Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När skall jag elda ?  (läst 17281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

abrolex

  • Gäst
abrolex
När skall jag elda ?
« skrivet: 27 januari 2014, 10:55:52 »
Hello !

Jag har installerat en CTC eco Zenith i250 samt en ctc EcoAir 400 (408).
Jag har en vattenmantald kamin som jag har tänkt att elda i när det blir kallare ute och inte pumpen rikitgt orkar med.

Jag gjorde den lösningen att jag har min gamla panna kvar på ca 1900l, för att kunna "buffra" värme när jag eldar. Jag tänkte att jag skulle ha en pump som startar när jag har Zenithen har behov av värme men gjorde istället så att den är påkopplad hela tiden och cirkulerar så jag får en större volym på hela systemet. Färre start och stopp tänkte jag samt att jag inte behöver elda upp pannan om jag inte har eldat på ett tag, samt att jag får en betydligt högre varmvatten kapacitet. På sommaren kommer jag koppla från den stora tanken och bara köra den nya... dock kommer varmvattnet "förvärmas" i den gammla till rumstempratur istället för vatten direkt ur brunn (ca 3 grader.)

Va tror ni om detta?

Nu till min "riktiga" fråga"...
Vid vilket gradantal utomhus tror ni det börjar bli "värt" att elda.
Jag kan värma hela kåken genom att elda i kaminen hur kallt det än är ute.
Varför jag bytte till detta system var för att jag skulle behöva elda så mycket... eldade ca 15 kubik tidigare men vill ha ner det till ca 5 kubik. Givetvis beroende på hur kallt det är på vintrarna.

För övrigt har jag läst att ecoair 400 skulle vara högljud ... så är inte fallet gemfört mot en ecoair 107 !


Huset är på 200kvm, ett plan, öppen planlösning. Radiatorer, dock el golvärme i hall och toaletter.

Förbrukade tidigare ca 20 000kwh + 15 kubik ved.
Tror tidigare ägaren inte eldade något och hade en förbrukning på ca 40 000kwh.

Skriv gärna funderingar och synpunker :) !


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När skall jag elda ?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2014, 11:02:41 »
Jag skulle bara elda när eltillskott börjar behövas, och då skulle jag nog stänga av värmepumpen helt, för då har den så pass dålig verkningsgrad att den är rätt dyr i drift alldeles oavsett.
Du lär dig rätt snart vid vilken temp eltillskott går in.

Med en Logger 2020 kan du logga bÃ¥de temp och elförbrukning och skapa ett "dags att elda"-larm till din mobil sÃ¥ snart elpatron aktiveras.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: När skall jag elda ?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2014, 11:52:24 »
Det är inte så bra att stänga av värmepumpen helt när det är kallt. Dels stängs kompressorvärmaren av och dels vill man ha cirkulation på vattnet så att det inte fryser.

Om allt kopplas ihop rätt så borde väl VP'n stå still ändå när man eldar eftersom det är tillräckligt varmt i tanken hela tiden? Då sliper man dessutom komma ihåg att starta VP'n när man har eldat klart...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När skall jag elda ?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2014, 12:29:14 »
Det hänger på vad du betalar för veden respektive elen, hur effektiv din kamin är och vilken framledning du behöver.
Jag har ett liknande system och de grova beräkningar jag gjort visar att min vedpanna aldrig kan konkurrera ekonomiskt med värmepumpen, inte ens när den behöver stöttning av elpatronen. Det är bara när det är så kallt att min EcoAir inte kan jobba pga för varm VPin som det lönar sig att elda.

Vad har du för huskurva?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: När skall jag elda ?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2014, 13:26:57 »
Hej,
är i samma läge som Lunk och var i samma tankar som dig. Nu kör jag pannan och fyller upp en tank en gång om året för att kolla laddomaten/hålla allt i trim. Har gått från fanantisk eldare till att inse att det inte ens är värt att elda i pannan när det är svinkallt.
Däremot brinner det i kamin dagligen. Men att fixa hem några kubik ved till kaminen är bara småtrevligt...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När skall jag elda ?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2014, 13:28:00 »
Är det rätt kopplat så kommer ju VP att stänga av när du eldat tillräckligt länge så inte vp behövs. Sen startar den igen när energin i tanken är slut efter att du eldat klart.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad ab_rolex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När skall jag elda ?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2014, 13:37:27 »
Att stänga av pumpen känns lite onödigt då den inte jobbar med varken utedelen eller patroner när jag har "kaminvärme" i tanken.
De där med kurvlutning har jag inte satt mig in i ännu :), den står som när den kom (fabriksinställning). Haft den insallerad en vecka nu bara... Hur testar man sig fram till det enklast?

Hur effektiv den är vet jag inte bara det att det är inga problem att köra bara vedeldning för att värma kåken utan att elda för mycket.

Jag har billig ved. 10kubik = 3000kr för hemkört och klart. Lite torkning och stapling bara sen kanske man  lägger pÃ¥ en hundring för "lathets kostnad" . SÃ¥ givetvis hade det varit den billigaste lösningen att elda hela tiden men dÃ¥ mÃ¥ste ju nÃ¥gon vara hemma och elda hela dagana :).
90 öre/kwh kostar elen...

Det lönar sig alltså (grovt räknat) att inte börja elda förens -20. Typ, ungefär ... ?!
Sen så klart är det alltid mysigt att elda lite ... därav så kör jag den gammla pannan hela tiden då från första vedträt ger effekt...

@maos66 - hur ser din enegi åtgång ut före och efter ?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: När skall jag elda ?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2014, 14:21:12 »
Hej!
Jag köper (köpte) vraktimmer från en såg - 750 Kr för en continer på mellan 15-20 Kubik - INKL MOMS. Lastbilstransporten må ev vara vara "momsfri".
De gamla ägarna till huset brände ungeför 3 kubik olja per år (25000-30000 Kvh el?). De bodde inte i huset på sommarhalvåret - men å andra sidan har jag monterat solfångare - så det tar nog ut varandra.
Sedan dess har jag byggt ut huset ca 10-15% (inkl sju fönster och dubbel altandörr!!! - inga treglasfönster). Nuförtiden går det 10000-11000 KWh/år plus några kubik ved för myseldningen i kaminen. Att elda i pannan för sänka kostnaden för dessa KWH, tycker jag inte är värt besväret.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad ab_rolex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När skall jag elda ?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2014, 14:33:34 »
Så om jag samanfattar lite snabbt så ska jag inte elda förens det blir 20 minus ...förutom mys !?

Tack !

Forsätt gärna med synpunkter i tråden !

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: När skall jag elda ?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2014, 14:36:03 »
Så om jag samanfattar lite snabbt så ska jag inte elda förens det blir 20 minus ...förutom mys !?
Tack !

Tror detta är en rätt sund grundinställning. Det var där jag började...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När skall jag elda ?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2014, 14:48:44 »
Du lär nog behöva eltillskott redan vid några få minusgrader.
Din värmepump ger ju bara 4.7 kW vid -7°C, och ännu mindre ju kallare det blir ute, vid -22 stänger den av sig helt.
Med den förbrukning du tidigare haft av el och ved så har du troligen ett effektbehov på 7-10 kW när det är som kallast ute.

Det jag menade med "stänga av helt" är väl egentligen inte att du skall stänga av strömmen till den, utan på något sätt se till att den inte kan värma vattnet, typ ställ ned börvärdet på rumsgivaren ordentligt, och för allt i världen, stäng av elpatronen i övre tanken, eller sänk börvärdena så långt som bara möjligt är i övre tanken.
Först om du upplever att du inte har tillräckligt mycket tappvarmvatten skall du börja höja de börvärdena.
CTC är kända för att spetsa övre tanken så snart du tar tappvarmvatten om du inte tänker dig för och har koll på börvärden och elpatroneffekt i övre delen av tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När skall jag elda ?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2014, 16:41:38 »
På nya EcoZenith i250 värmer VPn övre tanken direkt, så det där med att stänga övre elpatronen är inte lika viktigt.
Hur kallt du kan köra den beror på vilken huskurva du behöver, alltså vilken framledning du behöver när det är -15.
Läs erp's inledande tråd här i CTC-delen om hur EcoAir-EcoEl funkar ihop. Den nya EcoZenith är en förbättrad EcoEl så det mesta av resonemangen funkar på ungefär samma sätt.

Om du har så billig ved så kan du ju elda när du känner för det. VPn kommer stanna när vattnet som går ut till VPn är varmare än det den accepterar, så det är självstyrande. Tänk bara på att du nog inte kan elda på riktigt som tidigare, i och med att du har allt på samma slinga nu. Om då värmer hela tanksystemet till 90-95 grader så kommer du ju skicka ut så varmt vatten till VPn och frågan är hur den klarar det. Jag frågade CTC om det är ok med typ 70 grader och fick ok, men när jag frågade om den övre gränsen så ville dom inte svara.

Min extratank är separat kopplad mot kökspannan och matar värmt vatten till EcoEl i den takt det behövs. På så sätt kan jag värma extratanken till 90-95 om jag vill, men ändå bara ha 65-70 i EcoEl och det vatten som därmed går ut till EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När skall jag elda ?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2014, 08:05:34 »
Nya Eco-el värmer väl också övre tanken direkt?
Att snålställa CTC:s övre tank gäller oavsett pump eller tanktyp, speciellt när man inte eldar med ved, OM man vill undvika dålig COP på kompressorn och en stor andel eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: När skall jag elda ?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2014, 08:36:51 »
Nya EcoEl heter inte EcoEl utan EcoZenith i250.
I och med att VPn kan värma övre tanken direkt, precis som på stora EcoZenith, så har inte övre elpatronen riktigt samma betydelse.

Faran med att vara alltför snål med övre patronen EcoEl har vi precis avhandlat i en annan tråd. När VPn inte orkar hålla uppe temperaturen i tanken och övre patronen är nollad, så sjunker tanktempen hela tiden. VPn har antagligen bra COP, men till priset av att temperaturen inne sjunker. Det knyter an till diskussionerna i en tråd om deltaT över radiatorerna. Om deltaT är större än vad VPn kan värma så kommer hela systemet gradvis sjunka i temp, om inte elpatronen får stötta.


EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När skall jag elda ?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2014, 09:06:24 »
OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!