Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blev det rätt dimensionerat ?  (läst 2145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blev det rätt dimensionerat ?
« skrivet: 01 oktober 2005, 19:44:37 »
Hej !

Jag installerade en Thermia Villa 60 år 1998 och den har nu varit i drift i 7 år.
Efter att ha läst genom detta forum inser jag hur insatt man egentligen behöver vara för att välja rätt storlek på pump, rätt borrdjup och då kanske lägga till lite marginal.
Jag fick tre offerter och tog den som verkade bäst och litade på installatören att de dimensionerat rätt.
Pumpen har gått klanderfritt dessa år och är mycket nöjd med denna, så jag kanske inte borde vara orolig, men vill ändå ha åsikter från er som är insatta i ämnet.
Lite data :
Pump Thermia Villa 60, borrdjup 90m (89m vattenpelare vid installationen), huset ett 1,5 plan byggd 1976, uppvärmd yta 150 m2, huset beläget norr om Kristianstad, genomsnittlig gångtid på pumpen per år 2270 timmar (högst 2650 timmar, lägst 2110 timmar) total eltillskott ,37 timmar på 7 år.
Elförbrukning inkl. hushållsel : ca 10100 kwh/år, två vuxna och två barn i hushållet.
Jag vet inte om det är något mer som man behöver veta?.
Hälsningar / Snapphanen


Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2005, 21:21:19 »
På mig låter det som om leverantören har gjort ett gott jobb med din anläggning. Min svärfar installerade sin bergpump för ca 4 år sedan och han (de) ligger på en förbrukning som liknar din per år, men då skall man komma ihåg att de är 2 personer i hushållet och deras ålder är 66 resp+. 72 år och kan inte komma i närheten av din förhållandevis höga hushållselsförbrukning. Huset deras är byggt på 60-talet 1/2-plan fullteglat ca125 kvm och ej uppvärmd källare.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2005, 22:01:41 »
Hej !

Jag installerade en Thermia Villa 60 år 1998 och den har nu varit i drift i 7 år.
Efter att ha läst genom detta forum inser jag hur insatt man egentligen behöver vara för att välja rätt storlek på pump, rätt borrdjup och då kanske lägga till lite marginal.
Jag fick tre offerter och tog den som verkade bäst och litade på installatören att de dimensionerat rätt.
Pumpen har gått klanderfritt dessa år och är mycket nöjd med denna, så jag kanske inte borde vara orolig, men vill ändå ha åsikter från er som är insatta i ämnet.
Lite data :
Pump Thermia Villa 60, borrdjup 90m (89m vattenpelare vid installationen), huset ett 1,5 plan byggd 1976, uppvärmd yta 150 m2, huset beläget norr om Kristianstad, genomsnittlig gångtid på pumpen per år 2270 timmar (högst 2650 timmar, lägst 2110 timmar) total eltillskott ,37 timmar på 7 år.
Elförbrukning inkl. hushållsel : ca 10100 kwh/år, två vuxna och två barn i hushållet.
Jag vet inte om det är något mer som man behöver veta?.
Hälsningar / Snapphanen



du själv sitter på bästa facit !

har du över, vad ska vi säga 250 tillägs timmar/ år så är pumpen för klen
har du kallare borra än -2 grader i slutet på värmesesången (kollat när pumpen gått i 15 min) så är borran för kort.

allt det andra vi pratar om är för att få en ännu mer energisnål anläggning som håller mycket länge.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2005, 12:26:59 »
Ja, det jag är lite rädd för är att pumpen är en aning förstor och borrhålet en aning för liten.
Jag vet inte om det går att kolla det med hjälp av gångtiden på vp´n per år.
Eller ska jag mäta temp på ingående köldbärare slutet av säsongen.
Frågan är då ska värmepumpen vara igång (minst 15 min så att vätskan har gått ett varv i systemet) eller ska jag stänga av vp´n och bara låta köldbärarpumpen gå i någon timme för att se vad man har för temp i borran.

/ Snapphanen

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2005, 14:21:46 »
Pumpen verkar med tanke på gångtiden per år lite för stor men var det uppvärmning med olja tidigare är det förståeligt att man vill offerera med marginal. Oljepannors årsverkningsgrad är svåra att uppskatta.

Att pumpen är lite stor i förhållande till borrhålets djup är inget större problem. Pumpen går ju aldrig kontinuerligt så medeleffektuttaget per meter borrhål blir i stort sett detsamma som för en mindre pump. Enda nackdelen är lite sämre verkningsgrad då temperatursänkningen närmast slangarna under drift blir lite större. Å andra sidan behövs ingen tillsatsvärme.

Mät köldbärartemperaturen när pumpen har gått minst en kvart och mät i slutet av vintern. Skulle temperaturen vara lägre än minus 2 så är det bara att konstatera att pumpen har gått 7 år utan problem och förhoppningsvis kommer att fortsätta med det.

Det finns ett plus med din anläggning. Den dag elmätare som medger debitering timme för timme kommer kan du stänga av din pump mellan 7 och 9 de där svinkalla februarimorgnarna när elen kostar 3 kr/kWh och "köra ifatt" värmebehovet senare under dagen.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2005, 21:34:53 »
har du för kall borra kan du alltid komplitera med en bit markslinga i serie mad borran (före borran)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blev det rätt dimensionerat ?
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2005, 18:58:04 »
Tack för era svar !!

//Snapphanen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!