Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad betalar ni i arbetskostnad?  (läst 52537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad betalar ni i arbetskostnad?
« skrivet: 06 november 2010, 08:52:59 »
De flesta värmepumpar kostar ca 70,000 i rekommenderat ca pris inklusive moms. Då gör återförsäljaren en normal återförsäljarvinst (25%-50%). I offerterna ligger material+arbete på drygt 100.000.

Då kostar alltså arbetet ca 40.000SEK för 8-16h arbete, kopparrör och VVS installation är ju bara någon tusenlapp.

Betalar ni det utan att fundera? Tycker alla utom jag att det är rimligt? Gör jag fel som vänder mig till tillverkarnas återförsäljare?

Jag tycker ju att 8-16h arbete skall kosta 5-10 tusen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2010, 09:07:32 »
hej
tycker att det ska gå jobba för ca 350-400kr per timme...långt att köra = resekostnader
dvs 400x8 tim = 3200kr plus moms =4000kr per dag

då vi jobbar per tim i skogen så har vi 375 kr + moms...å ofta 5-8 mil att köra utan betalning
det är inräknat  vÃ¥ran timtid


fattar inte att folk går med på det...att betala massor för montering å ändå stå å betala fullt pris på tex panna eller pumpar dom tjänar ju i bägge fallen bra med deg..

« Senast ändrad: 06 november 2010, 09:09:55 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Maverik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2010, 09:09:39 »
Håller fullständigt med om att det inte alls känns rimligt. Skulle gärna vilja se en spec på hur kostnaden fördelar sig. arbetskostnad 3000:-/h?
Visserligen är det väl så att de lägger på lite extra när de lämnar fast pris i förväg, ifall något oförutsett skulle inträffa som göra arbetet mer tidskrävande...
Thermia Atria 8kw, värmer upp 180kvm+20kvm biyta.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2010, 09:15:29 »
Du verkar inte ha klart för dig vad du pratar om. Dom vinstmarginalerna du nämner är rena fantasierna.
Dessutom har jag aldrig under 35 år varit med om att någon firma fakturerat mer än 400-500 kr/ timme och då ingår moms i det priset.
Jag tror inte att någon normal firma tar mer än 500 kr/tim av kund, då skulle det nog bli problem med skattemyndigheten nu när ROT finns, dom skulle förmodligen betraktat det som försök till att sätta upp material eller andra kostnader som arbete.

//Ronnie
« Senast ändrad: 06 november 2010, 09:22:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2010, 09:21:31 »
Det är mycket som man kan tycka att det är överpriser på, men kan man inte utföra saken själv brukar man få betala och vara glad.
Man kan köpa en patchkabel i en databutik för hos texOnOff för över en hundring som jag kan köpa hos en grossist för under en tia, en ögon laser operation som tar tot ca 4-5 arbetstimmar kostar 20 30 tusen, oxfile betalar man 4-500:-/kg och det kostar kanske 20:-/kg att producera.
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, det finns massor med saker som man betalar mycket för, det handlar helt enkelt om hur sugen man är pÃ¥ att köpa  och hur mycket man tror att man kan ta betalt, OAVSETT vad man sysslar med. Det brukar kallas fri företagsamhet och kapitalism.

Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2010, 09:41:55 »
De flesta värmepumpar kostar ca 70,000 i rekommenderat ca pris inklusive moms. Då gör återförsäljaren en normal återförsäljarvinst (25%-50%). I offerterna ligger material+arbete på drygt 100.000.

Då kostar alltså arbetet ca 40.000SEK för 8-16h arbete, kopparrör och VVS installation är ju bara någon tusenlapp.

Betalar ni det utan att fundera? Tycker alla utom jag att det är rimligt? Gör jag fel som vänder mig till tillverkarnas återförsäljare?

Jag tycker ju att 8-16h arbete skall kosta 5-10 tusen.
Tycker ocksÃ¥ att 40000 kr i arbete är för mycket. Men man ska ha tur om man kommer undan med nÃ¥n tusing i delar till en vp installation. Kolla vad pÃ¥fyllnadskoppel övergÃ¥ng frÃ¥n slang till rör div ventiler och isolering till alltihopa kostar sen ska ström fram en brytare ska monteras tror nog delarna hamnar mellan 5000kr - 10000kr beroende pÃ¥ rördragning. Men det finns ju mÃ¥nga tusenlappar kvar till jobbet och dom kan man ju spara in om man gör det själv  Thumbsup
Du verkar inte ha klart för dig vad du pratar om. Dom vinstmarginalerna du nämner är rena fantasierna.
Dessutom har jag aldrig under 35 år varit med om att någon firma fakturerat mer än 400-500 kr/ timme och då ingår moms i det priset.
Jag tror inte att någon normal firma tar mer än 500 kr/tim av kund, då skulle det nog bli problem med skattemyndigheten nu när ROT finns, dom skulle förmodligen betraktat det som försök till att sätta upp material eller andra kostnader som arbete.

//Ronnie
Nja diskuterde konvertering i en annan tråd där jag räknade på 600kr tim inkl men det verkade vara för lågt finns tydligen dom som måste ta högre för att det ska gå runt Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #6 skrivet: 06 november 2010, 09:54:06 »
Och så får ju alla som köper en pump vara med och betala för dom kostnader man har i alla dom fall man inte får sälja nån pump trots hembesök och kalkyler. Varje anbud kostar några tusenlappar och får man sälja en av tio anbud blir det en rätt tung kostnad som dom som köper får betala. För någon måste ju betala anbudskostnaderna och det blir dom som köper
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #7 skrivet: 06 november 2010, 10:10:14 »
Och så får ju alla som köper en pump vara med och betala för dom kostnader man har i alla dom fall man inte får sälja nån pump trots hembesök och kalkyler. Varje anbud kostar några tusenlappar och får man sälja en av tio anbud blir det en rätt tung kostnad som dom som köper får betala. För någon måste ju betala anbudskostnaderna och det blir dom som köper

Det är inte riktigt så det funkar i hela landet. Här i hälsingland kanske man får 2 anbud de andra har inte tid att räkna för dom har fullt upp är nog inget priskrig direkt. Men priserna ligger inte på 600 kr tim på löpande i alla fall tror nog firmorna vill ha jobb när bygg bommen är över.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #8 skrivet: 06 november 2010, 10:41:59 »
Kolla annons pÃ¥ denna sida:  VVS butiken.nu säljer CTC lv paket för 74100:-inkl moms

Jag tvivlar på att jag får bättre pris hos Ahlsell/Onninen, där jag annars handlar........
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #9 skrivet: 06 november 2010, 11:06:44 »
Jag betalade 63 000:- för VP+elpanna. All installationmateriel gick på ca 8000:- och arbetet tog en helg för mig som lekman.
Jag tvivlar på att rörfirmorna betalar mer för prylarna, ändå var de firmor jag kollade med 10-12 000:- dyrare redan innan arbetet hade räknats in.

En rimlig kostnad om man väger in påslag för ett par intrimmningsbesök, offert- och annat pappersarbete, etc borde vara max 15-20 000:- minus ROT.

Det är lite tråkigt när man ser folk som får offerter på 120 000:- för en standardinstallation - Samtidigt som säljaren förklarar hur enkelt det är att installera. Men, vi har ju marknadsekonomi, så det är ju bara att ifrågasätta och ta in fler offerter. Det är ju som nån sa mer eller mindre så att man köper en tjänst och firmorna är väl inte dummare än att dom tar så mycket betalt dom kan utan att det blir luckor i orderboken.

Det skulle vara intressant att se en detaljerad faktura från någon som har betalat över 100 000:- för sin installation...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #10 skrivet: 06 november 2010, 11:18:53 »
här hemma funkar det då ungefär så här....får inte hantverkaren sälja ett komplett kitt med montering så kostar det satan att ha dom å göra ett jobb om dom ens kommer..har skälv betalat 2000 kr för att temporärt plugga 2 rör en gång...grrrr alldrig mer

har du tex en fräch panna som du vill sätta in så kostar jobbet multum trots att jag gissar på att det ofta är max 2 dagars jobb att byta panna,har en kille i jakt laget som åkte på detta
minns jag inte fel skulle dom ha 40 000 kr för montering av en vedpanna som stod i rumet brevid på pall... tror han löste det med 5000 kr svart
om jag inte minns fel

btw skulle jag handla panna i dag så blir det nog...http://kotly.com/

levererar till svedala och priserna e på svenska
« Senast ändrad: 06 november 2010, 11:20:52 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #11 skrivet: 06 november 2010, 12:30:26 »
här hemma funkar det då ungefär så här....får inte hantverkaren sälja ett komplett kitt med montering så kostar det satan att ha dom å göra ett jobb om dom ens kommer..har skälv betalat 2000 kr för att temporärt plugga 2 rör en gång...grrrr alldrig mer

har du tex en fräch panna som du vill sätta in så kostar jobbet multum trots att jag gissar på att det ofta är max 2 dagars jobb att byta panna,har en kille i jakt laget som åkte på detta
minns jag inte fel skulle dom ha 40 000 kr för montering av en vedpanna som stod i rumet brevid på pall... tror han löste det med 5000 kr svart
om jag inte minns fel

btw skulle jag handla panna i dag så blir det nog...http://kotly.com/

levererar till svedala och priserna e på svenska

Om han betalade 5000 kr svart är det väl inte orimligt med 40000 kr vit
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #12 skrivet: 06 november 2010, 13:49:58 »

Kollade priser då jag skulle köpa min Nibe F2025.
PÃ¥ Nibe kostade den 58500:-
Rinkaby rör 48400:-
Jag köpte den för 43000:- och då hade han minst 10% i förtjänst.
Varför ska en röris ha 20000 i ren förtjänst för att sälja en värmepump.
Lägg sedan till arbete och tillbehör så kostar det väldigt mycket.
Handlar man dessutom på Ahlsells så vet man vilka rabatter som finns
och vilka rabatter man får av röris. Hela prissättningen är skev.
Därför gör jag allt själv så slipper man reta sig på överprissättning.
Den helgen som jag bytade alla rör och installerade ny pump med tillbehör
så hade jag en timpeng på c:a 2000:- skattefritt.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #13 skrivet: 06 november 2010, 15:01:18 »
Visst är det lite konstigt att inte flera startar firmor som säljer och monterar VP, förtjänsten är ju mycket mycket bra och det för ett arbete som vem som helst kan utföra.  Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad betalar ni i arbetskostnad?
« Svar #14 skrivet: 06 november 2010, 15:09:11 »
Visst är det lite konstigt att inte flera startar firmor som säljer och monterar VP, förtjänsten är ju mycket mycket bra och det för ett arbete som vem som helst kan utföra.  Sc:,h Sc:,h


Det är kanske det som man skulle börja göra, sälja VP:s  8)
Ha det som en liten hobby...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!