Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?  (läst 21303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #60 skrivet: 18 maj 2015, 11:12:25 »
En potentiell nackdel med inverterstyrda pumpar är risken för radiostörningar. Då menar jag inte problem med FM-mottagning utan om man lyssnar på stationer på kortvåg och mellanvåg. Mjukstarten på min Nibe slår ut all mottagning, men det är ju mycket kortvarigt. Däremot har jag en CE-märkt inverterstyrd tvättmaskin (Electro Helios) och den stör mottagningen kraftigt. Frågan är då om värmepumpstillverkarna har nöjt sig med att uppfylla kraven för CE-märkning eller om man har vidtagit några ytterligare åtgärder. Jag har själv aldrig haft möjlighet att lyssna.

Förmodligen nöjer man sig med att uppfylla kraven för CE-märkning, och kanske man ibland är lite mindre mindre nogräknad på den punkten också. Ett problem är att enligt regelverket mäter man bara ledningsbunden emission upp till en viss gränsfrekvens (30 eller 80 MHz beroende på typ av utrustning), och bara utstrålad emission över denna frekvens. Under gränsfrekvensen får apparaten alltså stråla ut hur mycket som helst, bara man inte kan mäta upp några störspänningar på anslutna kablar. Och över gränsfrekvensen spelar som sagt ledningsbundet ingen roll alls.

Man bör också komma ihåg att en apparat som har klarat kraven när den var ny, kanske inte gör det efter några års drift när kondensatorer har åldrats, jordpunkter börjat oxidera mm.

Foma invertervärmepumpar, som är de jag har mest erfarenhet av, stör kraftigt på mellan- och kortvåg trots till synes påkostade filter i utomhusdelen. Tvättmaskiner har mycket olika störegenskaper, en gammal Philips från 80-talet (inte CE-märkt men försedd med det gamla tyska störskyddsmärket, vilket i princip innebär samma sak) störde inte på mellan- och kortvåg men däremot störde den FM-radio och analog tv kraftigt vid centrifugering då motorn gick på högt varvtal. Efterföljaren, en CE-märkt Whirlpool från ca 2010, stör på alla band men betydligt svagare. En toppmatad Bosch från 1999-2000 är praktiskt taget helt störningsfri.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥llbarhet on/off kontra inverter?
« Svar #61 skrivet: 18 maj 2015, 13:36:05 »
Ett bergvärmepumpschassie är ju rätt så tätt, kanske det kan vara det som gör att man inte hört talas om besvärande störningar.
En luft/luft-värmepump, en tvättmaskin eller torktumlare kräver ju rätt stora öppningar för kylluft, så de blir nog mer störbenägna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!