Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höga värden?  (läst 3698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Höga värden?
« skrivet: 18 oktober 2006, 08:37:28 »
Hej alla,
jag har en Nibe Fighter som jag nu kört i 6 år och är mycket nöjd med. Varje höst är det dock som om jag ej kommer ihåg hur det brukar funka. Jag känner på elementen så att jag vet att det funkar som det skall när det börjar bli kallt ute.

Nu var det 7 grader ute i morse, elementen kalla och lite under önskat värde inomhus. (jag har sedan 2 år också en inomhusgivare) Därför borde elementen vara lite ljumma åtminstonde? När jag kollar displayen så är VB-fram 47 och den önskade (42). Således borde väl elementen vara lite varma?

Eller kommer jag ihåg fel? Kollade cirkulationspumpen på värmesidan och den låter i alla fall som den fungerar.

Tacksam för all input.
Jörgen Forssling
Göteborg

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höga värden?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2006, 12:32:53 »
Eftersom VP:n kör on/off reglering så varierar framledningstemperaturen, kompressorn hade kanske precis startat när du kollade, då får man vänta några minuter och kolla igen om radiatorerna blir varma.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Höga värden?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2006, 12:44:54 »
42° börvärde vid +7°????

Vilken kurva har du?
Vilken Rum-komp?
Ratten?
Börvärde på rumsgivaren?
Verklig rumstemperatur?

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2006, 13:40:08 »
Ja visst verkar det tokigt. Nu när det varit sommar så kollar man ju inte på pumpen så ofta. Jag kommer ej ihåg vilken kurva jag kör på nu men har för mig att det är 9:an. (är på jobbet) Ratten står på ca "tio i tolv". Rum-komp är det högsta möjliga. Börvärde rumsgivare 22, verkligt 20.

Tack,
Jörgen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Höga värden?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2006, 15:04:56 »
OK!

Ditt börvärde på kurva 9 och +7° ute, är ca: 34° på VB-f.
Ratten är på -2 och tar ner börvärdet till 32°.
2° undertemp med högsta rum-komp petar upp börvärdet på VB-f 12° till 44°.

Rengör silarna.
Öppna alla termostater på radiatorer/golvvärme.
Justera hastigheten på cirkulationspumpen så att du får 7° diff på VB-f och VB-r.
« Senast ändrad: 18 oktober 2006, 15:18:15 av Lexus »

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2006, 15:12:51 »
Rengör silarna? Resten är jag med på (och har så kört i 6 år).

//Jörgen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höga värden?
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2006, 15:41:21 »
Rengör silarna? Resten är jag med på (och har så kört i 6 år).

//Jörgen

Det sitter ett filter på (troligen) returen från radiatorerna, det ser ut ungefär som ett y med en mutter på avsicket. Man kan behöva rensa det om diff VB (skillnaden mellan VB-f och VB-r) blir större än 9-10 ºC då kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2006, 15:51:02 »
Är det integrerat i själva pumpen?
Utanför har jag aldrig sett något filter.

//Jörgen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höga värden?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2006, 15:57:47 »
Är det integrerat i själva pumpen?
Utanför har jag aldrig sett något filter.

//Jörgen

Den sitter utanför din VP, här är några exempel på hur den kan se ut.

http://www.lkarmatur.se/Datablad/Smutsfilter.html
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2006, 21:09:30 »
Tack Carl,
nu har jag hittat filtret. Det har jag aldrig gjort något med. Får man stänga av pumpen och stänga kranarna på värmesidan och sedan öppna och göra rent? Är det så enkelt eller skall jag tänka på något?

ps. när jag kom hem tickade allt och gick som det skulle. Lite ljumma element och rimliga värden på displayen. Jag har sett vid andra tillfällen att den kan vara lite trög. En gång gjorde den inte varmvatten fastän det var dags. Sedan drog den igång efter ett tag och har funkat sedan dess.

//Jörgen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Höga värden?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2006, 21:28:39 »
Tack Carl,
nu har jag hittat filtret. Det har jag aldrig gjort något med. Får man stänga av pumpen och stänga kranarna på värmesidan och sedan öppna och göra rent? Är det så enkelt eller skall jag tänka på något?


Stäng VP, smutsfiltret ska förhoppningsvis sitta mellan ventil mot radiatorerna och VP:n, stäng båda dessa ventiler.
Hos mig sitter sen en backventil mellan filter och VP så jag kan rensa filtret direkt men du kanske behöver släppa på trycket via säkerhetsventilen vid expansionskärlet först.
Sen är det bara att lossa på smutsfiltret och göra rent.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2006, 08:33:23 »
Tack,
det skall jag göra.

Nu på morgonen så var pumpen igång, ljumma element och värdena 34 (30). Jag såg att jag kör på kurva 8 annars så som jag sa tidigare.

Tack återigen för värdefull info.

//Jörgen

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2006, 18:25:19 »
Hej Alla,
nu är jag tillbaka på ruta ett. Efter att ha haft normal drift i en vecka så hade vi återigen en "kall" morgon och ingen antydan till ljumma element.

Nu har jag rensat filtret som för övrigt nästan inte hade någon smuts att ta bort. Är det någon som har andra idéer? Det är alltså samma värden ungefär som tidigare i tråden. Enda skillnaden är att jag märkte att jag kör på kurva 8.

Tacksam för input,
Jörgen

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Höga värden?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2006, 18:35:01 »
Kärvande växelventil skulle jag satsa på.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Forssling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Höga värden?
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2006, 08:20:03 »
Tack för input.
Jag testade igår att vrida upp hastigheten på cirkulationspumpen (värmesidan) till 2:an. (Jag har kört på 1:an tidigare) Det löste problemet. Nu verkar det funka som det skall.

Antingen så funkar inte pumpen på 1:an eller så är det något som gör att det läget inte räcker (helt plötsligt, jag har kört det så i över 5 år). Eller kan det vara som du säger kärvande växelventil, och vad gör man i så fall åt det? Dags att ringa in servicekillen?

//Jörgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!