Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag har blivit med pump men den gÃ¥r väldigt ofta, tror jag?? Nibe 1245  (läst 3638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad panamayellow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe F 1245-6kw
starta min F1245-6kw igår o den funkar men den startar ofta.
lite info
källaren 45kvm (inkopplad) golvvärme i betong skall bli 60kvm när jag är klar
entre plan 5st stora radiatorer (gamla moddelen) varav bara 2 är in kopplade just nu

enligt kompressor menyn
starter 48
drifts timmar 11h
varav varmvatten 3h
detta låter väl mycket
finns det något sätt att av hjälpa detta för stunden då jag inte hinner koppla in 2 element förren till helgen
prövade att öka gradminuterna från-60 till -80 för start men fick då varmt som fan på framledningen till radiatorerna

är yttest tacksam för tips/synpunkter

MvH han som flyttat till pannrummet

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du kollat diffen mellan utgående vatten och returen när kompressorn går är den diffen under 10 grader så är nog enda sättet att få ner starterna att minska gradmin till tex -100.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad panamayellow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe F 1245-6kw
Sprang in i pannrummet för jag trodde han starta men han gjorde varmvatten.
men jag skrev ner lite värden

Varmvatten ladddning 43,8C
varmvatten topp 49,0
Beräknadfram ledning1 27,4
gradminuter-50
KB in 11,3
KB ut 7,3

framledningstemp1 51,3
returlednigstemp 46,5
beräknad framledning 1 27,4
jag prövade igår att höja/sänka gradminuterna till -80 fick för mig att vattnet till elementen blev jätte varmt

såg nu i skrivande stund att framlednigen låg på ca48c och retur 25
det här säger mig inte ett skvatt Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Du får försöka fånga pumpen när den gör värme, inte varmvatten.

Bortsett från att sänka temperaturen inomhus och höja gradminuterna finns det inte så mycket att göra. Just nu har du för lite volym i systemet. Problemet är väl övergående? Så länge det är varmt i huset lär inte pumpen dö för att den går ett litet tag med för många starter, vilket många pumpar lider av så här års.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bevakare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Jag har sedan 21/10 2010 installerat nibe 1245-6 med 500 meter jorvärme slang.
Tills nu
Starter 7414 st
Drift timmar 2385 varav 438 är varmvatten....trodde inte riktigt pÃ¥ rörisen när han förut spÃ¥dde 2500 tim pÃ¥ Ã¥ret  :o :o
det var bra att ha fel i detta fall
Tillskotts el 2,6 tim (legionella körningar)
Ser ut som ca 30-32 starter per dygn, det svänger dock med årstiderna.
Bara lite info frÃ¥n mig som har en likadan pump  :) :)
Bor i Västerbotten. 145 kvm nybyggt hus 2010 med golv värme 500 m jordvärmeslag kopplat till nibe 1245-6.
Garage på 135 kvm golvvärme byggt 2014 med kulvert från husets jordvärmepump.
2016 drift tim 4824,ts tim 569, starter 4230.
2017 drift tim 4913,ts tim 467, starter 2937.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vattnet blir inte jättevarmt bara för att du sänker gradminuterna från -60 till -80. Visst, pumpen går lite längre och det borde innebära att framledningen blir nån/några grader varmare innan den stannar, men inte varmt som fan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Man kan ju sänka värmekurvan litet. Den brukar stå på 9 efter installation. Sänk till 7 så är den inte så "hetsig". Och dra upp gradminuterna till 100-120.
Då får du inte så täta starter, men den ger inte på så väldigt mycket som innan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hej

Jag har sedan 21/10 2010 installerat nibe 1245-6 med 500 meter jorvärme slang.
Tills nu
Starter 7414 st
Drift timmar 2385 varav 438 är varmvatten....trodde inte riktigt pÃ¥ rörisen när han förut spÃ¥dde 2500 tim pÃ¥ Ã¥ret  :o :o
det var bra att ha fel i detta fall
Tillskotts el 2,6 tim (legionella körningar)
Ser ut som ca 30-32 starter per dygn, det svänger dock med årstiderna.
Bara lite info frÃ¥n mig som har en likadan pump  :) :)

Har kört min 1245 i ett Ã¥r nu bra precis har 2586 tim totalt varav 411 tim vv och 2869 starter skulle nog haft lite mer tim om jag inte eldat en par veckor  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad panamayellow

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Nibe F 1245-6kw
jag ställde ner pumpen lite
räknade lite pÃ¥ antalet starter och fick det till 1,3 starter i  timmen (klocktimmar) just nu

jag har någon konstig inbillning att när han gör värme så värmer han vattnet till sin temp och sen skickar han ut det vattnet i rören. är jag helt ute i de blå eller


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om den gör det så har du inget varmvatten i kranen.

Lite kommer dock alltid ut. När den växlar. Den kyler av sig lite :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
jag har någon konstig inbillning att när han gör värme så värmer han vattnet till sin temp och sen skickar han ut det vattnet i rören. är jag helt ute i de blå eller

Din värmepump gör antingen varmvatten, eller värme. Detta växlas med en växelventil, den kan alltså inte göra två saker samtidigt.
När VP gör varmvatten, är det hela kopplat i en slinga som tar pannvattnet genom varmvattentankens laddslinga, genom kompressorn, genom elpatron, via växelventilen och tillbaka till laddslingan. När vattnet passerar kompressorn värms det med några grader och när det passerar laddslingan lämnar det lite av sin värme till tappvattnet i tanken. Successivt kommer alltså hela kalaset öka i temperatur och när botten på tappvattentanken är varm nog, stängs kalaset av och växelventilen slår över i värmeläge.

När växelventilen slår över för att göra värme går pannvattnet genom hela din radiatorslinga (och/eller tank om du har en sån), genom kompressorn, genom elpatron, genom växelventilen och tillbaka till radiatorslingan. När vattnet passerar kompressorn värms det några grader och således ökar successivt temperaturen över framledning, radiatorer och returledning. När framledningen (dvs direkt efter kompressor och elpatron) är varm nog, stänger kompressorn ner, men cirkulationspumpen fortsätter så att den lagrade värmen kan fortsätta levereras till huset. Detta kallas ekonomiläge.

Om VP har gjort varmvatten och slår över till värme, kan det komma ut lite hetare vatten i radiatorslingan, det kanske är detta du kännt i radiatorerna.
(Elpatron är självklart bara igång när kompressorn inte klarar sitt jobb ensam.)

Tror jag.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!