Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa  (läst 9634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Thermia Villa
« skrivet: 13 mars 2010, 19:12:57 »
Leta på thermias sida efter manualer på deras pumpar men den sidan var helt värdelös, stog inte mycket vettigt så är det nån som vet om den finns på nätet nånstanns?

Några saker jag undrar var tex på värmebäraren in och ut så står det två värden, det ena inom parantes, vad betyder det?

Har sett att deltat pÃ¥ värmebäraren bara skiljer 2-3 grader sÃ¥ jag skulle behöva justera det men har inte vÃ¥gat pilla pÃ¥ den utan manualen  ::)
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Villa
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2010, 19:23:34 »
Vet inte hur det är pÃ¥ Thermia men värdet inom parantes brukar vara  börvärdet utan parantes är det faktiska värdet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2010, 20:29:32 »
Helt rätt värdet utan () är, är värdet och med () är börvärdet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2010, 21:24:19 »
Deltat pÃ¥ VB justerar du bäst utanför pumpen genom att strypa flödet. Om du har ett bra flöde och jämn temp pÃ¥ dina radiatorer sÃ¥ kan du strypa totalflödet pÃ¥ returen innan VP. Om nÃ¥gra element verkar bli varmare än de andra kan du strypa dessa pÃ¥ deras retur.  Försökte posta manualen här men den är för stor,sÃ¥ PM;A din epost sÃ¥ skickar jag den.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Villa
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2010, 21:37:33 »
det är mina föräldrars pump och allt fungerar bra och har gjort sedan den installerades men installatören har aldrig varit där mer än just vid installationen och nu när jag skaffa skaffa mig en egen bergvärmepump så har jag fått lära mig att deltat ska ligga på 7-8grader, tänkte justera in det så kanske dom får den mer ekonomisk? eller ska man låta allt vara när allt fungerar som det ska?
På min Nibe så ställer jag hastigheten på vb pumpen i procent och tänkte det var lätt fixat att ställa ner så pumpen går lite långsammare även här
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2010, 22:23:01 »
Visst kan du göra sÃ¥. Men det är bättre att strypa in.  Och det ska du verkligen göra, även om det funkar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Villa
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2010, 09:13:31 »
Är det inte bättre att sänka pumpen om möjlighet finns ? under förutsättning att alla element fortfarande blir varma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Villa
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2010, 09:18:52 »
naturligtvis är det första steget att sänka hastigheten pÃ¥ cirkpumpen och kontrollera att inget element ligger och "kortsluter", sedan fÃ¥r  man vid behov ev strypa in element
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2010, 09:41:30 »
Naturligtvis är det inte det första steget att sänka CP. Först justerar vi in flödet, om vi fortfarande inte kommer dit vi vill då sänker vi CP.
« Senast ändrad: 14 mars 2010, 09:44:51 av VP ORAKLET »

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2010, 09:52:33 »
Naturligtvis är det inte det första steget att sänka CP. Först justerar vi in flödet, om vi fortfarande inte kommer dit vi vill då sänker vi CP.

så enligt dig så ska alla cp gå på fullt ös jämt oavsett storlek på installation??

ja de är väl ja som är dum men de verkar dumt, ställa en cirkpump på fullt ös med högsta strömförbrukning o sen strypa allt så de motar rejält om det bara är några element i en kanske inte jättestor kåk!

ja hade gjort så här som glad amatör:

kolla på cirkpumpen då, står den på fullt så sänk ett steg, vad kan hända, står den redan på läge 2 så kanske de är läge att stypa lite
« Senast ändrad: 14 mars 2010, 10:02:50 av gb79 »
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2010, 10:12:27 »
Tror inte att det var det jag sa va.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2010, 10:17:12 »
Tror inte att det var det jag sa va.

nä men de blir ju så man uppfattar det. tror alla rörmokare har fått för sig att cirkpumpen ska gå på fullt.

så sen tar du o stryper ner till de blir 7 grader, utan att kolla om pumpen står på fullt?
så man kan sänka pumpen först då menar du?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Villa
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2010, 10:22:11 »
ja tempen är bra i alla rum som det är nu och har varit i många år, det var bara det att jag knappa i menyn och såg att deltat inte låg rätt. Ska kolla vad pumpen står på nästa gång
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2010, 10:32:47 »
För att strypa i DT sÃ¥ kräver det att VP gÃ¥r stabilt en längre tid. Om jag är pÃ¥ en nyinstallation sÃ¥ börjar jag alltid med CP i fullt läge. Märker jag att det är svÃ¥rt att komma till 7 grader DT sÃ¥ sänker jag CP. Och fortsätter mina arbeten. Du kanske har en bättre ideé men detta funkar för mig. Det är lite annorlunda för mig eftersom jag behöver ett system som jag följer pÃ¥ de ställen jag kommer till.  Det blir lite samma sak pÃ¥ större ställen, jag anlitar en injusterare och sedan när han är nöjd med alla flöden sÃ¥ mÃ¥ste jag ändÃ¥ justera in efterÃ¥t.

Är du nöjd med temp så sänk CP Thumbsup

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Thermia Villa
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2010, 10:40:49 »
Deltat pÃ¥ VB justerar du bäst utanför pumpen genom att strypa flödet. Om du har ett bra flöde och jämn temp pÃ¥ dina radiatorer sÃ¥ kan du strypa totalflödet pÃ¥ returen innan VP. Om nÃ¥gra element verkar bli varmare än de andra kan du strypa dessa pÃ¥ deras retur.  Försökte posta manualen här men den är för stor,sÃ¥ PM;A din epost sÃ¥ skickar jag den.
Oraklet!
Mycke strypande blir det!  ;)
Vilken manual är det du försökte posta?
På den här sidan finns en del Thermiamanualer: http://www.energicenter.com/downloads.shtml
Hej!
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!