Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckstegring + avluftning, golvvärme  (läst 1780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Tryckstegring + avluftning, golvvärme
« skrivet: 28 maj 2017, 19:29:38 »
Hallå,

Har gjort en källarrenovering och installerat vattenburen golvvärme från LK med tillhörande shunt VS 2-2,5.
Jag gjorde inte hela källaren i ett svep men förberett med utgångar på fördelaren för "resten". Nu har det dykt upp 2 frågeställningar

Fråga 1.1: Jag har ett badrum i rummet ovanför där jag har fördelaren med shunten. Kan jag i framtiden dra upp en slinga dit för att slippa ännu en shuntgrupp? Klarar systemet en stegring på 2,5 meter?

Fråga 1.2: Slingan blir högst belägen, således ingen avluftning. Är detta en urbota dum idé? Kommer systemet lyckas självlufta sig, eller måste jag sätta en mindre fördelare högre än slingan på något vis den dagen, för att medge luftning?

Fråga 2: matningen till golvvärmefördelaren är tänkt att gå synlig i taket från VP, sedan dyka ner vertikalt på vägg 2 meter och vika in fördelaren. Behöver jag sätta en luftanordning på matarröret i takvinkeln innan den dyker ner motfördelaren? Eller kommer den mäkta med att trycka igenom luften så att jag kan lufta som vanligt i fördelaren?

Fråga 3: Gjorde jag rätt som köpte och tänker installera en shuntgrupp med egen cirkpump? Min VP är en IVT HT+ C9 och den verkar ha möjlighet att ställa en extra kurva för shunt? Jag har inte läst på om den har egen shunt/anslutning som jag hade kunnat gå på med matarrör till fördelaren? Just nu tänkte jag att jag går på vanliga radaiatorkretsen, fast med egen matning hela vägen från pannan. När det är kalalre ute hinner mina radiatorer bli svala mellan VP körningarna, kommer jag märka av detta på golvvärmen att den inte är jämnvarm över tid? Att den svalnar på sommaren vet jag och accepterar.
« Senast ändrad: 28 maj 2017, 19:33:57 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstegring + avluftning, golvvärme
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2017, 20:14:46 »
Har du 2 system , 1  rad  1 GV bör du nog ha en shunt för att reglera GV eftersom rad behöver lite högre temp
angÃ¥ende GV i bad  sÃ¥ gÃ¥r det att koppla ihopp det källaren ,du ska ju ändÃ¥ strypa lite pÃ¥ slingorna för rätt flöde .  hur blir det pÃ¥ sommaren , hade du tänk att ha värme  pÃ¥ bad för att undvika klinkerkallt , dÃ¥ mÃ¥ste det vara värme pÃ¥ i källaren
pÃ¥ stammen är det nog vettigt att avluftning  pÃ¥ knät som gÃ¥r ned till fördelaren , det är där luften kommer att stanna
att lufta GV är inte så svårt bara man gör saker i rätt följd

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Tryckstegring + avluftning, golvvärme
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2017, 20:48:00 »
Japp,

Har radiatorer på ovanvåningen (tidigare även i källaren) och golvvärme i källaren.
Jag har köpt & monterat LK fördelarshunt med egen cirkpump (VS 2-2,5), men jag hade en fundering på om jag lika gärna hade kunnat kopplat på mig direkt på VP? Den verkar ju kunna ställa två olika kurvor, tänkte om den således redan hade shuntgrejor så att min LK shunt är onödig?

Hade inte tänkte ha golvvärmen som komfortvärme, utan som ren uppvärmning, idag sitter det en mini-panelradiator där samt en elektrisk handukstork på 70W som med nöd och näppe håller 18 grader där på vintern.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tryckstegring + avluftning, golvvärme
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2017, 21:10:48 »
Har VP en extra shuntutgång för extern shunt och framgivare som går över utetemp eller annat så går det att ställe VP för rad och den andra styr en shunt för GV , det blir 2 av varandra oberoende tempfall

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!