sÃ¥ lär vi aldrig fÃ¥ veta hur den fungerar, därför tycker jag att du skall köpa Aqua Invertern, om inte annat sÃ¥ för att stilla min nyfikenhet!  ;)

Allvarligt talat så håller jag med dig om att det är ett svårt val, jag kan dra paralellen till bilvärlden... Alla vet att en helt ny modell i de allra flesta fall har en del barnsjukdomar, men ändå är det väldigt lockande att köpa de helt nya modellerna istället för en utgående modell - och handen på hjärtat, vem i detta forum tror inte att CTC:s, Nibes m.fl. tillverkares R407C luft/vattenvärmepumpar (visst har CTC det...) är på väg ut och kommer att ersättas av R410A eller kolsyravärmepumpar (eller annat med ännu bättre funktion i sträng kyla).

Som ett exempel kan jag nämna att jag just köpt (för en månad sedan) en ny Honda Civic, en helt ny modell... Igår när jag var på service med bilen fick jag veta att de skall byta de bakre stötdämparna p.g.a. mekaniska missljud i skarpa gupp.
Det är naturligtvis ett visst besvär med det, men jag skulle aldrig vilja byta till den gamla modellen för det!

Om importör och installatör är seriösa så kommer förhoppningsvis alla eventuella barnsjukdomar att fixas på garantin, och du behöver inte bli lidande, se bara på "sverigepumpen" och de åtgärder de gjort på de maskiner de levererade i höstas, jag tror att de flesta kunderna nu har väl fungerande värmepumpar.

Lite rädd kan man vara för det som är nytt, men att inte köpa nåt av den anledningen tycker jag är att gå lite väl långt.

Finns det några skillnader i besparingskalkylerna?
Vem spar mer?
Hur lång payoff-tid blir det på de olika maskinerna?

Teoretiskt/tekniskt/effektmässigt/payoff-mässigt bör Aqua Invertern vara det bättre valet, trygghetsmässigt bör CTC:n vara det bättre. Hur du gör kan bara du själv bestämma.
« Senast ändrad: 12 maj 2006, 10:05:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
He he he du mÃ¥ste vara en lärare va??? ;D   

Bra jämförelse!!! men jag tror inte att besparingen blir betydligt större med aqua än med ctc, jämför man kalkyl sÃ¥ blir ctc tot förbrukningen ca 11000kw/h, aqua trodde han att förbrukningen skulla landa runt 12000kw/h. SÃ¥ det har med besparngar kontra teknik och vad olika firmor uppskattar sina produkters förmÃ¥ga till gÃ¥r tyvärr isär Ã¥ gör mig bara mer vilsen.  huvuddunk
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
En till liten tanke är det där med nya firmor och nya produkter som bara
dom har tillgång till. Vad händer om dom går i konkurs???
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
He he he du mÃ¥ste vara en lärare va??? ;D   

Bra jämförelse!!! men jag tror inte att besparingen blir betydligt större med aqua än med ctc, jämför man kalkyl sÃ¥ blir ctc tot förbrukningen ca 11000kw/h, aqua trodde han att förbrukningen skulla landa runt 12000kw/h. SÃ¥ det har med besparngar kontra teknik och vad olika firmor uppskattar sina produkters förmÃ¥ga till gÃ¥r tyvärr isär Ã¥ gör mig bara mer vilsen.  huvuddunk

Besparings skillnaden mellan en VP med 407 och 410 kommer märkas markant. Pga att den med 407 tappar tidagare även vid +7 ºC och det gapet ökar fort. Sen stannar CTC vid -10 medans Aqvan tuffar på precis som en Luft/luft.

Om du kommer spara ca11000kW CTC beräkning, runt 12000kW Aqva är inget att hänga upp sig på. Många av mina kunder höjer innetempen i huset för de tycker det är så billigvärme osv. Att säga att du kommer spara si o så är ingen vetenskap utan en uppskattning. Jag säger 50% på en luft/luft men kan bli betydligt högre. Personligen har jag en L/L +3st el-raddar 141m2 2våningar dåligt isolerat 1900-t hus högsta totala el-räkning denna vinter 1450kr en månad. Och det kommer sjunka till nästa vinter när jag isolerat golvet.

GÃ¥r man sen vidare:
Större VV-beredare på Aqva
Mycket mindre utedel på Aqva
Ingen frysrisk på Aqva (om inte hela dit hus fryser)
Aqva använder rostfria växlare och beredare
Aqva har en större kompressor 6,4kW som igentligen är på över 7kw det styrs elektroniskt
Aqva behöver el spetsen senare än CTC

Angående garantier och försäkringar kan man fumla runt en stund.
Aqvan har en garanti på 5år CTC vet jag inte hur deras försäkring fungerar men troligen något med din hemförsäkring.

mvh Rickard
« Senast ändrad: 01 juli 2006, 08:07:26 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En till liten tanke är det där med nya firmor och nya produkter som bara
dom har tillgång till. Vad händer om dom går i konkurs???

Där har du ett riktigt problem... Om värmepumpen skulle visa sig vara riktigt dålig så finns ju faktiskt risken för att företaget konkursar och att du står där med lång näsa, å andra sidan, fungerar den som man borde kunna förvänta sig så kommer företaget att blomstra, anställa fler personer och förmodligen få ett gäng återförsäljare.

Konkurs är som jag ser det den enda riktigt påtagliga risken, sen kan det ju alltid lösa sig ändå, men säkertt är det inte.
Kortsiktigt, upp till ca 8 år? täcker iofs hemförsäkringen en stor del av de kostnader du kan råka ut för, men visst är det roligare om det är gratis!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC:n gÃ¥r ner till -15 grader. Rätt ska vara rätt.  ;)

CTC erbjuder som övriga tillverkare en tilläggsförsäkring på 6 år "kostnadsfritt", sedan kan man köpa till ytterligare 4 år.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
CTC:n gÃ¥r ner till -15 grader. Rätt ska vara rätt.  ;)

CTC erbjuder som övriga tillverkare en tilläggsförsäkring på 6 år "kostnadsfritt", sedan kan man köpa till ytterligare 4 år.

Jag har för mig jag läste något om detta med -15 ºC att VP inte har ändrats något och att den levereras inställd för stop vid -10 ºC.
NÃ¥gon som vet hur det ligger till?

En annan konstig sak är att CTC inte anger COP mm vid -15 ºC bara vid -10 ºC http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_V3.pdf

Jag kan skaffa en sådan försäkring också men vet inte om jag vill det pga av att den är beroende av kundens hemförsäkring och självrisk. Bra för montören som kan debitera försäkrings bolaget om summan går över självrisken + en % sats. Man kan ju undra om inte alla dessa VP försäkringar är den stora boven för att allas hemförsäkringar har stigit i premie.

En garanti är gratis för kund när det händer något och alla andra :)

mvh Rickard

Utloggad Nico

  • Nico nyfiken =)
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2010-6 dockad mot VVm240
Som sagt det verkar vara så att aquan är en bättre produkt än Ctc när man tittar på
fakta om produkten  :,v(. Men det är besparing och problemfria Ã¥r som gör en produkt
bra Thumbsup. Ctc:n är ett tryggare köp men en sämre produkt på pappret. Vad väljer man??? Eftersom jag bara ligger på 17000kw/h i förbrukning så blir nog inte besparing avsevärt större med aquan än Ctc:n . b00k
Nibe 2010-6 dockad mot VVM240 Med golvvärme Wirsbo 20mm som ligger på Giha Ventilerat golv med vattenradiatorer på övervåning. Allt med tempreglering via Wirsbo CoSy Radio.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
Som sagt det verkar vara så att aquan är en bättre produkt än Ctc när man tittar på
fakta om produkten  :,v(. Men det är besparing och problemfria Ã¥r som gör en produkt
bra Thumbsup. Ctc:n är ett tryggare köp men en sämre produkt på pappret. Vad väljer man??? Eftersom jag bara ligger på 17000kw/h i förbrukning så blir nog inte besparing avsevärt större med aquan än Ctc:n . b00k

Att tänka på är oxå om man får fel hur sköts servicen? har de som skall laga maskinen grejer med sej? eller får du som kund vänta på en trasig del i veckor.
Detta kan lätt förstöra kalkylen en kall vinter...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och för att göra det etter värre!

Avgörande för en lyckad investering är en bra installation.
Hur många gånger har installatören installerat pumpen i fråga?

Finns det referens installationer?

Kan du åka o titta på dem? - Lyssna på dem?

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
He he he du mÃ¥ste vara en lärare va??? ;D   

Bra jämförelse!!! men jag tror inte att besparingen blir betydligt större med aqua än med ctc, jämför man kalkyl sÃ¥ blir ctc tot förbrukningen ca 11000kw/h, aqua trodde han att förbrukningen skulla landa runt 12000kw/h. SÃ¥ det har med besparngar kontra teknik och vad olika firmor uppskattar sina produkters förmÃ¥ga till gÃ¥r tyvärr isär Ã¥ gör mig bara mer vilsen.  huvuddunk

Besparings skillnaden mellan en VP med 407 och 410 kommer märkas markant. Pga att den med 407 tappar tidagare även vid +7 ºC och det gapet ökar fort. Sen stannar CTC vid -10 medans Aqvan tuffar på precis som en Luft/luft.

Om du kommer spara ca11000kW CTC beräkning, runt 12000kW Aqva är inget att hänga upp sig på. Många av mina kunder höjer innetempen i huset för de tycker det är så billigvärme osv. Att säga att du kommer spara si o så är ingen vetenskap utan en uppskattning. Jag säger 50% på en luft/luft men kan bli betydligt högre. Personligen har jag en L/L +3st el-raddar 141m2 2våningar dåligt isolerat 1900-t hus högsta totala el-räkning denna vinter 1450kr en månad. Och det kommer sjunka till nästa vinter när jag isolerat golvet.

GÃ¥r man sen vidare:
Större VV-beredare på Aqva
Mycket mindre utedel på Aqva
Ingen frysrisk på Aqva (om inte hela dit hus fryser)
Aqva använder rostfria växlare och beredare
Aqva har en större kompressor 6,4kW som igentligen är på över 7kw det styrs elektroniskt
Aqva behöver el spetsen senare än CTC

Angående garantier och försäkringar kan man fumla runt en stund.
Aqvan har en garanti på 5år CTC vet jag inte hur deras försäkring fungerar men troligen något med din hemförsäkring.
Jag känner Kaj på Aqva och har man jobbat med kyla i många år så ger man inte bra garantier på något som man inte litar på till 100% (det skulle bli dyrt)

Som du förstår är jag åF för Aqva :) men det är för att jag litar på produkten och generalagenten.

mvh Rickard

hmmm...bara en liten fråga..innan man jämför produkter som återförsäljare så tar man reda på fakta....vid 15 minus stannar ctc

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Till Nisse-Gurra ang CTC -10 ºC eller -15 ºC

Om du läst hela inlägget har detta redan komenteras och jag svarat.
Där finns också en fråga. Vore fint om kanske du kunde svara på det :)

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!