Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt bedrövlig funktion  (läst 33768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Kallt bedrövlig funktion
« skrivet: 23 januari 2007, 23:38:22 »
Om CTC nu igen..

En bekant ringde och undrade om jag kunde komma och titta.. en CTC 10,5 kw 2 borror... rätt stort hus.
han har kört 2 år.
Installatören talade om att han kunde inte med styren nåt vidare, men skulle ev ordnas nån hjälp!
Antagligen bortglömt eller medvetet lagt Ã¥t sidan!? Ã¥rsförbrukning ca 33.000 kwh  i en villa med värmepump huvuddunk

Drifttid nu med svinkyla, ca 12 timmar kompressor sista dygnet och 70 starter!!
24t*6 kw pÃ¥ elpatronen  huvuddunk huvuddunk.

Jag stängde av elpatronen sänkte värmekurvan rejält, fick igång nån radiator.
Nu tror jag han får 24t på kompressorn stopptemp nås inte.

Räkneövning han slipper elpatronen 6*24= 144 kwh/dygn, istället blir det 12t*ca 3 kw=36 kwh.
Knappt 100kwh/dygn i vinst....
Han tjänar alltsÃ¥ ca 100:-/dygn pÃ¥ min lilla manöver, provision vore fint  8)
Det funkar bättre vid varmt väder säger han sÃ¥ man kan kanske inte räkna *365 dagar  >:D >:D

Men en vinst på 10.000 till 15.000/ år borde va inom räckhåll!?

Märkte ni inte ett ont ord om CTC  >:D >:D

nja en kommentar, att styren kan va så urbota dum så 6 kw elpatron kan tillåtas släcka en 10,5 kw kompressor!!!!!! Det blir ju inte bara dyrare det bli ju kallare också.

Det är inte nÃ¥t speciellt för CTC, sÃ¥ kan det bli även pÃ¥ andra pumpar  fiR:

Så se upp alla ni därute.... acceptera ALDRIG nåt annat än 24t/dygn på kompressorn vid svinkyla!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2007, 07:45:09 »
Kan inte låta bli att nämna...en bruks fick han väl? Att låta den gå i två år utan att plugga på något låter rätt mysko.... det underlättar om inte annat kravställandet på installatören.
Lite handhavande kräver faktiskt alla uppvärmningssätt... så något måste man ta ansvar för att lära sig själv oxå. a:gl
Att sedan installatören inte kan/vill är ju såklart under all kritik huvuddunk
Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2007, 09:40:03 »
Har man inget att jämföra med kan man kanske tro att 50% vp drift är acceptabelt vid kyla!?

Ingen hjälp av inst alls, trots att dom sålde "bara" CTC, så dom borde kunna maskinen.

Inatt har den gått 100% av tiden, handpåläggning kan göra underverk.
Alltid bättre att spetsa ( tex med elraddar) utanför VP, särskilt på en CTC påstår jag.

En fråga till er som kan...
Om man stänger av elpatronen helt i styren, kan man använda den "förhatliga" utvändiga svarta ratten som frysskydd tex ställd på 25 grader.
Men utan risk att faxxanskapet rusar iväg och startar i "onödan"

Varför jag frågar är ju att den inbyggda elpatronen inte är lätt att få stopp på, den hade ett börvärde igår på 59 grader, trots att vi ställde ned den till 40 grader!
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 09:46:17 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2007, 10:23:48 »
Konstiga förhållanden i Jämtland.

Egentligen kan väl ME detta bäst men jag tror att det är såhär

Ja, man kan ställa svarta ratten på frysskydd utan att elpatronen går igång så länge kompressorn fungerar.

Om man stängt av elpatronen i styren så är den avstängd. Däremot så visar elpannedelen en bör som överstiger framledningstemperaturen med 7 grader. Det betyder dock ej att elpatronen trots att den är avstängd hittar på att starta själv.
Den börsiffran blir på sätt och vis ointressant om patronen är avstängd.

Däremot tyder väl en framledningstemperatur om 52 grader på att det dels är kallt dels finns utrymme för isoleringsåtgärder och andra radiatorer. Det sistnämnda är väl du expert på Bertil. ::)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2007, 10:46:47 »
Citera
Om man stängt av elpatronen i styren så är den avstängd. Däremot så visar elpannedelen en bör som överstiger framledningstemperaturen med 7 grader. Det betyder dock ej att elpatronen trots att den är avstängd hittar på att starta själv.
Den börsiffran blir på sätt och vis ointressant om patronen är avstängd.

Det vi försökte var att tillåta elpatronen men få den att stänga av. Men det var inte lätt!!!
Drog ned värmekurvan massor ocksÃ¥ för att fÃ¥ stopp pÃ¥ elpatronen men det "räckte" inte heller...  (detta för att fÃ¥ ned börvärdet pÃ¥ framledningen).
Men med elpatronen av i natt så har VP gått kontinuerligt. Varmt och skönt var det dessutom! Trots drygt -20 i morse! Så pumpen är rejält tilltagen!

Jodå nya radiatorer är planerade... dessutom två som va svår att få full fart på.... inge roligt att ta till hårdhanskar när det är svinkallt ute!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 11:33:04 »
Jag får rätta mig själv, 7 grader över börframledningstemperatur. Dvs inte ärframledningstemp.

Jag håller med att styren är lite bakvänd vid vissa tempförhållanden. Om pumpen går för fullt och elpatronen kopplas in så "toppar" den inte på sista tampen utan matar på mer än vad som egentligen behövs.
Det låter som om pumpen är väl tilltagen och efter dina åtgärder kommer säkert energiförbrukningen att sjunka avsevärt.
Hur många starter och timmars gångtid vid -20 grader?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2007, 11:59:09 »
Inga starter... 24 timmars gångtid! lagomt varmt inne!
men blir det kallare måste dom spetsa med elradiatorer.
Enorm besparing blir det!
SÃ¥ det är jag nöjd med  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2007, 14:55:41 »
Läge "F" som i frostfritt är att rekommendera på svartratten. Den går helt utanför styren så så länge det kommer ström till pannan så har man frysskydd.
Nackdelen med detta är att den patrontid som går över svartratten därför inte loggas, vilket gör att man kanske inte upptäcker den verkliga strömförbrukningen om man har vridit upp ratten.

Nog är det svårt att få pumpen att gå fullt utan patrontid, inte möjligt i alla anläggningar tror jag, oavsett inställning (annat än TS avstängt då).
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2007, 15:15:51 »
drjukebox, alldeles rätt :)

Bertil testa att sätt bör värdet på eldelen till 40 grader och koppla på elpatronen :=) då minimerar du TS.

Detta om du nu behhöver den ikopplad :)  Det är bättre att läsa sig när VP'n nÃ¥r sitt maximala minus temperatur som kompressorn klarar av & dÃ¥ koppla in elpatronen om man närmar sig det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2007, 18:31:05 »
Vi sänkte bör för elpatronen till just 40 grader, men börvärdet för elpatronen var fortsatt 59 grader!
Det kanske är fördröjning, men den ändrades inte på lång tid... ligger den ALLTID över framledningens börtemp!? oaktat inställning????

Här har man för veka radiatorer i dagsläget för att tåla spets i radiatorkretsen!!
Dom får spetsa med en elradiator på hjul osså nån fler om det nu behövs när VP går 24t/dygn.
Så varmt som i morse hade dom aldrig haft!!! Trots svinkyla, så pumpen ÄR rejäl!!!

-23 grader nu och snabbt sjunkande!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2007, 18:54:04 »
WoW, dÃ¥ hade de ett börvädre pÃ¥ framledningen pÃ¥ 52 grader :(  Det mÃ¥ jag säga att de har en kraftig VP.

Se till att de byter element till några reäla saker. Då så har det kanon PumP :) hoppas att de inte bara har enrörssytem.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2007, 18:55:44 »
Vi sänkte bör för elpatronen till just 40 grader, men börvärdet för elpatronen var fortsatt 59 grader!
Det kanske är fördröjning, men den ändrades inte på lång tid... ligger den ALLTID över framledningens börtemp!? oaktat inställning????

Här har man för veka radiatorer i dagsläget för att tåla spets i radiatorkretsen!!
Dom får spetsa med en elradiator på hjul osså nån fler om det nu behövs när VP går 24t/dygn.
Så varmt som i morse hade dom aldrig haft!!! Trots svinkyla, så pumpen ÄR rejäl!!!

-23 grader nu och snabbt sjunkande!!!

Elpatronens börvärde ligger alltid 7ºC över framledningsbörvärdet (för varmvattnet...). Inställningen man gör är en minimiinställning, för att säkra varmvatten även om framledningstempen är låg.

Frågan är om det är något stort problem att elpatronen håller sin del på 58ºC, eller vad du har.
EcoHeatens tank är uppdelad i två delar av en skiktplåt. Den undre delen är större än den övre. VP jobbar mot den undre delen, elpatronen mot den övre. Shunten är en bivalent shunt som i första hand tar värme från den nedre delen av tanken, och om det behövs så blandar den även in lite vatten från övre delen som spets (tidsfördröjning 180 min, men går att ställa om. På nyaste versionen kan man också ställa in att den aldrig ska ta värme från övre delen till radiatorerna.).

Varmvattnet förvärms först med en slinga i den undre delen och toppas i övre slingan.

Vart vill jag komma? Jo, att så länge inte shunten blandar in värme från övre tanken, så är den enda förlusten att varmvattnet värms till onödigt hög temperatur med elpatron, men det är ju här inget problem. Kompressorn går ju 24h/dygn, och för att få tillräckligt med varmvatten skulle ändå elpatronen gjort det mesta...

Så fixa till radiatorerna så att det blir lite lugnare temperaturer (för COP) och ställ in rätt värmekurva så blir det finfin drift!

Elpatroninställningen bör stå så lågt som möjligt, gör nytta framförallt på våren.
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 18:57:26 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2007, 19:37:07 »
Jag tror ändå att lösningen för de flesta med någorlunda väl tilltagen pump är att helt radikalt stänga av patron. De kommer ändå att ha vv så det räcker för det mesta, vid tillfälliga behov så får man nog vrida på ratten (eller bygga en separat styrning ;o))

V3 har jag fortfarande ingen bra koll på, om styren där är så pass att man kan fixa både värme och vv med minimal patrontid?

Om inte v3 heller klarar det, så misstänker jag att CTCs konstruktion utan växelventil har den nackdelen att de flesta inte klarar sig utan en del onödigt tillskott, alltså mer än om man hade haft växelventil.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2007, 21:02:37 »
Jag tror ändå att lösningen för de flesta med någorlunda väl tilltagen pump är att helt radikalt stänga av patron. De kommer ändå att ha vv så det räcker för det mesta, vid tillfälliga behov så får man nog vrida på ratten (eller bygga en separat styrning ;o))

V3 har jag fortfarande ingen bra koll på, om styren där är så pass att man kan fixa både värme och vv med minimal patrontid?

Om inte v3 heller klarar det, så misstänker jag att CTCs konstruktion utan växelventil har den nackdelen att de flesta inte klarar sig utan en del onödigt tillskott, alltså mer än om man hade haft växelventil.


Jo man kanske klarar sig utan elpatron med stor pump, men det kan nog bli problem om pumpen går 24h/dygnet. Så hinner den ju inte med 55graderskörningarna.

En sak som irriterar mig lite är att den fullkondenserar var 4e gång, det vore mycket bättre om den gjorde det när temperaturen i eldelen understeg 47 eller vad som nu kan vara lämpligt.. Så skulle det snabbare komma nytt varmvatten efter en dusch!
Och man skulle troligen få högre verkningsgrad iom att pumpen ofta fullkondenserar på hösten, fastän tempen i eldelen ligger på kanske 52-53 grader.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2007, 21:35:29 »
Citera
På nyaste versionen kan man också ställa in att den aldrig ska ta värme från övre delen till radiatorerna.).

Det skulle va ypperligt tror jag.

Men på den här pumpen så var börvärdet högt trots sänkningen... det gjorde att elpatronen gick hela tiden på 6 kw som jag skrev. Schunten öppen 50%.
MEN VP gick bara 12t/dygn. Ren katastrof som jag ser det!!!
120kwh/dygn som kompressorn kunde ge blev istället ren elpatrondrift!!!!

Jag sätter på svarta ratten på frysskydd, sen får det gå så. Till våren ska han byta en radiator och förhoppningsvis sätta in en fläktkonvektor mitt i huset!

rejäla framsteg tycker jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 380
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!