Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm-högtryck pÃ¥ Termia atria optimum.  (läst 6003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« skrivet: 13 oktober 2012, 09:40:39 »
Tjena.Har problem nu när det börjar bli kallare ute att den löser för högtryck nästan varje dag.Har gjort rent smuttsfiltren den va mycket i de ena filtret.Till saken ska jag tillägga att min vvs montör och jag böt till den etylen glykol som termia hänvisar till nu som kommer färdigblandad -32 för jag har haft problem med kraftig isbildning på utedelen.Hur som hälst nu löser den mycket och är det luft i systemet?Där jag har mina fördelare för golvvärmen sitter så hör man att det liksom kluckar/slår /knäpper när det blir höst/vinter om det har något med detta att göra?Men Vad ska man lufta hittar inga luft nipplar inne i beredaren;Men det ska ju tydligen sitta automat luftningar på varje golvslinga?Ska dock tilläggas att vi har bra värme i huset men jäkligt irriterande när den slår ifrån för högtryck då är det något som är fel.Så var börjar man


Danne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2012, 21:29:30 »
Du har förmodligen för hög kurva, och termostater som stänger allt flöde, och får du inget flöde, så hinner tempgivarna inte reagera på temperaturstegringen som sker när kompressorn startar, och värmepumpen löser ut på högtryck.
Eller så har du luft i cirkulationspumpen.

Öppna alla termostater för fullt.
Blir det för varmt inne, sänk kurvan.
När kurvan är rätt kan du åter aktivera någon enstaka termostat, men helst inte mer än typ 15% av termostaterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 07:58:49 »
Jag har vattenburen golvärme så när du skriver termostaterna menar du då att öppna varje slinga på fullt?om man ska lufta cirkulationspumpen hur gör man det?


Danne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 09:37:14 »
Först tar vi varma sidan.
Har du rumstermostater så drar du upp dem på max.
Har du inga termostater alls i ditt system så finns det ju ingen risk att detta skulle vara problemet.
Du kan avlufta cirkpumpen genom att öppna den stora skruven som finns i centrum av motorns baksida.
Innan du avluftar, säkerställ att du har tillräckligt högt tryck i värmebärarkretsen, det skall vara minst 0.5 bar i tryckkärlet som är anslutet till golvvärmekretsen/värmepumpens varma sida.
Larm HP kan även bero på att cirkpumpen på varma sidan går tungt/stannar, när du ändå har upp skruven i motorns bakkant - passa på att med en vanlig spårmejser dra motorn fram OCH tillbaka ett antal varv för att försöka få bort eventuell smuts som satt sig i pumphjulet/pumphuset.

Om det porlar efter att ni bytt frysskyddsvätska på kalla sidan så är det förmodligen där du har problem med luften som du hör.
Samma sak gället för att avlufta där.
Se till att du har nivå i nivåkärlet, om du har ett tryckkärl även på kalla sidan så ser du till att du har tryck även på detta.
Sen kan du öppna den stora skruven på kb-cirkpumpens baksida för att avlufta, om det inte finns några avluftare monterade på någon högpunkt, det är svårt att ge råd när man inte vet något om hur anläggningen ser ut/har installerats.
En eller några bilder skulle kunna hjälpa till.

Generellt gäller att:

Larm HP = Värmepumpen kan inte göra av med sin värme - trycket stiger snabbt, den löser ut på HP
Larm LP = Värmepumpen får inte in någon energi via KB-kretsen, förångaren fryser ihop och man får larm LP

I ditt fall som får larm HP så har du problemet på varma sidan, inte på kalla.
Detta utesluter dock inte att du har porlande luft på kalla sidan.
« Senast ändrad: 14 oktober 2012, 09:39:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2012, 12:03:44 »
Jag har inga rums termostater och det där gluckadet/smällandet va även innan vi bytte glykolen i systemet i sommras och min röris körde väldigt länge maskinen som man fyller på med och sedan backade eller vad man nu gör för att inte få luft i systemet.Men cirkpumpen och det andra du nämner har jag inte gjort något åt sedan vi köpte den (5år sedan)så behöver nog lufta där.Jag har ett stadigt tryck på 1 bar det sjunker Max ner till 0.9 så där är det lungt.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2012, 17:59:12 »
Har du inga rumsgivare alls?
Då har du heller inga styrdon på fördelarna till golvvärmen?
(Styrdon- vita, gråa, blåa eller gröna som sitter ett på varje slinga)
Om inget av detta finns så är nog problemet flödesrelaterat. Kolla luft. En optimum går inte lufta i cirkpumpen. Troligt att det står i fördelarna isf. Eller en annan högpunkt ovan vp. Luftare där kke?
Har du en extra yttre cirkulationspump? Till golvslingorna?
Har du bara golvvärme eller blandat rediatorer/golvvärme?
Om det är blandat, har du isåfall en shunt för golvvärmen?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2012, 20:11:02 »
När jag byggde mitt hus för 5 år sedan så lämnade min röris in en planritning på mitt enplans hus.Kommer nu inte ihåg vilken golvvärme märke vi har men vilket fall som hällst så fick han en ritning på hur allt skulle dras samt flödes ritning hur mycket han skulle ställa varje slinga enligt flödet.Det sitter vita hattar på varje golvslinga så det ska gå att öka flödet om man nu vill ha varmare i ett rum.Ska dock tillläggas att vi har bra värme i huset.Men det är inte varje dag som den löser för högtryck utan det kan komma lite då och då så något vajsing är det.

Jag har inget annat dvs har bara en utedel och en varmvattenberedare med cirkpump m,m i den.
Jag har bara vattenburen golvvärme i hela huset.

På expantionkärlet som sitter högst uppe på beredaren har en svart lufthatt vrider jag på den så kommer det bara ett liiiten puff av luft egentligen ingenting.Om det skulle vara luft i golvslingorna borde det inte ha försvunnit på 5 år då det enligt min röris så sitter det automatluft nipplar?Visst dom kan ju så klart hänga sig men ändå.

Min röris är inte så haj på temiapumpar så jag uppskattar all hjälp jag kan få som han kan läsa vad ni skriver så han kan hjälpa mig han förstår ju vilket "språk"ni pratar jag är bara en snickare så jag hänger inte riktigt med i alla svängar.

Danne.


Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2012, 19:31:56 »
Vet inte om problemet ligger i luft. Men spola ur slingorna för säkerhets skull.
Hur många slingor har du? Dimension? Uppvärmd yta? Storlek på Atria?

Golvslingor justeras vanligen in på returen efter varje slinga. I fördelaren. De vita hattarna är nog istället för styrdon. Fördelarna levereras med de och styrdon köpes separat.
Om slingorna är justerade enl. instruktion på returen, kan du ta bort de vita hattarna.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2012, 20:06:00 »
Ja du dimension på rören vete tusan kan dom vara 25 mm kanske i omkrets?Den uppvärmda ytan är 170m2 enplans hus.Det är en atria 8 värmepump som vi har.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2012, 20:22:12 »
Antal slingor skrev du aldrig, men 170 kvm så är det antagligen ca 10 st. Dim. är nog 20 mm. Det står på slangen.
Tveksamt om du klarar att driva allt det inkl. plattväxlaren i vp.
Troligt vis har du lite högt motstånd. Vid denna årstiden ger vp ganska bra och huset kräver lite.
Kolla nästa gång den är i drift hur cirkpumpen går.
Gå in i service menyn. Antingen vänster pil i ca 5 sek alt. både höger och vänster pil i ca 5 sek. Stega ner till manuell test, klicka höger. Läs av hur mycket cirkpumpen går i procent.
Kolla även i temperaturmenyn temperaturen på framledning och retur. Om det är 8 gr eller mer i skillnad och cp går på 100% så har du flödes problem
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2012, 20:44:44 »
cirkpumpen går på 30% och temeraturen vandrar lite men framdelning ungefär 47 och retur 37 det skiljer i runda slängar 8-10 grader på värmen.

Utloggad Kanglou

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm-högtryck på Termia atria optimum.
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2012, 21:08:56 »
Kollade lite senare och nu går cirkpumpen på 100% och framdelning 58 retur 56.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!