Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....  (läst 16663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #15 skrivet: 25 december 2009, 14:24:00 »
..en frÃ¥ga till  :)...vad är ett 1-rör system och ett 2-rör system? Hur kan jag veta/se vad jag har? Har bara golvärme överallt..inga radiatorer..
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #16 skrivet: 25 december 2009, 16:02:58 »
Efter en hel del komprimeringsstrul med bilderna så fick jag ner dom till vettig storlek....Lite förklaring till vad bilderna visar:

Bild1: Visar T-kopplingarna till den nya gruppen som styrs mha minishunten. De röda avstängningsventilerna sitter pÃ¥ ut- och retur- som gÃ¥r vidare till minishunten och som  visas pÃ¥ bild4. FrÃ¥n minishunten gÃ¥r ledningarna ut i backen ner i en kulvert och över till den nya byggnaden där de tvÃ¥ nya golvslingorna ligger (byggnaderna är inte sammanbyggda och ligger ca 10m frÃ¥n varandra)

Bild2:Visar den "gamla" cirk.pumpen som snurrar runt vattnet i gruppen med 5 golvslingor, och man ser även by-passen (som jag ställer mig frÃ¥gande till om den verkligen funkar som  den ska...va den nu ska göra???)

Bild3:VM i hur man fÃ¥r in mÃ¥nga rör pÃ¥ ett minimalt utrymme  :D. Visar de 5 slingorna + lite tappvatten-rör. Har kopplat bort de externa rumstermostaterna....(där slängde man nÃ¥rra lusentappar i sjön när man blev pÃ¥lurad dom knUp)

Bild4:Visar minishuntgruppen. Denna grupp sitter på motstående vägg i förhållande till den andra externa cirk.pumpen. i detta otroligt minimala utrymme.
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #17 skrivet: 25 december 2009, 20:48:47 »
Det är felkopplat.
Avsticken till golvvärmen sitter innan bypassen och då får man märkliga flöden.
Har sett såna här inkopplingar tidigare och inga har funkat bra.
Avsticken borde vara i ditt hörn precis innan den gamla golvvärmefördelaren.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #18 skrivet: 25 december 2009, 21:15:58 »
Jag blottar min okunskap i paint och försöker förtydliga mig. :)
Det kan vara att föredra att sätta tilloppet på din nya shunt som bilden längst ned visar eftersom pumparna inte borde störa varandra då.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #19 skrivet: 26 december 2009, 10:44:50 »
Jag blottar min okunskap i paint och försöker förtydliga mig. :)
Det kan vara att föredra att sätta tilloppet på din nya shunt som bilden längst ned visar eftersom pumparna inte borde störa varandra då.
Det är felkopplat.
Avsticken till golvvärmen sitter innan bypassen och då får man märkliga flöden.
Har sett såna här inkopplingar tidigare och inga har funkat bra.
Avsticken borde vara i ditt hörn precis innan den gamla golvvärmefördelaren.

Tolkar dina svar som att du ger två alternativa lösningar....
Alt. 1. BÃ¥da avsticken (in/ut) sitter efter bypassen, men dÃ¥ kommer  cirkpumpen ev. störa minishuntgruppens pump.
Alt. 2. Ut-avstickaren sätts före pumpen men efter bypassen och In-avstickaren sätts enl. alt.1

Korrekt..?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #20 skrivet: 26 december 2009, 10:48:10 »
jädrans....tryckte på skicka innan jag skrivit klart... :D.......för en extremt frågvis person...vad är det som gör att ovanstående kopplingsförslag kommer funka bättre? Det finns väl en inbyggd bypass i minishuntgruppen som tar hand om returflöden i den gruppen...?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #21 skrivet: 26 december 2009, 16:38:54 »
Nu när jag tittat på din ritning i andra tråden så ser jag att du verkar enbart ha golvvärme.
Varför en extra shunt överhuvudtaget?
Du skulle kunna koppla in tvättstugan som på bild 1 jag kluddade i och sen bara koppla förbi den nya minishunten.
Den befintliga yttre cirkpumpen borde klara att dra runt golvvärmen i tvättstugan också.

Lite osäker på vad du menar med inbyggd bypass i shunten, den går att ställa in för 1-rörs eller 2-rörs system men den ska vara i 2-rörs läge i ditt fall.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #22 skrivet: 26 december 2009, 16:46:11 »
Så här skulle jag gjort
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #23 skrivet: 26 december 2009, 18:31:28 »
Vill börja med att tacka för idéerna och förslagen ni ger  :). Underbart att kunna fÃ¥ bolla förslag och fÃ¥ andras synpunkter pÃ¥ saker och ting.

Varför en extra shunt överhuvudtaget?
Jadu..som lekman inom området så försöker man lyssna på dom som vet mer än en själv, och vid inkopplingstillfället så var minishunten tillsynes en bra lösning. Jag ville ha möjligheten att styra temp i den andra byggnaden separat, och minishunten M60 innehöll ventilenhet med termostat, en till cirk.pump behövdes för att få snurr på vattnet (den gamla cirk.pumpen till bostaden är en Grundfoss UPS 25-60 (...FYI...bostad 70 kvm+ny tvättstuga 30 kvm)) , temp begränsning av framledningstemp behövdes då det saknas för den gamla slingan, avluftningsvent. och hela kittet i ett kompakt litet format.
SÃ¥g ditt förslag och det ser ju ut som ett väldigt bra förslag. Det ulimata för min del hade varit om varje byggnad kunde vara helt oberoende av varandra...dvs som det är idag sÃ¥ kan ju aldrig tvättstugan bli varmare än bostaden i och med att GT1'an sitter pÃ¥ den gemensamma returen och rumsgivaren sitter i bostadhuset. Skulle vilja ha in en till givare som kan meddela pumpen att starta dÃ¥ det är för kallt i tvättstugan, och om det dÃ¥ är tillräckligt varmt i huset skall ingen värme gÃ¥ dit (vilket inträffar rätt ofta dÃ¥ vi har en kamin vi uttnyttjar ofta vintertid)  , typ en GT1'a till sÃ¥ man kan ha en "GT1'a" pÃ¥ returen som kommer frÃ¥n bostadshuset och en "GT1'a" pÃ¥ returen som kommer ifrÃ¥n tvättstugan.....men de é kanske inte möjligt.....är GT4'an en lösning? Med dagens lösning (och ditt förslag) sÃ¥ blir det snorkallt i tvättstugan dÃ¥ vi eldar i kaminen i bostadshuset.

Vad det gäller begränsning av framledningstemp till slingorna i bostaden så hajjar jag fortfarande inte hur det funkar. Kan inte se att det är något i min installation som säkrar detta. När tillskottet slår till så blir ju utgående vatten uppåt 50-60 deg. Hittar ingen meny i VP'n för att begränsa den heller....
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #24 skrivet: 26 december 2009, 20:27:16 »
Ska man fÃ¥ helt fristÃ¥ende värmeregleringar sÃ¥ mÃ¥ste det till en tank och 2 shuntar med reglerautomatik dessvärre  :-\

Begränsningen lägger du med din värmekurva.
Det finns ju en extra värmekurva man kan köra från värmepumpen, men då måste du ha shunt med motor som styrs av värmepumpen. Där kan du lägga in en begränsning på temperaturen.

Som jag uppfattar det så är problemet när du eldar så kompenserar din rumsgivare, som i sin tur sänker värmen såpass att du får kallt i din nya del, har jag uppfattat det rätt?
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #25 skrivet: 26 december 2009, 21:27:31 »
Har tittat lite snabbt och Jocke har ju ritat upp rätt lösning som jag vill ha det. ;D
En variant som skulle kunna fungera hos dig för dina önskemål, är en arbetstank och köra med inviduella rumstermostater för varje rum. Först hitta en vettig kurva för dina önskemål (gärna en egen knäckt) sen får termostaterna strypa bäst de vill när du eldar och har dig. :D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #26 skrivet: 26 december 2009, 21:46:36 »
Ska man fÃ¥ helt fristÃ¥ende värmeregleringar sÃ¥ mÃ¥ste det till en tank och 2 shuntar med reglerautomatik dessvärre  :-\

Begränsningen lägger du med din värmekurva.
Det finns ju en extra värmekurva man kan köra från värmepumpen, men då måste du ha shunt med motor som styrs av värmepumpen. Där kan du lägga in en begränsning på temperaturen.

Som jag uppfattar det så är problemet när du eldar så kompenserar din rumsgivare, som i sin tur sänker värmen såpass att du får kallt i din nya del, har jag uppfattat det rätt?

Jepp...korrekt uppfattat. Det jag har gjort för att försöka få det att funka ändå är att sätta GT1'an på den gemensamma returen (i praktiken innebär detta att den hamnar väldigt nära GT9'an). Då tas ju ändå lite hänsyn till tempen på returvattnet ifrån nya byggnaden. Försökte köra med externa rumsgivare på varje slinga förut för att kunna stänga samtliga 5 slingor i huset fastän GT1 gav signal till VP att starta och därmed få ut allt vatten till nya byggnaden...men då fick jag problem med hög retur så det har jag lagt ner, dessutom funkar det inget bra att kombinera med VP'ns egen rumsgivare.....ja och sen är det ju de här med balanseringen av samtliga slingor och grupper mot varandra.

.....pÃ¥ minishunten till nya bygget finns en trÃ¥dlös rumsgivare med motorstyrning som jag dock inte har kopplat in ännu, men hur man ska fÃ¥ den att styras av VP'n är jag mkt osäker pÃ¥  Sc:,h...kan jag använda GT4 för att styra den minshuntens termostat istället för att använda rumsgivaren??

...de där med arbetstanken...vad innebär det? Hur är den tänkt att funka, hur stor, var placeras den?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #27 skrivet: 26 december 2009, 22:14:31 »
IVT har en tank som är på ca. 100 liter. Fördelen är att om man sätter den mellan värmepumpen och golvvärmekretsarna så kan värmepumpen gå optimalt med rätt flöden och det går att stypa rummen individuellt istället. Glöm extrashunten med din lösning.
Låt arbetstanken matas av den interna pumpen och den externa pumpen mata varmt vatten till din golvvärme, minishunten skall ligga parallellt med dina andra slingor. ;) Använd sedan dina individuella rumsgivare och låt dem strypa efter behov, men först skall du trimma in en så bra kurva som möjligt till huset och dina önskemål. :D

IVT.s rumsgivare tror jag inte på med dina önskemål, utan käck till din egen kurva och trimma in flödena i golven. Kör sedan de inviduella där du behöver. ^-^

« Senast ändrad: 26 december 2009, 22:23:18 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #28 skrivet: 27 december 2009, 10:25:13 »
Er idé känns bara bättre och bättre ju mer man fÃ¥r smaka pÃ¥ den  ::)....Drar med en gif pÃ¥ hur (jag tolkar er) att det skulle se ut dÃ¥ istället. Stämmer bilden med er idé? Har tagit bort by-passen dÃ¥ jag inte kan se att den längre fyller ngn funktion överhuvudtaget...eller? Placerade GT1'an pÃ¥ returen mellan acc.tank och VP'n...korrekt? Vad det gäller temp.begränsning (max ut till slingorna) sÃ¥ fixar acc. tanken detta automatiskt (pga tröghet i systemet) även om tillskottet slÃ¥r till och överstiger mitt max kurv-värde...korrekt tolkat?

Hur gör jag med pumpen som sitter i minishunten...låter jag bara den var avstängd, och fixar min UPS 25-60 ensamt verkligen flödet för samtliga slingor?

MÃ¥ste acc.tanken vara sÃ¥ stor som 100 lit? Tro't eller ej men här rÃ¥kar faktiskt storleken vara ett problem  ;)...de é sÃ¥ in i h-e litet utrymme.
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #29 skrivet: 27 december 2009, 10:41:34 »
Du har fått till det som jag tänkt mig. Men pumpen som sitter i "minishunten" skall vara igång för att det skall fungera.
Angående tankens volym, är volymen inte "helig" eftersom du har en förhållandevis liten värmepump.
Men IVT har haft olika tankar dels en smal hög som kan finnas kvar och den nya som är bredare och lägre.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!