Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT bergvärme, nÃ¥r aldrig rätt temperatur. VP konstant pÃ¥.  (läst 17296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
kompressorn (ivt greenline c, kanske 10år gammal ungefär) går hela tiden, kollade igår på lite temperaturer för att hitta en anledning till varför. Det visade sig att varmvattnet värms upp riktigt, när inställd temp infaller så slutar systemet att värma och växelventilen slår över till att värma radiatorvattnet istället. Så långt känns allt ok.

När jag tittar på temperaturen (igår, utetemp var ungefär -4) på gt1, retur från radiatorerna så finns där en temp inställd för när den ska slå av, 31.3 grader. Temperaturen kom dock aldrig över 29,5 grader och följaktligen låg värmepumpen på och försökte värma kontinuerligt utan att lyckas. Det här blir ju inte speciellt billigt precis att ha den gåendes hela tiden. Dessutom låter kompressorn väldigt mycket tycker jag.

Enda möjligheten för att få upp temperaturen till 31,3 grader och att få vp att sluta var att dra ner ett antal element i nedervåningen rejält, då steg temp och vp slutade till slut.

Har också ett helt dött element i nedervåningen, efter att rörmokarna återmonterat dessa efter en större renovering. Det verkar inte finnas något vatten alls i det kalla elementet, helt tomt och dött tror jag.

I vanliga fall, och typ som förra vintern, funkade det bättre, vp jobbade och slutade när temp uppnåts, inte nu längre. Nu är huset betydligt bättre isolerat dessutom vilket ju borde betyda att vp inte ska arbeta lika mycket kan man tycka.

Kollade också innetemperaturen, den är satt till 18 grader, i menyn står det att faktisk temperatur är 20,4 grader, ändå står vp och kör kontinuerligt.

Inga bubblar i synglaset hittar jag, och den där burken med köldvätska är fylld till angiven maxnivå.

Kollade trycket på vad jag tror är exp.kärl för raditorerna, trycket där ligger på sisådär 0,6-07 ungefär.

NÃ¥gon som har koll pÃ¥ sÃ¥dant här och kanske vet anledningen till problemet? 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du fler eller större radiatorer nu efter renoveringen?
Har du fått det varmare inne?
Då är det läge att sänka kurvlutningen och vara glad, det räcker inte med att ha innegivaren inställd på en lägre innetemp, du måste även justera kurvan neråt för att det ska funka.

Sen så måste du öka trycket i värmesystemet (ca 1 bar är OK) och lufta dina radiatorer ordentligt.
Man kan behöva hålla på ett tag med detta, och fyll på trycket mellan luftningarna.
Lufta även varmvattenberedaren, det sitter en nippel bakom panelen högst upp.

Om nån radiator ändå inte blir varm så kan du testa att tillfälligt stänga alla andra och se om det hjälper, annars (vid normal drift) ska termostater vara helt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0

Har också ett helt dött element i nedervåningen, efter att rörmokarna återmonterat dessa efter en större renovering. Det verkar inte finnas något vatten alls i det kalla elementet, helt tomt och dött tror jag.


Om inte luftning hjälper.... Sitter det en termostat på elementet (typ Danfoss) kan du prova med att montera bort den. Kontrollera sedan att ventil pinnen som sticker ut från ventilen på radiatorn är rörlig. Den skall fjädra ut om du trycker på den (tryck hårt med flata sidan på en skruvmejsel eller nåt). Om den har fastnat kan du ta en tång och föra den fram och tillbaka tills den glider lätt. Var försiktig så att du inte drar ut den för långt, då börjar det spruta ut radiatorvatten, men det är bara att snabbt stoppa tillbaka den.
MVH

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
nä, det är samma element nu som då. Alla ytterväggar har nu begåvats med 1,5-2dm cellplast och fönster med bättre lister. Du menar att trycket i expansionskärlet ska ligga på 1 ungefär? Hur får jag upp det...kopplar en cykelpump någonstans och pumpa upp trycket, eller (mmm, helt novis)?

Huset i sig är ju mindre dragit och bättre isolerat nu, men vp jobbar utan att nå upp i temp på värmevattnet. Kurvan, tror den står på 2.2 eller 1.9 ungefär idag. Hur skulle man ändra där menar du..dra ner till 1.5 eller så för att testa?

Lufta varmvattenberedare, det låter farligt, eller? Är det bara att skruva upp ngn mutter eller så och låta det pysa tills det börjar komma vatten? Avstängt system när jag gör det kanske?



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Trycket ökar du genom att fylla på vatten. Lagom tryck är 0.1 bar per meter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt + ca 0.5 bar.

Har du termostater på alla radiatorer? Är dom helt öppna i så fall?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
jag har en sådan där röd burk, är det där jag ska hälla i vatten någonstans, och... var är detta någonstans placerat tror du?

japp, termostater på samtliga element, och nej, nu är de inte helt öppna, var tvungen att stänga av tre helt för att vp skulle uppnå sin brytpunkt för returen från radiatorerna. Orkade inte ha en vp som bara stod och jobbade trots att det inte var speciellt kallt
« Senast ändrad: 24 januari 2011, 15:04:57 av knox »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ska sitta en påfyllning mellan (vanligen) tappvarmvatten från pannan och radiatorsystemet, se bilden.
Och lufta VVB:n är enkelt om du gör det på luftningsnippeln som jag beskrev.

Men om VP:n tappat orken utan att du ändrar radiatorsystemet så har det hänt nått mer.
Men då behöver du en kyltekniker som får kolla på din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
aha, oki. Ska se om jag hittar den där prylen, tackar! Är det vanligt vatten jag häller ner där förresten?
Mmm, har pratat med en tekniker, han sa att jag skulle kolla och rengöra partikelfiltret, kanske är det massa ävja där som ska rensas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
aha, oki. Ska se om jag hittar den där prylen, tackar! Är det vanligt vatten jag häller ner där förresten?
Mmm, har pratat med en tekniker, han sa att jag skulle kolla och rengöra partikelfiltret, kanske är det massa ävja där som ska rensas.

Jepp, vanligt vatten i radiatorsystemet.

Och det är säkert en bra idé att göra rent filtret också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är det vanligt vatten jag häller ner där förresten?

Det är inget man häller ner - Man öppnar en kran och vatten fylls på. När trycket är lagom stänger man kranen igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
hahaha...tackar, misstänker att jag hade fått lite problem annars... Så, jag rattar på ngn ratt alltså...och ser då på tryckmätaren att det händer ngt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
hahaha...tackar, misstänker att jag hade fått lite problem annars... Så, jag rattar på ngn ratt alltså...och ser då på tryckmätaren att det händer ngt?

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
pillade på vp igår, fast inte så länge. Tänkte att jag skulle börja med att rensa filtret på den varma sidan, stängde av systemet, stängde med den där spaken och började skruva ut locket som täcker filtret. Snurrade en massa papper och satte en burk under för att ta upp ev. dropp. Det var mer än dropp, skruvade ur den några gängor.... en stråle av vatten. Tänkte att nahh...det är väl bara från ventilhuset, efter en halv deciliter sisådär funderade jag på om det inte var en hel del vätska på andra sidan ventilen som skulle ut nu...från rör etc. tänkte om, skruvade på locket och la ner försöket. Måste man tappa ur ngn krets eller? Hur fylla på detta igen i så fall? Eller är det bara så kanske att den där ventilen som man stänger av med är kass eller nåt?

Och, vågar man sig på kalla sidans filter? Har inte kollat vad det sitter för ventiler där än, tycker ju att det borde sitta en kulventil både ovanför och nedanför stället där filtret sitter förstås....

Hilfe!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ska vara 2 ventiler att stänga, en på fram och en på returledningen.
Det kan även finnas avstängningar vid cirkpumpen om denna sitter rätt till.
Om expansionskärlet sitter på samma sida avstängningarna som filtret så måste man först släppa ut trycket via säkerhetsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad knox

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
dum fråga kanske.....men men

tror att expansionskärlet sitter på samma som röret som går till den undre delen av ventilhuset. Ska jag alltså släppa ut trycket..eller vätskan eller hur det nu funkar från expkärlet? Och sedan bara ratta lite på påfyllningen så att jag får upp trycket bär jag är klar? Var kommer vattnet ifrån till att fylla upp kärlet, blir det inte brist någonstans i systemet då??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!