Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?  (läst 4846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« skrivet: 17 juli 2005, 19:44:44 »
Hej!
Är ny användare här.
Har en fråga.

Gällande nyinstallation av bergvärme och varmvattenberedare i ett hus med befintlig uppvärmning av vedpanna, som ligger ni sydvästra Sverige.
Boyta ca 500m2 + källare 200m2 som också behöver värmas.
Stenhus från 40-talet= dåligt isolerat, förutom på vinden. 2glasfönster.
Nuvarande förbrukning uppskattar jag motsvarar 60-70000 kw.

Frågan är då vilka borrdjup (för det blir väl 2 hål), storlek på pump osv som insatta här på forumet tror skulle bli bra.
Vill definitivt inte underdimensionera.

Har endast en uppskattning av en firma på runt 200 000kr.
Om det blir 180 eller 220 spelar mindre roll bara det blir bra.
Så ponera att man har runt 200 att röra sig med...

Börjar så här.

Mvh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2005, 20:53:04 »
Hej!
Är ny användare här.
Har en fråga.

Gällande nyinstallation av bergvärme och varmvattenberedare i ett hus med befintlig uppvärmning av vedpanna, som ligger ni sydvästra Sverige.
Boyta ca 500m2 + källare 200m2 som också behöver värmas.
Stenhus från 40-talet= dåligt isolerat, förutom på vinden. 2glasfönster.
Nuvarande förbrukning uppskattar jag motsvarar 60-70000 kw.

Frågan är då vilka borrdjup (för det blir väl 2 hål), storlek på pump osv som insatta här på forumet tror skulle bli bra.
Vill definitivt inte underdimensionera.

Har endast en uppskattning av en firma på runt 200 000kr.
Om det blir 180 eller 220 spelar mindre roll bara det blir bra.
Så ponera att man har runt 200 att röra sig med...

Börjar så här.

Mvh


OJ, inte kul om det blir fel i beräkningarna här!
Börja med att tareda på om dit radiatorsystem lämparsig för värmepump. Du måsta veta vilken tempratur som schuntas ut vid svinkyla.
om nu radiatorsystemet inte är lämpligt för värmepump så kan det vara en lönsam affär att byga om det lita så det blir lämpligt för värmepump, då du har så stor förbrukning.

värms källaren med hetvatten, eller ligger det på samma slinga som övrika huset?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad EB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2005, 22:27:06 »
Det finns radiatorer i källaren, men får nog kompletteras.
Det är lugnt.

Vilken temp som schuntas ut vid svinkyla vet jag inte innan det är installerat...

Tror nog värmesystemet i huset lämpar sig för bergvärme, vattenburet i hela huset.
Hur skulle det inte kunna vara det?
Hade en tanke på att dra nytt i hela kåken med det blir för dyrt. ca 200-250 tusen.
Det som sitter där nu duger nog ett tag till, det är iaf 2-rör.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2005, 23:12:00 »
Radiator system komplettering.
Ett bra sätt att komplettera dit radiatorsystem är att montera in par tre st fläkt konvektorer på strategiska plaster med öppen plan lösning.
De ger hög uteffekt i läg tempsystem. Fläkten gör bra fördelning av värmen. 1 st kan med råge ersätta 3 st vanliga radiatorer på 1000W värme vardera. Ca pris 5000:- ink kontroll. Montera gärna en i kallare utrymme sommartid(källare) och 1 st på övre våning. Då får du autm fördeln av kyla/värme via dessa.

Ventilation i bostaden.
Om du ändå lägger ner det arbete med nytt värmesystem se då till att samtidigt ha ventilering av dina våtutrymmen helst med centralfläkt som är fjärrstyrd från central plats i bostaden.

Vp installation
Berg VP anl vill jag ej råda dig i för min erfarenhet är mer på L/V VP.


Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2005, 00:25:16 »
Då mitt dimensioneringsprogram inte besitter större värmepumpar än 16 kW så blir det en sådan som det rekomenderar...

Gissar att du bor i göteborg, berggrund okänd, räknar med granit men det kan vara helt fel, ta därför borrdjupet med en stor nypa salt, en erfaren borrare i din kommun kan din berggrund bättre och kan ge dig en mer exakt kalkyl.

Vattenburet system garanterar inte att en värmepump är en lämplig uppvärmningskälla, att du har ett två-rörs-system är dock positivt.

Med tanke på den stora förbrukning du har för närvarande så gör du en stor besparing, mitt program larmar dock för att din uppgivna förbrukning är för liten (kan bero på att du i dagsläget har en dåligt uppvärmd källare, programet "gissar" nära 100 000 kWh/år...), därför är jag lite osäker på att kalkylen stämmer, redovisar den ändå...

Min slutsats, ca 20 kW värmepump, med ca 2 X 200 meters borrhål.

Borde kosta mellan 160 000 och 210 000 kr beroende på om du bor i en storstad eller på landsbygden. (billigare "på landet")

Med tanke på husets storlek så bor du i en storstad (eller strax utanför...)

/Rickard
« Senast ändrad: 18 juli 2005, 00:30:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2005, 00:44:07 »
Bor i Borås.
Pannan + ett par radiatorer har hittills värmt källaren, där behöver iofs inte vara så varmt.

Hur vet man om systemet är kompatibelt med bergvärme?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2005, 08:13:48 »

Citera
Hur vet man om systemet är kompatibelt med bergvärme?

Om du har behov av mer än 55 grader varmt vatten tillradiatorerna vid "svinkyla" så kan du behöva göra något av dessa åtgärder:

1. Komplettera med fler eller större radiatorer alternativt några fläktradiatorer.

2. Välja en värmepump som ger högre framledningstemp än 55 grader.

3. En kombination av ovanstående.

Tänk på att kostnaderna fort drar iväg om du måste börja bygga om ditt radiatorsystem, inte för att du inte spar in det på sikt, men du bör veta att det kan bli nödvändigt. Jag skulle dock inte tro att så är fallet, i äldre hus brukar radiatorernas effekt räcka till


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2005, 11:42:45 »
Hur vet man om systemet är kompatibelt med bergvärme?

Du har 2 alternativ:

Första alternativet är att vänta till i vinter, när det är riktigt kallt ute, så kollar du vilken framledningstemp du måste shunta ut (obs radiatortermostaterna vidöppna) för att hålla kåken varm. Den ska helst understiga 50 grader.

Alternativ 2 är att gå in på
http://www.rinkabyror.se
och kolla pÃ¥ de radiatorer som stämmer bäst överense med dina. Sen fÃ¥r du addera antal watt vid DT 30 som anges för samtliga radiatorer i hela ditt hus...  studs
Summan bör inte understiga 20 kW.


« Senast ändrad: 18 juli 2005, 11:44:34 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme i stort hus, vad rekommenderas?
« Svar #8 skrivet: 18 juli 2005, 22:30:07 »
Tack för svaren.
Behöver kolla upp detta och annat med rörkrökaren.

Ã…terkommer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!