Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP  (läst 2936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« skrivet: 25 april 2017, 10:43:59 »
Hej

Har äntligen beställt en liten ombyggnad hemma av min VP och VED anläggning. Jag har en komplett Ved-anläggning med 2st ack-tankar där huvud-tanken har en förrådsberedare. I efterhand har en VP installerats och huvud-tanken har använts som VVB. Detta fungerar absolut inge bra, så nu är det beställt en ny 200 liters TWS-beredare till VPn och huvud-tanken kommer att kopplas om till arbetstank i stället. Då kommer jag även kunna ved-elda på ett enkelt sätt. Och jag löser många små problem som jag har bl.a. knäppningar, många och långa VV-laddningar.
Men min fråga är hur gör jag med huvud-tankens VVB, drömmen hade varit att seriekoppla den före VPns nya VVB för att få både förvärmning och även VV vid ren VED-drift. Men ur legionella synpunkt är detta inge bra, eftersom systemtanken kommer att hålla 30-40 grader under eldningssäsongen vilket är vad jag förstår en bra grogrund för legionella.
Förslag? Proppar man den eller kopplar man in den på något annat vis?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #1 skrivet: 25 april 2017, 11:14:34 »
Man borde nog ha den vatten fylld i alla fall antar så det bör ju kopplas så rad vattnet går igenom tanken om du inte tänker använda den som vv beredare när/om du eldar alltså.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #2 skrivet: 25 april 2017, 11:22:32 »
Hur skulle kopplingen se ut om jag använder den som VVB vid vedeldning? Och minimerad legionella risk. Vedeldar mycket sällan så man har det i åtanke...
Att seriekoppla den med rad-vattnet blir inge bra för då kan jag inte vedelda mer, då kommer rad-vattnet bli samma temp som tankens temp...

Påminner om att tanken med VVB i ska agera arbetstank både för VP och Ved-panna...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #3 skrivet: 25 april 2017, 12:01:22 »
Kan ju sätta 3 vägs ventil som växlar beredare när du eldar men är det sällan du eldar finns ingen anledning. Du behöver ju inte seriekoppla rad vattnet med tanken huvudsaken är att den innehåller vatten och då bör rad vattnet vara lämpligt kanske T-koppling från nått rör som går till vedpannan bara så pass att den är vatten fyllt hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #4 skrivet: 25 april 2017, 13:36:17 »
Har du tänkt att VP ska snurra mot systemet själv utan tank och vid eldning utan VP + ev eldning som tillskott

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #5 skrivet: 25 april 2017, 13:46:06 »
3-vägs ventil är absolut ingen lösning, vattnet är då stillastående (30-40 grader varmt) tills jag växlar över och då är ju legionella risken ännu större än om den ligger i serie med VPns VVB, då byts ju vattnet åtminstone ut kontinuerligt.

Kanske ska koppla VVBn i serie med stigaren från VPn och sedan från VVB till toppen på ack-tanken, då minskar jag risken för knäppningar ännu mera...?

<25focus>VP ska använda vedpannans ack-tank som arbetstank. Eldning är bara som reserv ifall något vitalt pajjar i VP, ved-eldning är mycket dyrt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #6 skrivet: 25 april 2017, 14:12:11 »
Och det finns en VVB i vedpannan

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #7 skrivet: 25 april 2017, 14:19:19 »
3-vägs ventil är absolut ingen lösning, vattnet är då stillastående (30-40 grader varmt) tills jag växlar över och då är ju legionella risken ännu större än om den ligger i serie med VPns VVB, då byts ju vattnet åtminstone ut kontinuerligt.

Kanske ska koppla VVBn i serie med stigaren från VPn och sedan från VVB till toppen på ack-tanken, då minskar jag risken för knäppningar ännu mera...?

<25focus>VP ska använda vedpannans ack-tank som arbetstank. Eldning är bara som reserv ifall något vitalt pajjar i VP, ved-eldning är mycket dyrt...
Man eldar naturligtvis upp tempen i beredaren innan man växlar över till vedens beredare och då lär ev legionella vara borta men vattnet kanske inte är så fräscht i övrigt om det stått länge. Hos mig med kommunalt vatten är det ju bra att få vv genom att elda men har man eget vatten är det ju ofta kört i alla fall och sen beror det om man bor i områden med dåliga ledningar så det blir strömavbrott ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #8 skrivet: 25 april 2017, 14:27:12 »
<25focus>Nej, det finns en förrådsberedare i vedpannans ack-tank. Och det är den jag undrar hur jag ska koppla in (eller inte koppla in).

<Smurfen>VV vid strömavbrott är onödig lyx, kan ju vara mer panik med värme i kåken om det är -30...

Men vore det dumt att koppla in Ack-tankens VVB på VPns Framledning, och sedan från VVB till toppen på Ack-tanken och från botten av ack-tanken till VPns returledning? Då blir VVB en knäpptank "utan värmeförluster"...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #9 skrivet: 25 april 2017, 14:32:13 »
Jag tror det kan bli konstigt med skiktningen beredaren är ju ganska hög. Är du säker pÃ¥ att du inte ska använda beredaren kör borren genom den sÃ¥ är allt klart dÃ¥ fylls den med vatten automatiskt. Finns det nÃ¥tt som heter onödig lyx jag fÃ¥r bÃ¥de värme och vv när jag eldar och det är en lyx  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #10 skrivet: 25 april 2017, 14:48:03 »
Och ingen VV-slinga i tanken

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #11 skrivet: 25 april 2017, 14:52:10 »
Jag menar att det är onödig lyx eftersom vi i princip aldrig har så långa strömavbrott så att dom stör VV-tillgången. Och vedeldningen har jag bara kvar som nödvärmekälla ifall något pajjar vid extremkyla...så att lägga pengar på en 3-vägs ventil är onödig lyx eftersom den förmodligen aldrig kommer att tillföra något.

Helst förstör jag inte VV-beredaren, jag vill minnas att dom schematiska bilderna jag har över vedpannan och acktankarna visar att VVB går kanske 50cm ner i ack-tanken. Vet inte hur mycket detta stör arbetstankens funktion...

<25focus>Ingen VV-slinga i tanken.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #12 skrivet: 25 april 2017, 14:58:26 »
Ursäkta alla frågor men försöker få in dina grejer du har , gör VP VV , har kollat in TWS tanks funktion

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #13 skrivet: 25 april 2017, 15:08:51 »
Idag gör VP VV mha ack-tankens VVB, men detta funkar inge bra, mycket läckage både genom shunt och alla anslutningar mot de andra tankarna och vedpanna osv... Jag har idag 4-5 ggr så mycket VV-körning mot för tidigare (i annat hus) där jag hade en TWS-beredare. Och eftersom ack-tanken är så stor så blir varje körning väldigt lång.
Så därför har jag nu beställt en ny separat 200liters beredare anpassad för VP, Thermias sådana heter TWS och det betyder att den har kamrörsslinga för beredning av VV, alltså ingen värdelös dubbelmantlad beredare...även Nibe att kamrörsberedare, men de var dyrare...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVB i acktanken som blir arbetstank till VP
« Svar #14 skrivet: 25 april 2017, 15:38:42 »
OK Har du tänkt dig att VP ska klara hela lasten när du inte eldar samt ladda nÃ¥gon av  tankarna , + göra VV
Skissar lite för att se hur det bästa sättet är , det blir lite knepigt med flödenas vägar genom allt
Kan du tänka dig att ladda TWS och VP med VV ,blir lite längre gÃ¥ngtid för VP , blir mycket VV ,  den delen är inget problem , men du ska ju ha värme när VP gör VV , har du separat styrning av värmen i dag ( egen shunt , dÃ¥ finns en pump för det )sÃ¥ kan det gÃ¥ att fÃ¥ ihop det , det skulle dÃ¥ gÃ¥ att försöka fÃ¥ ihop de befintliga grejer du har
PS vilken VP har du
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!