Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump eller fjärrvärme  (läst 6515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Värmepump eller fjärrvärme
« skrivet: 13 november 2004, 20:36:45 »
Hejsan alla :)  
Ny här så detta är mitt första inlägg.

Jag skall köpa ett hus(1.5 plan. 110kvm) där som finns en kombipanna frÃ¥n - 97 med olja/el som alternativ. Funderade dÃ¥ pÃ¥ att koppla till en värmepump till befintligt system. Men nu sÃ¥ verkar det som om man skall lägga in fjärrvärme i husen här om man vill ha det. Kostnaden blir runt 50-60 tusen för en installation. En värmepump skulle gÃ¥ pÃ¥ 40 ungefär med rör och tillbehör. Är detta nÃ¥t och fundera över ??  Alla säger ju att skorsten och ventilation blir lidande vid installation av fjärrvärme.  Tacksam för förslag.   /mvh

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #1 skrivet: 13 november 2004, 21:50:01 »
Om värmepumpsinvesteringen är lägre, vad väntar du på!

Pratar du luft/luft, luft/vatten eller mark/berg-värmepump?

Utloggad sam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #2 skrivet: 13 november 2004, 22:03:31 »
Hej ..

Det är luft-vatten värmepump . Blir en ctc värmepump i så fall.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #3 skrivet: 13 november 2004, 22:06:53 »
Citera
Alla säger ju att skorsten och ventilation blir lidande vid installation av fjärrvärme

VP samma historia.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Walo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temperaturer för Bollnäs
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #4 skrivet: 13 november 2004, 23:41:24 »
Vi hade i vår Brf två oljepannor kombinerad med värmepumpar och accemulator för varmvattnet.
Detta kastades ut 1998 (grejorna var då 8 år) och ersattes med fjärrvärme.

I dagsläge sparar vi ganska stora pengar!
Då är inte driftskostnaden det vi spara de stora pengarna på utan kostnader som uppstod när vi skulle ha service och reservdelar...
Innan jag flyttade in i föreningen så kostade service och delar ca 50.000/ år!!! Fråga mig inte varför, jag var tyvärr inte med då... Men det såg för djävligt ut i pannrummet, sot och svavel överallt trots att bygget var bara 8 år!

MEN klarar man av själv att trimma och serva sin värmepump (och har stort intresse) så i dagsläge lär nog en värmepump vara billigare att ha.

Nu vet jag inte hur du blir erbjuden fjärrvärmen på för vis, om du får ett par rör in genom väggen sedan är resten ditt
eller om fjärrvärmeverket äger din reglerutrustning och växlar, detta skiljer sig nog från kommun till kommun.
I det senare fallat brukar värmeverket stå för servicen, det är bara att lyfta luren :-)

Jag skulle nog även i ditt läge även fundera/räkna på pellets kombinerat med accemulator och solceller :-)

Fast vill man ha det bekvämt väljer man nog fjärrvärme!

Det gjorde vi och har inte ångra oss en minut trots att man höjt fjärrvärmetaxan 3 gånger i år! Det är fortfarande billigare är vp/olja för oss! Har man haft ett borrhål eller markslingor har det hela säkert sett helt annorlunda ut!

// Tony
Har fjärrvärme installerat i bostaden!
Tittar på en luft/luft värmepump för fritidshuset!
Är väldigt temperaturlogger intresserad! :-)
Min temperatursida http://tony.web.surftown.se och sommarstugan http://franses.walo.se

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #5 skrivet: 14 november 2004, 00:00:45 »
jag valde mellan bergvärma/ vuft/vattenvärmepump & fjärvärme.

det vart bergvärme, stor investeringskostnad men billig drift
Jag har ett mycket större hus än dig så för mig är det lättare att motivera bergvärme alternativet.
serviskostnaden ser jag inte som något besvärligt. ( göra rent filtret en gång om året klarar jag själv, tar max 20 minuten inklusive luftning)

fjärvermen hos mig kostade 37 öre/kw + massa andra avgifre & då hamna man på ca 70öre/kw med dom priserna så kan man lika gärna köra på el.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #6 skrivet: 14 november 2004, 08:42:12 »
Som jag ser det är detta fjärrvärmens akilleshäl, de fasta kostnaderna är så höga att priset inte hamnar långt ifrån det pris som elströmmen betingar.

Detta gynnar storförbrukare, och missgynnar små förbrukare och energibesparande åtgärder.

Avtalen varierar säkert, men så fungerar det i Piteå i alla fall.

Tämligen lågt energipris - men höga fasta kostnader!

Blir ändå nogåt billigare än el för normalvillan.

En Brf som har ett abbonemang - men hög total förbrukning borde tjäna betydligt mer än en egnahemsägare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #7 skrivet: 14 november 2004, 10:48:59 »
med låg rörlig del & hög fast kostnad kan man inte tjäna några större pengar på att snåla mad korta ruschar & låga inomhustempraturer
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #8 skrivet: 14 november 2004, 11:19:54 »
Vattenburen  fjärrvärme inom villaomrÃ¥den borde vara förbjuden. Den är ett kommunalt geschäft.

Det finns ett utmärkt fjärrvärmesystem för småhus, el.
Kombinerat med värmepump blir det optimalt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #9 skrivet: 14 november 2004, 18:45:27 »
Vi har fjärrvärme i ett hus och där betalade vi ca 70,000:- inkl. nedmontering och bortforsling av panna och oljetank samt en komplett ny fjärrvärmeväxlare.  Vi betalar inga som helst fasta kostnader och betalar 40 öre/kWh (32 öre exkl. moms).

Jag tycker fjärrvärme är ett utmärkt alternativ, dÃ¥ det tar lite plats, är mycket driftssäkert, tyst och billigt att underhÃ¥lla.  Bergvärme har en högre investeringskostnad och  "maskinunderhÃ¥llet" fÃ¥r nog anses nÃ¥got högre än fjärrvärme, dÃ¥ man  fÃ¥r räkna pÃ¥ en ny pump efter 20 Ã¥r, nuvärde ca 40.000:-.  I fjärrvärmecentralen byter man en eller tvÃ¥ plattvärmeväxlare för nÃ¥gra tusen efter kanske samma period.  Dessutom värmer fjärrvärmecentralen (i mitt fall) vattnet i en genomströmningsvärmare sÃ¥ varmhÃ¥llning av vv kostar ingenting.

Jämfört med en luft/vatten-pump, som jag misstänker har större underhÃ¥llsbehov än en bergvärmepump, skulle jag definitivt ha föredragit fjärrvärme.  I vÃ¥rt andra hus har vi bergvärme (se nedan) och är nöjda med det ocksÃ¥.   Men det känns som om elpriset pÃ¥ sikt skulle kunna krypa upp en hel del, mer än fjärrvärmepriset, men det är ju min personliga misstanke.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #10 skrivet: 14 november 2004, 19:31:51 »
40 öre, det är bra pris  det, för stÃ¥r att du är nöjd !
Vilken komun är det?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #11 skrivet: 14 november 2004, 19:41:51 »
Här finns intresant läsning
http://www.villariks.se/filer/fjarrvarme2003-2004.pdf

min kommun låg tydligen på 71,8 öre/kw

hittar ingen kommun på 40öre
den allra lägsta låg på 38 öre/kw (Luleå)
näst lägs låg Boden på 45,7 öre/kw
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #12 skrivet: 14 november 2004, 19:55:28 »
Det är Göteborg Energi (Göteborgs kommun).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #13 skrivet: 14 november 2004, 20:45:43 »
I göteborg kostar fjärvärmen 74,8 öre/kw inklusive allt för ett hus som förbrukar 20 000kw.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Värmepump eller fjärrvärme
« Svar #14 skrivet: 14 november 2004, 20:58:53 »
Det beror pÃ¥ om man betalar installationen själv eller inte.  När vi installerade kunde man betala runt 70,000:- och fÃ¥ ett kWh-pris pÃ¥ 40 öre.  Nu tror jag motsvarande kostnader är runt 80,000:- och 50 öre.  De tabeller du tittar pÃ¥ visar ju bara en kostnadsmodell.  Beroende pÃ¥ förbrukning bl.a. sÃ¥ kan man ju välja en modell som passar bättre.

« Senast ändrad: 14 november 2004, 21:02:06 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!