Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 08 mars 2009, 21:33:58 »

När jag i slutet skrev "konsumentskyddande lagarna" så avsåg jag de olika konsumentskyddande lagarna som begrepp. Den lag som är tillämplig på avtalsförhållandet mellan en näringsidkare (installatör) och konsument (kunden) är i detta fall konsumenttjänstlagen som angavs i andra stycket i inlägget. Konsumenttjänstlagen avser det arbete som installatören utför hos kunden, eller mer specifikt 1 § punkterna 1-2:
-------
1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker
-------
Lagen avser alltså inte själva pumpen, utan den täcks av konsumentköplagen, under förutsättning att installatören sålt den till kunden, men eftersom skyddstiden är densamma i båda lagarna finns inte någon särskild anledning att ta ställning till det. Dessutom ger NIBE en ensidig garantiutfästelse på sex år för själva kompressorn (dock ej att förväxla med resten av pumpen där konsumentköplagens regler eller eventuellt utökade garantitider från säljaren är tillämpliga).

Eventuella felaktigheter i installationen, som t ex spån i ledning faller således under konsumenttjänslagen eftersom det avser det arbete som installatören utfört på byggnaden/fasta egendomen. Ska man börja bråka om vad som är fel i juridisk mening är det lämpligt att veta exakt vad man talar om. Vad vi i dagligt tal menar med "fel" är sällan vad som avses med "fel" i juridiken. Därför har jag ställt upp de grundläggande krav som ställs på konsumenten för att han/hon ska kunna göra sin rätt gällande. Om man inte reklamerar i tid eller implicit godkänner ett åtgärdande (om än att installatören kanske har åtgärdat dåligt och inte inte åtgärdat själva orsaken till problemet) så är det utomordentligt svårt att senare göra någon rätt gällande mot installatören, i synnerhet flera år senare. Detta gäller oavsett installatörens dåliga arbete

Man kan tycka vad man vill om saken, men som jag skrev så är inte lagarna någon drulleförsäkring. Var och en är i grunden skyldig att själv bevaka sina intressen. Det är därför av utomordentlig vikt att ta reda på så mycket som möjligt för att kunna veta när något inte fungerar som det ska och reklamera i rätt tid.

Man skulle teoretiskt kunna väcka talan om skadestånd för sakskada där man hävdar att installatören varit vårdslös. Preskriptionstiden är 10 år. Frågan är dock hur smart detta är då många år gått och installatören i en process skulle kunna återigen anföra att till följd av att kunden inte har reklamerat på flera år har skadan förvärrats åtskilligt varvid eventuellt skadestånd skulle jämkas till förmån för installatören och i värsta fall, beroende på hur mycket skadeståndet jämkas, skulle även rättegångskostnaderna kunna belasta kunden. En civilprocess tar minst ett år i tingsrätten och sen följer eventuellt ytterligare något år i hovrätten. Rättegångskostnaderna skulle röra sig om ca 50000 - 150000 per part per instans. Dvs att förloraren i en tvåinstansprocess skulle vara tvungen att betala mellan 200000 - 600000 (eller i värsta fall ett par miljoner om någon av parterna använder sig av de bästa juristerna). Allt detta för ett krav på kanske 50000. Inget jag skulle rekommendera.

Därav följer att det är i just detta specifika fall bättre att "gulla" med installatören och försöka få dem att åtgärda på goodwillkontot än att sätta igång med ett bråk. Dessutom förefaller installatören ha intresse av ett fortsatt gott förhållande till fastighetsägaren.
Skrivet av: zx12r
« skrivet: 06 mars 2009, 15:59:49 »

Så vitt jag vet så gäller konsumentskyddslagen produktionsfel på produkter och inte en installation som skall vara fackmässigt utförd.

Nibe kan ju knappast bli inblandade i ansvar för själva installationen. Om nu installatören rensade filtret har han tveklöst agerat fel om han inte informerade ägaren om detta och vad orsaken till spånet kom ifrån. Ägaren kan ju då inte heller ha någon uppfattning om att det eventuellt behövde göras igen. Och det endast beroende på att den som installerade golvslangen gjort fel...och installatören undanhållit relevant information till ägaren.

Jag är rätt övertygad att installatörens branschorganisation inte skulle försvara honom i detta fall.

Det minsta installatören bör göra är att återställa vp:n i fullt fungerande skick utan kostnad. Sedan bör de också ersätta ägaren för den gångna tiden via sin ansvarsförsäkring...

Mvh Thomas
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 mars 2009, 11:16:12 »

Fixaren. Jag börjar med att önska dig en trevlig helg, så jag inte missar det i slutet.

Jag brukar läsa inlägg några gånger innan jag svarar så man hinner smälta lite men det blir inte det denna gång. (Jag ska iväg) Men jag skrev ((Jag känner att jag trissar upp mitt försvar ))
då jag läste ditt tidigare inlägg, Och det beror i huvudsak på utformningen och att jag tolkade ditt exempel som skillnad på blodpudding och oxfile. Sedan var jag ingen medlare mellan 2 parter, utan vad det handlade om var att jag råkade vara närvarande och se hur en albinoigelkotte ryms i ett smutsfilter, som förorsakats av ren okunskap/slarv/nonchalans. Av någon som kallar sig proffs dessutom. Och det blir lätt att man reser ragg då man känner att historien börjar skrivas om och inte har med händelsen att göra. Det är då man börjar söka efter text mellan raderna. Om jag helt misstolkat ditt inlägg så är det synd och jag kanske läser igenom dessa en gång till lite senare och kanske tolkar de på annat sätt.

Så får vi se hur grannsämjan löser sig i framtiden. Det var den ursprungsinlägget handlade om. Och många tycker som jag, att det är fånigt då man betalar för yrkesfolk men får en "sommarjobbare" som bygger in fel, som aldrig ens skulle uppstå.
Jag drog själv ut mina golvslingor och hade fixat hattar i överflöd för att säkerställa att inte få in något i rören.(TROTS magnetiska frigolitkulor) Utan att krångla till det kapade jag rören med 1 snitt med en vass kniv och tummskydd. Snitten behöver inte ens bli raka så man har god marginal för att inte lyckas få det tätt. Och sedan slinga för slinga in i plinten som i sig var tilltäppt. Så själva jobbet är enkelt, och vill man hålla undan utgifter så hinner man få ut många slingor under en helg utan stress. Och dessutom utan skräp i systemet.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 mars 2009, 10:21:13 »

Tack fogsvans! Det lät lite mera övertygande än föregående försvarare med sina luddiga förklaringar. Jag har dragit ut på tiden för det är ingen brådska i sak, och vad det handlar om är det i rubriken. Ska man bry sig handlar om grannsämjan, och ang ersättning har jag själv kunnat höra med SVEP om möjligheterna. Men det tycker jag att grannen själv kunnat få driva vidare i sådana fall. Över lag blir det mycket TYCKER i ett forum och det är naturligt och inget fel i sig. För hur än jag tycker (eller andra) så ändrar det inte på regler eller ens naturlagar.
Så det var därför frågeställningen kom upp, Det finns en annan tråd där en säljare har problem och hur det än snackas över lag här på forumet och medlemmar TYCKER, så är det inget som i slutändan gör någon skillnad även i det ärendet. Så vad man (I ALLA FALL JAG) är ute efter är väl att någon med liknande problem ska dyka upp med facit i hand. (önsketänkande)

Men i slutändan för mig handlar det om grannsämjan, Nog har jag hört talas om dålig grannsämja, förmodligen många gånger. Även på TV'n dyker problemet upp. MEN! För mig blev det ungefär som man upplever en kollision eller kanske en avåkning i hög fart med en bil... Tankarna snurrar blixtsnabbt ungefär DETTA HÄNDER INTE MIG! JAG DRÖMMER!

Bara en sådan sak som att jag vet var de andra grannarna har sina extra nycklar gömda, och att de har möjlighet att gå in till mig, ser vi som en bekväm lösning och kan enkelt rycka in om något glömts bort. Typ efter nedstängning av sommarstugan på hösten börjar grannen fundera på om huvudströmmen blev avstängd. Då är jag bra till hands och dom slipper köra en extra gång för att kolla upp detta. Sedan håller vi lite koll på varandras bilbesök och lite uppsikt på vad som händer i allmänhet. Nu har vi varit förskonade från brottsliga problem så det är inget vaktande, men man håller lite koll på vad som händer. Nog har jag bekanta som kan allt,vet allt och har lösningar på alla problem, Men det har man lärt sig leva med, och det är inte till dessa man går om man har problem. Dom har andra egenskaper som väger upp och det är väl det som får bekantskaper att bestå. Men då någon tror sig vara universums centrum och symetrianpassar sin tomt med att flytta tomtpinnar blir det lite svårt att hantera.


Så detta med GRANNSÄMJA kanske skulle passa i en egen tråd i allmänna forumet!? Haha!!
Förmodligen är jag inte ensam med det problemet.

Tack Fogsvans för ett sakligt och icke tillkrånglat inlägg. När det blir läge att ta ett snack med grannen blir det i sak att återge vad som hände just efter uppstart av VP med min och snickarens inblandning.( En 7 jevla duktig konstnärlig snickare, men totalt ointresserad av vp'ar.) Och helt utan diskution om ersättningar. Beroende på hur det fortlöper kan jag råda om annat. Typ separerade elmätare och att man faktiskt kan hålla koll på prestandaavikelser via datorn. Med lite tur så kanske det tinar upp lite oss emellan, för ett möte här utanför är något man undviker om man kan.

Ha en trevlig helg Fogsvans. Den e nä'ra'nu.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 06 mars 2009, 08:50:07 »

Fixaren. Jag känner att jag trissar upp mitt försvar redan av ditt första inlägg, för du hytter med fingret och får det till att jag försöker lägga mig i en bra relation mellan kund och företag. Och om du läser det jag skrivit så jobbar företaget för kunden just nu. Så deras relation är förmodligen bra, men frågan är om kunden blir lurad av företaget som har övertaget och kanske skyller på annat. Sedan var dina exempel väldigt luddiga och inte rakt på sak. Vilket minskar förtroendet för det du skriver som egna erfarenheter.

Svårt att vara rakt på sak när jag inte vet vad som hänt, det enda jag har att gå på är din version och teori på vad som hänt. Har t.ex kunden varit delaktig i installationen. Har firman som du ser som skyldig gjort en helentreprenad eller finns fler firmor ivolverade.

I det andra så låter det delvis som politikersnack...
(((Jag tog bara upp ett exempel på hur det kan se ut från en installatörs sida och kommenterade inte orsak eller vad som hander med Nibes maskiner.)))

Med påtryckning om Nibes maskiner.
Jag har svårt att tro att andra fabrikat skiljer sig så mycket i grunden. Och förmodlingen inget fabrikat varnar för givarfel? Detta skulle kräva dubbla system som kollar varandra. Så om jag tolkar ditt ex med givareproblemet så handlar det om en vp som står 24 tim om dygnet och ägaren märker inget. Stämmer detta så förstår jag fullständigt och tycker att kunden är medskyldig. Men om problemet är från installatörens miss för många år sedan, så är läget inte jämförbart. ELLER?

När det gäller exemplet på maskinen jag tog upp så har den larm för fel på givare och larmade 24 timmar om dygnet i ett halvår. Och för att förtydliga så hade maskinen fungerat alldeles utmärkt i 5-6 år innan felet inträffade. Så det exemplet behöver inte vara det minsta jämförbart med ditt fall, utan var bara ett exempel på vad som kan inträffa.  Men kunden tyckte att han aldrig skulle behöva titta till sin maskin.
För att du nu inte skall märka ord så minns jag inte exakt vad den larmat för, men hur som helst var det ett larm som låg i 24 tim om dygnet i ett halvår.


Om just nibes handböcker vet jag inte vad jag ska svara på. Men varför skulle viktiga saker vara kryptiska? Och du om någon borde väl inse att ett nytt rent system med plastslangar och rostfria produkter rakt igenom aldrig kommer att behöva ett smutsfilter. Att det medföljer 2 filter (ingick i min vp) är för att det till 100% behövs på VB sidan i gamla konstruktioner där det kommer att fortsätta rosta och bli flagor som inte är bra för vp. Och för att kolektorslangar alltid hanteras i smutsig miljö och dessutom ofta rullas ut under tidspress. Så det är i intresse för fabrikaten att skydda sig då dom skickar med filter med sina vp Dessa har kunden betalat för, men kan kännas som gratis då dom följer med. Inget fabrikat tjänar på ett rykte som klingar negativt, så varför dessutom vara kryptiska i underhållsskötsel? 

Du var väl då själva den på att märka ord. ;) Handböcker verkar många gånger inte vara skrivna för de som behöver använda dem. T.ex hur många vet att säkerhetsventiler skall kontroleras 4 gånger per år (nu är det har inget jag rekommenderar men likväl brukar det stå i handböckerna), hur många vet att förtrycket i expansionskärlet skall anpassas efter statiska trycket på systemet, att filter och kondensslangar skall göras rent i frånluftsvärmepumpar är också något som det brukar stå om i handböcker ändå har många missat det.
Så det jag menar är att i många fall missar brukare och även installatörer det som står i handböckerna. Och då tycker jag att handböckerna är dåligt skrivna.
När det gäller "silar" kan de mycket väl behövas i ett system med rostfria växlare och "rena" slangar, inget ovanligt att det bildas både det ena och andra som fastnar i dem även om det är rent från början.



Så du kan fortsätta vara anonym, och din erfarenhet ger jag inte mycket för i det något luddiga exempel du nämde. Dessutom krymte antalet ointresserade kunder för ett återbesök från ett flertal till en del. Och rotar man vidare i detta så kanske det är kunder som jobbar dagtid och inte vill lämna huset i okända händer, för de känner obehag i detta. Men som sakt. Vad vet jag? Mig skulle det inte bekymra. 

Om vi nu skall forsätta på ordmärkeri så vill jag nog ha det till att jag bara har skrivit om
"en del" och inte flertal. ;) Rota på du, men för att få information om funktion och skötsel underlättar det väl om kunden är närvarande.


Så antingen har du läst mitt första inlägg och inte förstått vad det handlar om, eller så försvarar du företagarsidan fullt ut och slingrar dig vidare oavsett vad som händer. För det är rätt många andra som förstått budskapet och vad det handlar om.

Jag har läst ditt inlägg och förstått vad du "tror" har inträffat. Du frågar rakt ut vad du skall göra. Jag har gett dig min åsikt om det och det står dig fritt att göra vad du vill, det jag skrivit är att det kan finns sådant som kan ligga utanför det du "tror" inträffat.
Att du sedan häcklar och misstänkliggör mig och tycker att jag helt saknar kunskaper och erfarenhet står väl dig fritt men hör väl till rätt dålig stil på den här typen av forum.


Skrivet av: fogsvans
« skrivet: 06 mars 2009, 00:08:32 »

Du skriver inte när grannens vp installerades. I början nämns år 2000, men det framgår inte om vpn också installerades då.

Hur som helst, om åren har gått, vilket du också skriver, så ligger det nära till hands att det rör sig om en hel del år. För det första gäller konsumenttjänstlagen max tre år. Det är inom den tiden som fel måste göras gällande mot installatören. Om jag inte minns fel så ändrades den lagen i april 2006 för att dessförinnan gällt två år. Vidare ska reklamation göras inom skälig tid. Skälig tid är ett flytande begrepp, men för en vp bör det handla om högst en månad, kanske lite mer. Om det går flera år och man inte gör något åt saken så blir det inte lätt. Dessutom har konsumenten en skyldighet att själv agera för att förhindra fortsatt eller utökad skada.

Alltså, har det gått mer än tre år sedan installationen kan under normala omständigheter inga ersättningsanspråk göras gällande mot installatören. Möjligen kan saken komma i annat läge om han kan anses handlat grovt vårdslöst eller uppsåtligen, men bevisläget är en klar uppförsbacke. Dessutom har installatören varit där och rensat silen en gång. Det kan anses som att han har åtgärdat problemet och genom tystnad från grannen så har hon därigenom godtagit åtgärden.

Den utökade garantitiden för kompressorn (vill minnas att NIBE ger 6 år) är en sak mellan grannen och NIBE, även om installatören kan gå in och hjälpa. Detta är sannolikt inget som grannen kan göra gällande i det här fallet.

Om jag vore grannen så skulle jag inte sätta igång och "bråka" med installatören. Det blir bara jobbigt och grannen skulle ändå med stor sannolikhet förlora en eventuell process och stå med både sina egna och motpartens rättegångskostnader. Advokater har höga timarvoden. Ingen hit.

Däremot borde du själv prata med grannen och förklara hur vpn funkar. Om hon inte vill lyssna så har du gjort ditt och behöver inte ha dåligt samvete, men tipsa henne gärna om att prata med installatören och gulla med dem lite så kanske de kan hjälpa henne på goodwillkontot.

Och fixaren har helt rätt. Konsumenten har en långtgående skyldighet att sätta sig in i hur anläggningen fungerar och reagera på eventuella fel och avvikelser. Om man inte reagerar och reklamerar inom skälig tid (om det gäller en larmlampa så menar jag att han är skyldig att omgående vidta åtgärder) så kommer inte kunden skadelös ur situationen. De konsumentskyddande lagarna är avsedda att ge ett utökat skydd för den svagare parten i ett avtalsförhållande, vilket normalt anses vara konsumenten. Det är däremot inte något slags drulleskydd som ger konsumenten frihet att skita i allt och skjuta över skulden på någon annan när det går åt helvete.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 05 mars 2009, 19:01:25 »

Fixaren. Jag känner att jag trissar upp mitt försvar redan av ditt första inlägg, för du hytter med fingret och får det till att jag försöker lägga mig i en bra relation mellan kund och företag. Och om du läser det jag skrivit så jobbar företaget för kunden just nu. Så deras relation är förmodligen bra, men frågan är om kunden blir lurad av företaget som har övertaget och kanske skyller på annat. Sedan var dina exempel väldigt luddiga och inte rakt på sak. Vilket minskar förtroendet för det du skriver som egna erfarenheter.

I det andra så låter det delvis som politikersnack...

(((Jag tog bara upp ett exempel på hur det kan se ut från en installatörs sida och kommenterade inte orsak eller vad som hander med Nibes maskiner.)))

Med påtryckning om Nibes maskiner.
Jag har svårt att tro att andra fabrikat skiljer sig så mycket i grunden. Och förmodlingen inget fabrikat varnar för givarfel? Detta skulle kräva dubbla system som kollar varandra. Så om jag tolkar ditt ex med givareproblemet så handlar det om en vp som står 24 tim om dygnet och ägaren märker inget. Stämmer detta så förstår jag fullständigt och tycker att kunden är medskyldig. Men om problemet är från installatörens miss för många år sedan, så är läget inte jämförbart. ELLER?

Om just nibes handböcker vet jag inte vad jag ska svara på. Men varför skulle viktiga saker vara kryptiska? Och du om någon borde väl inse att ett nytt rent system med plastslangar och rostfria produkter rakt igenom aldrig kommer att behöva ett smutsfilter. Att det medföljer 2 filter (ingick i min vp) är för att det till 100% behövs på VB sidan i gamla konstruktioner där det kommer att fortsätta rosta och bli flagor som inte är bra för vp. Och för att kolektorslangar alltid hanteras i smutsig miljö och dessutom ofta rullas ut under tidspress. Så det är i intresse för fabrikaten att skydda sig då dom skickar med filter med sina vp Dessa har kunden betalat för, men kan kännas som gratis då dom följer med. Inget fabrikat tjänar på ett rykte som klingar negativt, så varför dessutom vara kryptiska i underhållsskötsel? 

Så du kan fortsätta vara anonym, och din erfarenhet ger jag inte mycket för i det något luddiga exempel du nämde. Dessutom krymte antalet ointresserade kunder för ett återbesök från ett flertal till en del. Och rotar man vidare i detta så kanske det är kunder som jobbar dagtid och inte vill lämna huset i okända händer, för de känner obehag i detta. Men som sakt. Vad vet jag? Mig skulle det inte bekymra. 

Så antingen har du läst mitt första inlägg och inte förstått vad det handlar om, eller så försvarar du företagarsidan fullt ut och slingrar dig vidare oavsett vad som händer. För det är rätt många andra som förstått budskapet och vad det handlar om.
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 05 mars 2009, 14:25:34 »

Så sant, Fixaren.  Men jag har inte för avsikt att lösa problemet i sig. Jag är ute efter OM jag skulle bry mig eller inte. Och som det framgår så VET jag inte med säkerhet i dag vad det handlar om. Men med största sannorlikhet är det cirkulationsproblem med VB. Dessutom "larmar" inte niben då elen går in annat än att lampan blinkar, blinkar fortare eller lyser. Då den larmar är haveri ett faktum.

Jag tog bara upp ett exempel på hur det kan se ut från en installatörs sida och kommenterade inte orsak eller vad som hander med Nibes maskiner.


Sedan kan man se ditt inlägg från en annan sida. Du känner igen situationen och vet vad det handlar om, men vill inte att det ska rotas ytterligare i vad som hänt. Eftersom det jag skriver om sågspån från slangar går i efterhand att kolla genom att lossa på en golvslang. Vilket fort avslöjar hur monteringen gått till. Har elförbrukningen ökat år efter år är det knappast troligt ett givarfel. Från företaget går det för husägaren att mörka själva filtertömmningarna och skylla på annat som termostat/givare fel. Men faktumet kvarstår att en utomstående vet vad som inträffat. Förmodligen vet inte husägaren riktigt hela sanningen. Dessutom levererar denna firma Gasol i gigantisk tub till kunden, (gasoldriven brasa) dagtid då ingen är hemma, så där faller nog lite teorin om att kunden vill leva isolerad utan besök. Sedan om det var en engångshändelse då jag såg detta vet jag ej.

Folk får väl rota hur mycket de vill i olika saker, jag har ingen aning om vad rellationen är mellan de olika parterna. Men det handlar trots allt om två parter.


Så när du avslutar inlägget med....
((((Så utan att ha hört båda parterna i fallet skulle jag hålla mig utanför.))))
Vill jag påminna om rubriken på tråden. Ska jag bry mig?
Det är det det handlar om. Inte medla eller ens kolla med företaget. Ska jag berätta för kunden om ett faktum som får installatören att framstå som klantig redan då golvslingorna lades? Sedan om det var en sommarjobbare som utfört sysslan så är själva sågningen av slangen och rensning av plastludd med kniv som fortfarande oacceptabelt.

Sedan har jag aldrig, ens i Nibes manual läst om fastighetsskötare eller ens rekomendationer ang regelbunden tillsyn. Vilket bilindustrin löst för länge sedan.
Och jag har svårt att TRO att någon "kostnadsfritt" avböjer en efterkontroll av en ny anläggning om installatören förklarar situationen. Sedan får man nog montera rätt många anläggningar innan man träffar på ens EN som nekar ett återbesök. Och innan man får ihop ett antal som nekar får man nog sälja gigantiska mängder med anläggningar.  Men det är min tro och gissning!

Misstänker att även i Nibes handböcker står det något kryptisk om att koll tryck/nivåer i systemen och kanske även göra rent silarna. Så vad som är sagt och gjort i det här fallet har jag ingen aning om. Men att en värmepump/panna går år ut och år in utan att någon kollar på den är nog att hoppas på för mycket.
Har installerat ett antal produkter inom värme/varmvatten och hur konstigt det än kan låta så bryr sig folk lite olika om sina produkter. En del bryr sig ordentligt och är tacksamma och intreserade vid återbesök och även servicebesök men en del är inte det minsta intresserade och ser ett återbesök som något besvärligt onödigt som de vill slippa.


Så att jag är nyfiken på vem Fixaren är torde väl lysa igenom, men nu är det inte det som är frågan. Så för att omformulera min fråga kan jag använda mig av Fixarens uttryck och ställa frågan.
Ska jag berätta för grannen om andras misstag, så att hon får kött på benen att driva det vidare?

Och det kommer förmodligen att ske då tillfälle kommer.


Givetvis får du göra som du vill och det har jag lika lite med att göra som din nyfikenhet på vem jag är. Inlägget jag gjorde var bara ett råd med den erfarenhet och bakgrund jag har.

Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 05 mars 2009, 13:40:59 »

Så sant, Fixaren.  Men jag har inte för avsikt att lösa problemet i sig. Jag är ute efter OM jag skulle bry mig eller inte. Och som det framgår så VET jag inte med säkerhet i dag vad det handlar om. Men med största sannorlikhet är det cirkulationsproblem med VB. Dessutom "larmar" inte niben då elen går in annat än att lampan blinkar, blinkar fortare eller lyser. Då den larmar är haveri ett faktum.

Sedan kan man se ditt inlägg från en annan sida. Du känner igen situationen och vet vad det handlar om, men vill inte att det ska rotas ytterligare i vad som hänt. Eftersom det jag skriver om sågspån från slangar går i efterhand att kolla genom att lossa på en golvslang. Vilket fort avslöjar hur monteringen gått till. Har elförbrukningen ökat år efter år är det knappast troligt ett givarfel. Från företaget går det för husägaren att mörka själva filtertömmningarna och skylla på annat som termostat/givare fel. Men faktumet kvarstår att en utomstående vet vad som inträffat. Förmodligen vet inte husägaren riktigt hela sanningen. Dessutom levererar denna firma Gasol i gigantisk tub till kunden, (gasoldriven brasa) dagtid då ingen är hemma, så där faller nog lite teorin om att kunden vill leva isolerad utan besök. Sedan om det var en engångshändelse då jag såg detta vet jag ej.

Så när du avslutar inlägget med....
((((Så utan att ha hört båda parterna i fallet skulle jag hålla mig utanför.))))
Vill jag påminna om rubriken på tråden. Ska jag bry mig?
Det är det det handlar om. Inte medla eller ens kolla med företaget. Ska jag berätta för kunden om ett faktum som får installatören att framstå som klantig redan då golvslingorna lades? Sedan om det var en sommarjobbare som utfört sysslan så är själva sågningen av slangen och rensning av plastludd med kniv som fortfarande oacceptabelt.

Sedan har jag aldrig, ens i Nibes manual läst om fastighetsskötare eller ens rekomendationer ang regelbunden tillsyn. Vilket bilindustrin löst för länge sedan.
Och jag har svårt att TRO att någon "kostnadsfritt" avböjer en efterkontroll av en ny anläggning om installatören förklarar situationen. Sedan får man nog montera rätt många anläggningar innan man träffar på ens EN som nekar ett återbesök. Och innan man får ihop ett antal som nekar får man nog sälja gigantiska mängder med anläggningar.  Men det är min tro och gissning!

Så att jag är nyfiken på vem Fixaren är torde väl lysa igenom, men nu är det inte det som är frågan. Så för att omformulera min fråga kan jag använda mig av Fixarens uttryck och ställa frågan.
Ska jag berätta för grannen om andras misstag, så att hon får kött på benen att driva det vidare?

Och det kommer förmodligen att ske då tillfälle kommer.

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 05 mars 2009, 11:18:37 »

Innan man blandar sig in i en "tvist" så gäller det nog att ha kött på benen. ;)

Har själv en kund som bråkar om att få tillbaka ersättning för förlorad besparing.
En 5-6 år gammal anlägning där maskinen larmade på hösten för just hög retur eller om det var delta In och ut. Där han tycker att det är mitt fel att han dels inte sett larmlampan på maskinen och dels inte reflekterat på att elräkningen stigit utan reagerat först fram mot vårkanten. Så utan att veta hela sanningen från bådas sida skulle jag hålla mig utanför.
I just det här fallet var det en givare som felade, och kunden har fått information om att på samma sätt som gäller vilken värmekälla som helst så krävs det lite egen kontroll av utrustningen. I annat fall så får man skaffa sig en fastighetsskötare som kollar upp anlägningen.

En fundering i just det här fallet är hurvida "någon" gjort rent smutssilar om det nu är där skiten fastnat? Och om de nu inte är rengjorda varför? Kan det vara så att installatören också drabats av en knepig kund?

Har som exempel ett antal kunder som inte ens är intresserade av att få ett återbesök efter installationen som vi alltid försöker göra efter någon vecka där funktion och driftförutsättningarna kollas upp. Eftersom kunderna betalat installationen är det väl bara att hoppas det fungerar tillfredställande.

Så utan att ha hört båda parterna i fallet skulle jag hålla mig utanför. a:gl
Skrivet av: pricken
« skrivet: 05 mars 2009, 09:34:15 »

Tycker helt klart att du skall ta upp detta med henne, tala om vad du vet.

Be att få titta på hennes elräkningar, visa henne dina, förklara tekniken, förklara vad som "kan" ha gått snett. DU har absolut
inget att förlora på detta, snarare tvärtom.

Dessutom skulle det väl kännas bra när hon står där sen med näsan högt och har fått upprättelse mot arroganta nötter som bara för att det är en teknikointresserad kvinna det handlar om, har tigit om sina misstag i åratal.

Vem som gjort fel!

Det har installatören gjort, han har förmodligen inte ens talat om för kvinnan vad ratten på manöverpanelen gör, och knappast talat om att smutsfilter måste rengöras, och att man ser det när skillnaderna mellan tillopp och frånlopps börjar skena.

Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 05 mars 2009, 01:11:05 »

Ridax Hawk eye! Klart de ska vara Värmebärare. Det får tryckfelsnisse skulden för. Vi bor visserligen grannar, men inte i samma värld. Man kanske skulle ta några semlor med sig och gå över på en visit i alla fall. Det handlar nog inte om småsummor och grannsämjan kan nog inte bli mycket värre än vad den är. Men jag skriver och berättar om vad som händer.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 mars 2009, 11:59:04 »

Jag har själv en Nibe så jag kollade nyfiket på displayen och den larmade för högt kb ut.  Den hade då en gångtimma registrerad men 100'a tals starter.
Jag antar att du menar högt vb ut och inte kb?  Förstår inte annars hur dålig cirkulation i vb kan orsaka att kb blir speciellt varm?

I alla fall tycker jag att du skall nämna det för grannen.  Skadar aldrig att vara lite vänlig (om hon nu inte kommer att anklaga dig för att inte ha sagt något till henne från första början).

Skrivet av: Nettis
« skrivet: 04 mars 2009, 11:04:57 »

...kan INGENTING om pumpar , reklamationer etc men hjärtemässigt:
Jag skulle iaf informera henne.
Att vara shysst utan att det ens kostar något kan man aldrig förlora på.
Sen är det upp till henne att dra ärendet vidare.
Då får hon ju iaf en chans.
OCH som kvinna-i hennes och mitt fall: Kan man INGENTING om mokajänger så tar det ett BRA tag innan man förstår..jag skulle säkert gjort som henne:betalat och betalat och haft ont i magen för att nåt va fel men inte kunnat sätta fingret på det.
Jag dyrkar marken som de som hjälper mig , går på  Thumbsup
En dag kan jag kanske ge tillbaka till dem, fast i annan form än mokajängvetande.
Så även hon?
( även om hon nu e dum å knepig el vad det nu är)
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 01 mars 2009, 13:52:58 »

Här har grannsämjan alltid varit i topp, men i början på 2000 tillkom en rätt knepig granne. Så några glada tillrop och samtal äger inte rum. Det är inte bara min åsikt. ha ha!!  MEN!!!
Så här är det. Jag låg lite före i byggandet och då grannens vp installerades av AB (stor gammal rörfirma i staden) Så tryckte montören på startknappen i slutet på en vecka och åkte hem. Efter helgen så hjälpte jag grannens snickare att bära fram virke (som tack för lånet av en kapsåg) och jag hör hur vp'n startar för att efter ett ögonblick stanna. Jag har själv en Nibe så jag kollade nyfiket på displayen och den larmade för högt kb ut.  Den hade då en gångtimma registrerad men 100'a tals starter. Betydligt mera starter än min som då varit igång under en lång tid. Jag slog naturligt vis av vp och informerade snickaren om att det var något fel, men jag skulle ändå passera AB för ett annat ärende så jag skulle springa in och informera dom. På AB såg jag en som varit ute hos grannen så jag informerade honom om situationen. Nästa dag kom en kille från AB som då öppnade filtret på vb och det var proppfullt (PROPPFULLT) med spån från AVSÅGADE golvslingor. -Hur i hellvete kan någon ha sågat av golvslangen var mitt spontana utrop! Killen ryckte på axlarna och tömde filtret och satte tillbaka det..(Jag kapade mina med supervass kniv och skydd på tummen i ett snitt).. 
Detta var då... Åren går och nu sista kylan i vinter så får grannen kallt inne och AB kommer på besök... Några dagar senare ytterligare ett besök av ABbilen som då kört fast i snön så jag går och hjälper till.
-Har det hänt någe allvarligt hos grannen frågar jag?  Killen svarar direkt med att...
- Hon har inte hållt koll på sin anläggning och bara betalat sina elräkningar så hon har lika många TILLSATSTIMMAR PÅ EL som GÅNGTIMMAR PÅ VP!! Så han var snabb med att förklara att det var grannens eget fel att detta hade inträffat. Jag säger inget men lyssnar nyfiket!

Men som jag ser det beror det i grunden på AB som sågade slangar och att AB inte lyckats tömma systemet på skräp som under årens lopp fått vp att jobba med allt sämmre cop på grund av dålig cirk i systemet och som då triggat igång elen, för att till slut inte orka med alls.

Grannen har separat från luftspump så hon har samma typ av vp som jag men utan vvb, så det borde vara enkelt att sammanställa elräkningar bakåt i tiden så skulle man förmodligen märka hur vp'n tappat orken allt eftersom. Eftersom vp endast stått för uppvärmningen av huset så slipper man diskutioner om duschvanor och bad.

Nu före helgen hade hon sitt 3'e (vad jag vet) besök från AB (en arbetsledare)  som förmodligen informerade henne om sin vp för hon höll i ett anteckningsblock och spenderade en lång stund i garaget där vp'n står. Elmätaren som vetter mot mig lästes även av. Så jag anar att AB lägger skulden på henne och nu hjälper till med det som aldrig skulle inträffat om dom själva gjort rätt från början....

Går det få upprättelse mot AB med min vetskap om detta med sågspån från plastslangarna???
Eller ska jag strunta i att berätta något om detta för grannen och i stället vara skadeglad för det som inträffat?

Kanske någon som jobbar på Nibe läser detta. Vad tycker du om AB's aggerande.

Vi har båda 7kw på vp. Hon har något större hus och separat garage men då inte vvb i sin vp.
Vid -25 (kallast i vinter) är jag inte ens i närheten av eltillskott utan min står i långa stunder och mitt hus är inte fullt ut isolerat i tak på 70-80m2 Endast 140mm....
Det handlar om rätt många 1000tals timmar eftersom jag inte bott i mitt hus utan min vp har bara hållt huset med underhållsvärme fram till nu i dec då jag flyttade in. Och jag har bara 10700
gångtimmar men inte en enda tillsattstimma förutom de jag tvingat igång i testsyfte. Så omsatt i kronor handlar det om stora summor. under en lång tid.

Men vem är det som gjort fel? Grannen som betalat sina elräkningar? Eller AB som gjort en dålig installation och uppföljning på ett problem som aldrig skulle inträffat eftersom dom tidigt uppmärksammats av problemet.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!