Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensioneringshjälp  (läst 9221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rookie

  • Gäst
Rookie
Dimensioneringshjälp
« skrivet: 06 maj 2004, 08:27:11 »
Hej,

Är nyligen börjat "grotta" i vp-djungeln och skulle behöva lite råd och tips med dimensionering.
(VP-storlek, borrdjup m.m.)
Vill ha lite kött på benen innan offertsvaren börja strömma in!

* 10 mil väster om Sundsvall
* 170 m2
* 1 ½ plan
* Enrörs högtemp radiatorsystem
* Byggår 1976
* Vedeldning: Lite osäkert med förbrukningen, ca 30-35 m3 enl. förra ägaren
   (Har bara bott här sedan sep -03)
* Fristående pannrum, 24 m kulvert in till huset

Tack på förhand

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2004, 10:24:27 »
Vedbehovet tyder på ett energibehov uppemot 35-40MWh/år. Beror på hur effektiv pannan är men 1,3MWh per kubikmeter ved.

"Enrörs högtemp".  :-\  Kolla att värmepumpen klarar den höga framledning du ev behöver. Har du koll pÃ¥ vilken framledning resp retur du har? BÃ¥de för hög framledning och för hög retur kan pÃ¥verka värmepumpens funktion. Se upp med detta.

Storlek på värmepump. Mellan tummen och pekfingret, 10kW gärna 13kW motsvarar ditt energibehov. Alltid lite svårare att räkna på ved.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Rookie

  • Gäst
Rookie
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2004, 10:57:52 »
Tack för ditt svar PerF.

Har ingen koll på framlednings- resp. returtemp, men
enl. en lokal rörkrökare på besök igår så ligger den på ca 60 grader trodde han.
Vad händer då med vp-funktionen?
Han rekommenderade dessutom byte av 1 alt. 2 radiatorer till fläktelement.
Thermia diplomat 8 och borrdjup 140 m var hans förslag??

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2004, 13:31:59 »
Om bedömmningen att framledningen ligger på 60 grader så bör man defenitivt vidta åtgätder för att sänka den och därmed också få en retur som ligger under 50 grader för att undvika att värmepumpen stoppar på för hög retur. Fläktkonvektorer som han föreslagit är ett sätt. Det viktiga är dock att alla radiatorer får tillräckligt varmt vatten så att temperaturen i hela huset blir jämn. Försök att få rörmokarn att ta ansvar för att det fungerar!

Eventuellt kan en IVT Greenline HT vara ett alternativ. Den ska kunna ge mer än de vanliga 52-53 graderna i framledning utan eltillskottshjälp.

140 meter borrhål låter lite klent till en 8kW pump. En 10-20 meter till skulle jag nog vilja ha. Aktivt djup!

++ Jo btrf storlek på pump. 8kW låter väl ok. Svårt som sagt med ved, men säg att du ligger på en 35000kWh.
« Senast ändrad: 06 maj 2004, 14:21:58 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Rookie

  • Gäst
Rookie
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2004, 14:18:40 »
Jag kan inte mycket på det här området, men är det inte så att ju högre framlednings- resp. returtemp. - desto sämre verkningsgrad på vp??

Fläktkonvektorer låter bra tycker jag.

Finns det andra knep, förutom att bygga ett helt nytt radiatorsystem=DYRT??

140 m tyckte jag också kändes lite klent.

Jag har inte nämnt tidigare att vi har en braskassett Handöl i allrum och vedspis i köket som extra värmekälla.
Kanske det påverkade hans dimensionering?

Ett alternativ var också att docka ihop vp med bef. vedpanna + ack. för att stödelda vid griskyla.

Men helst vill jag slänga ut hela paketet och in med en ny vp som sköter allt smärtfritt och billigt!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2004, 16:46:34 »
Citera
Jag kan inte mycket på det här området, men är det inte så att ju högre framlednings- resp. returtemp. - desto sämre verkningsgrad på vp??

Högre framledning ger sängre verkningsgrad. Det  för hög retur temp kan innebära är att ditt system inte fungerar, eller väldigt dÃ¥ligt.

Citera
Fläktkonvektorer låter bra tycker jag. Finns det andra knep, förutom att bygga ett helt nytt radiatorsystem=DYRT??

Om du har en långs enrörsslinga , tex 8 element på samma ledning, är att göra 2 med 4 på varje. Dock kan det &så behövas bytas element för att få ned framledningstempen.

Braskassett = extra värme vid "svinkallt", mysfaktor

140m borrhål (aktivt) lite i underkant , OBSERVERA att kalkyl underlaget säger AKTIVT det gör inte offerterna. Vanligtvis kör man bara med total borrdjup 140m, har du 20 meter till grundvatten, då har du bara 120m aktivt.

Det finns mycket redan avhandlat i detta forum ang detta använd sök lite och du kan få svar på funderingar du inte ens skulle komma på att tänka på.

SÖK är en bra funktion som är lätt att glömma bort.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rookie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2004, 07:10:11 »
Jag vet inte, börjar bli skeptisk till det här med vp tillsammans med mitt j-a enrörs, högtempsystem.
Verkar som att det kommer att krångla och kräver en massa merjobb.
Inte heller så värst ekonomiskt verkar det bli.

Börjar fundera på pellets.

Är man dum då eller?
IVT C9 HT+, 2 hål 120m + 100 m, 170 m2 i Norrland, Enrörssystem.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2004, 07:52:25 »
En lösning är att sätta in en maskin som "kan " jobba med högre temperaturer t.ex. IVT:s HT serie. Med förbrukningen som nämnts så tycker jag att en HT 9 och ordentligt med borrdjup typ 180-200m är ett lämpligt alternativ, kompaktmaskin med inbyggd VVB eller fristående, har att göra med ditt behov av varmvatten.

I en del fall krånglar man till det mycket i onödan för att spara de sista kw/h.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rookie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2004, 08:05:19 »
Tack fixaren.

Ett litet ljus i mörkret.

Tror du att denna maskin löser problemet i övrigt också?
Har denna bättre verkningsgrad vid dessa temperaturer än andra?
Slipper man riva radiatorsystemet?
IVT C9 HT+, 2 hål 120m + 100 m, 170 m2 i Norrland, Enrörssystem.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2004, 08:16:27 »
Ge inte upp så lätt!
Vi har ingen VP än, i vÃ¥rt näromrÃ¥de (150 meters radie) finns 1 ny luft-luft pump och 1 luft-vattenpump samt 3 hus med IVT-bergvärmepumpar. Ett av av de senare har enligt ägaren ett  enrorssystem och kräver ganska hög framledningstemperatur (60 grad 'när det är riktigt kallt') och ägaren lät installerade pumpen för cirka 5 Ã¥r sedan och är nöjd sedan initiala problem löstes pÃ¥ nstallatörens bekostnad genom byte mot en kraftigare  cirkulationspump och ett fläktelement i källaren
 De tvÃ¥ andra husens ägare har kört sina IVT  i 1 resp 2 Ã¥r och är nöjda, husens element  kräver inte särdeles hög temperatur. Men  en ägare tycker att det vid sträng kyla är störande att det inte pumpas ut värme till elementen medan VP producerar varmvatten och mumlade nÃ¥got om varma tröjor. Den olägenheten finns inte hos CTC Ecoheat men finns antagligen hos IVT, Nibe och Thermia.  
Sen finns det i näromrÃ¥det ochsÃ¥ ett hus med pelletsbrännare (kombinerat med el värme under de halvkalla  mÃ¥naderna). Ägarn är ung och energisk och är nöjd han med. Han mumlade nÃ¥got om att man fÃ¥r bära en del säckar.
Priset på pellets lär ha gått upp en del. Skorstenen måste vara bra.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2004, 08:21:40 »
Som "alla" värmepumpar så har den bättre verkningsgrad ju lägre temp du har på värmebäraren (vattnet ut till radiatorerna). Men eftersom den kan leverera ordentligt hög framledningstemp både med värmepumpsdelen och ytterligare högre med elspetsen så är den ett bättre (enligt mig om man inte vill bygga om systemet) alternativ som klarar av de flesta husen.

I de högre temperaturområdena har den bättre verkningsgrad men i de lägre har den sämre än de som kör med kolvkompresorer. Inga större skillnader utan felräkningssiffror om man ser på helheten.

Det viktiga är dock att du lägger ned lite energi på att se till att du får vettiga och jämt fördelade flöden på dina slingor när instalationen körs igång.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rookie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2004, 08:41:05 »
Tack Sarastro och Fixaren för tipsen.

Kanske en IVT HT vore nånting för mig + något eller några fläktelement.

Sarastro, menar du att medans vp:n producerar varmvatten så skickar den inte ut värme till elementen?
Är detta nånting generellt för alla vp?
IVT C9 HT+, 2 hål 120m + 100 m, 170 m2 i Norrland, Enrörssystem.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2004, 09:08:22 »
För att göra det enkelt så växlar alla maskiner med flytande kondensering mellan att göra värme och varmvatten. I dagens maskiner så brukar de pendla med tidsintervaller som är ställbara under tiden de gör varmvatten så det brukar inte uppstå några problem. Om man absolut nu inte vill att det skall uppstå finns lösningar att tillgå om man har fristående vvb.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2004, 19:30:54 »
Som jag fattat det finns den olägenheten antagligen hos komplettpumpar av fabrikaten  IVT, Nibe och Thermia.  Hos CTC Ecoheat  produveras varmvattnet via 2 spiralvärmare och endast  i var 4:e start kör pumpen ut sin värme till den övre, mindre tanken.
Jag känner inte till huruvida varmvatten i större grad än hos andra kompettpumpar produceras via patronen.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rookie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensioneringshjälp
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2004, 10:29:10 »
Har börjat fått in offerter.
Den mest aktuella som jag ser det:

* IVT HT plus C9
* Komplett energibrunn 190 m (totaldjup) inkl. 9 m
   foderrör, (625:-/m därutöver)
* Grävning brunn-pannrum + återfyllnad.
* 1st fläktelement AutoTerm FL 42.
* Samtliga vvs-material ingår.
* Komplett installation(vvs, elarbete).

118750:- inkl. moms

Verkar detta rimligt pris ?
Fattas något i denna offert ?
IVT C9 HT+, 2 hål 120m + 100 m, 170 m2 i Norrland, Enrörssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!