Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 13 mars 2010, 20:58:46 »

Det bästa är om radiarorena är tjocka och innehåller mkt vatten. Då behöver du sannolikt en lte lägre temp än om det är tunna radiatorer. Detta kan din inst kolla. Sedan finns det hur många alternativ som helst på pumpar och sätt att koppla dem.

lycka Till
Skrivet av: savar
« skrivet: 13 mars 2010, 14:54:18 »

Nu vet jag inte hur mycket vatten jag har i radiatorerna men dom är rätt långa fast tunna, fast det kanske inte spelar någon roll.

Hursomhelst så verkar det ju finnas två sidor av "ack-tank myntet" helt klart =D. Personligen kastar jag nog gärna ut min tank därför att det skulle ge mig (läs min fru) mer utrymme i tvättstugan, och det behövs verkligen. Men är det så att man kan dra en stor fördel av att behålla tanken och integrera den i det nya systemet så får den bli kvar, nu verkar ju så KANSKE inte vara fallet.


Som jag förstår det så går det ju i alla fall att dimensionera en VP så att jag behöver väldigt lite tillskott, och det är detta jag främst är ute efter..
Mitt resonemang kring det blir då att kanske ta en 7 eller 8KW pump, skulle det ge mig önskad effekt och lite/inga konsekvenser?
Jag får kanske avvakta och se på installatörernas uträkningar och även jämföra dessa med min energirådgivares..
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 13 mars 2010, 14:23:56 »

Än en gång tror du att det finns konspirationer. Det finns inga problem att stoppa in en tank. Men du kommer inte att tjäna på det. Om man har en tank,visst stoppa in den. Det finns hur många sätt som helst att koppla den. Men du kommer att få förluster som du inte får utan tanken. Därför vill vissa av oss inte stoppa in tankar i onödan. Om du vill ha en tank är det inga problem. Men att  köpa tank , delar , solpaneler ,pumpar osv kommer ta dig 100 år att spara in. Har du allt detta så kör.
Skrivet av: sansun
« skrivet: 13 mars 2010, 14:12:09 »

Mycket att tänka på här, men nu till veckan ska jag ta och ringa runt för att börja ta in offerter så man har något att gå på.

Det jag funderar på är hur min nuvarande acc-tank kommer att jobba ihop med en VP, hur fungerar det? Jag behöver ingen större teknisk förklaring men gärna bara en liten förklaring på hur dom två kan jobba ihop för att få ett bättre system, om dom ens kan det. Jag har alltså en gammal acc-tank på 500l ståendes sedan tiden då natt tariff gällde.
Jag har försökt läsa mig till det men tycker mig inte hittat nåt som gör mig klokare.
Helst tror jag frun ser att acc-tanken försvinner då den tar upp en hel del plats i tvättstugan men är det så att den med fördel kan användas i det nya systemet så får den stå kvar.

Hej Savar!
Jag kan förstå att det dyker upp många frågor när du skall byta värmesystem. Jag gjorde likadant som du , den ena iden var vildare än den andra men när det sedan bar till så var det mer eller mindre pang på och installatören tog över. Det finns flera trådar på temat värmepump, arbetstank ackumulatortank och värmepumpar här på Forumet. Jag startade i går den här tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31398.0
eftersom jag också har ett par tankar som bara står och problem med knäppningar vår och höst när värmepumpen "cyklar" upp och ner dvs. av och på. Kopparrören utvidgar sig och i 90 graders böj-ar har dem ingenstans att ta vägen och det blir knäppningar i plastklammerna. Det här vet naturligtvis installatörerna om men dem låter bli att informera om dem här problemen innan kunden klagar. VVS branschen är liksom byggbranchen i övrigt insnöade och saknar idéer om hur man kan lösa olika problem typ "farfar gjorde så här så då gör jag också likadant". Den gängse metoden tycks vara att installera ett sk. "knäpparkärl" på 50-100 liter för att utjämna temperatursvängningarna. Tittar man lite närmare på problemet så kan det ha andra bakomliggande orsaker t ex att när vp gör varmvatten så sker ingen cirkulation i värmekretsen och rören hinner svalna och sedan när cirkulationen startar igen så blir temperaturvariationen större än det blir enbart vid stop och start av vp. I andra sammanhang skulle man ha tagit fram en lämplig rörkompensator som skulle ha kunnat ta upp rörelse i rörets längdriktning. Jag är nästan på väg att låta rörfirma sätt in uppåtvända kopparrörslyckor före hörn och liknande eller eventuellt en bit flexslang. Hade jag vetat om problemet från början skulle jag ha valt plaströr. Duger dem i golvvärmeslingorna så duger dem också enligt specifikationen att ha bakom urfrästa golvsocklar för att förse moderna radiatorerna med varmt vatten.

Jag skulle bli förvånad om du och jag med för den delen kommer att få svar på hur man kan docka in en större arbetstank eller ackumulatortank till värmepumpen. När man kommer ner på detaljnivå så behöver man få tag på en kunnig värmetekniker som också tar ansvar för den tekniska lösningen. Jag har träffat duktiga tekniker som skulle förorda att basera hela värmesystemet på en ordentlig ackumulatortank och sedan shunta ut den värme som efterfrågas av huset. Det reglersystem dem flesta tillverkare förordar idag är baserat på en utomhusgivare, vald reglerkurva och ingen återkoppling från huset (inomhusgivare), fullt öppna termostater på radiatorer samt uppmaningen till kunderna att dem inte får elda i någon bras-kammin eller spis. Det här är egentligen väldigt tragiskt eftersom det dessutom från fall till fall saknas ett tekniskt underlag för kräva kunden att inte får elda i en bras-kammin eller att förbjuda att solen får skina nu när vi går mot vår.

Det här med dockning av en ackumulatortank till en värmepump tror jag att du kan få hjälp med om du vänder dig till en duktig installatör eller systemtillverkare. Jag har en några år gammal referens som jag bifogar. Du kan säker googla och hitta flera tillverkare som kan ge dig mer information.
sansun  studs
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 13 mars 2010, 13:24:07 »

Om du har hyffsade radiatorer( mkt vatten i) så ser jag inga fördelar med att ha en tank.
Skrivet av: savar
« skrivet: 13 mars 2010, 12:58:44 »

Mycket att tänka på här, men nu till veckan ska jag ta och ringa runt för att börja ta in offerter så man har något att gå på.

Det jag funderar på är hur min nuvarande acc-tank kommer att jobba ihop med en VP, hur fungerar det? Jag behöver ingen större teknisk förklaring men gärna bara en liten förklaring på hur dom två kan jobba ihop för att få ett bättre system, om dom ens kan det. Jag har alltså en gammal acc-tank på 500l ståendes sedan tiden då natt tariff gällde.
Jag har försökt läsa mig till det men tycker mig inte hittat nåt som gör mig klokare.
Helst tror jag frun ser att acc-tanken försvinner då den tar upp en hel del plats i tvättstugan men är det så att den med fördel kan användas i det nya systemet så får den stå kvar.
Skrivet av: sansun
« skrivet: 13 mars 2010, 00:37:02 »

Hej Savar!
Du har kanske studerat motsvarande frågor och svar som behandlats av Forumet tidigare men jag påminner om några råd som jag tycker att du bör överväga.
Be att få kopior av de dimensionerande beräkningar som de olika tillverkarna har gjort.
Ta kontakt med kommunens energirådgivare och gör motsvarande beräkningar i deras oberoende program "Prestige".
Montera en separat el-mätare för värmepumpen. (nätleverantörerna säljer ut även digitala mätare för ca. 300kr).
När installationen är klar och överlämnat lägg ner lite tid på att göra dygnsvisa avläsningar (helst senare på vintern t ex under december/januari). Notera ute-temperaturen, antal timmar som vp går, timmar för el-tillsats 1&2, varmvatten tid, brine In/Ut, samt förbrukad energi per dygn. (Inga lösa lappar utan ett snyggt ifyllt formulär) Efter några år om du börjar tvivla på att värmepumpen fungerar som den skall har du möjlighet och jämföra med dem avläsningar som du gjorde när vp var ny. Det är lite trist att ha det här besväret under en månad men det kan visa sig vara väl värt mödan. Lycka till!
sansun  *vinkar*
Hej sansun, tack för bra tips!

Som jag förstår så kan man ringa sin nätleverantör och be dom skicka en digital mätare? kan man installera en sån själv ?
Jag kommer troligen installera min anläggning nu under våren om allt går som det ska, tycker du jag ska vänta med att börja läsa av de olika värdena tills det börjar bli lite kallare eller ska man börja genast? Det borde ju va så att pumpen inte behöver slita särskilt ont när dygnsmedeltempen börjar ligga på + sidan?
Är det så att pumpen efter några år behöver finjusteras ytterligare för fungera som den från början gjorde och som det är tänkt att den ska?

Angående värdena du tipsar om att notera så antar jag att jag kan avläsa alla dessa från pumpens display förutom då förbrukad energi ?

Jag ska absolut ta och jämföra tillverkarnas uträkningar med energirådgivarens, det är aldrig fel med en oberoende källa.

Angående val av pump så undrar jag, är det värt att ta en lite större pump, kanske en 7-8KW till mitt hus och sen koppla in min acc tank till den som vi diskuterat lite tidigare i tråden? Jag förstår inte riktigt hur dom två kommer samverka då, är det så att eventuellt överskott av VV kommer kunna förvaras i min acc-tank för att hjälpa pumpen i ett senare skede?

Som ni förstår är jag väldigt novis vad gäller detta med uppvärmning men jag tycker det blir mer och mer intressant och är otroligt tacksam för all tid ni tar er att svara på mina frågor.

Hej Savar!
Vi är nog alla noviser på det här området när det kommer till kritan. Elmätaren kan du inte beställa från din nätleverantör (tror jag). Det är bättre att du låter den el-firma som du anlitar för att koppla in värmepumpen sköta både inköp och montering. Jag gjorde så och jag vet flera bl.a. i Stockholm som gjort på samma sätt och vi betalade 300 kr. Det borde inte vara något problem att få tag på elmätare. Min blev av den äldre typen med skivan som snurrar men i Stockholm blev det nyare digitala typen. Dem ligger kanske före oss här på landsbyggden.

Hur man skall koppla ihop t ex en ackumulatortank med en värmepump är nog ingenting som man skall ge sig på själv utan överlåta till en kunnig installatör. Däremot kan man ju alltid skaffa sig så mycket kunskap som möjligt så att man utvärdera olika alternativ.

När pumpen är installerad så kommer du att av eget intresse att vilja göra täta avläsningar av hur mycket den går och hur mycket el den har förbrukat. Jag tror att efter en tid så tröttnar du att passa samma tid varje dag. Det är väl inget som hindrar att du återupptar avläsningar när det blir vinter. Jag utgår ifrån att det går att läsa av dem värden jag angav för alla pumpar i marknaden. För mig blev första kontakten med min värmepump år 2007 en stor besvikelse när jag insåg hur primitiv den var i sin konstruktion och då speciellt att kunna återge och lagra dem mätvärden som vi är intresserade av. Nu måste jag själv kosta på och installera dem instrument som jag behöver förr att kunna bedöma att värmepumpen fungerar.

Det här med att välja storlek på värmepump har blivit lite av två skolor. Förr skulle pumpen vara lite i underkant och eltillsatsen skulle fylla på upp till maxbehovet. I takt med att elen blir dyrare och dyrare så är det många som menar på att värmepumpen skall kunna klara hela det värmebehov man har. Ta upp den här frågan med energirådgivaren när han gjort en beräkning för ditt hus. Jag bifogar ett formulär som du kan ha som utgångspunkt tills du gjort ett eget.
sansun
Skrivet av: savar
« skrivet: 12 mars 2010, 20:16:49 »

Hej Savar!
Du har kanske studerat motsvarande frågor och svar som behandlats av Forumet tidigare men jag påminner om några råd som jag tycker att du bör överväga.
Be att få kopior av de dimensionerande beräkningar som de olika tillverkarna har gjort.
Ta kontakt med kommunens energirådgivare och gör motsvarande beräkningar i deras oberoende program "Prestige".
Montera en separat el-mätare för värmepumpen. (nätleverantörerna säljer ut även digitala mätare för ca. 300kr).
När installationen är klar och överlämnat lägg ner lite tid på att göra dygnsvisa avläsningar (helst senare på vintern t ex under december/januari). Notera ute-temperaturen, antal timmar som vp går, timmar för el-tillsats 1&2, varmvatten tid, brine In/Ut, samt förbrukad energi per dygn. (Inga lösa lappar utan ett snyggt ifyllt formulär) Efter några år om du börjar tvivla på att värmepumpen fungerar som den skall har du möjlighet och jämföra med dem avläsningar som du gjorde när vp var ny. Det är lite trist att ha det här besväret under en månad men det kan visa sig vara väl värt mödan. Lycka till!
sansun  *vinkar*
Hej sansun, tack för bra tips!

Som jag förstår så kan man ringa sin nätleverantör och be dom skicka en digital mätare? kan man installera en sån själv ?
Jag kommer troligen installera min anläggning nu under våren om allt går som det ska, tycker du jag ska vänta med att börja läsa av de olika värdena tills det börjar bli lite kallare eller ska man börja genast? Det borde ju va så att pumpen inte behöver slita särskilt ont när dygnsmedeltempen börjar ligga på + sidan?
Är det så att pumpen efter några år behöver finjusteras ytterligare för fungera som den från början gjorde och som det är tänkt att den ska?

Angående värdena du tipsar om att notera så antar jag att jag kan avläsa alla dessa från pumpens display förutom då förbrukad energi ?

Jag ska absolut ta och jämföra tillverkarnas uträkningar med energirådgivarens, det är aldrig fel med en oberoende källa.

Angående val av pump så undrar jag, är det värt att ta en lite större pump, kanske en 7-8KW till mitt hus och sen koppla in min acc tank till den som vi diskuterat lite tidigare i tråden? Jag förstår inte riktigt hur dom två kommer samverka då, är det så att eventuellt överskott av VV kommer kunna förvaras i min acc-tank för att hjälpa pumpen i ett senare skede?

Som ni förstår är jag väldigt novis vad gäller detta med uppvärmning men jag tycker det blir mer och mer intressant och är otroligt tacksam för all tid ni tar er att svara på mina frågor.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 mars 2010, 13:41:03 »

Om man är riktigt vass inom det här området, tror du då att man blir kommunanställd? Om det finns folk från tillverkarna här vet jag inte. Jag tror inte att det finns det från Thermia i alla fall. Vad gäller mig själv, så stämmer det att jag inte kan på djupet hur Thermias villapumpar funkar,men jag kan deras Robuster. Tyvärr blir det inte så mkt Robust frågor här. Jag använder denna sida till att försöka lära mig mer,om jag kan lösa problemen här så kan jag lösa dem om jag ställs inför dem i verkligheten. Fråga på så ska jag försöka svara, även om du inte alltid blir nöjd med svaret.  Jag tror inte på ngn sammansvärjning mellan tillverkarna. Eller ngn typ av konspiration alls. Jag tror inte att det finns så många som kan detta bättre än tillverkarna. Om du kan pumpar och kylprocessen, så fångar nog IVT eller Thermia eller Nibe upp dig förr eller senare.


ORAKLET
Skrivet av: sansun
« skrivet: 12 mars 2010, 12:44:23 »

Skönta att det fixade sig Thumbsup

Hej Oraklet!
Kör du fortfarande med carte blanche! Du verkar på på g? Jag sitter och funderar på om det är lönt att starta en ny tråd. Ibland får man något som likanar ett initierat svar men följdfrågorna besvaras i regel inte alls. Vad tror det beror på? Är det den djupa insikten hur värmepumpen fungerar i minsta detalj som saknas? Någon påstog att värmepumpstillverkarna mer eller mindre har kommit överens om att inte delta i Forumet för värmepumpar. Vad tror du, tjuvkikar dem lite då och då? För mig är det ofattbart att man som en seriös spelar på den här marknaden inte tar tillvara dem erfarenheter som redovisas. Faktum kvarstår att det finns dem som har mycket större kunskap om dem här frågorna än vad du, jag och även värmepumpstillverkarna har. Jag saknar lite grann inhopp från dem som riktigt behärskar det här området. Var är alla energirådgivare från kommunerena, SVEP folket m.fl. SVEPS eget forum har inte fungerat vad jag kan förstå på många år. Varför har dem inte gått ut och informerat bättre om sitt beräkningsprogram Prestige? Kanske var det Bertils traumatiska upplevelse som sänkte dem. Dem  "intellektuella" använder väl också värmepumpar?
Nu får du inte bli sur för att jag inte är kvar i holken och dessutom ställer frågor till dig som du inte kan svara på. Med lite tur får vi svar från någon "smygläsare" som väljer att bryta tystnaden.
Jag gillar "studs"  studs  för kommer det ett elakt svar så kan jag hoppa över det!  studs
Trevlig helg!
sansun
Skrivet av: srick
« skrivet: 12 mars 2010, 12:23:43 »

Jajjemen :)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 mars 2010, 11:48:24 »

Skönta att det fixade sig Thumbsup
Skrivet av: srick
« skrivet: 12 mars 2010, 11:31:23 »

Antar att du menar mig VP Oraklet? :)

Ja när de kopplade om tanken fel så endast en liten del av volymen använders var det ju tydligt att värmepumpen startade oftare och drog ca 30% mer el på ett dygn med snarlika temperaturer. Bara där känns det som att det var värt den tusenlappen de tog för den.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 12 mars 2010, 10:46:26 »

Hade dem gjort det då ?
Skrivet av: srick
« skrivet: 12 mars 2010, 10:21:06 »

Kloka råd sansun!

Jag begärde separat elmätare till pumpen och noterar inte så noggrannt som du utan bara datum, elmätarställning och utetemperatur. De andra parametrarna borde jag också skrivit upp så här i efterhand men jag kunde mindre då helt enkelt och tänkte inte på att det kunde vara intressant..

Jag har faktiskt skrivit för varje dygn sedan pumpen var ny, och det var 10:e oktober... det har underlättat väldigt att avgöra om installatörerna gjort ett bra jobb t.ex. Jag kunde direkt se om deras förändringar påverkat elförbrukningen eller så. Mycket användbart!

 Thumbsup
Skrivet av: sansun
« skrivet: 12 mars 2010, 09:22:50 »

Tack för ditt engagemang i min tråd srick!
Svärfar ska få besök av den lokala nibe åf'en så jag ska be honom skicka killen till mig också, sen ska jag kolla upp med en thermia återförsäljare också om dom inte kan komma hit och sen ge mig en offert.
Det är inte bara ett med detta, puh, det känns som att ju mer jag grottar in mig i det, ju mer nojig blir jag över att få till allting rätt  :)

Det lutar i alla fall mot att det blir antingen en nibe eller en thermia då min far troligtvis kan skaffa mig en sådan VP till ett billigare pris, sen får man bara fixa med installation och injustering osv.
Hej Savar!
Du har kanske studerat motsvarande frågor och svar som behandlats av Forumet tidigare men jag påminner om några råd som jag tycker att du bör överväga.
Be att få kopior av de dimensionerande beräkningar som de olika tillverkarna har gjort.
Ta kontakt med kommunens energirådgivare och gör motsvarande beräkningar i deras oberoende program "Prestige".
Montera en separat el-mätare för värmepumpen. (nätleverantörerna säljer ut även digitala mätare för ca. 300kr).
När installationen är klar och överlämnat lägg ner lite tid på att göra dygnsvisa avläsningar (helst senare på vintern t ex under december/januari). Notera ute-temperaturen, antal timmar som vp går, timmar för el-tillsats 1&2, varmvatten tid, brine In/Ut, samt förbrukad energi per dygn. (Inga lösa lappar utan ett snyggt ifyllt formulär) Efter några år om du börjar tvivla på att värmepumpen fungerar som den skall har du möjlighet och jämföra med dem avläsningar som du gjorde när vp var ny. Det är lite trist att ha det här besväret under en månad men det kan visa sig vara väl värt mödan. Lycka till!
sansun  *vinkar*

 
Skrivet av: srick
« skrivet: 11 mars 2010, 13:21:42 »

Bara kul att underlätta för någon annan, vet hur tung uppförsbacken är :)

Båda är bra märken så det spelar ingen större roll, det viktigaste är att installatören är duktig och ger dig bra support sen. Thermia har väl fördelen att kunna producera mycket varmvatten medan Nibe väl har den 65-graderskompressorn jag nämnde. Vet inte om Thermia har någon liknande, det borde de väl ha men jag vet inte.
Skrivet av: savar
« skrivet: 11 mars 2010, 13:04:16 »

Tack för ditt engagemang i min tråd srick!
Svärfar ska få besök av den lokala nibe åf'en så jag ska be honom skicka killen till mig också, sen ska jag kolla upp med en thermia återförsäljare också om dom inte kan komma hit och sen ge mig en offert.
Det är inte bara ett med detta, puh, det känns som att ju mer jag grottar in mig i det, ju mer nojig blir jag över att få till allting rätt  :)

Det lutar i alla fall mot att det blir antingen en nibe eller en thermia då min far troligtvis kan skaffa mig en sådan VP till ett billigare pris, sen får man bara fixa med installation och injustering osv.
Skrivet av: srick
« skrivet: 11 mars 2010, 11:15:13 »

Det låter ju lysande, Borö-tanken kan du med största sannolikhet använda! Då slipper du där ca 4000kr i materialkostnad, de kan du (tillsammans med frånluftsmodulpengarna) lägga på en biffigare pump och djupare borra  >:D. En väl injusterad 9kW med den ack-tanken ger nog bra gångtider. En mindre pump kanske rentav inte kan värma upp den stora volymen till rätt temperatur utan att ta till tillskottsel om det blir kallt ute, men nu gissar jag lite så där får någon kunnigare gärna fylla i.

Tvårörssystemet låter också väldigt bra, då är det nog lite lättare att justera in.

Tyvärr har jag inga tips i trakterna där, bor ju lite söderöver själv.. :)
Skrivet av: savar
« skrivet: 11 mars 2010, 11:09:04 »

Jag hittade nåt papper, som jag inte vet om det stämmer, men där står "Värmesystem - Utförs som 2-rörs lågtemperatursystem 55 - 45oc.

Jag har idag en stor acc-tank som står brevid min panna, det är en Borö 500L, den användes förr när nattariff (eller vad det kallades) fanns, men jag vet inte om den kan användas till ett nytt bergvärmesystem?

Jag skulle behöva ta hit någon som kan kolla upp dessa saker till mig, kanske en säljare från IVT eller liknande?
Någon som kan rekommendera någon duktig i umeåtrakten?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 mars 2010, 11:04:07 »

Ang KBin så får man nog anta att den kommer ligga på 0 då vi har relativt kallt här uppe i norr.
Kan man på något sätt använda mitt frånluftssystem för att hjälpa pumpen på traven? Jag tror mig veta att det finns pumpar med frånluftsmodul eller liknande, har man något att vinna på att prova någon sån lösning?

Det är bättre att lägga de pengarna på djupare borrhål.
Skrivet av: srick
« skrivet: 11 mars 2010, 10:54:52 »

Mja, två rör till varje element har alla, frågan är hur det är kopplat tidigare i slingan? Enrörssystem som jag har har en enda lång slinga där varje radiator sitter i serie och får ett delflöde av det totala flödet. De sista radiatorerna i slingan får då ett något kallare flöde. Vid tvårörssystem har du ett enskilt rör till och från varje element. Jag har två enrörsslingor - en för varje våningsplan.

Storleken på elementen har viss betydelse, ju högre effekt de är specade med desto lägre framledningstemperatur behöver du för att hålla en viss inomhustemperatur. Men det hänger även mycket på vilken typ av radiator du har. Ju större och klumpigare desto bättre för värmepump är väl en liten tumregel, även om det inte är hela sanningen :).

Du kan kolla när du har som kallast vilken temperatur på framledningen som din värmepump producerar för att hålla temperaturen inne. Kommer inte ihåg exakt men om du måste ha över 50 grader framledning vid "svinkyla"(dvs DUT, dvs "Dimensionerande UteTemperatur" som är den lägsta temp man dimensionerar systemet för) så är det ett högtempsystem, annars ett lågtempsystem. Jag misstänker att jag har ett högtempsystem så jag köpte en Bosch, som är samma som IVT's HT+ serie. De pumparna (och Nibes 1x50-serie bl.a.) klarar att leverera 65 grader på kompressorn (lite förenklat, har fått förklarat att det egentligen inte är så men de klarar åtminstone högre temperatur än andra värmepumpar). Det kan du se om du behöver efter du utvärderat framledningstemperaturen.

De flesta tillverkare säljer en frånluftsmodul till sina bergvärmepumpar. Men det enda den modulen gör är att ta reda på lite av värmen i frånluften och skickar ned den i borrhålet. I borrhålet i sin tur har du viss omsättning (mer eller mindre) av vatten vilket gör att du värmer upp grundvattnet som sedan byts ut och du får inte någon direkt nytta av värmen du pumpar ned. Du betalar bara ca 15k mer för en sak i installationen som jag är rätt säker på inte ger någon förbättring av driften (andra här på forumet är av samma uppfattning, surfa runt lite!). Om du vill behålla en frånluftsmodul är det nog då bättre att satsa på ett FTX-system i samband med installationen men iom att uppvärmningen med bergvärme blir så billig lönar sig det nog inte - det är nog framförallt en uppfräschning av inomhusluften som är resultatet då.

Om du har plats och vill slippa tillskott i största möjliga mån, välj en 9kW och en stor ackumulatortank - 200L eller större och borra 180m (eller mer). Jämför det åtminstone prismässigt med en installation som du tänkt dig med 7kW och 150m borra. Skillnaden i pris borde inte bli väldigt stor med rotavdraget men med 9kW klarar du riktigt låga temperaturer utan tillskott. Min klarade -17 i vintras som kallast och det var långt kvar tills eltillskott. Även om en 9kW blir för dig ett ganska rejält overkill men du kan nu bygga ut och ha bastu i garaget om du vill :)
Skrivet av: savar
« skrivet: 11 mars 2010, 09:35:36 »

tack för infon srick.
Jag har också ett vattenburet system idag och jag känner mig osäker på om det är låg eller högtemp? kan man på något enkelt sätt kolla detta? Jag har 2 rör som går in i varje element och dom är av varierande storlek, vissa är väl 1,5m långa medans vissa, på tex toa är väl bara ca 50-70 cm långa, men det kanske inte ens har att göra med elementens storlek?

Ang KBin så får man nog anta att den kommer ligga på 0 då vi har relativt kallt här uppe i norr.
Kan man på något sätt använda mitt frånluftssystem för att hjälpa pumpen på traven? Jag tror mig veta att det finns pumpar med frånluftsmodul eller liknande, har man något att vinna på att prova någon sån lösning?
Jag ser helst att elpatronen aldrig går, men jag inser ju att det är i det närmaste omöjligt, men jag vill välja en pump som ger mig en bra möjlighet till att elpatronen går så lite som möjligt
Skrivet av: srick
« skrivet: 11 mars 2010, 09:21:06 »

Tycker du tänker rätt, mina siffror liknade dina. Lite större yta men samma förbrukning, ca 24000kWh på två personer än så länge. vattenburen el då förvisso. Skulle rekommendera 7kW och som du tänker, borra djupt! Jag valde 160m men pga att 9kW bergvärmepump endast kostade 500kr extra valde jag den.. lite väl overkill kanske, skulle gärna vilja ha ännu större radiatorvolym..

KBin 0 grader innebär alltså att köldbäraren du tar från berget är 0 grader in till värmepumpen. Har du högre temperatur än så på KBin (jag har t.ex. 4 grader in och 1 grad ut) får kompressorn jobba mindre för att krama ur värme ur köldbäraren. Nackdelen är att så långt norrut är nog berget så pass kallt att du som bäst kan räkna med 0 grader in - det vet de mer luttrade rävarna här på forumet. Normalt sänker värmepumpen köldbäraren med tre grader på utgående. Framåt senvintern har borrhålstempen normalt sjunkit några grader, då kanske du har -2 in och -5 ut.

Hoppas det hjälpte något  *vinkar*

Skrivet av: savar
« skrivet: 11 mars 2010, 09:02:10 »

Kollade lite snabbt med IVT's konsumentprogram och där hamnade din toppeffekt på 5,3 kW med garaget fullt uppvärmt. Du gör klokt i att göra noggranna toppeffektsberäkningar i dessa tider när det hotas med timdebitering på elmätaren. Då vill man inte gå på elpatron! Därför måste du kontrollera din tänkta pumps effekt vid din högsta framledningstemperatur. Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.

Förutsatt att en 6kW pump räcker vilket kan bli knappt, beroende på märke och modell, så bör du nog borra en 120 meter aktivt iaf.

Hej och tack för ditt svar, garaget behöver inte vara fullt uppvärmt, en 10 grader eller kanske 15 räcker gott och väl då jag mest använder det som förvaring samt parkerar bilen där under vintrarna. Men kan man ställa in på något vis så att garaget blir mindre uppvärmt? stryper man bara på termostaterna där då eller?.
Sen undrar jag lite vad du menar med
Citera
Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.
vad betyder KBin 0 grader?
Utifrån erfarenhet från dig och andra, vad skulle ni rekommendera utifrån mexitegels beräkningar, ska man ta en 7KW VP för att på bästa sätt undvika att gå på elpatron? Jag hade innan detta inlägg en fundering på att borra en 145-150m så där verkar jag ligga ganska rätt i mitt tänk iaf.
Skrivet av: mexitegel
« skrivet: 10 mars 2010, 23:04:29 »

Kollade lite snabbt med IVT's konsumentprogram och där hamnade din toppeffekt på 5,3 kW med garaget fullt uppvärmt. Du gör klokt i att göra noggranna toppeffektsberäkningar i dessa tider när det hotas med timdebitering på elmätaren. Då vill man inte gå på elpatron! Därför måste du kontrollera din tänkta pumps effekt vid din högsta framledningstemperatur. Med en NIBE 6Kw lämnar den tex. 5,1 kW vid 50 grader fram vid KBin 0 grader.

Förutsatt att en 6kW pump räcker vilket kan bli knappt, beroende på märke och modell, så bör du nog borra en 120 meter aktivt iaf.
Skrivet av: savar
« skrivet: 10 mars 2010, 22:23:15 »

Hejsan, måste börja med att säga att detta forum verkar verkligen vara kanon. Många trevliga och hjälpsamma människor.
Jag är nybörjare i dessa kretsar men har de senaste dagarna spenderat många timmar här på forumet.

Jag har som smått börjat fundera på att byta upp mig, från min nuvarande lösning: Aquaes 480A frånluftsvärmepump, varmvattenberedare och inbyggd elpanna, till ett bergvärmesystem.

Det som jag tycker är svårt, och som jag förstår många tycker är svårt, är hur man ska dimensionera sin VP och sitt borrhål.

Lite fakta om hushållet:
125m2 enplans souteränghus med torpargrund av märket gullringshus byggt 1991 efter då gällande byggnorm får man anta. Till detta ett garage på ca 30m2. Huset ligger i sävar utanför umeå (postnummer 918 32).
Nuvarande årsförbrukning ink hushållsel: ca 24000 kwh
Familjen består av 2 vuxna och 2 barn (1 och 4 år gamla).

Jag vet inte om mer info behövs för en eventuell uträkning men säg till isåfall.

Min fråga är väl egentligen, hur "stor" VP kan jag tänkas behöva för att värma min villa på billigast möjliga vis, och hur djupt kommer jag ungefär att behöva borra ?
Jag har ännu inte tagit in offerter på några värmepumpar men har hört via en bekant (som ej sett huset osv) att det kan räcka med en 6KW VP.

Vad tror oraklen på detta forum?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!